چرا یک مرسدس ۳۴ ساله هنوز قلب‌ها را بیشتر از مدل جدیدش می‌رباید؟

S کلاس W126 در برابر AMG S63: نبردی بین مهندسی ماندگار و قدرت مدرن
یک‌شنبه 30 آذر 1404 - 12:00
مطالعه 6 دقیقه
مرسدس S کلاس W126 در برابر AMG S63
مرسدس S کلاس، نماد ابدی تجمل، در دو نسل روبروی هم قرار می‌گیرند: اصالت مهندسی W126 در برابر قدرت خیره‌کننده و تکنولوژی پیچیده AMG S63.
تبلیغات

دو پادشاه در یک جاده: داستانی از اصالت و تکنولوژی

تصور کنید در جاده‌ای پیچ‌درپیچ در حومه‌ی اشتوتگارت، دو شبح نقره‌ای از دو دوران مختلف کنار هم قرار می‌گیرند. یکی، یک سدان باوقار و کشیده است که خطوط بدنه‌اش فریاد می‌زند: «من برای ماندن ساخته شده‌ام». دیگری، یک هیولای عضلانی و مدرن است که انگار همین الان از یک فیلم علمی-تخیلی بیرون پریده و زیر لب زمزمه می‌کند: «آینده از آن من است». این رویارویی، فقط یک مقایسه‌ی فنی نیست؛ بلکه گفتگوی دو نسل از یک خانواده‌ی پرافتخار است: مرسدس بنز S کلاس.

در یک سو، مرسدس بنز 560 SEL مدل ۱۹۹۰ با کد اتاق W126 ایستاده؛ خودرویی که بسیاری آن را نماد اوج مهندسی مرسدس در قرن بیستم می‌دانند. در سوی دیگر، مرسدس-آام‌گ S63 E-Performance مدل ۲۰۲۴، یک نیروگاه هیبریدی متحرک با فناوری‌هایی که روزی تنها در رویاها وجود داشت. به‌ نوشته carmagazine.co.uk، این دو خودرو داستان تحول مفهوم «لوکس بودن» را در طول سه دهه روایت می‌کنند.

ورود به کپسول زمان

با باز کردن درِ 560 SEL، صدای سنگین و مکانیکی آن حسی شبیه به باز کردن درِ یک گاوصندوق بانکی را تداعی می‌کند. درون کابین، دنیایی از سادگی و کارایی آلمانی انتظار شما را می‌کشد. پلاستیک مشکی باکیفیت، چوب گردوی واقعی که گذر زمان کمی از جلایش کاسته و کلیدهای فیزیکی متعدد برای هر عملکردی. خبری از نمایشگرهای لمسی غول‌پیکر نیست؛ تنها چند نمایشگر نقطه‌ای کوچک و یک رادیو کاست Becker Mexico که شما را به گذشته پرتاب می‌کند. صندلی‌های مخملی شاید به اندازه‌ی نمونه‌های امروزی بدن را در آغوش نگیرند، اما راحتی و دوامشان مثال‌زدنی است.

حالا به سراغ S63 می‌رویم. اینجا دیگر با یک خودرو روبرو نیستید؛ شما وارد یک سالن کنسرت لوکس و خصوصی شده‌اید. چرم اعلا با دوخت‌های هنرمندانه، چوب با رگه‌های فلزی، نورپردازی محیطی با طیف رنگی که کاخ‌های مجلل را به چالش می‌کشد و دو نمایشگر عظیم که کنترل همه چیز را، از ماساژور صندلی گرفته تا حالت‌های رانندگی، در دست دارند. صندلی‌های عقب به تنهایی یک آپارتمان کوچک هستند: گرم‌کن گردن، ماساژور، تبلت‌های اختصاصی و حتی یخچال. اما این همه تکنولوژی یک بهایی هم دارد: پیچیدگی. پیدا کردن یک تنظیم ساده در میان منوهای تو در تو و کلیدهای لمسی روی فرمان، خود به یک چالش تبدیل می‌شود.

نبرد در جاده: آرامش در برابر طوفان

پشت فرمان W126، همه چیز روان و قابل پیش‌بینی است. موتور ۵.۶ لیتری V8 با ۲۹۵ اسب بخار قدرتش، در زمان خود یک غول بود و هنوز هم باصلابت حرکت می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۶.۹ ثانیه است که برای یک سدان سنگین‌وزن ۱۸۳۰ کیلوگرمی، کاملاً قابل احترام است. سواری خودرو به لطف تایرهای فاق بلند، به شکل شگفت‌انگیزی نرم است و دست‌اندازها را به نرمی جذب می‌کند. فرمانش کمی کُند و گنگ است و در پیچ‌ها، وقار و آرامش را به هیجان ترجیح می‌دهد.

اما S63 یک هیولای کاملاً متفاوت است. اینجا اعداد روایتگر یک داستان حماسی هستند: یک موتور ۴.۰ لیتری V8 توربوشارژ در کنار یک موتور الکتریکی، مجموعاً ۷۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۵ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کنند. این هیولای ۲۵۹۵ کیلوگرمی تنها در ۳.۳ ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. به لطف سیستم چهار چرخ محرک و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، S63 با چابکی یک خودروی اسپرت در پیچ‌ها می‌رقصد. یک لحظه در سکوت کامل با نیروی برق حرکت می‌کند و لحظه‌ای دیگر، با غرش موتور V8، آسفالت را می‌بلعد. این یک دوگانگی شخصیتی شگفت‌انگیز است: یک لیموزین فوق لوکس و یک سوپراسپرت چهار در، هر دو در یک بسته.

پیروز نهایی کیست؟

روی کاغذ، S63 در تمام زمینه‌ها برنده است: سریع‌تر، ایمن‌تر، مجهزتر و حتی (به لطف پلاگین هیبرید بودن) از نظر تئوری، بهینه‌تر. اما داستان به همین سادگی نیست. در طول رانندگی آزمایشی، W126 کلاسیک توجه و تحسین بیشتری را از سوی عابران دریافت کرد؛ نگاه‌هایی که سرشار از احترام برای یک اسطوره‌ی ماندگار بود. در مقابل، S63 مدرن با ترکیبی از حیرت، بی‌تفاوتی و شاید کمی حسرت نگریسته می‌شد.

W126 نماد دورانی است که تجمل به معنای «مهندسی بی‌نقص و دوام ابدی» بود. خودرویی که برای یک عمر خدمت ساخته شده بود، نه برای شگفت‌زده کردن با گجت‌های الکترونیکی. در مقابل، S63 اوج تکنولوژی امروزی است اما در مسیری قدم برمی‌دارد که با وزن، ابعاد و قیمت سرسام‌آورش، شاید تعریف لوکس بودن را به سمت افراط سوق داده است.

در پایان روز، وقتی زمان بازگشت فرا رسید، تقاضا برای سوئیچ پلاستیکی و ساده‌ی 560 SEL بیشتر از ریموت سنگین و چندکاره‌ی AMG بود. شاید چون S63 یک کامپیوتر فوق‌پیشرفته روی چهار چرخ است، اما W126 روحی دارد که با گذشت زمان، نه تنها کهنه نشده، بلکه درخشان‌تر هم شده است. باید دید آیا ۳۰ سال دیگر، کسی با همین حسرت و علاقه به S63 امروزی نگاه خواهد کرد یا خیر.

پشت سری صندلی مرسدس AMG S63
مرسدس AMG S63
کنسول مرسدس S کلاس W126
مرسدس S کلاس W126 در برابر AMG S63

شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ اصالت یک کلاسیک جاودانه یا قدرت و تکنولوژی یک هیولای مدرن؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.