مرسدس بنز

بهترین پیشرانه‌های تاریخ مرسدس AMG؛ از 4 سیلندر M102 تا 12 سیلندر توربو

در مقاله پیش رو شما را با برخی از بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG آشنا خواهیم کرد.


مرسدس بنز جزو بهترین شرکت‌های خودروسازی دنیاست و برخی از اسپرت ترین و جذاب‌ترین خودروهای دنیا را تولید کرده است. از SSK دهه ۲۰ میلادی گرفته تا SL گالوینگ، ستاره سه پر دنیای خودرو همواره با سرعت عجین بوده اما پس از فاجعه لمان ۱۹۵۵ و تصادف خودروی مرسدس و کشته شدن ۷۷ نفر، این برند تا چند دهه از موتور اسپرت دور بود و روی تولید خودروهای لوکس تمرکز کرد. اما در سال ۱۹۶۷ بود که دو مهندس مشهور مرسدس با نام‌های هانس ورنر اوفرشت و ارهارد ملچر دایملر را ترک کرده و شرکت خود با نام AMG را تأسیس کردند. AMG به کار تیونینگ و ارتقای محصولات مرسدس می‌پرداخت اما کارش به حدی خوب بود ک خود مرسدس در نهایت آن را خریداری کرد و از سال ۱۹۹۹ تاکنون به بازوی پرفورمنس این برند تبدیل شده است. در این مقاله می‌خواهیم بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

۴ سیلندر ۲.۵ لیتری کازورث M102 (سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱)

مرسدس بنز در دهه ۸۰ میلادی از سوی رقبا تهدید می‌شد. آئودی با خودروهای کواترو خود موتور اسپرت را در سلطه داشت و بی ام و هم در مسابقات تورینگ حکمرانی می‌کرد. پاسخ مرسدس به این رقبا خودروی مسابقه‌ای گروه A با پیشرانه کازورث بود. 190E به پیشرانه ۴ سیلندر پرقدرتی مجهز شده بود اما AMG به مرسدس کمک کرد تا راهی مسابقات DTM شود. این شرکت قدرت پیشرانه ۲.۵ لیتری را به ۳۱۵ اسب بخار در مدل اوولوشن I و ۳۷۰ اسب بخار در مدل اوولوشن II رساند.

۶ سیلندر ۳.۶ لیتری M104 (سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)

باید گفت اصل پیشرانه 190E به AMG تعلق نداشت اما در سال ۱۹۹۳ بود که این تیونر کار جدی خود با مرسدس را کلید زد. در آن سال AMG جوینت ونچری با مرسدس تشکیل داد و اولین پروژه هم ارتقای جانشین 190E بود. به همین خاطر C36 AMG متولد شد. در دل این خودرو پیشرانه ۳.۶ لیتری قرار داشت و ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. همین تغییرات باعث شد C36 صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.

پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری M113/M113K (سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱)

AMG پس از ارتقای پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر مرسدس بنز روی تیونینگ پیشرانه‌های ۸ سیلندر تمرکز کرد. پیشرانه ۵.۴ لیتری M113 در محصولات پرفورمنس زیادی با پسوند ۵۵ از جمله اولین نسل E55 AMG نصب شده است. بازوی پرفورمنس مرسدس ابتدا پیشرانه ۵ لیتری مرسدس را گرفت و ۴۰۰ سی‌سی به حجم آن اضافه کرد. استفاده از قطعات جدید باعث شد خروجی این نیروگاه به ۳۴۹ اسب بخار برسد. در نسل بعدی هم AMG سوپرشارژر ۲.۱ لیتری را در نظر گرفت تا قدرت پیشرانه به ۴۶۹ اسب بخار برسد. حاصل این تغییرات صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای E55 AMG سال ۲۰۰۳ بود. مهم‌تر اینکه پیشرانه M113K یکی از مطمئن‌ترین پیشرانه‌های ۸ سیلندر تاریخ به شمار می‌رود.

پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۹ و ۷.۳ لیتری M297 (سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶)

حتماً نام CLK GTR را شنیده‌اید. خودرویی مسابقه‌ای برای کف خیابان که از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۹ لیتری استفاده کرده است. این پیشرانه که در واقع بر پایه نمونه ۶ لیتری M120 ساخته شد ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت. در واقع تغییرات رخ داده به حدی وسیع بودند که AMG آن را با کد جدید M297 معرفی نمود. این پیشرانه به حدی احساس‌برانگیز بود که پاگانی نیز خواهان استفاده از آن شد. در سال ۲۰۰۱ بود که نسخه ۷.۳ لیتری این پیشرانه با خروجی ۵۴۷ اسب بخار روی پاگانی زوندا نصب گردید و به تدریج خروجی آن افزایش یافت و به ۷۷۸ اسب بخار رسید.

پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری M275/M279 (سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸)

اگر خواهان خروجی فوق‌العاده هستید همیشه توربوشارژر جواب می‌دهد. AMG نیز برای دوستداران سرعت و قدرت پیشرانه M275 را تدارک دید که یک هیولا بود. حجم این پیشرانه نه تنها به ۶ لیتر رسید بلکه از توربوهای بزرگ‌تر نیز روی آن استفاده شد. تغییرات گسترده این پیشرانه باعث شدند مدل‌های CL65 AMG و S65 AMG قدرت ۶۰۳ اسبی داشته باشند. البته این SL65 AMG بلک سریز بود که همه‌چیز را وارد سطح جدیدی کرد چراکه خروجی ۶۶۱ اسبی و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیه‌ای داشت. در سال ۲۰۱۲ نسخه ارتقا یافته همین پیشرانه با کد M297 رونمایی شد که ۶۲۱ اسب بخار قدرت داشت.

پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری M156/M159 (سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴)

پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی M156 جزو بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG است. این نیروگاه پرقدرت در دل خودروهای شاخصی همچون E63 AMG و C63 AMG قرار گرفته و خروجی ۴۵۱ تا ۵۱۸ اسب بخاری داشته است. از نظر صدای تولیدی هم M156 جزو بهترین‌ها بوده است. در ادامه این شرکت شاهکار ۶.۲ لیتری خود با کد M159 را معرفی کرد، پیشرانه‌ای که به‌طور ویژه برای SLS AMG تدارک دیده شده بود. قدرت این پیشرانه ۵۸۳ اسب بخار است و SLS را در عرض ۳.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

۴ سیلندر ۲ لیتری M133 (سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹)

در سال‌های اخیر AMG پیشرانه‌های ۴ سیلندر زیادی را تولید نکرده اما M133 داستان دیگری دارد. این پیشرانه ۲ لیتری روی خودروهای A45 و CLA45 نصب شد. با قدرت ۳۵۵ اسب بخاری، M133 قوی‌ترین پیشرانه ۲ لیتری سال ۲۰۱۳ بوده هرچند شاید در بخش‌های دیگر برجسته‌تر ظاهر شده باشد. وزن بسیار پایین و دورگیری تا ۶۷۰۰ دور در دقیقه جزو مهم‌ترین ویژگی‌های این پیشرانه هستند.

پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری M178 (سال ۲۰۱۵ تاکنون)

M178 پیشرفته‌ترین پیشرانه ۸ سیلندر تاریخ AMG است هرچند استقبال بسیار گرمی از آن صورت نگرفت زیرا طرفداران همچنان خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی بودند. البته تصمیم AMG برای استفاده از توربوهای کوچک‌تر در این پیشرانه تصمیم درستی بوده است. نیروگاه ۴ لیتری بای توربوی موردبحث ۵۰۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند هرچند خروجی آن در GT 63 S چهار در به ۶۳۰ اسب بخار رسیده است. اگر از این عملکرد هم راضی نیستید می‌توانید AMG GT بلک سریز را ببینید که ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (630 ديدگاه)

