رانندگی با مرسدس 1913، شاهکار مهندسی و تجمل یک قرن پیش

سه‌شنبه 6 خرداد 1404 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
Mercedes-Double-Phaeton-Torpedo-1
جی لنو پشت فرمان یک مرسدس 37/95 دابل فیتون تورپدو 1913 نشسته است. این خودروی افسانه‌ای با موتور 9.6 لیتری و سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، شاهکار...
تبلیغات

جی لنو پشت فرمان یک مرسدس 37/95 دابل فیتون تورپدو 1913 نشسته است. این خودروی افسانه‌ای با موتور 9.6 لیتری و سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، شاهکار مهندسی و تجمل زمان خود بود.

در سال 1913، مرسدس 37/95 دابل فیتون تورپدو با موتوری عظیم 9.6 لیتری چهار سیلندر به بازار آمد که 95 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، عددی که در نام‌گذاری مدل نیز دیده می‌شود. عدد «37» نشان‌دهنده دسته‌بندی مالیاتی آلمان در آن زمان بود. این مشخصات به خودرو امکان رسیدن به حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را می‌داد. چنین قدرت و سرعتی در آن زمان بی‌سابقه بود. این خودرو عملاً معادل یک «سوپرکار» امروزی بود. شایعات آن زمان ادعا می‌کردند که با ورود این خودرو به جاده‌ها، تعداد جریمه‌های سرعت افزایش یافت. برای مقایسه، فورد مدل T در همان دوره با تنها 22 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 74 کیلومتر بر ساعت تولید می‌شد.

در آن زمان، خودروها مختص ثروتمندان بودند. مرسدس 1913 با قیمت 8 هزار دلار عرضه شد. به گفتهٔ جی لنو می‌گوید، یک خانه خوب در آن زمان حدود 12 هزار دلار بود که این مقایسه ارزش این مرسدس را نشان می‌دهد. نمونه‌ای از این مرسدس که به گاراژ جی لنو آمده، در سال 1913 در پاریس به صاحب اولیه‌اش تحویل داده شد و در اوایل دهه 2000 توسط مجموعه نترکات به حالت اصیل خود بازسازی شد. این خودرو از سال 1930 تا 1984 کاملاً ناپدید بود اما امروز یکی از جواهرات مجموعه نترکات است و در سال 2001 جایزه بهترین در کلاس خود را کسب کرد. بدنه خودرو توسط طراح فرانسوی هنری لابوردت ساخته شده بود در زمانی که صنعت اتاق‌سازی رونق داشت. این خودرو با رنگ سیاه و عناصر نیکل‌اندود شده تزئین شده است زیرا کروم هنوز اختراع نشده بود.

موتور عظیم 9.6 لیتری با سه سوپاپ بالای هر سیلندر مجهز به استارت الکتریکی است و امروزه حتی بهتر از سال 1913 کار می‌کند. لوگوی مرسدس در آن زمان تنها یک ستاره سه‌پر بود بدون حلقه دور آن. ستارۀ سه‌پر مرسدس نشان‌دهنده سلطه بر هوا، دریا و زمین بود که نشان می‌داد این شرکت ماشین‌هایی برای تسخیر همه‌جی جهان می‌سازد. حلقه دور ستاره تا سال 1926 اضافه نشد. صندلی‌های داخل کابین بیشتر شبیه مبل‌های راحتی هستند تا صندلی‌های خودرو. این صندلی‌ها با چرم سیاه دکمه‌دوزی‌شده روکش شده‌اند و آماده‌اند تا سرنشینان را نوازش کنند. فرمان چوبی بزرگ، هدایت خودرو را بر عهده دارد اما برای چرخاندن آن باید تلاش زیادی کرد.

وقتی موتور روشن می‌شود، خودرو چنان می‌لرزد که گویی زلزله‌ای در گاراژ رخ داده و این لرزش در فضا طنین‌انداز می‌شود. البته در سرعت‌های بالاتر، لرزش کمتر می‌شود. این خودرو هرچند سقف و شیشه جلو دارد اما کناره‌ها کاملاً باز هستند. مرسدس 37/95 دابل فیتون تورپدو که در ترافیک لس‌آنجلس، بین فوردها و تویوتاها حرکت می‌کند و منظره‌ای تماشایی است. دیدن خودرویی که از دورانی دیگر آمده، هرروز اتفاق نمی‌افتد. تنها حدود دوازده نمونه از این خودرو باقی‌مانده است و این دابل فیتون تورپدو که به برنامه جی لنو آورده شده، تنها نمونه باقی‌مانده از نوع خود است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.