مرسدس بنز طراحی تخممرغی خودروهای برقی را کنار میگذارد
مرسدس بنز رسماً تأیید کرد که دوران طراحی خاص و آیرودینامیک خودروهای برقی سری EQ که به طراحی تخممرغی معروف شده، به پایان راه خود نزدیک میشود. این شرکت فاش کرد که ظاهر متفاوت مدلهایی مانند EQS و EQE یک استراتژی کاملاً آگاهانه برای جذب خریداران اولیه و پیشگامان فناوری بوده و حالا با فراگیر شدن خودروهای برقی، زمان بازگشت به طراحیهای کلاسیک و یکپارچه فرارسیده است. این استراتژی در ابتدا موفق بود، اما انتقادات زیادی را نیز به همراه داشت. بسیاری معتقد بودند که مدل تولیدی EQS که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، زیبایی و جذابیت مدل مفهومی Vision EQS سال ۲۰۱۹ را نداشت.
مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری مرسدس، در مصاحبهای از این طراحی دفاع کرد و دلیل اصلی آن را توضیح داد: «خریداران اولیه میخواستند متفاوت باشند. آنها میخواستند نشان دهند که یک خودروی برقی میرانند اما اکنون ما وارد مرحله پذیرش انبوه و جریان اصلی شدهایم و مشتریان دیگر تمایلی به نمایش این تفاوت ندارند. آنها همان شکل همیشگی را میخواهند، فارغ از اینکه چه پیشرانهای زیر کاپوت باشد.» این دقیقاً همان رویکردی است که رقیب دیرینهٔ مرسدس، یعنی بامو از ابتدا در پیش گرفت و بهجای ایجاد یک زبان طراحی جداگانه، تنها با تغییرات جزئی مدلهای برقی خود را از نسخههای بنزینی متمایز کرد. حالا مرسدس نیز با مدلهای آینده مانند CLA و GLC برقی، در همین مسیر حرکت خواهد کرد و آنها را از نظر ظاهری به همتایان بنزینی خود نزدیکتر میکند. به همین ترتیب، نسخه تمامالکتریکی کلاس C که سال آینده عرضه میشود، تفاوت چندانی با سدان بنزینی نخواهد داشت. بااینحال، مرسدس تأکید میکند که با وجود یکپارچگی طراحی، پلتفرمها کاملاً مجزا باقی خواهند ماند. به گفتهٔ شفر، استفاده از یک پلتفرم مشترک برای هر دو نوع پیشرانه مشکلاتی را به دنبال دارد و این شرکت نمیخواهد خودروهایی با قابلیتهای محدود عرضه کند.
پلتفرمهای اختصاصی به مهندسان آزادی عمل بیشتری برای بهرهبرداری کامل از سختافزار میدهد. گوردون واگنر، مدیر طراحی مرسدس، نیز بارها تلاش کرده تا دلیل عدم موفقیت کامل طراحی مدلهایی مانند EQS را توضیح دهد. او این سبک را هدفمند و بسیار پیشرو توصیف میکند و معتقد است که این خودرو ۱۰ سال زودتر از زمان خود عرضه شد. او همچنین استراتژی بازاریابی را در فروش نهچندان موفق EQS مقصر دانست و گفت اگر این خودرو بهعنوان یک CLS آیندهنگرانه یا کوپه کلاس S معرفی میشد، شاید خریداران بیشتری جذب میکرد. درنهایت، سرنوشت این مدلها نیز مشخص شده است. درحالیکه EQS یک فیسلیفت تجربه میکند و چند سال دیگر در خط تولید باقی میماند، برادر کوچکترش یعنی EQE قرار است در سال ۲۰۲۶ بازنشسته شود تا راه را برای یک کلاس E برقی در اواخر این دهه باز کند. درنهایت، کلاس S و EQS نیز در حدود سالهای ۲۰۲۹ یا ۲۰۳۰ در یک مدل واحد ادغام خواهند شد و با هر دو نوع پیشرانه بنزینی و برقی عرضه میشوند.