مرسدسبنز کار را بهعنوان یک خودروساز لوکس شروع کرد اما سوپراسپرتهایی که در میان راه خود توسعه داد برای همیشه در تاریخ صنعت خودرو جاودانه شدند.
مرسدسبنز بهعنوان یکی از نخستین خودروسازان جهان شناخته میشود؛ این برند در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد و با هر محصول تازه، یکبار مسیر صنعت خودرو را دستخوش تغییر کرد. ریشه این برند به «کارل بنز» و همکاری او با دایملر برمیگردد که در سال ۱۸۸۶ میلادی محصولی با نام «موتورواگن» را به نام خود به ثبت رساند و عملا نخستین خودروی کاربردی جهان را با یک پیشرانه درونسوز آفرید. این شرکت در ادامه به تولید سدانها و کوپههای لوکس بسیاری پرداخت که همیشه از صنعت جلوتر بودند و فناوریهای داشتند که بیبدیل قلمداد میشدند.
با این وجود هیجان و علاقه این برند آلمانی به تولید مدلهای سریع هم افزایش پیدا کرد تا اینکه دست به تولید خودروهایی زد که در زمان خود جزو بهترینها به شمار میرفتند. در ادامه به ۵ مدل اسپرت افسانهای این خودروساز نگاه خواهیم داشت.
مرسدس بنز CLK GTR استراسنورژن
مسابقات قهرمانی استقامت جهان در دهه ۹۰ میلادی دوباره شکوفا شد و فدراسیون اتوموبیلرانی هم مالکیت سری رقابتهای جهانی «BPR» را دردست گرفت تا مجموعه خود را پشتیبانی کند. مرسدسبنز که از زمان فاجعه سال ۱۹۵۵ لمان از این رقابتها کنار کشیده بود تصمیم گرفت برای قهرمانی GT آماده شود. نتیجه این رویدادها خلق یک مسابقهدهنده تازه برای کلاس پرچمدار GT1 بود که بتواند مکلارن F1 GTR را به چالش بکشاند.
مرسدس برای افزایش احتمال موفقیت AMG را هم وارد بازی کرد و نهایتا CLR GTR را برای مسابقات قهرمانی GT سال ۱۹۹۷ آماده کرد. از آنجا که این برند مشتریان متمول زیادی داشت، CLK GTR را برای جاده هم آماده کرد. تقریبا تمام پنلهای بدنه این خودرو از نسخه مسابقهای بهعاریه گرفته شدند و برخی قسمتهای دیگر هم برای دریافت مجوز ورود به خیابان بهبود یافتند.
CLK GTR استراسنورژن از همان پیشرانه مسابقه M120 V12 تنفس طبیعی آلومینیومی استفاده میکرد که ۶.۹ لیتر حجم داشت و میتوانست حداکثر ۶۰۴ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو درعرض ۳.۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید و شتابگیری را تا سرعت ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت ادامه میداد.
مرسدس بنز SLR مک لارن
این خودروساز آلمانی در سال ۱۹۹۹ و در جریان نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی از «ویژن SLR» رونمایی کرد که ادای احترامی به مدلهای قدیمی دهه ۵۰ میلادی این برند محسوب میشد. نهایتا این خودرو با کمک برند مکلارن توسعه پیدا کرد و چهار سال بعد با نام رسمی SLR مکلارن روانه بازار شد. طراحی این مدل به گوردون موری واگذار شده بود که مسئولیت طراحی F1 را نیز برعهده داشته است.
SLR با بهرهوری از پنلهای آیرودینامیکی فعال، یک پیشرانه ۵.۴ لیتری سوپرشارژ V8 بههمراه ۶۱۷ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت به یکی از خاصترین خودروهای جهان تبدیل شد که اتفاقا در تیراژ محدود از خط تولید خارج شد. این خودرو در مدلهای متفاوتی مانند رودستر، ۷۲۲ و GT تولید شد و بعدا با SLR استرلینگماس جایگزین شد.
مرسدس بنز SLS AMG
مرسدسبنز با موفقیت SLR تصمیم گرفت تا از فرمولاسیون آن در یک مدل تولیدانبوه هم استفاده کند؛ نتیجه کار خلق یکی از زیباترین و خاصترین مدلهای تاریخ صنعت خودروی جهان یعنی SLS AMG شد. این مدل با الهام از SLR و بهعنوان جایگزین مدرن ۳۰۰SL شناخته شد و اولین خودرویی بود که زیربرند AMG مسئولیت تولید آن را برعهده داشته است.
SLS با بهرهمندی از درهای گالوینگ، بدنه کوپه و پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 M156 تنفس طبیعی به قویترین خودروی V8 تنفسطبیعی زمان خود تبدیل شد. این خودرو که نسخههای مختلف کوپه، برقی، رودستر، بلکسریز و فاینال ادیشن دردسترس خریداران قرار گرفت ۵۶۳ اسب بخار قدرت داشت (البته نمونه بلکسریز ۶۲۲ اسب بخاری بود). SLS بلکسریز درعرض ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
مرسدس AMG GT
تولید SLS AMG در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید اما مسیری را آغاز کرد که منجر به خلق یک مدل خاص دیگر شد: مرسدس AMG GT. وظیفه تولید این مدل تماما به AMG محول شد و در سال ۲۰۱۴ بهعنوان یک خودروی ۲۰۱۵ روانه بازار شد. AMG GT برخلاف پدرش حالت فستبک داشت و از یک پیشرانه ۴ لیتری تویین توربوی V8 سود میبرد که در ابتدا ۴۵۶ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
مرسدسبنز ابتدا با همکاری AMG از جدیدترین عضو خانواده عملکرد بالای بلکسریز با نام AMG GT بلکسریز رونمایی کرد که با تکیهبر پیشراه ۴ لیتری تویین توربوی تقویتشده خود ۷۲۰ اسب بخار قدرت داشت و عملا به خودرویی تازه تبدیل شده بود.
مرسدس AMG وان
پیچیدهترین و گرانترین سوپراسپرت مرسدسبنز با همکاری مجموعه AMG و راننده فرمول ۱ آن زمان مرسدس-پتروناس، «لوییس همیلتون»، توسعه پیدا کرد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ دیده به جهان گشود با فناوری و پیشرانه V6 خودروهای فرمول ۱ تولید شد و توانست رکورد سریعترین خودروی تولید انبوه پیست نوربرگرینگ را از آن خود کند.
پیشرانه ۶ سیلندر درونسوز این خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد اما میتواند ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید کند که با کمک الکتروموتورهای برقی محورهای جلو و عقب به ۱,۰۴۹ اسب بخار میرسد. مرسدس مدعی شده که این ابرخودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و شتابگیری را تا رسیدن به ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد.
عضو افتخاری فهرست: مرسدس بنز ۳۰۰SL
این خودرو به پیشنهاد مشتری آمریکایی مرسدسبنز و در سال ۱۹۵۴ رونمایی شد و خیلی زود به ستاره این برند آلمانی تبدیل شد. ۳۰۰SL که از W194، نخستین خودروی برنده مرسدسبنز در رقابتهای لمان در سال ۱۹۵۲، الهام گرفته بود، روی یک قاب شاسی فولادی لولهای سوار شده بود و از پنلهای بدنه آیرودینامیک آلومینیومی سود میبرد. درهای گالوینگ این مدل به امضای مرسدسبنز تبدیل شدند و بعدها در مدل SLS AMG، جایگزین مدرن ۳۰۰SL، هم مورد استفاده قرار گرفتند.
۳۰۰SL که توجه اشخاص مهم و متمولان زیادی را به خود جلب کرده بود از توان تولید ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن متر گشتاور را داشت و درعرض ۹.۳ ثانیه به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید. شتابگیری این خودرو در ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت متوقف میشد که در نوع خود بینظیر به شمار میرفت و ۳۰۰SL را به یک سوپراسپرت روباز تبدیل میکرد. به نظر شما، کدام خودروهای دیگر مرسدسبنز مانند مدلهای بالا بینظیر بودند؟
نانو
۹ مرداد ۱۴۰۳مدل SLRیه عدد تو ایران پلاک شده بود نمی دونم چه سرنوشت پیدا کرد
AMANTE
۹ مرداد ۱۴۰۳مدل SLR هیچ وقت پلاک ملی و حتی منطقه آزاد نگرفت و فقط به صورت گذر موقت در دهه ۸۰ که اوج ورود ماشین های گذر موقت بود اومد و رفت.
اون SLR پلاک ملی در واقع مدل SL اتاق R230 هست که کیت بدنه SLR Fab Design رو داشت و الان تقریبا از سال ۹۶ که دیده نشده.
ناتو
۹ مرداد ۱۴۰۳Amannte همون نقره ای که تو نمایشگاه تختی بود slبود به دروغ زده بود slr؟سال ۱۳۷۸بود اگه اشتباه نکنم رو یه مقوا بزرگ زده بود این یکSLRاست هیچ وقت پشت ماشین ندیدم
SMS
۹ مرداد ۱۴۰۳همون اول باز کردن لینک می دونستم ای ام جی وان توش هست
واقعا سروصدا راه انداخته
Navid A J
۱۰ مرداد ۱۴۰۳یادمه که تو مجله ی ماشین خوندم، 5 تاش پلاک ملی شد که اتفاقا یکیش هم بلک سری امضا دار بود.
arvin44
۹ مرداد ۱۴۰۳دو تا بود یدونش که زرد بود تصادف کرد سال پیش
پیام۲
۹ مرداد ۱۴۰۳اونکه amg gt بود
مجتبی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳اون یه sl بود که تغییر فیس داده بودن بهش.
چند وقت پیش هم تو دیوار آگهی کرده بودن برای فروش
ab0lf4zl
۹ مرداد ۱۴۰۳CLK GTR واقعا خاصه
محمدهادی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳فقط CLK GTR
از همه شون خفن تره
کلاسیک تر هم هست
فقط حالت چراغ های عقب شو نگاکن،لذت میبری
به این میگن مرسدس
Dark Knight
۹ مرداد ۱۴۰۳افسانه ای ترین مدل برای من sls هست که واقعا خاص و شیک بود ، amg gt هم خوب هست ولی اون چیزی که از سوپراسپرت بنز توقع میره نیست ( در حد یه بنز گرون قیمت لوکس و به اصطلاح تک نیست ) ، amg one هم قطعا جزو اسطوره ها هست چون مثل sls هم طراحی متفاوتی از اکثر هایپرکار ها داره و هم توانایی های فوق العاده در کل لیست خوبی بود
ممد ژانگولر
۹ مرداد ۱۴۰۳این مقالرو باید پرینت گرفت با عکساش بچسبونی روبروی تختت بقل آیینه کاربردیه .
مهران
۹ مرداد ۱۴۰۳SLS
CLK خصوصا با اون رینگایی که داره🔥
SLR نمیتونم تو دراز مدت از طراحیش خوشم بیاد،انگار فقط برای یه مدت کوتاه قشنگه و ابهتی نداره نسبت به بقیه
Alan.r
۹ مرداد ۱۴۰۳فقط میشه گفت:
🇩🇪The best or no thing 🇩🇪
BlackWing
۹ مرداد ۱۴۰۳خیلی سخته اگر بگن یکی رو از تو لیست انتخاب کن اما نهایتاً بین اینا SLR رو انتخاب میکنم 😬
محمدحسین اسماعیل نسب
۹ مرداد ۱۴۰۳سی ال کا خودرویی که قوانین فیزیک رو زیر پا گذاشت
محمد کیان شهسوار
۱۱ مرداد ۱۴۰۳پرواز کرد 🤣🤣🤣🤣🤣
Arshin
۱۱ مرداد ۱۴۰۳اون CLR بود
Dani
۹ مرداد ۱۴۰۳بنظرم مرسدس بنز C9 میتونست توی این لیست باشه
مهدی
۹ مرداد ۱۴۰۳تو همون محدوده سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ انزو و کررا جی تی و slr همیشه باهم قیاس میشدن گاهی هم مورسیه لاگو . نمیدونم چرا اون زمان طراحی slr خیلی به چشم نمیومد و میشه گفت تو بیشتر مقایسه ها پشت سر دوتا رقیبش بود اما هرچی زمان میگذره انگار جذاب تر میشه
froG-driVer
۹ مرداد ۱۴۰۳یادی کنیم از sls بلک سری زرد رنگ پلاک توی تهران…
آرش
۹ مرداد ۱۴۰۳همشون عالی
LH44
۹ مرداد ۱۴۰۳ممنون بابت مقاله
اما فکر کنم amg one هایپر اسپورت (هایپر کار) حساب میشه!
