درگ گوردون موری T.50 با مرسدس AMG One، ابرخودروهای میلیون دلاری
حالا که تحویل گوردون موری T.50 به خریداران شروع شده است، سرانجام میتوانیم ببینیم جانشین معنوی مکلارن F1 در قیاس با دیگر ابرخودروها چه عملکردی خواهد داشت. البته موری و تیمش هیچگاه در مورد مقایسهٔ پرفورمنس T.50 با خودروهای مشابه حرف نزدهاند زیرا این طراح مشهور قصد داشته بهترین خودروی جهان برای رانندگی را بسازد و به اعداد و ارقام اهمیتی نمیدهد. بااینحال، این موضوع برای علاقهمندان بسیار مهم و جذاب است و به همین دلیل، در ویدئوی زیر شاهد مسابقهٔ درگ یک T.50 متعلق به خریدار با چند سوپراسپرت دیگر هستیم و دیدن پرفورمنس آن بسیار جذاب است.
T.50 در قیاس با سوپرکارهای جدید امروزی با قدرتهای ماورایی، اسب بخار عجیبوغریبی ندارد. گوردون موری که به دنبال ساخت جانشین واقعی مکلارن F1 بوده، در این خودرو مثل سوپرکار افسانهای دههٔ 90 از یک موتور V12 تنفس طبیعی استفاده کرده است. البته برخلاف F1، پیشرانهٔ 4 لیتری T.50 بجای بامو، ساخت کاسورث است و ردلاین خیرهکنندهٔ 12 هزار rpm دارد. ازآنجاییکه این موتور فاقد پرخوران یا سیستم هیبریدی است، تنها 663 اسب بخار قدرت و 467 نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود؛ بنابراین، انتظار نمیرود T.50 بتواند با هایپرکارهای قدرتمند توربوشارژ، هیبریدی و چهارچرخ محرک امروزی همگام شود. بااینحال، وزن خشک سوپرکار گوردون موری تنها 997 کیلوگرم است که حتی از سبکترین سوپرکارهای امروزی هم بسیار کمتر است.
در این ویدئو اما در برابر T.50 یک رقیب بسیار قدرتمند و تادندانمسلح یعنی مرسدس AMG One قرار گرفته است. این هایپرکار آلمانی به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربوشارژ V6 متعلق به خودروی فرمول یک مرسدس همراه با چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 1063 اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. بااینحال، مرسدس با وزن خشک 1695 کیلوگرم، بسیار از رقیب بریتانیایی سنگینتر است. به همین دلیل، در مسابقهٔ درگ، T.50 حتی با اینکه دیرتر حرکت را آغاز میکند، میتواند تقریباً همپای هایپرکار 1000 اسبی آلمانی پیش برود. در این ویدئو، هرچند به نظر میرسد مالک T.50 در آغاز حرکت با کلاچ بااحتیاط رفتار میکند اما به محضی که به دندهٔ دو میرود، ماشین بسیار سریع میشود. شکل آیرودینامیک و حدود 700 کیلوگرم وزن کمتر به جبران کمبود قدرت T.50 کمک میکند.
بااینحال، گوردون موری در توسعهٔ سوپراسپرت خود هرگز روی سرعت در خط مستقیم متمرکز نبوده و بنابراین، مسابقهٔ درگ چالش مناسبی برای T.50 نیست زیرا این خودرو با گیربکس دستی و صدای فوقالعادهٔ موتور V12 در دور 12 هزار rpm، قرار است فقط راننده را هیجانزده کند. در این ویدئو، T.50 علاوه بر مرسدس AMG One، با لامبورگینی هوراکان و مورسیهلاگو سوپرولوچه هم مسابقه میدهد و به نظر میرسد میتواند هردوی آنها را مغلوب کند. بهطورکلی، دیدن T.50 در دنیای واقعی در بین دیگر ابرخودروها و رانندگی شخصی خارج از مجموعهٔ گوردون موری با آن اتفاق جالبی است و این تازه آغاز راه است زیرا با تحویل نمونههای بیشتری از این خودرو به خریداران، شاهد رقابتهای بیشتری از جدیدترین شاهکار گوردون موری خواهیم بود.
مشخصات فنی
گوردون موری T.50 | مرسدس AMG One | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V12 | 1.6 لیتری V6 توربو هیبرید |
قدرت | 663 اسب بخار | 1063 اسب بخار |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 7 سرعته AMT |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 997 کیلوگرم | 1695 کیلوگرم |
قیمت | 3.0 میلیون دلار | 2.7 میلیون دلار |