ملاقات با اتوبوس رنگارنگ مرسدس بنز 0302 در مسابقات جام جهانی فوتبال 1974

دوشنبه 23 آبان 1401 - 09:30
مطالعه 5 دقیقه
mercedes-benz-o-302-bus-from-the-1974-football-world-cup
جام جهانی فوتبال 2022 تا چند روز دیگر در کشور قطر برگزار می‌شود و مرسدس بنز نیز از این فرصت بزرگ برای ملاقات دوباره با یکی از خاص‌ترین اتوبوس  های...
تبلیغات

جام جهانی فوتبال 2022 تا چند روز دیگر در کشور قطر برگزار می‌شود و مرسدس بنز نیز از این فرصت بزرگ برای ملاقات دوباره با یکی از خاص‌ترین اتوبوس  های رنگارنگ خود در مسابقات جام جهانی 1974 آلمان غربی استفاده کرده است.

در آن زمان تنها 16 تیم در تورنمنت شرکت داشتند درحالی‌که مسابقات جام جهانی امسال قطر 2022 با حضور 32 تیم برگزار می‌شود. ژرمن‌ها مسئول تأمین اتوبوس های حمل‌ونقل اعضای تیم‌ها بودند و از رنگ‌های زرد و مشکی و... که نشان دهنده رنگ‌های پرچم کشور آلمان هستند برای رنگ‌آمیزی بدنه اتوبوس‌ها استفاده کرده بودند. روی شیشه عقب این اتوبوس‌ها نیز نشان‌های جالبی به چشم می‌خورد.

در داخل کابین اتوبوس های مرسدس بنز برای جام جهانی 1974 شاهد تجهیزات زیادی بودیم تا بازیکنان تیم‌ها در طول سفر برای برگزاری مسابقه خود راحت باشند. البته برخی از این تجهیزات در روزگار مدرن کنونی به درد نمی‌خورد! برای مثال هر صندلی دارای زیرسیگاری شخصی بود و در بخش پشتی نیز میزی برای نوشیدنی‌ها وجود داشت. سیستم صوتی کاست Blaupunkt و کولر را نیز می‌توان جزو دیگر تجهیزات این اتوبوس‌ها دانست.

طرح رنگی روی صندلی‌ها کاملاً متناسب با حال و هوای دهه 70 میلادی در نظر گرفته شده و ترکیبی از پارچه‌های قرمز و نارنجی بود. مرسدس بنز می‌گوید تمامی بازیکنان و اعضای تیم آلمان غربی این صندلی‌ها را امضا کرده‌اند. تیم آلمان غربی با شکست دادن 2 بر 1 هلند در فینال توانست قهرمان مسابقات جام جهانی فوتبال 1974 شود. شاید این اتوبوس‌های راحت به ریلکس شدن بازیکنان تیم آلمان غربی پیش از مسابقه فینال کمک کرده باشند!

اتوبوس موردبحث که در موزه مرسدس بنز قرار دارد دست‌نخورده نیست چراکه پس از پایان مسابقات راهی سرویس‌های عادی خود شد هرچند خبری از بدنه رنگارنگ آن نبود. همچنین مرسدس نتوانست نسخه اصلی و اورجینال را پیدا کند و به همین خاطر یک نسخه کپی از آن را برای نمایش در موزه خود ساخت. اتوبوس مرسدس بنز O 302 در اوایل سال 1965 معرفی شد و بیش از 32 هزار دستگاه از آن خط تولید را ترک کردند. مشتریان می توانند پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر دیزلی را با قدرت 125 تا 236 اسب بخار سفارش دهند. در سال 1971 نیز این اتوبوس به‌صورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی عرضه شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.