مرسدس بنز همچنان پیشرانه ۱۲ سیلندر را زنده نگه میدارد
در دورانی که خودروسازان یکی پس از دیگری با موتورهای حجیم و پرمصرف وداع میکنند، مرسدس بنز با یک خبر غافلگیرکننده، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این شرکت آلمانی اعلام کرد که موتور افسانهای V12 نهتنها از خط تولید حذف نمیشود، بلکه برای آینده نیز در برنامههای این شرکت جای دارد و به حیات خود ادامه میدهد. این خبر را مارکوس شفر، مدیر ارشد فنی مرسدس بنز، در مصاحبهای تأیید کرده است. او با خودداری از ارائه جزئیات فنی دقیق مانند احتمال هیبریدی شدن، با قاطعیت گفت:
ما به ارائه موتورهای V12 ادامه خواهیم داد، جزئیات بیشتری نمیگویم، اما این اتفاق خواهد افتاد.
در حال حاضر، تنها محصولی از مرسدس که این قلب تپنده را در سینه دارد، سدان فوق لوکس میباخ S680 است. این خودرو از یک پیشرانه ۶ لیتری توئین توربو با قدرت ۶۳۰ اسب بخار بهره میبرد و با قیمت پایه ۲۳۵٬۴۵۰ دلار، بهنوعی ارزانترین راه برای خرید یک خودروی صفرکیلومتر با موتور V12 محسوب میشود. در بازار سال ۲۰۲۵ تنها ۱۱ خودرو با این تعداد سیلندر عرضه میشوند که محدود به برندهایی چون فراری، لامبورگینی، رولزرویس و پاگانی هستند. اگرچه هنوز مشخص نیست نسل بعدی موتورهای V12 مرسدس در چه محصولاتی استفاده خواهد شد اما گمانهزنیها حاکی از آن است که بهاحتمالزیاد این موتورها برای تطابق با استانداردهای آلایندگی، از نوعی سیستم کمک برقی (هیبریدی) بهرهمند خواهند شد.
با توجه به قوانین جدید یورو ۷ که از سال ۲۰۲۶ میلادی در اروپا اجرایی میشود، ممکن است عرضه این موتورها در قاره سبز با محدودیتهایی روبرو شود. بااینحال، بازارهای دیگری با قوانین آسانتر مانند خاورمیانه و چین، میتوانند میزبانان خوبی برای این غولهای ۱۲ سیلندر باشند. این تصمیم مرسدس در حالی گرفته شده که این شرکت اخیراً به برخی اشتباهات در انتخاب قوای محرکه، مانند استفاده از موتور چهار سیلندر در مدل اسپرت AMG C63، اعتراف کرده است. حفظ موتور V12، در کنار تعهد به تولید موتور V8 تا زمانی که تقاضا برای آن وجود دارد، نشان میدهد که مرسدس بنز هنوز قصد ندارد بهطور کامل با دوران شکوه موتورهای احتراق داخلی خداحافظی کند.