کراس اور برقی مرسدس بنز EQA 250 توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه تایید واردات گرفته و بهزودی پیش فروش میشود. این محصول، مونتاژ چین خواهد بود و امکانات مشابه نسخهی بازار اروپا ارایه خواهد کرد.
خودروهای برقی مرسدس بنز، هنوز موفق به فروش بالا در سراسر جهان نشده و برعکس مدلهای بنزینی این شرکت، محبوبیت چندانی ندارند. بهمن ماه ۱۴۰۳ سه خودروی الکتریکی مرسدس بنز شامل EQA و EQB و EQE وارد ایران شدند. حالا کراساور EQA برای پیشفروش آماده شده است تا احتمالا اولین مدل برقی مرسدس بنز در کشور ما باشد. این خودرو نسبت به EQB و EQE کوچکتر است.
بیشتر بخوانید:
مرسدس بنز، بدون شک، از محبوبترین برندهای خودروساز شناخته شده در سراسر دنیا است. این شرکت با اصالت آلمانی، هماکنون کارخانههای مختلف در کشورهای متنوع جهان دارد. حتی ایران هم، اوایل دهه ۸۰ خورشیدی میزبان خط مونتاژ مرسدس کلاس E یا الگانس بود. حالا با فعالیت صنعتی مرسدس بنز در کشور چین و سادگی مراودات تجاری ایران با تاجران چینی، فرصت خرید باواسطه و انجام فرایند واردات از این کشور آسیایی برای طرف ایرانی فراهم است.
اولین EQA سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و به دلیل سبک طراحی خاص خود، مورد انتقاد مشتریان مرسدس بنز قرار گرفت. در میان محصولات سری EQ نیز EQA به دلیل ابعاد کوچک، شهرت کمتری دارد. نسخههای مختلف این خودروی برقی، تنها در آلمان و چین مونتاژ میشوند. طبیعتا نسخهی وارداتی برای بازار ایران، از طریق چین عرضه خواهد شد.
طراحی مرسدس بنز EQA برقی راسا موتور
کوچکترین خودروی برقی مرسدس بنز توسط بالاس فیلزر (Balázs Filczer) طراحی شده است اما شباهت چندانی به G کلاس و GLS جدید که دیگر طرحهای فیلزر هستند، نشان نمیدهد. عجیبتر اینکه قرار بود EQA به شکل هاچبک اسپرت رقیب تسلا مدل ۳ شود اما در نهایت، کراساور شد.
چراغها و جلوپنجره، داخل قاب سیاه به شکل یک مجموعه هستند. مرسدس EQA نشان تجاری شرکت سازنده را با ابعادی بزرگ، نمایش میدهد و عملا فضای خالی جلوپنجره برای عبور هوا ندارد. حجمدهی سپرها و درپوش جلو، هیجان خاصی ندارد و کاملا ساده به نظر میرسد. حس اسپرت مورد انتظار در خودروهای مرسدس بنز، برای EQA کمرنگ است.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی سیاه رنگ، کاملا واضح هستند. قاب گلگیرها و رکابها، چنین شرایطی دارد؛ همچنین پیرامون شیشهها و آینه بغلها نیز سیاه است. دستگیرهها ساده هستند اما برای حجمدهی بدنه با خطوط ملایم، حسابشده و جذاب عمل شده است.
به طور کلی، نمای پشت EQA خلاقیت بیشتری نسبت به چهرهی اصلی خودرو ارایه میدهد. هرچند که چراغها و ترکیب اجزای عقب، شاسیبلندهای چینی را به یاد میآورد؛ اما شخصیت مدرن برای EQA میکند. سپر پلاستیکی و تورفتگی بدنه در قسمت صندوق، نکات منفی محسوب میشوند اما حس اسپرت EQA را نشان میدهند.
کوچکترین کراساور برقی مرسدس بنز از سری EQA روی پلتفرم MFA2 مشترک با GLB ارایه میشود. ابعاد این خودرو شامل طول ۴,۴۶۳ و عرض ۱,۸۳۴ و ارتفاع ۱,۶۲۰ و فاصله محوری ۲,۷۲۹ میلیمتر، کمی بزرگتر از چری X55 مدیران خودرو است.
کابین مرسدس بنز EQA برقی راسا موتور
برخلاف نمای بیرون، میتوان اطمینان داشت که سرنشینان در کابین EQA، حس یک خودروی مدرن را تجربه کنند. همچنین، سبک طراحی مشابه دیگر محصولات مرسدس بنز با نمایشگرهای بزرگ ایستاده روی داشبورد، ارایه میشود.
فرمان D شکل برای EQA زیبایی مورد انتظار را فراهم میکند. خروجیهای هوا، پرتعداد و دایرهای با ترکیب نقرهای و نورپردازی آبی هستند تا برقی بودن خودرو را تاکید کنند. نمایشگرها ۱۰/۲۵ اینچ هستند و برای غالب کلیدها و پدالها از فلز استفاده شده است. شرایط مشابه برای تودریها نیز وجود دارد.
صندلیهای EQA تمام چرم و بسیار راحت با طراحی ساده هستند. این خودروی برقی برای ۴ سرنشین بلند قد، مناسب است، اما صندوق عقب ۳۴۰ لیتر، حمل بار در سفرهای بین شهری را مشکل میکند.
مشخصات فنی مرسدس بنز EQA برقی راسا موتور
مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی مرسدس بنز EQA 250 به شرح ذیل است:
- سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در تغییر لاین (LCA)
- هشدار خروج از خط (LDW)
- رادار تصادف از عقب (RCTA)
- رادار نقطه کور (BSD)
- سیستم کمکی هدایت بین خطوط (LKA)
- حرکت خودکار در ترافیک (TJA)
- کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
- هشدار برخورد (ICA)
- نور بالای اتوماتیک (IHC)
- رادار هشدار تصادف از جلو (FCW)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)
- تهویه مطبوع اتوماتیک
- مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ اینچ
- پنل دیجیتال پشت فرمان ۱۰/۲۵ اینچ
- تنظیم برقی صندلی های ردیف اول
- سقف پانورامیک
- نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
- آینه های جانبی تمام برقی با گرمکن
- حسگر نور و باران
- ترمز پارک برقی و اتوهولد
پیش بینی قیمت مرسدس بنز EQA برقی راسا موتور
برای EQA مونتاژ چین از سری ۲۵۰، حدود قیمت ۳۵ هزار دلار وجود دارد. چنانچه مطابق شرایط فعلی، تخفیف مالیات و گمرک مخصوص خودروهای برقی لحاظ نشود، هزینه خرید EQA برای مشتری ایرانی، نزدیک به ۶ میلیارد تومان خواهد بود. این قیمت، روی کاغذ بسیار گران به نظر میرسد اما فولکس واگن iD.4 دیگر کراساور برقی بازار ایران نیز، حدود ۴/۵ میلیارد تومان است.
حسین
۱۲ تیر ۱۴۰۴آقازاده ها سوار میشن و مردم عادی باید نگاه کنند.
منصور
۱۲ تیر ۱۴۰۴ستاره سه شاخه معتبر و خاص بنز،،، و دیگر هیچ
با حفظ شرایط فعلی ، در آینده نزدیک و به احتمال زیاد ، برند هایی مثل بنز و بی ام و ، با چالش های جدی مواجه خواهند شد ،
خصوصا در مقابل تولیدات چینی که سخاوتمندانه آپشن های گوناگون با قیمت پایین ارائه میدن !
محصولی با همون مشخصات ،گارانتی و….،در عین حال یک سوم قیمت ، هر
خریداری رو به طمع میندازه
و دچار تردید میکنه !
یکی بخر، سه تا ببر !!
فریبرز
۱۲ تیر ۱۴۰۴تعرفه ماشی برقی مگه ۴ درصد نیست؟ چجوری ۶ میلیارد میشه؟ به ۵ میلیارد بیشتر نزدیک میشه به نظر من