    بینظیره مرسدس بنز

    موافقم 66
    مخالفم 5
    1. mmd@

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      فقط بنز و بس تو آلمان💀💀💀❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥🥇🥇🥇☠️☠️☠️😈😈😈🎖️🎖️🎖️🏆🏆🏆☣️☣️🇫🇷🇫🇷🇫🇷

      موافقم 29
      مخالفم 8
    2. amirkhanzadeh

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      یکی از یکی بهتر
      اون cla عالی بود
      برای کسانی که دنبال سدانی برای زندگی روزمره
      و یک هیولا برای تفریح تو پیست تو آخر هفته بودند
      مرسدس این شاهکار و بهشون تحویل می داد

      موافقم 29
      مخالفم 3
    1. علی جردن

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2118 ديدگاه)

      کیارش اگه ناراحت نمی شی بگم انصافا طراحی شاهین از مرسدس بنز مشکی قشنگ تره
      اون بنز جفت چراغ دایره ایی افسانه ایی هستش اون به کنار ولی اون بنز مشکی چراغ مستطیلی واقعا کهنه شده

      موافقم 8
      مخالفم 86
      1. Taha Ayoobi

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4483 ديدگاه)

        علی جردن برعکس گفتی

        موافقم 39
        مخالفم 3
      2. KF

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (523 ديدگاه)

        الان واقعااا شاهین رو گذاشتی کنار 190E؟

        موافقم 44
        مخالفم 4
      3. Kiarash

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (630 ديدگاه)

        علی جردن اتفاقا من عاشق اون چراغ مستطیلی هستم اون طرح تار هست که تو ایران بهش میگن چراغ کبریتی ( البته برای ۲۰۶ این طرح چراغ رو میگفتن ) واقعا دوست داشتنی هست و مخصوصا اون راهنماش با رنگ نارنجی وای 🤤
        و به قول تو اون چراغ های دایره ای هم افسانه ایی هست
        واقعا برونو ساکو طراحی که برای مرسدس بنز کرد بینظیر و افسانه ایی بود و بعید میدونم کسی مثل برونو ساکو بتونه چنین طراحی هایی برای مرسدس بنز انجام بده
        و یه نکته دیگه که گفتی اون طرح چراغ کهنه شده اتفاقا بر عکس مرسدس بنز w124 هیچوقت قدیمی نمیشه و واقعا حیفه بخوایم اسم شاهین رو کنار اسم مرسدس بنز w124 بیاریم

        موافقم 31
        مخالفم 3
        1. Kiarash

          ۲۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (630 ديدگاه)

          البته اون عکس E190 برای نسل w201 بود

          موافقم 13
          مخالفم 1
      4. مهران

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (76 ديدگاه)

        علی جان.شما یک ربات سخنگو هستید.فقط هم گل فرمایش میکنید

        موافقم 18
        مخالفم 1
      5. علی Shelby

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (556 ديدگاه)

        اصلا هافی لوبو خوشگل تر از اینه
        مگه نه علی

        موافقم 16
      6. Galant.VR4(JDM)

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1212 ديدگاه)

        @علی جردن
        قدر زر، زرگر شناسد
        قدر گوهر گوهری

        موافقم 16
        مخالفم 1
  2. NGU

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    این انجین 12 سیلندر m275 با حجم 6 لیتر روی CL65 AMG سال 2003 هم بود که 612 اسب قدرت داشت و واقعا هیولایی بود زمان خودش
    0 تا 160 کیلومترش با لامبورگینی مورسیه لاگو برابر بود

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2866 ديدگاه)

      نادون میری تو دانا میای بیرون البته اگه بخونی

      موافقم 7
      مخالفم 1
    1. Kiarash

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (630 ديدگاه)

      راست میگی 😂

      موافقم 7
      مخالفم 3
  3. R@min

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2073 ديدگاه)

    بهترین، کامل ترین و کم نقص ترین موتور تاریخ مرسدس همین M177/178 هست که به جرات بهترین هشت سیلندر بین آلمانی ها هم بحساب میاد و گل سر سبدش هم شاهکار M178 LS2 تو سینه بلک سریز جا خوش کرده.

    موافقم 13
    مخالفم 6
  4. الف.ی

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1773 ديدگاه)

    سلام
    در مورد sls black series چرا نسخه 6.2 لیتری 622 اسب بخاری رو ذکر نکردید

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. JDM سابق

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (749 ديدگاه)

      نسخه‌ی ۶۲۲ اسب بخاری همون m159 هست که تو متن اشاره شد

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. الف.ی

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1773 ديدگاه)

        صحیح
        آخه قدرتش 583 اسب ذکر شده

        موافقم 4
        مخالفم 1
  5. JDM سابق

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (749 ديدگاه)

    بهترین m159 و m178 هستن

  6. علی منصوری

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    M 133 با ۳۵۵ هورس پاور..اوج نبوغ مهندسی تو تمام این موتورها میشه دید،
    بعد ما ۸۷ با توربو شارژر میکنیم ۱۱۰ ,m15 معیوب می‌دیم ب ملت , اونم ک با این بنزین بی کیفیت با اکتان پایین داستان ناک زدن داره….
    اعداد و ارقام و تکنولوژی اینا بوجد میاردت

  7. سهیل گل آزاد

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    کد موتور m275 و m279 فقط تو نسخه های ۶۵ بود که تو جی کلاس تا سال ۲۰۱۷ و تو مدل های اس کلاس و اس ال تا سال ۲۰۱۸ از اونموقع به بعد نسخه ۶۵ برای همیشه حذف شد و نسخه ۶۳ گرون ترین و قوی ترین نسخه amg شد در حال حاضر مرسدس تو سبد محصولاتش قوای محرکه ۱۲ سیلندر نداره به غیر از یه نسخه میباخ s680

  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1575 ديدگاه)
  9. Alan.r

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    مشخصات فنی CLK GTR برای امروز هم محشره
    ۷۱۱ اسب بخار قدرت
    ۷۸۶ نیوتون متر گشتاور
    صفر تا صد ۲.۹ ثانیه
    حداکثر سرعت ۳۷۳ کیلومتر بر ساعت
    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪
    https://www.topspeed.com/cars/mercedes/2002-mercedes-benz-clk-gtr-super-sport/

    موافقم 24
    مخالفم 1
  10. همایون

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (805 ديدگاه)

    خب احتمالا بعد از این AMG با اونهمه ابهت قراره آرمیچر و باتری قلمی تولید کنه

  11. hosen

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (788 ديدگاه)

    یکی از یکی شاهکار تر
    پیشرانه m139 هم میتونست تو لیست باشه به عنوان قوی ترین چهارسیلندر تولیدی تاریخ.

  12. Galant.VR4(JDM)

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1212 ديدگاه)

    جای 4 سیلندر 2لیتری 4g63 خالیه شاید یادتون رفته سریعترین 4سیلندر دنیا بود حتی از 190e هم معروفتر

  13. mercedes.benz(Amir)

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2727 ديدگاه)

    همه این موتورا شاهکارای صنعت خودروسازین از m139 و m102 که راحت جزو ۵ تا ۴ سیلندر برتر تاریخن و حتی m139 میتونه بهترینش باشه تا m297 و m159 ولی قطعا بهترینش m178 عه که از جی کلاس و اس کلاس و سی کلاس و بلک سریز تونست توی همه سگمنتا به شدت بدرخشه که به هیچ عنوان توانایی هر موتوری نیست و برای همین به نظر من میتونه به سادگی در کنار وودو فورد در بین بهترین 8 سیلندرای تاریخ در رتبه های بالای لیست جا بگیره و صد البته جلوتر از m139 بهترین موتور مدرن بنز باشه

  14. علی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (806 ديدگاه)

    کدومشون رو بگم کدومشون رو نگم. آخه مگه بد هم داریم ??
    اینا جواهر هستن تماماً
    جوهره تاریخ درون‌سوز

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا