نسل جدید مرسدس AMG SL، رقیب تازه‌نفسی برای پورشه 911

سه‌شنبه 2 آذر 1400 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Mercedes-Poesche
مرسدس بنز به‌تازگی نسل جدید مدل افسانه‌ای و نمادین SL را با تحولاتی بزرگ نسبت به گذشته معرفی کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین تغییراتی این خودرو نام...
تبلیغات

مرسدس بنز به‌تازگی نسل جدید مدل افسانه‌ای و نمادین SL را با تحولاتی بزرگ نسبت به گذشته معرفی کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین تغییراتی این خودرو نام آن باشد زیرا رودستر افسانه‌ای مرسدس حالا تحت نام مرسدس-آام‌گ به بازار عرضه می‌شود و روی همهٔ نسخه‌های آن نام AMG نقش می‌بندد. همچنین برای اولین بار، SL بجای سقف فلزی با سقف پارچه‌ای تولید می‌شود، برای اولین بار به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده و برای اولین بار پس از چند نسل، با چهار صندلی به‌صورت 2+2 ارائه می‌شود. همهٔ این اولین‌ها موجب شده AMG SL به رقیبی برای پورشه 911 تبدیل شود زیرا همهٔ این ویژگی‌ها سال‌ها است که در 911 ارائه می‌شوند؛ بنابراین قصد داریم در اینجا این دو خودروی باسابقه و افسانه‌ای آلمانی را باهم مقایسه کنیم.

کپی لینک

طراحی بیرونی

نسل جدید SL در طراحی بیرونی کاملاً ساختارشکنانه عمل کرده و تقریباً هیچ شباهتی به پیشینیان خود ندارد. قسمت جلویی خودرو کاملاً تحت تأثیر A کلاس و CLS طراحی شده و در اینجا همان چراغ‌های مثلثی بحث‌برانگیز دیده می‌شوند. همچنین ازآنجایی‌که SL حالا عضوی از خانوادهٔ مرسدس-آام‌گ شده، همهٔ نسخه‌های آن به جلوپنجرهٔ پانامریکانا مجهز هستند. در عقب خودرو نیز چراغ‌های افقی یادآور AMG GT4 هستند. درمجموع، استیل کلی AMG SL از حالت باوقار قبلی فاصله گرفته و بیشتر اسپرت شده است.

در مورد پورشه 911 اما هرگز نمی‌توان چنین چیزی گفت زیرا این خودرو از ابتدای معرفی تاکنون کلیت طراحی خود را حفظ کرده و پورشه در هر نسل فقط آن‌را بروز کرده است؛ بنابراین نسل 992 هم همچنان همان ظاهر سنتی با چراغ‌های جلوی گرد را دارد. ازاین‌رو، طراحی بیرونی این دو ماشین را می‌توان نقطهٔ مقابل یکدیگر دانست زیرا درحالی‌که مرسدس در نسل جدید SL سنت‌ها را کنار گذاشته و طراحی کاملاً جدیدی را ارائه کرده، پورشه کماکان به سنت‌های خود پایبند است.

کپی لینک

طراحی داخلی

مرسدس در طراحی داخل SL جدید سعی کرده تجمل و اسپرتی را با هم ارائه کند. به همین دلیل، به‌عنوان‌مثال، در اینجا نمایشگر عمودی روی داشبورد، S کلاس را به یاد می‌آورند درحالی‌که ویژگی‌هایی مثل‌ تریم فیبر کربنی و دوخت‌های متضاد در نسخهٔ SL63 حال و هوای اسپرتی ایجاد کرده‌اند. 911 را شاید در اینجا هم بتوان نقطهٔ مقابل مرسدس دانست زیرا کابین پورشه حتی در نسخه‌های بالا رده مثل توربو هم چندان لوکس به نظر نمی‌رسد و بیشتر می‌توان آن‌را اسپرت دانست. همچنین طراحی کلی داخل 911 بسیار ساده‌تر بوده و زرق‌وبرق SL را ندارد.

SL و 911 هردو خودروهایی چهارنفره هستند اما ترکیب صندلی‌های آن‌ها به شکل 2+2 است که این یعنی در هردو خودرو صندلی‌های عقب بسیار کوچک بوده و خیلی نمی‌توان روی آن‌ها حساب کرد. از لحاظ نوع سقف نیز هرچند 911 در اصل یک کوپه است و SL صرفاً به شکل رودستر ارائه می‌شود اما پورشه نسخهٔ کابریولت هم دارد که می‌تواند رقیب مستقیمی برای SL باشد. سقف 911 کابریولت هم مثل SL پارچه‌ای است.

