برف‌پاک‌کن تکی، نوآوری درخشان مرسدس که کنار گذاشته شد

چهارشنبه 19 آذر 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
برف‌پاک‌کن تکی مرسدس
مرسدس زمانی در خودروهای خود از برف‌پاک‌کن تکی استفاده می‌کرد که کل شیشه را تمیز می‌کرد که ایده‌ای انقلابی بود اما چرا کنار گذاشته شد؟
تبلیغات

تاریخ صنعت خودروسازی آلمان مملو از نوآوری‌هایی است که خودروها را بهتر، سریع‌تر و ایمن‌تر کرده‌اند؛ از اولین اتاق با قابلیت جذب ضربه در مرسدس بنز W111 سال ۱۹۵۹ گرفته تا ترمز ABS در S کلاس مدل ۱۹۷۸. وقتی پای نوآوری در میان باشد، مهندسان آلمانی یا مخترع آن بوده‌اند یا حداقل در بهبود و مدرن‌سازی‌‌اش نقشی کلیدی داشته‌اند؛ اما در دههٔ ۸۰ میلادی، مرسدس بنز از یک اختراع منحصربه‌فرد یعنی برف‌پاک‌کنی تکی یا مونوبلید رونمایی کرد که می‌توانست بازی را برای همیشه تغییر دهد.

این سیستم که برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ روی مدل W201 190E نصب شد، یک شاهکار مهندسی بود. برخلاف برف‌پاک‌کن‌های معمولی که با حرکتی نیم‌دایره‌ای بخشی از شیشه را پوشش نمی‌دهند، این تیغهٔ تنها با حرکتی پیچیده و شبیه به حرف M، تقریباً تمام سطح شیشه را پاک می‌کرد. در نگاه اول، انگار یک تیغهٔ برف‌پاک‌کن گم شده است، اما با کمی دقت، متوجه حرکت هوشمندانهٔ آن می‌شوید که نقطهٔ کوری باقی نمی‌گذارد. این حرکت خاص به لطف یک مکانیزم بادامکی ممکن می‌شد که پایهٔ بازو را حین حرکت از یک سمت به سمت دیگر جابجا می‌کرد. نتیجه این نوآوری، پوشش بسیار بیشتر سطح شیشه نسبت به سیستم‌های دوتیغهٔ سنتی و دیدی بی‌نقص برای راننده بود.

هدف اصلی از طراحی مونوبلید فقط تمیزی بیشتر نبود؛ این سیستم با در نظر گرفتن سرعت‌های سرسام‌آور اتوبان‌های آلمان ساخته شده بود. در سرعت‌های بالا، دو تیغهٔ برف‌پاک‌کن مقاومت زیادی در برابر باد ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است از روی شیشه بلند شوند اما سیستم تک تیغهٔ مرسدس آیرودینامیک بهتری داشت و چسبندگی خود را در هر سرعتی حفظ می‌کرد.

چرا این ایده فراگیر نشد؟

با وجود تمام این مزایا، برف‌پاک‌کن مونوبلید هرگز به یک استاندارد صنعتی تبدیل نشد و درنهایت به دست فراموشی سپرده شد. دلایل این شکست متعدد بودند. تولید این نوع برف‌پاک‌کن گران‌تر از سیستم‌های معمولی بود و قطعات متحرک بیشتری داشت که احتمال خرابی را بالا می‌برد. علاوه بر این، قطعات یدکی آن نیز گران و کمیاب بودند. برخی رانندگان هم گزارش می‌دادند که این سیستم در سرعت‌های بسیار بالا، یک لرزش خفیف در خودرو ایجاد می‌کند. مجموع این عوامل باعث شد که مرسدس بنز به‌تدریج این نوآوری را کنار بگذارد و به همان سیستم دوتیغهٔ سنتی بازگردد. شاید اگر سایر خودروسازان این ایده را قرض می‌گرفتند و برای بهبود آن تلاش می‌کردند، امروز شاهد نسخه‌های پیشرفته‌تر و ارزان‌تری از آن بودیم.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.