آزمایش باطری حالت جامد در مرسدس EQS با پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتر!

پنج‌شنبه 20 شهریور 1404 - 14:16
مطالعه 2 دقیقه
مرسدس EQS با باطری حالت جامد
پروتوتایپ مرسدس بنز EQS مجهز به باطری‌های حالت جامد توانست با یک‌بار شارژ در آزمایش واقعی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر را طی کند.
تبلیغات

مرسدس بنز با یک پروتوتایپ EQS مجهز به باتری‌های حالت جامد، مسافت خیره‌کنندهٔ ۱۲۰۵ کیلومتر را از اشتوتگارت آلمان تا مالمو سوئد بدون نیاز به شارژ طی کرد. این دستاورد که یک محک جدی در دنیای واقعی به شمار می‌رود، نه‌تنها به نگرانی شعاع حرکتی در خودروهای برقی پایان می‌دهد، بلکه آینده‌ای را نوید می‌دهد که در آن وسایل نقلیهٔ الکتریکی می‌توانند به‌راحتی با خودروهای بنزینی رقابت کنند. جالب‌تر آنکه پس از طی این مسافت طولانی، خودرو همچنان حدود ۱۳۷ کیلومتر شارژ باقی‌مانده داشت. این آزمون یک سفر واقعی در جاده‌های آلمان و دانمارک بود که با نرم‌افزار ناوبری هوشمند مرسدس مدیریت می‌شد و عواملی مانند تغییرات ارتفاع، تهویه مطبوع کابین و ترافیک را در نظر می‌گرفت.

مارکوس شفر مدیر ارشد فناوری مرسدس بنز، این موفقیت را یک تغییردهندهٔ واقعی بازی برای حمل‌ونقل برقی توصیف کرد و افزود:

این یک آزمایش کنترل‌شدهٔ آزمایشگاهی نیست، بلکه پیش‌نمایشی از چیزی است که مشتریان می‌توانند در دههٔ آینده انتظار داشته باشند.

اما چه چیزی این باتری را متمایز می‌کند؟ برخلاف باتری‌های لیتیوم یون متداول، این پروتوتایپ از سلول‌های حالت جامد لیتیوم فلز استفاده می‌کند که با همکاری شرکت فاکتوریال توسعه یافته است. این مجموعه باتری حدود ۲۵ درصد انرژی بیشتری را بدون افزایش وزن یا حجم در خود ذخیره می‌کند. همچنین با استفاده از عملگرهای پنوماتیک، فشار ثابتی را روی سلول‌ها در طول چرخه‌های شارژ حفظ می‌کند که هم ایمنی و هم طول عمر باتری را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

این جهش فناورانه در حالی رخ می‌دهد که مرسدس بنز تلاش می‌کند تعادلی میان آیندهٔ برقی و میراث پرافتخار خود ایجاد کند. اولاً کالنیوس، مدیرعامل این شرکت، پیش‌تر تأکید کرده بود که موتورهای V12 هنوز به پایان راه نرسیده‌اند و تولید آن‌ها تا دههٔ ۲۰۳۰ ادامه خواهد یافت. به نظر می‌رسد استراتژی مرسدس، ارائهٔ هم‌زمان هیجان خالص موتورهای بنزینی در کنار پیمایش بی‌نظیر باتری‌های حالت جامد است. این آزمون موفق در راستای حرکت گسترده‌تر مرسدس به سمت برقی‌سازی است. این شرکت در حال آماده‌سازی عرضهٔ اولین C کلاس تمام برقی در سال ۲۰۲۶ است که وعدهٔ پیمایشی نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر را می‌دهد. پیمودن بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر با یک‌بار شارژ فقط یک تیتر خبری نیست؛ بلکه یک پیام واضح است. مرسدس بنز نشان داد که باتری‌های حالت جامد می‌توانند قفل پیمایشی را باز کنند که با خودروهای بنزینی رقابت می‌کند، درحالی‌که میراث برند از طریق مدل‌های نمادین V12 و V8 زنده نگه داشته می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.