کپی لینک

مشخصات فنی

AMG SL فعلاً فقط در دو مدل SL55 و SL63 معرفی شده است که هردو به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی AMG مجهز هستند. این پیشرانه اما در نسخهٔ اول 475 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که در دومی به لطف بوست بیشتر توربوها، بهبود جریان هوا و تغییراتی در نرم‌افزار، خروجی آن به ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. انتقال نیرو هردو نسخهٔ توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و هردو به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic مجهز هستند.

اگر بخواهیم در خانوادهٔ گستردهٔ 911 مدل‌هایی نزدیک به SL55 و SL63 پیدا کنیم باید سراغ مدل‌های کاررا GTS و توربو برویم. این دو مدل برخلاف GT3، بیشتر روی راحتی و استفاده‌های روزانه تمرکز دارند و به همین دلیل می‌توانند رقیب مستقیمی برای AMG SL باشند. کاررا GTS به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز است که 480 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برخلاف SL55، این پورشه هم به‌صورت محرک عقب هم چهارچرخ محرک و هم با گیربکس دستی و هم 8 سرعتهٔ دوکلاچه ارائه می‌شود.

مدل توربو اما که از موتور 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده می‌کند، فقط به‌صورت چهارچرخ محرک و با گیربکس دوکلاچه تولید می‌شود. این مدل با 580 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور، برای SL63 خط‌ونشان خواهد کشید. در این رویارویی، از لحاظ پرفورمنس برتری با پورشه است زیرا کاررا GTS ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که SL55 برای انجام این کار به 3.9 ثانیه زمان نیاز دارد. 911 توربو هم این کار را تنها در 2.8 ثانیه انجام می‌دهد اما SL63 پس از 3.6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کپی لینک

قیمت

مرسدس هنوز قیمت نسل جدید AMG SL را اعلام نکرده اما از روی قیمت نسل قبلی و همین‌طور AMG GT شاید بتوان قیمت حدودی آن‌را حدس زد. ازآنجایی‌که قیمت SL550 قبلی با پیشرانهٔ هشت سیلندر 455 اسب بخاری از 115 هزار دلار و قیمت AMG GT پایه از 120 هزار دلار آغاز می‌شود، قیمت SL55 جدید هم باید در همین حدود باشد. قیمت SL63 نسل قبلی هم از 155 هزار دلار و قیمت AMG GT R از 167 هزار دلار آغاز می‌شود و بنابراین برای SL63 جدید می‌توان قیمتی در حدود 160 هزار دلار را انتظار داشت. این در حالی است که 911 کاررا GTS در نسخهٔ چهارچرخ محرک اتوماتیک کابریولت 158 هزار دلار و 911 توربو کابریولت 185 هزار دلار قیمت دارند؛ بنابراین به‌احتمال‌زیاد AMG SL چند ده هزار دلار ارزان‌تر از رقیب خود خواهد بود.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، شما کدام‌یک از این دو کابریولت لوکس و اسپرت آلمانی را ترجیح می‌دهید؟

کپی لینک

مشخصات فنی

مرسدس SL55

911 کاررا GTS 4

مرسدس SL63

پورشه 911 توربو

پیشرانه

4.0 لیتری V8

3.0 لیتری H6

4.0 لیتری V8

3.8 لیتری H6

تنفس

توئین توربو

توئین توربو

توئین توربو

توئین توربو

قدرت

475 اسب بخار

480 اسب بخار

585 اسب بخار

580 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

570 نیوتن متر

800 نیوتن متر

750 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.9 ثانیه

3.3 ثانیه

3.6 ثانیه

2.8 ثانیه

حداکثر سرعت

295 کیلومتر/ساعت

310 کیلومتر/ساعت

315 کیلومتر/ساعت

320 کیلومتر/ساعت

وزن

1875 کیلوگرم

1595 کیلوگرم

1895 کیلوگرم

1640 کیلوگرم

طول

4,705 میلی‌متر

4,533 میلی‌متر

4,705 میلی‌متر

4,535 میلی‌متر

عرض

1,915 میلی‌متر

1,852 میلی‌متر

1,915 میلی‌متر

1,900 میلی‌متر

ارتفاع

1,359 میلی‌متر

1,301 میلی‌متر

1,353 میلی‌متر

1,303 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,700 میلی‌متر

2,450 میلی‌متر

2,700 میلی‌متر

2,450 میلی‌متر

ظرفیت صندوق بار

240 لیتر

265 لیتر

240 لیتر

265 لیتر

قیمت

حدود 110 هزار دلار

158 هزار دلار

حدود 160 هزار دلار

185 هزار دلار

[poll id="105"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.