مرسدس بنز

مرور بهترین خودروهای مرسدس AMG به مناسبت ۵۵ سالگی تاسیس

دپارتمان خودروهای اسپرت و سفارشی مرسدس بنز با نام مرسدس AMG شناخته می‌شود. این مجموعه، در ابتدا مستقل از غول خودروسازی آلمان بود و صرفا برای حضور در مسابقات سرعت، تاسیس شد.

AMG مخفف عبارت Aufrecht Melcher Großaspach است. دو مهندس شاغل در مرسدس بنز به نام‌های هانس ویرنیر اوفرشت (A) و ارهارد ملچر (M)، در سال ۱۹۶۷ تصمیم به تاسیس یک شرکت مستقل برای تقویت و بهینه‌سازی خودرو گرفتند. محل شروع این فعالیت، شهر گروساسپاخ (G) زادگاه هانس اوفرشت انتخاب شد. به این ترتیب، AMG با حروف اول نام موسسان و محل افتتاح شرکت، شکل گرفت.

Aufrecht Melcher
هانس ویرنیر اوفرشت (چپ) و ارهارد ملچر (راست) سال ۱۹۶۷

حدود ۱۰ سال بعد، مدیران AMG متوجه شدند برای افزایش سرعت تولید و فرایند مهندسی، نیازمند تغییر مکان شرکت از شهر کوچک گروساسپاخ به محلی نزدیک به کارخانه‌ی اصلی مرسدس بنز هستند. سال ۱۹۷۶، شرکت AMG به آفالترباخ (Affalterbach) در حومه‌ی اشتوتگارت منتقل شد. امروزه کارخانه‌های اصلی AMG و دفاتر مدیریتی شرکت، در آفالترباخ فعال هستند.

انتقال شرکت از گروساسپاخ به آفالترباخ، شراکت اوفرشت و ملچر را تغییر داد. ارهارد ملچر تصمیم گرفت از AMG جدا شود و کارخانه‌ی کوچک موجود در گروساسپاخ را حفظ کند. این محل، همچنان فعال است و برای AMG قطعات فنی مرتبط با پیشرانه تولید می‌کند. خودروهای مسابقه‌ای مرسدس بنز در کلاس فرمول ۳، توسط همین مجموعه، تولید می‌شوند.

بنیان گذاران AMG
هانس ویرنیر اوفرشت (راست) و ارهارد ملچر (چپ) سال ۲۰۰۷

در سمت دیگر ماجرا، هانس اوفرشت به سهام‌دار اصلی AMG تبدیل شد و این مجموعه را گسترش داد. هنگام واگذاری AMG  به مرسدس بنز در سال ۱۹۹۹، اوفرشت به ثروتی رویایی رسید و البته جایگاه ویژه در هیئت مدیره را حفظ کرد. پس از این، AMG به مرسدس AMG تغییر نام پیدا کرد. اوفرشت هم به ریاست تیم HWA  رسید که شاخه‌ی موتوراسپرت مرسدس بنز در مسابقات DTM است. افروشت هم‌اکنون ۸۳ سال دارد.

هدف ابتدایی از تاسیس AMG توسط اوفرشت و ملچر، تیونینگ خودروهای مرسدس بنز برای مسابقات بود. اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی، مدل‌های تقویت‌شده برای فروش به عامه‌ی مردم، بازار تجاری نداشتند؛ اما رقابت‌های سرعت در کلاس‌های مختلف، مورد توجه بود و تیم‌های شرکت‌کننده، درآمد قابل توجهی از حامیان مالی و قهرمانی مسابقات، کسب می‌کردند.

تاریخچه AMG

خرید سهام AMG توسط مرسدس بنز از اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی شروع شد و سرانجام در سال ۱۹۹۹، بیش از ۵۱ درصد سهام به غول خودروسازی آلمان رسید تا AMG رسما، زیرمجموعه‌ی مرسدس بنز شود.

مرسدس ۳۰۰SEL نخستین محصول AMG برای پیست

در سال ۱۹۷۱، اولین خودروی AMG براساس مرسدس ۳۰۰SEL کلاس W۱۰۹ ساخته شد. این مدل در ابتدا یک خودرو تصادفی بود که هدف بازسازی و تقویت فنی قرار گرفت تا وارد مسابقات ۲۴ ساعته اسپا (بلژیک) شود.

