تجربه رانندگی با مرسدس بنز 280 TE؛ پادشاه استیشن واگن‌های دهه 70 میلادی

چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
mercedes-benz-280-te-1979-im-test
فرصت رانندگی مرسدس بنز 280 TE نشان می‌دهد این خودرو جزو بهترین استیشن واگن‌های دوران خود بوده است.
تبلیغات

حدس می‌زنیم اکثر شما عزیزان در ملاقات با یک مرسدس بنز قدیمی حس و حالی مشابه ما خواهید داشت. بیشتر طرفداران مرسدس بنز حسرت این موضوع را می‌خورند که چرا یکی از این خودروها را زمانی که قیمت ارزانی داشت نخریدند. تا همین 10 تا 15 سال پیش خودروهای آلمانی دهه 80 میلادی با قیمت‌های نازلی خریدوفروش می‌شدند اما در حال حاضر اوضاع فرق کرده است.

مرسدس بنز W123 مثال بارزی از ققنوسی است که از دل خاکستر بیرون آمده و حالا چشم‌ها را نوازش می‌دهد. در اواخر دهه 90 میلادی مرسدس بنز W123 کوپه خودروی جذابی برای ما و همکاران بود اما واقعیت این است که افراد زیادی با ما هم‌عقیده نبودند. مدل‌های کوپه و به ویژه نسخه‌های 6 سیلندری که در وضعیت خوبی نگهداری شده‌اند حتی در آن زمان نیز قیمت ارزانی نداشتند و برخی افراد تصمیم گرفتند مدل سدان را بخرند چراکه همه خواهان آن نبودند و قیمت ارزان‌تری داشتند. یکی از آشنایان ما در سال 1998 یک دستگاه مرسدس بنز W123 280 E مدل 1982 با بدنه زرد رنگ و کابین سبز را خریداری کرد. این خودرو به گیربکس 4 سرعته دستی مجهز بود و شرایط کلی خوبی داشت. کارکرد این مرسدس بنز نیز به حدود 185 هزار کیلومتر می‌رسید. نکته جالب اینکه خودروی یاد شده با قیمت حدود 1000 دلار خریداری شد. اگر درست به خاطر داشته باشیم، مدل‌های استیشن T در 25 سال پیش طرفداران زیادی در بازار مدل‌های کارکرده نداشتند.

با اینکه صاحبان کسب‌وکار خیلی علاقه‌مند به خرید چنین خودرویی نبودند اما در برهه‌ای از زمان و با گذشت حدود دو دهه، این E کلاس استیشن واگن به گزینه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی بدل شده است. برای مثال همین 280 TE سفید رنگ کلاسیک را مشاهده کنید که در سال 1979 تولید شده و کارکرد آن به حدود 50 هزار کیلومتر می‌رسد. این خودرو را می‌توان با قیمت 48 هزار دلار خریداری کرد. البته باید دانست خودرو در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد و حتی شما از نفس کشیدن در نزدیکی آن خواهید ترسید. این خودرو هم به گیربکس 4 سرعته دستی مجهز است. تولید اولین استیشن واگن T مرسدس بنز در بین مدیران این خودروساز بسیار جنجالی بود چراکه برخی از آن‌ها می‌ترسیدند این اسب کاری تناسبی با هویت محصولات دایملر نداشته باشد. برونو ساکو طراح افسانه‌ای مرسدس که مسئول خلق مدل W123 واگن بوده است می‌گوید:

دو جناح در آن زمان وجود داشت. یک‌طرف کاملاً خواهان تولید استیشن مرسدس بود درحالی‌که طرف دیگر مخالف صد در صد این کار بود؛ اما مدیرعامل مرسدس در آن زمان به این خودرو علاقه داشت و سرانجام نیز کار خود را کرد

رئیس مرسدس ثابت کرد حق داشته است. در اولین سال کاملی که W123 واگن تولید شد فروش خودرو به 18 هزار دستگاه رسید که بیش از 10 هزار دستگاه فراتر از اهداف ترسیم شده بود. در کل دوران تولید نیز شاهد مونتاژ 200 هزار دستگاه از آن بودیم. به این ترتیب استیشن موردبحث دومین نسخه محبوب از سری مدل‌های 123 بود و بالاتر از مدل کوپه قرار گرفت.

مرسدس بنز 280 TE یک استیشن کلاسیک است که امروز همه آن را می‌خواهند. این خودرو در آن زمان نیز بسیار محبوب بود و این اتفاق در حالی رخ می‌داد که برای انتخاب پیشرانه 6 سیلندر باید 4 هزار دلار بیشتر پرداخت می‌شد. تعداد 19,789 دستگاه از پادشاه استیشن واگن‌ها بین سال‌های 1977 تا 1985 تولید شد که البته اکثر آن‌ها در سال 1979 از کارخانه خارج شدند. قیمت پایه نیز در آن زمان به حدود 20 هزار دلار می‌رسید. با این پول شما مالک یک خودروی مجهز به پیشرانه 6 سیلندر 2.7 لیتری می‌شدید. برخلاف دیگر مدل‌های 6 سیلندر 250 E، در عقب این استیشن واگن دو خروجی اگزوز وجود داشت. با استفاده از سیستم تزریق سوخت مکانیکی بوش، قدرت پیشرانه به 185 اسب بخار و گشتاور آن به 240 نیوتون متر می‌رسید.

اما برسیم به اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز 280 TE! این خودرو به راحتی در ترافیک تردد می‌کند اما خیلی سریع نیست. بیایید با حقایق خودرو روبرو شویم: 10.2 ثانیه طول می‌کشد تا استیشن مرسدس از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و این عملکرد به سختی با خودروهای کوچک و مدرن امروزی برابری می‌کند. همچنین صدای تولیدی پیشرانه هم خیلی به‌یادماندنی نیست. کارکرد پیشرانه کمی خشن است و مصرف سوخت بالایی داشت. شتاب خودرو در دورهای زیر 4 هزار هم جالب نیست.

ما متوجه شدیم که پیشرانه در دورهای بالا بهترین عملکرد را خواهد داشت. نکته سورپرایز کننده هم به سواری خودرو و کنترل آن مربوط می‌شد که زحمت چندانی نداشت. به لطف نگهداری بسیار خوب خودرو که توسط بخش هریتیج مرسدس بنز صورت می‌گیرد، این مرسدس 45 ساله در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. نکته دیگر اینکه خبری از دورشمار نیست و بنابراین ما بر اساس پیشنهاد مرسدس روی سرعت شمار اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کردیم. در سرعت‌های 55، 85 و 145 کیلومتر در ساعت دنده‌ها تعویض می‌شدند.

باید دانست این 280 سواری مشابه خودروهای موزه ندارد. غربیلک فرمان با رینگ‌های 14 اینچی همکاری می‌کند و بنابراین برخی محدودیت‌ها از نظر بازخورد وجود دارد و مجبور هستید برای رانندگی سریع و هیجانی کمی مراعات آن‌ها را بکنید. باید اذعان کرد لاستیک‌های 195/70 بکار رفته در 280 TE چسبندگی خیلی بالایی ندارند اما زمانی که در مسیرهای کوهستانی تردد کنید شاهد چابکی و اعتمادبه‌نفس بالای چنین خودرویی خواهید بود که لذتی وصف‌ناپذیر دارد. به ویژه در مسیرهای سرازیری، این مرسدس همواره ما را سورپرایز می‌کرد چراکه دارای ترمزهای پایدار و مناسب و هندلینگ ایمنی بود.

به کابین هم بپردازیم که شبیه پادشاهان روی صندلی‌ها می‌نشینید. در واقع علت اصلی راحتی داخل کابین به سیستم تعلیق شگفت‌انگیز مرسدس بنز 280 TE استیشن مربوط می‌شود. میدان دید در همه زاویه‌ها نیز بسیار خوب است؛ اما متأسفانه موقعیت نشستن روی صندلی خیلی باب میل ما نبود. تنظیمات زیادی برای فرمان و ارتفاع صندلی وجود ندارد و ما به سختی توانسته بودیم پشت فرمان قرار بگیریم. وضعیت صندلی‌های ردیف دوم نیز همین‌گونه بود و شاید علتش به جثه نسبتاً بزرگ ما مربوط می‌شد.

علیرغم استفاده از پوشش پارچه‌ای داخل کابین، کیفیت متریال بکار رفته خوب است و کاملاً شیک به نظر می‌رسد. ما با E کلاس مدرن روبرو نیستیم اما در مقایسه با مدل 240 D، کابین این استیشن شبیه بهشت است. شیشه‌بالابرهای دستی و جاسیگاری هم حس نوستالژیکی دارند. همچنین خانواده‌های پرجمعیت از شنیدن اینکه صندلی‌های ردیف سوم نیز وجود دارند خوشحال خواهند شد. این صندلی‌ها در کف صندوق‌عقب جمع می‌شوند و البته در جهتی مخالف با سایر صندلی‌ها قرار می‌گیرند. پس از بررسی مرسدس بنز 280 TE استیشن واگن به راحتی می‌توانیم تصور کنیم با این خودرو یک سفر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بی‌شک خودروی موردبحث جزو بهترین گزینه‌ها جهت یک سفر خیال‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود. اگر 15 سال قبل بود و قیمت‌ها نیز به اندازه امروز بالا نرفته بودند حتماً یکی از این خودروها را خریداری می‌کردیم. نظر شما چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.