پشت فرمان مرسدس S63 E Performance هیبرید، گران و سردرگم!

سه‌شنبه 16 بهمن 1403 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Mercedes-S63-1
مرسدس S63 هیبریدی هرچند خودروی سریع و راحتی است ولی افزایش قدرت ناشی از برق و باطری همه‌چیز را به‌ هم‌ ریخته است.
تبلیغات

خودروهای اسپرت پلاگین‌هیبریدی این روزها بسیار محبوب شده‌اند و ازآنجایی‌که اکثر خودروسازان از برنامه‌های الکتریکی‌سازی خود عقب‌نشینی کرده‌اند، بازار از خودروهای پرفورمنس پلاگین‌هیبریدی پر شده است. مرسدس یکی از اولین شرکت‌هایی بود که مدل‌های AMG خود را با پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی به بازار فرستاد. اولین خودروی این شرکت که با پسوند E Performance عرضه شد، AMG GT63 چهاردر در سال 2021 بود و بعداً باطری و موتور الکتریکی به مدل‌های دیگری مثل S کلاس و C کلاس هم راه پیدا کرد.

اما طی چهار سالی که مرسدس مدل‌های هیبریدی E Performance خود را عرضه کرده، دیگر خودروسازان هم فرصت داشته خود را به رقیب اشتوتگارتی برسانند. نسل جدید ب‌ام‌و M5 بسیار سریع است، پورشه پانامرا E-Hybrid راحتی فوق‌العاده‌ای دارد و بنتلی فلاینگ اسپور هیبریدی هم عالی است ولی متأسفانه مرسدس S63 E Performance در برابر این رقبا عملکرد خیلی خوبی ندارد.

البته S63 روی کاغذ از لحاظ اعداد و ارقام چیزی کم و کسر ندارد. این یک سدان بزرگ و سریع با قدرت فراوان است. ترکیب پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با پکیج باطری 13.1 کیلووات ساعتی و موتور الکتریکی که در عقب نصب شده، 800 اسب بخار قدرت و 1430 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و S63 را ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. سدان پرچم‌دار مرسدس با چنین قدرتی خصوصاً در حالت اسپرت پلاس فوق‌العاده سریع است و گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک هم هر دنده را با لگدی تفنگ مانند تعویض می‌کند و احساس رضایت‌بخشی دارد.

S63 همچنین هندلینگ چشمگیری هم دارد و برای سدانی با وزن نزدیک به 2.6 تن، در پیچ‌ها عملکردی تحسین‌برانگیز از خود نشان می‌دهد. البته مطمئناً بادی‌رول وجود دارد ولی نه آن‌قدری که انتظار می‌رود. فرمان نیز پاسخگویی فوری دارد و دماغهٔ S63 را دقیقاً به همان‌جایی که راننده می‌خواهد هدایت می‌کند. بااین‌حال، عجیب اینکه اسپرت‌ترین عضو خانوادهٔ S کلاس برای رانندگی‌های روزمره خیلی خودروی خوبی نیست. در این خودرو علاوه بر گیربکس 9 سرعته، یک گیربکس دو سرعته هم برای موتور الکتریکی در نظر گرفته شده که قدرت را صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

نتیجهٔ این ترکیب، قوای محرکه‌ای است که در سرعت‌های پایین سردرگم است و سعی می‌کند بین انتخاب برق یا بنزین تصمیم بگیرد. حتی سیستم احیای انرژی ترمزها نیز در ضعیف‌ترین حالت خود بسیار تهاجمی است و این مشکلات برای خودرویی که مترادف با راحتی و آرامش است ناامیدکننده خواهد بود. البته با انتخاب حالت باطری هولد روی فرمان می‌توان شرایط را بهتر کرد. در این حالت، خودرو صرفاً از نیروی پیشرانهٔ V8 استفاده و روی شارژ باطری تمرکز می‌کند. این کار مطمئناً باعث کاهش قدرت می‌شود ولی تجربهٔ بسیار بهتری را در رانندگی‌های شهری فراهم می‌کند درحالی‌که موتور V8 هنوز هم قدرت کافی برای رانندگی سریع در خط مستقیم را ارائه می‌دهد. در این حالت، خوشبختانه سیستم احیای انرژی ترمزها هم غیرفعال می‌شود و تقریباً احساس رانندگی با یک S63 غیرهیبریدی را ایجاد می‌کند.

سیستم تعلیق بادی بدون توجه به حالت رانندگی، سواری نرمی را فراهم می‌کند و حتی در حالت اسپرت پلاس، مشکلات آسفالت را محو خواهد کرد. در داخل خودرو هم شاهد کابین بسیار چشمگیر و مجللی هستیم همان‌طوری که از یک S کلاس انتظار می‌رود. البته هرچند استفاده از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX آسان است ولی احساسی قدیمی دارد و گرافیک سیستم شبیه به یک دهه پیش به نظر می‌رسد. کنترل‌های روی نمایشگر نیز به‌هم‌ریخته هستند و کار با دکمه‌های لمسی روی فرمان دشوار است.

قیمت پایهٔ S63 E Performance از رقم گزاف 183,400 دلار آغاز می‌شود درحالی‌که هنوز هم آپشن‌های گران‌قیمت زیادی برای سفارش دادن وجود دارد به‌گونه‌ای که قیمت نمونهٔ آزمایشی ما با رنگ خاص 1,750 دلاری، رینگ‌های 21 اینچی مشکی 3,300 دلاری، صندلی‌های عقب لوکس‌تر 4,150 دلاری و سیستم صوتی برمستر 6,800 دلاری به 206,960 دلار رسیده و صادقانه بگوییم، S63 ارزش این رقم را ندارد. برای مقایسه، قیمت ب‌ام‌و M5 از 120 هزار دلار شروع می‌شود، با صد هزار دلار بیشتر می‌توان سراغ پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid رفت و با مقداری افزایش بودجه می‌توان بنتلی فلاینگ اسپور 276 هزار دلاری را خرید.

مطمئناً S63 در خط مستقیم خودروی بسیار سریعی است و در پیچ‌ها راحت و چابک عمل می‌کند ولی افزودن نیروی برق و باطری به S63 که در نسل قبلی عالی بود، هرچند قدرت بیشتری را به ارمغان آورده ولی شخصیت و رفتار جذاب این سدان اسپرت را ضعیف‌تر کرده است.

نقاط قوت: ظاهر زیبا، سرعت فوق‌العاده، راحتی چشمگیر

نقاط ضعف: آپشن‌های گران‌قیمت، رفتار نامناسب در سرعت‌های پایین

کپی لینک

مشخصات فنی

Mercedes-AMG S63 E Performance

پیشرانه

4 لیتری V8 توئین توربو هیبرید

قدرت

800 اسب بخار

گشتاور

1430 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.2 ثانیه

حداکثر سرعت

250 کیلومتر بر ساعت

وزن

2595 کیلوگرم

برد تمام الکتریکی

25 کیلومتر

قیمت پایه

183,400 دلار

قیمت تست‌شده

206,960 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.