تأکید مرسدس بر استفاده از نمایشگرهای بزرگتر با چاشنی تمسخر آئودی!
در دورانی که بسیاری از خودروسازان مانند آئودی و فولکسواگن، در حال عقبنشینی از کابینهای مملو از نمایشگرهای لمسی هستند، مرسدس بنز نهتنها از موضع خود کوتاه نمیآید، بلکه با قدرت بیشتری بر استراتژی دیجیتال حداکثری خود پافشاری میکند. بااینحال، این غول آلمانی اعلام کرده که صدای منتقدان و مشتریان را شنیده و قصد دارد دکمههای فیزیکی بیشتری را به کابین محصولات آیندهٔ خود بازگرداند. این ماجرا زمانی داغتر شد که گوردون واگنر، مدیر ارشد طراحی مرسدس بنز و معمار نمایشگر عظیم ۵۶ اینچی هایپراسکرین، رویکرد مینیمالیستی آئودی را به باد انتقاد گرفت.
او در اظهارنظری جنجالی، طراحی داخلی کانسپت C آئودی را به دههٔ ۹۰ میلادی تشبیه کرد و فلسفهٔ خود را اینگونه شرح داد:
وقتی شما یک نمایشگر کوچک دارید، بهطور خودکار این پیام را ارسال میکنید که در یک خودروی کوچک نشستهاید.
این دیدگاه بهخوبی توضیح میدهد که چرا مرسدس بنز کابینهای خود از سدان برقی EQS گرفته تا شاسیبلند جدید GLC را با نمایشگر تقریباً یک متری به سالنهای سینمای متحرک تبدیل کرده است. از نظر واگنر، نمایشگر بزرگتر به معنای حس تجمل و فضای بیشتر است.
البته داستان به همینجا ختم نمیشود. مرسدس بنز در عین اصرار بر نمایشگرهای خیرهکننده، متوجه خستگی کاربران از رابطهای کاربری تمام لمسی شده است. ماتیاس گایزن، عضو هیئتمدیرهٔ فروش و بازاریابی مرسدس میگوید:
صرفاً قرار دادن یک نمایشگر بزرگ کافی نیست. به همین دلیل ما دکمههای واقعی را به روی فرمان بازگرداندیم زیرا مشتریان از نبود آنها ناراضی بودند.
این رویکرد دوگانه به این معناست که در خودروهای بزرگتر مانند شاسیبلند GLC، شاهد دکمههای فیزیکی بیشتری برای کنترلهای ضروری مانند صدا و تهویه خواهیم بود. مگنوس اوستبرگ، مدیر ارشد نرمافزار مرسدس، این موضوع را تأیید کرده و میگوید:
دادهها نشان میدهد که دکمههای فیزیکی برای گروههای سنی خاص و در برخی مناطق بسیار مهم هستند.
درنهایت، به نظر میرسد مرسدس بنز به دنبال ارائهٔ بهترینهای هر دو جهان است یعنی نمایشگرهای عظیم و خیرهکننده برای القای حس مدرنیته از یک سو و دکمههای فیزیکی برای کارایی و برآورده کردن نیاز طیف وسیعتری از مشتریان از سوی دیگر. این استراتژی، مرسدس را در مسیری متفاوت از رقبایی قرار میدهد که به سمت سادگی و مینیمالیسم حرکت میکنند.