مرسدس بنزهفته نامه

معرفی نسخه تولیدی مرسدس AMG One، اعجوبه ۱۰۵۰ اسب بخاری

پنج سال و نیم پس از آنکه مرسدس برای اولین بار اعلام کرد قصد دارد در یک خودروی جاده‌ای از پیشرانهٔ فرمول یک استفاده کند، سرانجام محصول نهایی این ایده معرفی شده است. فرایند توسعهٔ AMG One به پایان رسیده و این هیولای خیره‌کننده به تمام وعده‌های مرسدس عمل کرده است. به گفتهٔ رئیس هیئت‌مدیرهٔ این شرکت، در طول توسعهٔ این ماشین خیلی‌ها فکر می‌کردند اجرای چنین پروژه‌ای غیرممکن است اما تیم‌های افلترباخ و بریتانیا هرگز تسلیم نشدند و به خود ایمان داشتند.

پیشرانهٔ فرمول یک در خودروی خیابانی

مهم‌ترین ویژگی AMG One بدون شک قوای محرکهٔ آن است که در مرکز آن یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 قرار گرفته است. این موتور با یک توربوشارژر برقی، چهار میل بادامک، ردلاین ۱۱ هزار rpm، تزریق مستقیم سوخت، سوپاپ‌های هوای فنری و یک سیستم تمیزکنندهٔ گازهای خروجی، به‌تنهایی ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای چنین پیشرانهٔ کم‌حجمی عدد فوق‌العاده‌ای است و همچنان با استانداردهای آلایندگی یورو ۶ هم مطابقت دارد.

اما این فقط نیمی از ماجرای قوای محرکهٔ One است زیرا چهار موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ فرمول یک را همراهی می‌کنند. از این تعداد، دو موتور روی محور جلو نصب شده است که هرکدام در یکی از چرخ‌ها قرار دارند و مجموعاً ۳۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. موتور سوم با ۱۶۱ اسب بخار قدرت، روی میل‌لنگ پیشرانهٔ بنزینی نصب شده و موتور چهارم هم که ۱۲۱ اسب بخار قدرت دارد، در توربوشارژر ادغام شده است. این موتورها مجموع خروجی سیستم را به ۱۰۵۰ اسب بخار می‌رسانند. به گفتهٔ AMG، این قوای محرکهٔ V6 هیبریدی به‌طور قابل‌توجهی از یک موتور V8 تنفس طبیعی سریع‌تر بوده و به لطف توربوشارژر برقی، گشتاور بالایی را در دورهای پایین‌تر فراهم می‌کند.

پرفورمنس تکان دهنده

علاوه بر قوای محرکه، مهندسان مرسدس زمان زیادی را هم روی توسعهٔ باطری‌های لیتیوم یونی One صرف کرده‌اند. البته ازآنجایی‌که این یک خودروی پلاگین‌هیبریدی است، باطری‌های آن تنها ۸.۴ کیلووات ساعت ظرفیت دارند اما خنک نگه داشتن آن‌ها برای ارائهٔ عملکرد بهینه بسیار مهم بوده است. به همین دلیل، مرسدس برای هر باطری از یک سیستم خنک‌کنندهٔ پیچیده استفاده کرده است. این هایپرکار که با وجود قوای محرکهٔ بسیار پیچیدهٔ خود تنها ۱۶۹۵ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند تا ۱۸ کیلومتر را صرفاً به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

یک گیربکس هفت سرعتهٔ AMT کاملاً جدید که به‌طور اختصاصی برای One توسعه یافته و سامانهٔ چهارچرخ محرک AMG 4Matic+ هم تکمیل‌کنندهٔ قوای محرکهٔ این ماشین هستند. به لطف تمام این قطعات و ویژگی‌ها، هایپرکار مرسدس ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و پس از تنها ۷ ثانیه خود را به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت One نیز ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

تعلیق و بدنه

شاسی مونوکوک One با سیستم تعلیق پوشراد برای ارائهٔ حداکثر پرفورمنس طراحی شده است. در زیر بدنهٔ خودرو، پنج بازوی آلومینیومی به‌صورت عرضی نصب شده است که جایگزین تثبیت‌کننده‌های سنتی برای کاهش بادی‌رول شده‌اند. همچنین حالات رانندگی مختلف خودرو مثل راحت، اسپرت یا اسپرت پلاس می‌توانند سیستم تعلیق را تنظیم کنند درحالیکه سیستم کنترل گشتاور بُرداری هم بسته به حالت رانندگی، رفتار متفاوتی خواهد داشت.