nikan
۹ مرداد ۱۴۰۳همشون شاهکارن به خصوص clk gtr ، Slr و صد البته 300sl
GMA
۹ مرداد ۱۴۰۳یکی از یکی شاهکار تر
ولی شخصا AMG ONE رو به اندازه بقیه نمیپسندم،اونی نشد که باید میشد…
طراحی SLS همچنان با روح و روان آدم بازی میکنه
و همچنان در جذابیت، هیچ خودرویی به SLR نمیرسه
👑The best or nothing👑
هیروهیتو
۹ مرداد ۱۴۰۳این ۳۰۰ اس ال هیچ وقت به چشمم تکراری نمیشه
محمد کیان شهسوار
۱۱ مرداد ۱۴۰۳بنز مورد علاقه منه اصلا AMG با این به چشمم نمیاد
هیروهیتو
۹ مرداد ۱۴۰۳این ۳۰۰ اس ال هیچ وقت به چشمم تکراری نمیشه خیلی دوستش دارم
الف.ی
۹ مرداد ۱۴۰۳به به
مجموعه ای از شناسنامه های صنعت خودروسازی اسپرت آلمان
یقه به یقه شدن با پورشه 911 کار بزرگیه که اینکار هم از عهده خودروساز دیگر اشتوتگارت بر میاد
JDM سابق
۱۰ مرداد ۱۴۰۳300 sl گالوینگ و SLR
علی جردن
۱۰ مرداد ۱۴۰۳SL65 AMG هم بخاطر داشتن موتور غول آسای ۱۲ سیلندر می تونست اسمش توی لیست سوپراسپرت های افسانهایی مرسدس بنز قرار بگیره
علی جردن
۱۰ مرداد ۱۴۰۳نمی دونم چرا همیشه بین علما اختلاف است…
علی جردن
۱۰ مرداد ۱۴۰۳جالب اینجاست هیچ کدوم این ۵ تای سوپراسپرت موتور ۱۲ سیلندر ندارن !
همایون
۱۰ مرداد ۱۴۰۳Clk GTR :جدی میفرمایید پس این دوازده سیلندر تنفس طبیعی چی میگه؟
علی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳SLS AMG زیباترین الهه تاریخ خودرو سازی
SLR خدای ابهت و افسانه ای که تکرار نخواهد شد
AMG وان. فاتح جاده ها و پیست ها که رفرنس تمام هایپر کارهاست
SL 300 پدر سوپر اسپرت ها برای همیشه جاودانه شد
AMG GT سوپر اسپرتی که اول صداش میاد بعدش خودش اوج هنر و زیبایی و شکوه مرسدس
علی ولی زاده
۱۰ مرداد ۱۴۰۳همشون محشرن
ولی من دیوونه SLR هستم
رینگای توربینی و جلوی تیزش با بقیه تفاوت ایجاد کرده
بهمن
۱۰ مرداد ۱۴۰۳از مطالب و مقالات عالیتون تشکر میکنم
یه پکته که خواستم بگم جملهی تا سرعت … شتاب گیری را ادامه میدهد اشتباهه ، هیچ خودرویی از حالت سکون تا سرعت ماکزیمم نمیتونه شتاب مثبت بگیره حتی ثابت و هم نمیتونه و همگی با شتاب منفی در حال افزایش سرعتشون هستن
البته این قانون نیست بلکه تکنولوژی فعلی چنین اجازه ای و فعلا نمیده
جواد عقیلی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳درود. اصولا این اصطلاحات رایج صنعت خودرو هستند. مثلا شتاب رو با واحد ثانیه اعلام می کنن که قاعدتا با اصول فیزیک مشابه نیست.
مجتبی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳Sl 300 هر روز زیباتر از قبل میشه
احمدی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳من اگه بودم به جای amg gt سری SL65 black series میگذاشتم جالب خود مردم آلمان با اینکه پول دارند ماشین بخرند با دوچرخه و موتور این طرف و اون طرف میروند
محمد کیان شهسوار
۱۱ مرداد ۱۴۰۳آخری و اولی عشقن اما یه سری افراد CLK GTR رو برای مسابقه تقویت کردند و در تست این ماشین و مسابقاتش این ماشین ۳ بار پرواز کرد و به طور فنی به سمت بالا چرخید و رانندهی بدبخت هم هر سه بار رو تجربه کرد و این ماشین رو به عنوان ماشین پرنده میشناسن
🖤S—H🖤
۱۱ مرداد ۱۴۰۳بنظرم SLR سال 1995
جا مونده
اوون دیگه اوج مرسدس بنز هست
توی این لیست من بشخصه CLK GTR رو دوس دارم. واقعا بی نقصه با این طراحی و موتور V12 ب راستی که از بنز انتظار دیگه نداریم
🖤S—H🖤
۱۱ مرداد ۱۴۰۳بنظرم SLR سال 1995
جا مونده
اوون دیگه اوج مرسدس بنز هست
توی این لیست من بشخصه CLK GTR رو دوس دارم. واقعا بی نقصه با این طراحی و موتور V12.
🖤S—H🖤
۱۱ مرداد ۱۴۰۳بنظرم SLR سال 1995
جا مونده
اوون دیگه اوج مرسدس بنز هست
توی این لیست من بشخصه CLK GTR رو دوس دارم. واقعا بی نقصه با این طراحی و موتور V12.
💪☠️
آرش
۱۱ مرداد ۱۴۰۳چرا چند بار گفتی؟؟