معرفی نسخه هیدروژنی GLC، فرزند پاک مرسدس بنز در فرانکفورت

شنبه 25 شهریور 1396 - 06:30
مطالعه 6 دقیقه
Mercedes-Benz-GLC_F-Cell_Concept-2017-1024-01
درحالی‌که پروجکت وان توانایی مرسدس بنز در ساخت هایپرکاری فوق‌العاده را نشان می‌دهد، این برند آلمانی با معرفی کانسپت‌های EA Q و Vision EQ Fortow به...
تبلیغات

درحالی‌که پروجکت وان توانایی مرسدس بنز در ساخت هایپرکاری فوق‌العاده را نشان می‌دهد، این برند آلمانی با معرفی کانسپت‌های EA Q و Vision EQ Fortow به همراه نمونهٔ پیش‌تولید GLC F-Cell، نشان داد که به سبز بودن هم متعهد است؛ اما خودروی آخر که قصد معرفی آن‌را در این مطلب داریم، ویژگی منحصربه‌فردی هم دارد و آن اینکه نخستین خودروی تولیدی دنیا محسوب می‌شود که در آن از ترکیبی از پیل سوختی هیدروژنی و پکیج باطری پلاگین استفاده شده است.

قوای محرکهٔ منحصربه‌فرد و نوآورانهٔ GLC F-Cell در اصل یک سیستم پلاگین‌هیبریدی است که بجای موتور درون‌سوز در آن از سیستم سلول سوختی استفاده شده است. مجموع خروجی این ترکیب معادل 200 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است و بُردی برابر با 440 کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌کند. همچنین این کراس‌اوور پاک می‌تواند تا 50 کیلومتر را هم به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. مرسدس بنز می‌گوید سیستم سلول سوختی مورداستفاده در GLC حدود 30 درصد کوچک‌تر از نمونهٔ بکار رفته در B کلاس F-Cell است که درنتیجه موجب می‌شود برای اولین بار سیستم پیل سوختی مانند یک پیشرانهٔ معمولی در محفظهٔ موتور قرار گیرد.

مرسدس بنز همچنین موفق شده است که استفاده از پلاتین را در سلول سوختی تا 90 درصد کاهش دهد که درنتیجه به حفظ منابع و کاهش هزینهٔ ساخت سیستم می‌انجامد. هیدروژن موردنیاز سیستم پیل سوختی هم توسط دو کپسول فیبر کربنی با ظرفیت 4.4 کیلوگرم تأمین می‌شود که در کف خودرو نصب شده‌اند و پُر کردن آن‌ها تنها 3 دقیقه طول می‌کشد. برای بخش الکتریکی نیز در نمونهٔ پیش‌تولید، باطری‌های لیتیوم یون با ظرفیت 13.8 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده که به همراه موتور الکتریکی در عقب خودرو نصب شده‌اند. برای شارژ کامل این باطری‌ها هم 1.5 ساعت زمان موردنیاز است.

برای چگونگی کار کردن این دو سیستم در کنار هم سه حالت مختلف تعبیه شده است که عبارت‌اند از: حالت هیبرید که در آن خودرو از هر دو منبع انرژی خود استفاده می‌کند، حالت باطری که هم صرفاً با استفاده از نیروی الکتریکی خودرو را به حرکت درمی‌آورد و هم باطری‌ها را شارژ می‌کند و حالت شارژ که شارژ کردن باطری‌ها در اولویت قرار گرفته و سیستم با حداکثر توان ممکن به شارژ باطری‌ها می‌پردازد. GLC F-Cell در ظاهر غیر از نشان‌های F-Cell و تریم آبی تفاوت دیگری با نسخهٔ استاندارد ندارد درحالی‌که در داخل آن نیز یک پد چندمنظوره با قابلیت تشخیص حرکت دست تعبیه شده است.

عضو هیئت‌مدیرهٔ دایملر آقای «Ola Källenius» در مورد این خودرو گفته است:

«سال‌ها تجربهٔ ما در زمینهٔ تکنولوژی سلول سوختی به ساخت GLC F-Cell انجامیده است که بُرد الکتریکی طولانی، زمان سوخت‌گیری کوتاه و کارایی روزمره، آن‌را به وسیلهٔ نقلیه‌ای کامل تبدیل کرده است. این امر از طریق ساختار جمع‌وجور سیستم سلول سوختی ما امکان‌پذیر شده است. همچنین ما برای اولین بار در دنیا، قوای محرکهٔ الکتریکی را با سیستم پیل سوختی ترکیب کرده‌ایم درحالی‌که امکان شارژ باطری‌ها نیز به‌راحتی از طریق تکنولوژی پلاگین فراهم شده است».

مرسدس بنز فعلاً در حال آزمایش GLC F-Cell بوده و همچنین هنوز تصمیم نگرفته که چگونه آن‌را به بازار عرضه کند یعنی اینکه آیا نسخهٔ تولیدی آن‌را به خریداران بفروشد یا اجاره دهد. بعلاوه هنوز اطلاعاتی از زمان عرضهٔ این GLC پاک منتشر نشده است اما سازنده انتظار دارد بتواند آن‌را تا پایان سال 2019 راهی بازار ایالات‌متحده کند.

 

پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 در پدال همراه شما هستیم...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.