بهترین پیشرانههای تاریخ مرسدس AMG؛ از 4 سیلندر M102 تا 12 سیلندر توربو
- 4 سیلندر 2.5 لیتری کازورث M102 (سال 1988 تا 1991)
- 6 سیلندر 3.6 لیتری M104 (سال 1993 تا 1997)
- پیشرانه 8 سیلندر 5.4 لیتری M113/M113K (سال 1997 تا 2011)
- پیشرانه 12 سیلندر 6.9 و 7.3 لیتری M297 (سال 1997 تا 2016)
- پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری M275/M279 (سال 2004 تا 2018)
- پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری M156/M159 (سال 2006 تا 2014)
- 4 سیلندر 2 لیتری M133 (سال 2013 تا 2019)
- پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری M178 (سال 2015 تاکنون)
مرسدس بنز جزو بهترین شرکتهای خودروسازی دنیاست و برخی از اسپرت ترین و جذابترین خودروهای دنیا را تولید کرده است. از SSK دهه 20 میلادی گرفته تا SL گالوینگ، ستاره سه پر دنیای خودرو همواره با سرعت عجین بوده اما پس از فاجعه لمان 1955 و تصادف خودروی مرسدس و کشته شدن 77 نفر، این برند تا چند دهه از موتور اسپرت دور بود و روی تولید خودروهای لوکس تمرکز کرد. اما در سال 1967 بود که دو مهندس مشهور مرسدس با نامهای هانس ورنر اوفرشت و ارهارد ملچر دایملر را ترک کرده و شرکت خود با نام AMG را تأسیس کردند. AMG به کار تیونینگ و ارتقای محصولات مرسدس میپرداخت اما کارش به حدی خوب بود ک خود مرسدس در نهایت آن را خریداری کرد و از سال 1999 تاکنون به بازوی پرفورمنس این برند تبدیل شده است. در این مقاله میخواهیم بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
4 سیلندر 2.5 لیتری کازورث M102 (سال 1988 تا 1991)
مرسدس بنز در دهه 80 میلادی از سوی رقبا تهدید میشد. آئودی با خودروهای کواترو خود موتور اسپرت را در سلطه داشت و بی ام و هم در مسابقات تورینگ حکمرانی میکرد. پاسخ مرسدس به این رقبا خودروی مسابقهای گروه A با پیشرانه کازورث بود. 190E به پیشرانه 4 سیلندر پرقدرتی مجهز شده بود اما AMG به مرسدس کمک کرد تا راهی مسابقات DTM شود. این شرکت قدرت پیشرانه 2.5 لیتری را به 315 اسب بخار در مدل اوولوشن I و 370 اسب بخار در مدل اوولوشن II رساند.
6 سیلندر 3.6 لیتری M104 (سال 1993 تا 1997)
باید گفت اصل پیشرانه 190E به AMG تعلق نداشت اما در سال 1993 بود که این تیونر کار جدی خود با مرسدس را کلید زد. در آن سال AMG جوینت ونچری با مرسدس تشکیل داد و اولین پروژه هم ارتقای جانشین 190E بود. به همین خاطر C36 AMG متولد شد. در دل این خودرو پیشرانه 3.6 لیتری قرار داشت و 268 اسب بخار قدرت تولید میکرد. همین تغییرات باعث شد C36 صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 6 ثانیهای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت داشته باشد.
پیشرانه 8 سیلندر 5.4 لیتری M113/M113K (سال 1997 تا 2011)
AMG پس از ارتقای پیشرانههای 4 و 6 سیلندر مرسدس بنز روی تیونینگ پیشرانههای 8 سیلندر تمرکز کرد. پیشرانه 5.4 لیتری M113 در محصولات پرفورمنس زیادی با پسوند 55 از جمله اولین نسل E55 AMG نصب شده است. بازوی پرفورمنس مرسدس ابتدا پیشرانه 5 لیتری مرسدس را گرفت و 400 سیسی به حجم آن اضافه کرد. استفاده از قطعات جدید باعث شد خروجی این نیروگاه به 349 اسب بخار برسد. در نسل بعدی هم AMG سوپرشارژر 2.1 لیتری را در نظر گرفت تا قدرت پیشرانه به 469 اسب بخار برسد. حاصل این تغییرات صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.5 ثانیهای E55 AMG سال 2003 بود. مهمتر اینکه پیشرانه M113K یکی از مطمئنترین پیشرانههای 8 سیلندر تاریخ به شمار میرود.
