مرسدس بنز

یادی از مرسدس بنز 230SL به مناسبت شصتمین سالگرد تولید پاگودا

مرسدس ۲۳۰SL که در سال ۱۹۶۳ معرفی شد، محصول مهمی برای خودروسازی آلمان بود و موفقیت‌های بزرگ به دنبال داشت.

مرسدس بنز ۲۳۰SL برای اولین بار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۳ رونمایی شد. این خودرو که اولین نسخه از سری W113 بود، مدل مهمی محسوب می‌شد. W113 علاوه بر جایگزین دو مدل ۳۰۰SL و ۱۹۰SL، از لحاظ ایمنی هم نقطهٔ عطفی برای مرسدس بود. فریم شاسی ۲۳۰SL که از سدان‌های سری W111 مرسدس گرفته شده بود، کوتاه و تقویت شد تا برای استفاده در یک خودروی اسپرت مناسب شود.

علاوه بر این، W113 اولین خودروی اسپرتی بود که از سلول سرنشینان با نقاط تصادف در جلو و عقب استفاده می‌کرد. این نوع طراحی ایمنی برای اولین بار در سدان فین‌تیل مرسدس معرفی شده بود. این رودستر دونفره که توسط «فردریش گایگر» طراحی شده بود، خطوط ساده، نمای کلاسیک SL و نشان بزرگ مرسدس را روی جلوپنجره داشت. سقف فلزی سفارشی این خودرو هم که توسط «پل براک» طراحی شده بود، به دلیل فرم خمیده‌ای که داشت، لقب پاگودا را برای این نسل SL به همراه آورد.

مرسدس بنز در سال ۱۹۷۱ پس از ساخت ۴۸,۹۱۲ دستگاه، به تولید W113 پایان داد. در طول این هشت سال، SL با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه شد برخلاف ۳۰۰ SL و ۱۹۰ SL که در کل دوران تولید تغییری را در پیشرانه تجربه نکردند. ۲۸۰ SL موفق‌ترین مدل سری W113 بود که در سال ۱۹۶۸ با یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی معرفی شد. این موتور که ۱۷۰ اسب بخار قدرت داشت، SL را ظرف ۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم می‌کرد.

۲۳۰SL اما غیر از موفقیت تجاری، در مسابقات هم خودروی موفقی بود. در سال ۱۹۶۳، «یوگن بورینگر» و «کلاوس کایزر» در رالی ماراتن ۵ هزار کیلومتری اسپا تا لیژ برنده شدند و سال بعد در همان رالی با ۲۳۰SL به مقام سوم دست پیدا کردند. به دلیل این موفقیت‌ها و شخصیت جذاب، در بین طرفداران مدل‌های کلاسیک مرسدس بنز، سری W113 خودروی محبوبی است.

بنز 230SL پاگودا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    پدر خودرو سازی جهان الماس درخشان صنعت خودروسازی 💎💪

    موافقم 69
    مخالفم 7
  2. mercedes

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (309 ديدگاه)

    خودرو سازی رو یاد دنیا داد
    بنازم مرسدس

    موافقم 55
    مخالفم 6
  3. AMD

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    وقتی شما سوار یک بنز هستید ، حس میکنید که سوار موجودی غیر زمینی و آسمانی شدید و ماشین های اطراف همچون چهار چرخ بنظر می رسند. منظورم هیت کردن نیست این حسی هست که آدم از مرسدس میگیره.

    موافقم 52
    مخالفم 15
    1. (Ali(chevynova

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      این بیشتر شبیه حسی هست که بعد مصرف مخدرات به فرد دست میده

      موافقم 41
      مخالفم 40
      1. Mf1

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (243 ديدگاه)

        سلطان شوی نوا
        قبلا کامنت های که میذاشتی خیلی آموزنده بودن ولی الان ..!!!

        موافقم 32
        مخالفم 1
      2. AMD

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (249 ديدگاه)

        دقیقا مرسدس هم مثل مواد مخدر آدمو گیج و منگ خودش میکنه.
        داش آمریکایی ها هم با صدای خشن و ظاهر پر ابهتشون آدمو مبهوت میکنن😎

        موافقم 33
        مخالفم 3
        1. فرشاد

          ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (932 ديدگاه)

          متاسفانه نمیشه صدارو به راحتی داخل و اپشن و مهم تر از همه بنز بودن ترجیح داد

          موافقم 6
          مخالفم 0
  4. ❤BMW❤

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    همیشه در زیر سایه سنگین 507
    میدونم الان بنز فن های الکی و متعصب هزار تا دیس بهم میدن ولی خب ،
    حرف حق تلخه :)

    موافقم 7
    مخالفم 54
    1. mercedes

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (309 ديدگاه)

      دوتاشون بیشتر اثر هنرین تا یه خودرو

      موافقم 22
      مخالفم 1
    2. Alan.r

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1085 ديدگاه)

      ۵۰۷😂😂😂
      حتی شوخیش هم قشنگ نیست
      فقط مشخصات فنیشون رو با هم مقایسه کن
      مشخصات ۵۰۷:
      موتور ۳.۲ لیتری با ۱۵۰ اسب قدرت و شتاب ۱۱.۱ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۹۵
      البته ۵۰۷ هم یه جواهره ولی هیچوقت در حد رقیبش (300SL) نبود

      موافقم 28
      مخالفم 1
    3. ARMAN سابق

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (453 ديدگاه)

      پس چرا تولید و فروش 507 انقد کم بود؟؟
      داداش تو داری الان متعصبانه نظر میدید
      زمانی که گالوینگ و کلا SL متولد شد ب ام و یه رقیب براش داد بیرون ولی SL انقد خوب بود که 507 از لحاظ آمار فروش به گرد پاشم نرسید

      موافقم 24
      مخالفم 2
      1. R/T

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (962 ديدگاه)

        بی ام و ۵۰۷ قیمتش نسبت به sl خیلی بالاتر بود اگه کمتر از بنز می‌بود مطمئن باش آمار فروش کلی میرفت بالا

        موافقم 3
        مخالفم 1
    4. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (713 ديدگاه)

      برتری 507 نسبت به این رو لطفاً بگید

      موافقم 15
      مخالفم 1
    5. مهردادکمال

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1801 ديدگاه)

      بنظرم دوشادوش هم هستن تا زیر سایه هم. و البته اون بی ام و هم یه چیز نابی هست

      موافقم 5
      مخالفم 4
  5. R/T

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    عجب ماشینی با آدم حرف میزنه

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. ارش

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    عاشقشم 😍😍😍

    موافقم 12
    مخالفم 1
  7. Royal Driver

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    نسل دوم و اول اس ال (W113 و W198) در کنار R107, R129 و R230 اس ال های مورد علاقم هستن. عشق خاص بهشون دارم مخصوصا R129 خیلی گنگش بالاست

    موافقم 7
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا