نسل جدید کامیونت مرسدس بنز اکسلو، جانشین امروزی خاور

چهارشنبه 9 مهر 1404 - 08:00
مطالعه 4 دقیقه
نسل جدید کامیونت مرسدس بنز اکسلو
مرسدس پس از دو دهه، نسل جدید کامیونت اکسلو را با طراحی آینده‌نگر، ظرفیت بار بیشتر و ورود به کلاس ۱۱ تن به بازار فرستاده است.
تبلیغات

مرسدس بنز سرانجام نسل جدید کامیونت شهری محبوب اکسلو را معرفی و با مدل ۲۰۲۵ به بازار عرضه کرده است. این نخستین بازطراحی بزرگ اکسلو پس از ۲۰ سال حضور موفق در بازار است و با خود طراحی جسورانه، مدل‌های جدید با ظرفیت بار بالاتر و انبوهی از بهبودهای فنی را به همراه آورده است. خانوادهٔ اکسلو که با فروش نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه به یکی از ستون‌های اصلی مرسدس بنز در بخش کامیون‌های سبک تبدیل شده، اکنون برای پاسخ به نیازهای جدید بازار و استاندارد یورو ۶، یک گام بزرگ به جلو برداشته است. این نسل جدید با مدل‌های ۹۱۷، ۱۱۱۷ و ۱۴۱۷ (سه محور 6x2) عرضه خواهد شد تا محدودهٔ وزن ناخالص مجاز ۹، ۱۱ و ۱۴ تن را پوشش دهد.

اولین چیزی که در اکسلو ۲۰۲۵ جلب‌توجه می‌کند، طراحی کاملاً جدید نمای جلوی آن است. مرسدس بنز با الهام از زبان طراحی کامیون‌های مدرن اروپایی خود مانند eActros و همچنین یادآوری مدل‌های کلاسیک و خاطره‌انگیزی چون L 608 (همان خاور) و L 1113، چهره‌ای خلق کرده که هم آینده‌نگر و هم بااصالت است. مجموعهٔ چراغ‌های اصلی تمام LED، جلوپنجرهٔ مشکی با نوار کرومی و سپر سه‌تکهٔ پلاستیکی با تقویت‌کنندهٔ فولادی، مهم‌ترین مشخصه‌های این چهرهٔ جدید هستند.

تحول اصلی در زیر پوست این کامیونت رخ داده و با معرفی مدل اکسلو ۱۱۱۷، مرسدس بنز برای اولین بار وارد کلاس رقابتی کامیون‌های متوسط ۱۱ تنی می‌شود. مدل پرچم‌دار ۱۴۱۷ نیز با وزن ناخالص ۱۴ تن، بالاترین ظرفیت بار را در کلاس خود ارائه می‌دهد و می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم بیشتر از رقیب اصلی خود حمل کند. این افزایش ظرفیت که در کل خانوادهٔ اکسلو تا ۱٫۲ تن می‌رسد، به لطف شاسی و سیستم تعلیق کاملاً بازطراحی شده ممکن شده است. قلب تپندهٔ تمام مدل‌های اکسلو ۲۰۲۵، موتور نام‌آشنا و قابل‌اعتماد ۴٫۸ لیتری چهار سیلندر OM 924 LA است که ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن ‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق دو نوع گیربکس جدید شامل شش سرعته دستی ساخت ایتون یا شش سرعته اتوماتیک پیشرفتهٔ MB G 90 PowerShift نسل سوم به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

مهندسان مرسدس بنز برای ارائهٔ ظرفیت بار بیشتر، محورها و سیستم تعلیق را به‌طور کامل تقویت کرده‌اند. فنرهای جلو و عقب با ۱۲ درصد مقاومت بیشتر، ضخیم‌تر شده‌اند. ظرفیت فنی محور جلو از ۳٫۲ به ۳٫۶ تن و محور عقب به ۷٫۱ تن افزایش یافته است. علاوه بر این، اکسلو جدید با برخورداری از بزرگ‌ترین شاسی بار در بازار (تا ۴۰ سانتی‌متر کشیده‌تر از رقبا) و امکان نصب اتاق باری به طول ۸٫۳ متر در نسخه 6x2، کارایی را برای مالکان به حداکثر می‌رساند.

از نظر ایمنی نیز این کامیونت با تجهیزات کاملی مانند سیستم ترمز کمکی، ABS، کنترل کشش، کنترل پایداری و دستیار شروع حرکت در سربالایی عرضه می‌شود تا خیال راننده را در ترددهای شهری آسوده کند. کابین نیز همچنان با مفهوم دفتر کار سیار و در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده عرضه می‌شود تا راحتی و کارایی را هم‌زمان فراهم آورد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.