پیشرانه 12 سیلندر 6.9 و 7.3 لیتری M297 (سال 1997 تا 2016)
حتماً نام CLK GTR را شنیدهاید. خودرویی مسابقهای برای کف خیابان که از پیشرانه 12 سیلندر 6.9 لیتری استفاده کرده است. این پیشرانه که در واقع بر پایه نمونه 6 لیتری M120 ساخته شد 600 اسب بخار قدرت داشت. در واقع تغییرات رخ داده به حدی وسیع بودند که AMG آن را با کد جدید M297 معرفی نمود. این پیشرانه به حدی احساسبرانگیز بود که پاگانی نیز خواهان استفاده از آن شد. در سال 2001 بود که نسخه 7.3 لیتری این پیشرانه با خروجی 547 اسب بخار روی پاگانی زوندا نصب گردید و به تدریج خروجی آن افزایش یافت و به 778 اسب بخار رسید.
پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری M275/M279 (سال 2004 تا 2018)
اگر خواهان خروجی فوقالعاده هستید همیشه توربوشارژر جواب میدهد. AMG نیز برای دوستداران سرعت و قدرت پیشرانه M275 را تدارک دید که یک هیولا بود. حجم این پیشرانه نه تنها به 6 لیتر رسید بلکه از توربوهای بزرگتر نیز روی آن استفاده شد. تغییرات گسترده این پیشرانه باعث شدند مدلهای CL65 AMG و S65 AMG قدرت 603 اسبی داشته باشند. البته این SL65 AMG بلک سریز بود که همهچیز را وارد سطح جدیدی کرد چراکه خروجی 661 اسبی و صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.8 ثانیهای داشت. در سال 2012 نسخه ارتقا یافته همین پیشرانه با کد M297 رونمایی شد که 621 اسب بخار قدرت داشت.
پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری M156/M159 (سال 2006 تا 2014)
پیشرانه 8 سیلندر تنفس طبیعی M156 جزو بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG است. این نیروگاه پرقدرت در دل خودروهای شاخصی همچون E63 AMG و C63 AMG قرار گرفته و خروجی 451 تا 518 اسب بخاری داشته است. از نظر صدای تولیدی هم M156 جزو بهترینها بوده است. در ادامه این شرکت شاهکار 6.2 لیتری خود با کد M159 را معرفی کرد، پیشرانهای که بهطور ویژه برای SLS AMG تدارک دیده شده بود. قدرت این پیشرانه 583 اسب بخار است و SLS را در عرض 3.7 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند.
4 سیلندر 2 لیتری M133 (سال 2013 تا 2019)
در سالهای اخیر AMG پیشرانههای 4 سیلندر زیادی را تولید نکرده اما M133 داستان دیگری دارد. این پیشرانه 2 لیتری روی خودروهای A45 و CLA45 نصب شد. با قدرت 355 اسب بخاری، M133 قویترین پیشرانه 2 لیتری سال 2013 بوده هرچند شاید در بخشهای دیگر برجستهتر ظاهر شده باشد. وزن بسیار پایین و دورگیری تا 6700 دور در دقیقه جزو مهمترین ویژگیهای این پیشرانه هستند.
پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری M178 (سال 2015 تاکنون)
M178 پیشرفتهترین پیشرانه 8 سیلندر تاریخ AMG است هرچند استقبال بسیار گرمی از آن صورت نگرفت زیرا طرفداران همچنان خواهان پیشرانه 8 سیلندر تنفس طبیعی بودند. البته تصمیم AMG برای استفاده از توربوهای کوچکتر در این پیشرانه تصمیم درستی بوده است. نیروگاه 4 لیتری بای توربوی موردبحث 503 اسب بخار قدرت تولید میکند هرچند خروجی آن در GT 63 S چهار در به 630 اسب بخار رسیده است. اگر از این عملکرد هم راضی نیستید میتوانید AMG GT بلک سریز را ببینید که 720 اسب بخار قدرت تولید میکند.