قطعاً در چنین خودرویی به آئرودینامیک هم توجه بسیار زیادی شده است اما مرسدس حرفی در مورد میزان داون‌فورس تولیدی آن نزده است زیرا ازآنجایی‌که One مملو از قطعات آئرودینامیکی فعال است، احتمالاً میزان تولید این نیرو به حالت رانندگی خودرو بستگی خواهد داشت. اسپویلرهای فعال در دیفیوزر جلو، پره‌های باز شونده روی گلگیرهای جلو و البته بال بزرگ عقب ازجملهٔ این قطعات هستند. به گفتهٔ مرسدس، در حالت رانندگی پیست، داون‌فورس خودرو پنج برابر بیشتر از حالت بزرگراه خواهد بود درحالیکه در این هایپرکار حالت دیگری بنام Race DRS هم تعبیه شده که برای رسیدن به حداکثر سرعت، ضریب درگ را کاهش می‌دهد.

داخل و ویژگی‌ها

الهام از فرمول یک صرفاً به قوای محرکه و سیستم تعلیق One محدود نمی‌شود زیرا در داخل خودرو نیز راننده روی صندلی کاملاً مسابقه‌ای می‌نشیند و غربیلک فرمان مستطیل شکل مشابه فرمول یک را در دست می‌گیرد. دو نمایشگر ۱۰ اینچی، دریچه‌های تهویه‌ای که در داشبورد فیبر کربنی خودرو ادغام شده‌اند، بلندگوهایی با توری شیک و آینهٔ دید عقب دیجیتالی هم از دیگر ویژگی‌های داخلی One هستند.

AMG One روی رینگ‌های ۱۰ پرهٔ ویژه یا نمونه‌های ۹ پرهٔ منیزیومی سفارشی قرار گرفته که با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ پوشیده شده‌اند. این لاستیک‌ها به‌طور خاص برای هایپرکار مرسدس توسعه پیدا کرده‌اند. برای متوقف کردن این هیولا نیز ترمزهای ۱۵.۶ اینچی با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و ۱۵ اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در عقب در نظر گرفته شده است.

مرسدس بنز تنها ۲۷۵ دستگاه از AMG One تولید خواهد کرد که قبلاً همهٔ آن‌ها با قیمت ۲.۷۲ میلیون دلار فروخته شده‌اند. نسخهٔ تولیدی این هایپرکار در فستیوال سرعت گودوود که بین ۲۳ تا ۲۶ ژوئن در بریتانیا برگزار می‌شود برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آمد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۱ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    غول اشتوتگارت وارد میشود…

    موافقم ۴۷
    مخالفم ۶
    1. ایلیا

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (61 ديدگاه)

      دیگه دهن فراری Fxx k سرویسه:)))

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  2. Elmiraj

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2591 ديدگاه)

    انتظارم خیلی بیشتر از این بود….

    با ساختار مشابه صد در صد SF90 را ترجیح میدم…

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۴۰
    1. ina§

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      وقتی تو انواع پیستا sf90 رو تحقیر کرد دیگه این حرفو نمیزنی

      موافقم ۴۶
      مخالفم ۲۴
    2. یاسین

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ولی موتور این شباهبت بیشتری به فرمول یک داره ، قدرتش منظورم این ، موتورش فقط

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
  3. R@m!n

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2246 ديدگاه)

    گفتنی هارو همه گفتن و چقدر مباحث فنی رد و بدل شد که دو سه سالی بود تو یه پست این حجم رو ندیده بودم و دمه همه گرم ❤❤

    به نظرم هم تفکر مخالفان درسته هم طرفدارا !!! خب اعداد رو کاغذ مقداری ناامیدی ایجاد کرد اما خب از طرفی کلی تکنولوژی و مهندسی پشت ماشینه که نمیشه ازش چشم پوشی کرد و باید دید تو پیست چه می کنه هر چند بنظرم این ماشین بیشتر یه کالای کلکسیونی هست.

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۲
  4. akrh78

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    دوستان سریع برین سفارشتون رو لغو کنین که بدجور رفته تو پاچتون 😂
    توجه داشته باشین که خود ماشین فرمول یک هم از اس اف ۹۰ کند تره تو بحث شتاب. این که وزنش از دو برابر ماشین فرمول یک هم بیشتره
    ولی توی پیست فراری باید با تلسکوپ دنبال مرسدس باشه
    رکورد زیر ۶ نوربرگ رینگ در راهه
    در نهایت هم تبریک به استون مارتین که به قول معروف nailed it و از همه نظر از مرسدس سره. مرسدس باید تلسکوپ رو از فراری قرض بگیره دنبال والکری باشه.

    موافقم ۸
    مخالفم ۳۰
    1. امین

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (455 ديدگاه)

      😂😂😂😂😂خیلی خندیدم حرفات هم حق بود هم طنز

      موافقم ۵
      مخالفم ۱۴
    2. محمد امین

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1955 ديدگاه)

      قرار نیست که sf90 با این مقایسه بشه ، هم از نظر قیمتی و هم از نظر فلسفه‌ ی ساخت کاملا متفاوت هست ، ۵۰۰ هزار دلار در مقابل ۲.۷ ملیون دلار … فقط منظور این هست که این همه تکنولوژی می‌بایست شتاب گیری و به اصطلاح straight line performance بهتری می‌داد، چونکه داده های قابل قیاس هست
      رقیب اصلی این ماشین والکری هست ، که مشخصا والکری روی کاغد برتری کامل داره
      رکورد صفر تا صد خودروی فرمول یک هم ۱.۸۷هست اگر اشتباه نکنم سال ۲۰۱۸ کیمی فراری sf71h ، برا دف عقب خیلی حرفه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۴
    3. Behrouz. anzali

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      برادر ماشین فرمول یک زبر دو ثانیه شتابش هست با sf90 مقایسه میکنی ؟

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
    4. Hamed

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ماشین فرمول ۱ تو شتاب از sf90 کند تره ؟؟!!
      همین دو هفته پیش لکلرک تو ریس اسپانیا ۰-۲۰۰ رو از خط استارت تو ۴.۷۸ ثانیه پر کرد

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  5. رامتین

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2454 ديدگاه)

    باید در تستها نتایج این ابر خودرو را ببینیم. البته با این توان، تاپ اسپید زیر ۴۰۰ واقعا نکته منفی ای هست.

    موافقم ۶
    مخالفم ۴
    1. Alan.r

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (232 ديدگاه)

      این یه ماشین پیست محوره تو هیچ پیستی نمی‌تونی حتی‌ به تاپ اسپید ماشینم نزدیک بشی

      موافقم ۷
      مخالفم ۳
    2. یاسین

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      از یه همچین موتوری نباید انتظار تایپ اسپید بالای ۴۰۰ داشت ، بوگاتی با اون موتور فوق سنگین v16 رو با یه v6 مقایسه میکنی ؟
      تو فرمول یک فقط سرعت مهم نیست …

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
    3. محمد هادی

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (900 ديدگاه)

      مگه خودروهای فرمول یک سرعت های ۴۰۰ کیلومتر رو میبینن که مرسدس وان براساس اون ساخته شده باشه؟؟
      مگه نمیدونی بستر ایده و ساخت این ماشین خودروهای فرمولا وان بودن؟
      این ماشین باید دید که چه تحمل شتاب جانبی یا همون جی فورس داره
      و دیگر نکته ی مهم شتاب خودرو و تایم اتکت این ماشین در پیست های معتبره جهانه
      بله این ماشین دقیقا برای همین کار ساخته شده
      ایشالا هرچه زودتر عملکرد این زیبای نقره یی رنگ اشتوتگارت رو ببینیم و متحیر بشیم از شدت نزدیکی یک خودرو نسبت به ماشینای فرمولا وانی

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  6. parsa_bd01

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هیجان و قدرت فرمول وان کف خیابونای شهر بنازم مرسدس گودرتمند

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  7. دکتر

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    وقتی که مرسدس نهایت تکنولوژی رو به رخ همه میکشه،این ماشین بدست مشتری برسه،زیر ۵ میلیون معامله نمیشه،فوقالعادس

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  8. جناب ایکس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1383 ديدگاه)

    خیلی تعجب نکردم، چون با همین مشخصات تو فورتزا هورایزن ۵ بود از قبل…
    https://forza.fandom.com/wiki/Mercedes-AMG_One

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
    1. یاسین

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      خب این ماشین چند ساله در حال ساخته ، فک کنم از ۲۰۱۸ طرحش رو کار بوده

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  9. یاسین

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یه همچین موتور سبکی انقد قدرت داره واقعا خیلی مهندسی دقیقی میخواد ، هرچند عمرش کم و شرایط نگهداریش بسیار سخته شاید دقیقا پیشرانه فرمول یک نباشه ولی تا حدی شباهت داره پس مثل همون هم عمر کمی داره
    بعضی کامنتا خوب گفتن ماشین بیشتر جنبه کلکسیونی و به رخ کشیدن سرمایه داره ، و اصلا هم برای بنز صرفه نداشته ، هزینه بالاش طی این چند سال توسعه خیلی برا بنز خوب تموم نشده
    به هر حال امیدوارم خریداراش حال کنن
    ما که تو ایران نهایتا روی زانتیا ۳۰۰۰ یه v6 ببینیم😂

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  10. شاهین

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به به سیفتی کار جدید

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  11. Hamed

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (176 ديدگاه)

    مشخصاتش داره داد میزنه یه ماشین شهری ولی پیست محوره
    خیلی براساس شتابگیری نباید قضاوتش کرد با این پیکیج ایرودینامیکی احتمالا تو پیست رکوردشکنی بکنه
    رقیب اصلیش والکری هست و البته مک لارن سنا رو هم نباید خیلی دست کم گرفت

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  12. Hamed

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (176 ديدگاه)

    ولی حس میکنم والکری در نهایت برنده این بازی بود
    احتمالا تو پرفورمنس پیست هم والکری دست بالا رو خواهد داشت

    موافقم ۱
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا