مرسدس AMG EQE با پیشرانهی 677 اسب بخار معرفی شد
پیش از آغاز دههی سوم قرن 21، خودروهای AMG با موتورهای توئین توربوشارژ شهرت داشتند؛ اما امروزه دو مدل سدان از کلاس S و E، همراه پیشرانههای تمام برقی به تولیدات AMG اضافه شدند. مدلهای الکتریکی، مسلما صدای گوشنواز حاصل از موتورهای بنزینی را تولید نمیکنند اما توانایی فنی مشابه دارند.
نسخهی پایه از AMG EQE با کد مدل EQE 43 ، مجهز به سیستم دو دیفرانسیل با دو موتور روی محورهای جلو و عقب است. این مدل، 617 اسب بخار قدرت و 950 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. خریدار میتواند برای AMG EQE، تجهیزات اضافی به نام داینامیک پلاس (Dynamic Plus package) نیز سفارش دهد تا مجموع قدرت موتورها به 677 اسب بخار و نهایت گشتاور به 1001 نیوتنمتر برسد. البته این مقدار افزایش قدرت و گشتاور برای EQE 53، موقتی و هنگام نیاز راننده به شتابگیری ناگهانی در حالت بوست (Boost) تولید میشود.
نسخهی فول آپشن مرسدس AMG EQE، در زمان 3/2 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت 240 کیلومتر برساعت دارد. نسخهی استاندارد 617 اسب بخار، 3/4 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت 220 کیلومتر برساعت فراهم میکند.
سیستم تعلیق AMG EQE نسبت به مدل استاندارد تغییراتی داشته است. علاوهبر فناوری دو دیفرانسیل 4Matic، سیستم رایدکنترل پلاس هم روی EQE ساخت AMG نصب میشود تا راحتی سرنشینان در مسیرهای متنوع، بهبود یابد. فاصلهی بدنه تا زمین برای این خودرو، 1/25 سانتیمتر کمتر خواهد بود و هنگام رانندگی در حالت اسپرت، سختی بیشتری روی فنربندی اعمال خواهد شد. همچنین راننده میتواند تنظیمات متنوع روی فنرهای هوای (پنوماتیک) AMG EQE داشته باشد.
جدیدترین محصول برقی AMG، مودهای رانندگی بیشتری نسبت به مدل استاندارد EQE دارد. مثلا راننده میتواند در حالت لغزان (Slippery)، قدرت پیشرانه را به 308 اسب بخار محدود کند تا در مصرف باتریها صرفهجویی شود. دیگر تفاوت مهم AMG EQE با مدل استاندارد EQE 350 ، قابلیت فرمانپذیری چرخهای عقب است. محصول AMG، به لطف دیسک ترمزهای 16 اینچ و سیستم 6 پیستون در جلو، ترمزهای قویتر نیز خواد داشت. این تجهیزات، نقش مهمی در بهبود پرمانپذیری و تعادل AMG EQE دارند.
افزایش وزن و قدرت برای AMG EQE، اثر منفی بر توان پیمایش خودرو داشته است. نسخههای مختلف این مدل، شعاع حرکتی 445 تا 520 کیلومتر دارد؛ درحالیکه EQE 350 میتواند با یک شارژ 660 کیلومتر حرکت کند. در عوض، سیستم شارژ سریع 170 کیلووات برای AMG EQE ارائه میشود که بعد از 15 دقیقه، توان پیمایش 180 کیلومتر فراهم میکند.
در نمای اصلی، تفاوت چندانی بین AMG EQE و EQE 350 دیده نمیشود. در جلوپنجرهی مدل AMG، پانزده خط براق فلزی با حالت عمودی شبیه به سبک پانامریکانا اضافه شده است. داخل سپر هم ادوات سیاهرنگ با دو خط کوچک افقی، مدل AMG را از نسخهی استاندارد، متفاوت میکند.
برای نمای پشت، تغییرات بیشتری وجود دارد. دو حفرهی باریک عمودی به پشت گلگیرهای عقب اضافه شده است. مرسدس AMG EQE، بالچهی سیاهرنگ با کمی افزایش ارتفاع روی درپوش صندوق دارد و بخش بزرگی از سپر عقب همراه با ادوات سیاه پلاستیکی ارائه میشود. دو مدل چرخ 20 و 21 اینچ هم به امکانات قابل نصب روی AMG EQE اضافه شده است.
در فضای داخلی مدل ساخت AMG صندلیهای اسپرت، فرمان ویژه با کلیدهای همسطح در دو ردیف موازی همراه ادوات فیبرکرن وجود دارند. ترکیب رنگ خاکستری تیره با نورپردازی و جزئینات قرمز رنگ، حس اسپرت AMG EQE را بیشتر از مدل استاندارد EQE350 نشان میدهند. خریدار مدل AMG میتواند نمایشگر عظیم هایپراسکرین با جدیدترین سیستم امباکس مرسدس بنز را برای این سدان برقی سفارش دهد. فناوری شبیهساز صدای پیشرانه برای کابین هم، مخصوص نسخهی AMG بازطراحی شده است تا هیجان بیشتری به سرنشینان بدهد.
قیمت نهایی AMG EQE در نسخههای 43 و 53 هنوز اعلام نشده است. مدل استاندارد EQE350 با پیشرانهی 292 اسب بخار و آستانه قیمت 70 هزار دلار در بازار جهانی فروخته میشود. با این شرایط، احتمالا ازرانترین مدل AMG EQE در حدود 90 تا 95 هزار دلار قیمت خواهد داشت.