مرسدس ۳۰۰SEL تیونینگ AMG، از پیشرانه‌ی ۶/۸ لیتر به‌جای ۶/۶ لیتر استفاده می‌کرد و ۴۱۹ اسب بخار قدرت داشت. این مدل، سریع‌ترین و قوی‌ترین سدان ساخت آلمان در زمان خود بود. اولین محصول AMG به یک تیم مسابقه‌ی فرانسوی فروخته شد. این خودرو در رقابت ۲۴ ساعته‌ی بلژیک، مقام نخست کلاس خود را کسب کرد و مجموعا دوم شد.

مرسدس 300SEL نخستین محصول AMG

تنها ۵ دستگاه مرسدس ۳۰۰SEL تیونینگ AMG برای آزمایش و شرکت در مسابقات ساخته شد. یکی از این خودروها توسط صنایع هوایی مترا (MATRA)  خریداری شد تا برای نظارت بر هواپیماهای جت هنگام فرود یا  بلندشدن از زمین، استفاده شود. رنگ قرمز و حالت خاص چراغ‌های اولین محصول AMG، این خودروی تاریخی را به نام خوک قرمز (Red Pig) مشهور کرد. تنها نمونه‌ی باقی مانده از مسابقه در بلژیک، هم‌اکنون در موزه‌ی خودرو فنلاند نگه‌داری می‌شود.

مرسدس بنز SL مدل R۱۰۷؛ نخستین محصول تجاری برای فروش

بعد از موفقیت در پیست بلژیک، سفارش تیونینگ خودرو توسط افردا مختلف به شرکت AMG داده شد. این فرایند، حالت غیررسمی و داشت و یک مدل استاندارد را شامل نمی‌شد.

مرسدس بنز SL مدل R107

اواخر دهه‌ی ۷۰ میلادی، مهندسان AMG سراغ SL کلاس R۱۰۷ رفتند که به عنوان یک خودروی لوکس اسپرت در اروپا و امریکا، محبوبیت داشت. فرایند بهینه‌سازی این مدل هم، به صورت غیررسمی انجام شد و فاقد تیراژ تولید بود.

مرسدس SL تیونینگ AMG، موتور ۶ لیتر V۸ با قدرت ۳۳۰ اسب بخار داشت. در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶، تعداد محدودی از این خودرو تولید شد. میشائیل شوماخر نیز یکی از مالکان AMG SL  بوده است.

مرسدس ۱۹۰E ۳.۲ AMG ساخت ۱۹۸۷

همکاری مهندسی بین خودروسازی مرسدس بنز و شرکت AMG، از دهه‌ی ۸۰ میلادی شکل گرفت. این فرایند، در نهایت منجر به ساخت اولین خودروی رسمی مرسدس AMG برای فروش به بازار عمومی شد.

۱۹۰E ۳.۲ AMG

تنها ۲۰۰ دستگاه مرسدس ۱۹۰E ۳.۲ AMG در سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ به دست خریداران رسید. این مدل، پیشرانه‌ی ۳/۲ لیتر ۶ سیلندر خطی با قدرت ۲۳۱ اسب بخار و گشتاور ۳۰۵ نیوتن‌متر داشت تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷/۷ ثانیه فراهم کند. اولین محصول تجاری AMG می‌توانست به نهایت سرعت ۲۴۴ کیلومتر برساعت برسد.

مرسدس AMG300 ساخت ۱۹۸۸

مرسدس بنز 300

دومین محصول تجاری AMG، پیشرانه‌ی ۶ لیتر با قدرت ۳۸۰ اسب بخار داشت. مرسدس AMG۳۰۰ می‌توانست ۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد. مرسدس CE6.0 AMG در سال ۱۹۸۸، یکی از سریع‌ترین خودروهای لوکس با استاندارد جاده‌ای در جهان بود.

مرسدس CLK GTR ساخت ۱۹۹۷

ظهور مکلارن F۱، تحولی در صنعت سوپراسپرت‌ها و ابرخودروها ایجاد کرد. این مدل، علاوه‌بر توانایی‌های فنی باورنکردنی برای استفاده در جاده، مسابقات مختلف را با پیروزی پشت سر گذاشت و تاریخ‌ساز شد. مرسدس AMG در سال ۱۹۹۷، اقدام به تولید CLK GTR کرد تا وارد رقابت با مکلارن F۱ و کلاس GT۱ شود.

مرسدس CLKGTR

از دیدگاه کارشناسان، CLK GTR یکی از بهترین خودروهای تولید‌شده برای مسابقات GT فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی FIA است. البته این مدل نتوانست در لمان ۲۴ ساعته جایگاهی شایسته کسب کند؛ اما در رقابت‌های کلاس GT سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸، قهرمان جهان شد.

بنابر قانون FIA، تعداد ۲۵ دستگاه CLK GTR با استاندارد جاده برای فروش عمومی وجود داشت. این خودروها در دو نسخه‌ی سقف فلزی و رودستر، مجهز به پیشرانه‌ی ۷/۳ لیتر V۱۲ با قدرت ۶۰۴ اسب بخار و گشتاور ۷۷۵ نیوتن‌متر بودند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت CLK GTR، حدود ۳/۸ ثانیه و نهایت سرعت ۳۴۴ کیلومتر برساعت اندازه‌گیری شد. این خودرو در سال ۱۹۹۷، گران‌ترین مدل جاده‌ای جهان بود و ۱/۵ میلیون دلار قیمت داشت.

مرسدس AMG SL73 ساخت ۱۹۹۷

مرسدس بنز SL در آخرین سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی، مورد توجه بازار امریکا قرار گرفتند. بسیاری از ورزشکاران و بازیگران مشهور سینما، مثل مایکل جردن، مرسدس بنز SL۶۰۰ را برای تردد روزانه استفاده می‌کردند.

AMG SL73

مرسدس AMG SL۷۳ با تولید محدود به ۸۵ دستگاه ساخته شد. این مدل پیشرانه‌ی ۷/۳ لیتر V۱۲ با قدرت ۵۱۸ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن‌متر داشت. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مرسدس AMG SL۷۳، کمتر از ۵ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت بود. تجهیزات فنی این خودرو برای پاگانی زوندا استفاده شد.

مرسدس AMG E۵۵ ساخت ۲۰۰۳

تقویت و بهینه‌سازی خودروهای سدان مرسدس بنز توسط AMG، قبل از قرن ۲۱ کم سابقه بود. به همین دلیل رونمایی از مرسدس AMG E۵۵، سبد محصولات این شرکت را تغییر داد و زمینه‌ساز تولید انبوه کلاس S و E و C با تجهیزات AMG شد.

AMG E۵۵

برای مرسدس AMG E۵۵، پیشرانه‌ی ۵/۴ لیتر سوپرشارژ V۸ با قدرت ۴۷۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۵ نیوتن‌متر وجود داشت. این مدل می‌توانست ۴/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و از این نظر، مشابه فراری مودنا ۲۰۰۳عمل کند.

مرسدس CLK DTM AMG ساخت ۲۰۰۵

کد DTM در موتوراسپرت به مسابقات تورینگ آلمان اشاره می‌کند. مرسدس بنز با استفاده از این کد برای CLK  نسل  C۲۰۹محصولی ویژه تولید کرد که توسط رانندگان فرمول یک مثل میکا هکینن و کیمی رایکونن و جنسن، تحسین شد. مرسدس CLK DTM AMG یادآور قهرمانی در مسابقات DTM  سال ۲۰۰۵ بود و تنها ۱۸۰ دستگاه تولید داشت.

CLK DTM AMG

CLK DTM AMG در دو نسخه‌ی کوپه و کبریوله (سقف پارچه‌ای) به ‌بازار رسید که هر دو مدل با اسپویلر بزرگ عقب، گِل‌گیرهای برجسته‌ی جلو و عقب، دریچه‌های بزرگ ورودی هوا در سپر جلو و تایرهای پهن با دیگر محصولات مرسدس بنز متفاوت بودند. مرسدس بنز CLK DTM AMG  از پیشرانه‌ی ۵/۴ لیتری V۸ سوپرشارژ با قدرت ۵۸۲ اسب‌بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کرد تا در ۳/۸ ثانیه به ‌سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

مرسدس SL۶۵ AMG بلک سریز ساخت ۲۰۰۸

اولین مدل تولید انبوه AMG از سری بلک سریز با تجهیزات مخصوص رانندگی در پیست، SLK ۵۵ ساخت ۲۰۰۶ بود. موفقیت این محصول، منجر به عرضه‌ی SL۶۵ AMG   شد تا یکی از بهترین خودروهای اسپرت دودر دنیا متولد شد.

sl65 black series

مرسدس SL۶۵ AMG   بلک سریز، پیشرانه‌ی ۶ لیتر توئین‌توربوشارژ V۱۲ با قدرت ۶۶۱ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن‌متر داشت که در زمان خود، بی‌نظیر بود. این خودرو با کیت بدنه‌ی ویژه همراه ادوات فیبرکربن ۱۸۷۰ کیلوگرم وزن داشت و متفاوت از مدل استاندارد مرسدس بنز SL ظاهری بسیار جذاب و تهاجمی ارائه می‌کرد. مرسدس SL۶۵ AMG   بلک سریز در زمان ۳/۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید و نهایت سرعت ۳۲۵ کیلومتر برساعت داشت.

مرسدس SLS AMG ساخت ۲۰۱۰

بدون شک، رونمایی از SLS  در سال ۲۰۱۰، یک رویداد تاریخی بزرگ برای شرکت سازنده بود. این سوپراسپرت، محصول اختصاصیAMG    محسوب می‌شد و صرفا نسخه‌ی تیونینگ شده از خودروهای تولید انبوه مرسدس بنز نبود.

sls amg benz

مرسدس SLS AMG    با درهای گال‌وینگ، ۳۰۰SL کلاسیک را یادآوری می‌کرد. پیشرانه‌ی ۶/۲ لیتر V۸ با قدرت ۵۶۳ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متر،  SLS AMG را در زمان ۳/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. این خودرو، نهایت سرعت ۳۱۵ کیلومتر برساعت داشت و ۱۱/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسید. نسخه‌ها‌ی  GT و بلک سریز هم از  SLS AMGساخته شد.

 

مرسدس  C63AMG Edition 507 ساخت ۲۰۱۱

نصب پیشرانه‌های قدرتمند روی خودروهای کامپکت، ایده‌ی جذاب و موردعلاقه‌ی شرکت‌های تیونینگ است. در سال ۲۰۱۱، پیشرانه‌ی V۸ تنفس طبیعی با حجم ۶/۲ لیتر، روی C کلاس کوپه نصب شد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴ ثانیه فراهم کند.

مرسدس  C63AMG Edition 507 ساخت ۲۰۱۱
مرسدس Edition ۵۰۷ C۶۳ AMG، قدرت ۵۰۷ اسب بخار و گشتاور ۶۱۰ نیوتن‌متر داشت. نهایت سرعت این مدل به ۲۸۰ کیلومتر برساعت می‌رسید. پس از C۶۳ نسل W۲۰۴ ، دیگر خودرویی از AMG با پیشرانه‌های تنفس طبیعی تولید نشد.

مرسدس AMG GT ساخت ۲۰۱۴

تولید خودروهای اختصاصی با برند AMG از سال ۲۰۱۴ وارد مرحله‌ی جدید شد. ابتدا AMG GT به تولید رسید و سال ۲۰۱۶، نسخه‌ی تقویت‌شده به نام AMG GTR . دیگر مدل‌ها با کد C و S هم تولید شدند تا کوپه‌ی دوسرنشین AMG، چهار نمونه برای فروش داشته باشد. در سال ۲۰۲۱، مدل بلک سریز AMG GTR نیز به عنوان قدرتمندترین و پرشتاب‌ترین  نسخه رونمایی شد.

مرسدس AMG GT
تمام مدل‌های AMG GT مجهز به پیشرانه‌ی ۴ لیتر V۸ توئین‌توربوشارژ با قدرت‌های ۴۵۶ تا  ۷۲۰ اسب بخار هستند. مرسدس AMG GTR بلک سریز در زمان ۳/۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۳۲۵ کیلومتر برساعت دارد. ارزان‌ترین مدل AMG GT، با آستانه قیمت ۱۲۰ هراز دلار فروخته می‌شود؛ اما AMG GTR بلک سریز ۳۲۶ هزار دلار است.

مرسدس AMG GLE ساخت ۲۰۱۵

در قرن جدید، تولید شاسی‌بلندهای اسپرت رونق گرفت. از حدود سال ۲۰۱۰، مرسدس بنز و بی‌ام‌و و پورشه، تولید انواع مختلفی از این خودروها را با تنوع ابعاد و پیشرانه، افزایش دادند. مرسدس بنز GLE که جای‌گزین کلاس M برای بازار غرب اروپا و امریکا شده بود هم، به لطف تجهیزات AMG، مشهور شد.

AMG GLE 63 S مرسدس

قدرتمندترین مدل GLE در سال ۲۰۱۵، پیشرانه‌ی ۵/۵ لیتر V۸ توئین‌توربوشارژ GLE۶۳ S با قدرت ۵۷۷ اسب بخار و گشتاور ۷۶۰ نیوتن‌متر داشت. این مدل، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۵ ثانیه داشت و نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کرد. مدل ۲۰۲۱ از مرسدس AMG GLE   با پیشرانه‌ی ۴۲۹ اسب بخار، ۷۵ هزار دلار قیمت دارد و نسخه‌ی GLE۶۳ S به قیمت ۱۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود.

مرسدس AMG GT   سدان ساخت ۲۰۱۸

تولید یک سدان لوکس با توانایی‌های اسپرت و شتاب‌گیری عالی، سبد محصولات مرسدس بنز را در کنار S کلاس، تکمیل کرد. ساختار کوپه برای AMG GT  چهاردر، جذاب و چشم‌نواز است؛ درحالی‌که پیشرانه‌های قدرتمند با قیمت‌های متنوع نیز قابل سفارش هستند.

مرسدس AMG GT سدان چهاردر
ارزان‌ترین مدل AMG GT   سدان در سال ۲۰۲۲، پیشرانه‌ی GT ۴۳ با حجم ۳ لیتر و قدرت ۳۶۲ اسب بخار دارد. این نسخه با قیمت ۹۵ هزار دلار فروخته می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ ثانیه ارائه می‌دهد. قوی‌ترین مدل از سری GT ۶۳S، موتور ۴ لیتر V۸ توئین‌توربوشارژ با قدرت ۶۳۰ اسب بخار دارد و می‌تواند ۲/۹ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. قیمت این خودرو، ۱۷۰ هزار دلار است.

ابرخودروی مرسدس AMG One

ایده‌ی جاه‌طلبانه‌ی مرسدس بنز برای ساخت یک ابرخودروی مجهز به پیشرانه‌ی فرمول یک، هنوز به مرحله‌ی تولید و تحویل مشتری نرسیده است؛ اما رویدادی تاریخی محسوب می‌شود. چالش‌های این پروژه، مشکلات زیادی برای تیم مهندسی AMG ایجاد کرد و البته هزینه‌های زیادی داشت.

مرسدس AMg one
ابرخودروی مرسدس AMG one با قیمت ۲/۷۲ میلیون دلار به تعداد ۲۷۵ دستگاه تولید خواهد شد. این مدل، پیشرانه‌ی هیبرید با ترکیب موتور ۱/۶ لیتر V۶ توربوشارژ و چهار موتور برقی دارد تا مجموع قدرت ۱۰۴۹ اسب بخار تولید شود. نسخه‌ی نهایی مرسدس AMG one، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۹ ثانیه ، صفر تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت ۷ ثانیه و نهایت سرعت ۳۵۲ کیلومتر برساعت خواهد داشت.

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. mahdi-es17

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    AMG300 خیلی خوبه قبول دارین لایک ندارین دیس❤️

    موافقم ۶۸
    مخالفم ۷
  2. ممد ژانگولر

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2630 ديدگاه)

    آخه مگه داریم از کمپانی مرسدس بنز بهتر ؟❤️عشقه

    موافقم ۸۱
    مخالفم ۱۴
    1. دکتر استاپ

      ۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (225 ديدگاه)

      من از مقاله ۳۰ سالگی مکلارنf1به اینور به هر روز دیدن عکسایCLK GTRاعتیاد پیدا کردم

      موافقم ۵۳
      مخالفم ۳
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (430 ديدگاه)

        پس این کلیپ ها رو تماشا کنید راجع به CLK GTR و CLK LM و CLR

        https://www.youtube.com/watch?v=a-NcYdS3JKA
        https://www.youtube.com/watch?v=lL4gMpZolsU

        موافقم ۲۶
        مخالفم ۲
        1. دکتر استاپ

          ۲ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (225 ديدگاه)

          واقعا دستتون درد نکنه⚘
          من برم ببینم😂

          موافقم ۲۴
          مخالفم ۰
      2. Philipp

        ۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1097 ديدگاه)

        و اینکه بدانیم پروسه طراحی این خودرو تنها در ۱۲۷ روز انجام شده عمق هنر تیم طراحی رو میرسونه

        موافقم ۲۶
        مخالفم ۰
    2. ممد ژانگولر

      ۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2630 ديدگاه)

      به نظر من مجموعه برند مرسدس بنز زیبا و اثر هنری زیاد داره
      ولی بهترینش از نظر طراحی که به دلم خیلی میشینه و با اختلاف اوله ((( mercedes benz K540 )))

      نمیدونم شما هم موافقید ؟ شاهکاریه
      برید عکساشو سرچ کنید

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۴
    3. ایلیا

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (61 ديدگاه)

      Clk amg1 SLS عاشقاشونم😍

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    4. Bhp1400

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      نه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. HamiD

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2334 ديدگاه)

    SL 65 بلک سریز عجب چیز خفنیه …
    البته همشون خفنن …

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۱
  4. Mosi

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    آرزوم داشتنه یه sl73 هست
    موتور وی ۱۲
    ۷.۳لیتری
    طراحی هم که 😍🤩

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۰
  5. امین

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (237 ديدگاه)

    CLK GTR شاهکار مرسدس هست.این و مک‌لارن F1 تکرار نشدنی هستن.البته SLR هم ذکر میکردین، بهتر بود.اون هم کم نظیر بود

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (430 ديدگاه)

      ممنون از توجه شما
      مدل SLR محصول مشترک مکلارن و مرسدس بنز بود، AMG نداشت :)

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۰
    2. Philipp

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1097 ديدگاه)

      SLR آخرین خودروی اسپورتی بود گه AMG دخالتی توش نداشت
      هرچند موتوری که به مکلارن داده شد قبلا توسط AMG روی CLK DTM و پیش تر از اون CLK LM استفاده شده بود

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
    3. Reza Waffen SS

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3546 ديدگاه)

      چیزی که مکلارن F1 رو متمایزش کرد موتورش بود که ساخت BMW بود

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۱
  6. TML BN

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (595 ديدگاه)

    AMG و همینطور M واقعا قابل احترام هستن
    تولد M هم چند هفته پیش بود

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۰
  7. GMA

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    مقاله لذت بخشی بود،سپاس

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (430 ديدگاه)

      لطف دارین 🌷

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
  8. Philipp

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1097 ديدگاه)

    “بنابر قانون FIA، تعداد ۲۵ دستگاه CLK GTR با استاندارد جاده برای فروش عمومی وجود داشت. این خودروها در دو نسخه‌ی سقف فلزی و رودستر، مجهز به پیشرانه‌ی ۷/۳ لیتر V۱۲ با قدرت ۶۰۴ اسب بخار و گشتاور ۷۷۵ نیوتن‌متر بودند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت CLK GTR، حدود ۳/۸ ثانیه و نهایت سرعت ۳۴۴ کیلومتر برساعت اندازه‌گیری شد. این خودرو در سال ۱۹۹۷، گران‌ترین مدل جاده‌ای جهان بود و ۱/۵ میلیون دلار قیمت داشت.”

    اصلاح می کنم:
    ۲۶ عدد
    در سه نسخه CLK GTR و CLK GTR Roadster و CLK GTR Super Sport
    موتور استفاده شده روی دو نسخه معمولی ۶.۹ لیتری هستش که البته برخی از مالکان اون رو به ۷.۳ لیتری ارتقا داده اند
    ولی روی نسخه سوپر اسپورت به صورت عادی موتور ۷.۳ لیتری قرار داره که تنها دو عدد هستن
    علاوه بر اون این نسخه با قدرت بیشتر موتور شتاب گیری ۳.۳ ثانیه ای و نهایت سرعت ۳۷۵ کیلومتر در ساعت رو داره (اعداد برعکس نسخه معمولی روی کاغذ بسیار به F1 نزدیک هستند)
    قدرت اعلامی هم مال موتور ۶.۹ لیتری هستش موتور ۷.۳ لیتری که با زوندا مشترکه در اینجا ۶۶۴ اسب و ۷۸۶ نیوتن متر گشتاور میده

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
    1. Philipp

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1097 ديدگاه)

      البته برخی منابع ادعای شتاب ۲.۹ ثانیه ای و قدرت ۷۱۱ اسبی رو می کنند که بنده به شخصه نامعقول میدونمشون

      چون هر دو نسخه بسیار دست به دست شدن اعداد در رسانه ها دچار تضاد شده

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  9. SLR _ 722

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    من اگر در یک اقدام رویایی حق انتخاب یک ماشین برای تا آخر عمر و بدون اجازه‌ی فروش داشتم اول SLR و بعد هم SLS انتخاب های من می بودند

    یادمه توی Forza motorsport 4 در بخش autovista ساعت ها SLR رو تماشا می کردم . هیچ وقت از باز و بسته کردن درب ها و کاپوتش خسته نشدم

    نمی‌دونم در عصر الکتریکی چه ماشین هایی جانشین SLR ها و بقیه اسطوره های عصر بنزین ( از شرق تا غرب ) در قلب خودرو دوستان میشن اما چیزی که مشخصه این شاهکار های صنعت خودرو دیگه تکرار نخواهند شد

    واقعا خوشحالم که حداقل در دوره شکوفایی خودرو های بنزینی زندگی کردم ( و صد البته ناراحت که افول اون ها رو می بینم اما جلوی پیشرفت نمیشه ایستاد )

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
    1. Mercedes

      ۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      Autovista فورزا واقعا خیلی خوبه جزعیات کابین خیلی خوبه قشنگ برا عشق ماشیناس

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  10. دکتر

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    CLK GTR واقعا سلطانه،بعضی از فیلماش تو یوتیوب هست ،مخصوصا صدای پیشرانه خودرو محشره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  11. ارش

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1518 ديدگاه)

    به به به به یکی از یکی بهتر فوق العاده ن .

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  12. Alan.r

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (230 ديدگاه)

    واقعا مقاله خوبی بود دستتون درد نکنه
    از بین این بزرگواران من CLK،ONE،SLS AMG رو بیشتر از بقیه می‌پسندم

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (430 ديدگاه)

      سلامت باشید :)

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  13. Mf1

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (149 ديدگاه)

    اگه میشه یه مقاله هم درمورد لوتوس الیسGT1 تهیه کنید تشکر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. JDM lover

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (282 ديدگاه)

    مطلب فوق العاده ای بود خیلی ممنونم از پدال
    من بین اینا clk gtr و c63amg edition 507 رو بیشتر از بقیه میپسندم
    بقیه هم عالیییی هستن

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (430 ديدگاه)

      ممنون از توجه شما

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  15. Amir ali

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من خودم خیلی از بنز خوشم نمیاد ولی از تو اینا c63

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  16. Hadi

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    ۵۵ سال قدرت و افتخار عظمت 👌🏼😍
    با مدل وان هم که آس خودشون رو کردن که شاهکاره…

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  17. mm-yarlou

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    عجب همه ی خودروهایی که گفت دوست داشتنی بودن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. یاس ی

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (933 ديدگاه)

    اس ال ۶۵ و سی ۶۳ عشق خالص هستند. باقی بزرگواران هم عالی. اولین نمونه amg هم خیلی زیباست. از اون مقاله های جوندار پدال بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. Mustang shelby gt 350

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    خیلی قشنگ بودن مخصوصا اونایی که میشه تو ایران خرید، عاشق این سایتم چون ما ۶۰ درصدمون یه ماشین چاخان ایرانی داریم ولی به فکر این لعنتی‌های جذابیم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  20. نوید

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشین مورد علاقه من clkgtr هست
    یعنی شاهکار

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا