مرسدس بنز

معرفی نسخه پایه از مرسدس SL43 با پیشرانه چهار سیلندر و توربوشارژر برقی

پس از رونمایی نسل جدید مرسدس AMG SL در دو مدل SL55 و SL63 با پیشرانه ۴ لیتری V8، حالا سازندهٔ آلمانی نسخهٔ پایه‌ای برای خانواده این رودستر ۲+۲ را با نام SL43 معرفی کرده است. این مدل، اولین SL در طول تاریخ نزدیک به شش دهه‌ای این خودرو است که به پیشرانه چهار سیلندر مجهز می‌شود. در سینهٔ SL43 نسخهٔ جدیدی از موتور ۲ لیتری چهار سیلندر M139 (همان پیشرانهٔ هاچ‌بک A45) قرار گرفته که به یک توربوشارژر گاز اگزوز برقی مجهز شده است.

این تکنولوژی از خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک گرفته شده و به گفتهٔ مرسدس، برای اولین بار است که در یک خودروی تولیدی جاده‌ای ارائه می‌شود. این توربوشارژر برقی از طریق سیستم الکتریکی ۴۸ ولت کار می‌کند که استارت ژنراتور تسمه‌ای یا همان RSG را هم تغذیه می‌کند. این درواقع همان سیستم هیبریدی خفیف است که علاوه بر افزایش موقت قدرت، امکان بازیابی انرژی برای کاهش مصرف سوخت را هم فراهم می‌کند.

پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر M139 که به‌صورت طولی زیر کاپوت SL43 نصب شده است، در اینجا ۳۸۱ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. سیستم هیبریدی خفیف RSG نیز می‌تواند در مواقع خاصی به‌طور موقت ۱۴ اسب بخار به این نیرو اضافه کند. بااین‌حال، پیشرانهٔ M139 در SL43 قدرت بسیار کمتری نسبت به ۴۲۱ اسب بخار A45 S تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه نیز در اینجا از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

به گفتهٔ مرسدس، این SL پایه ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت این خودرو نیز طبق معیارهای WLTP به‌صورت ترکیبی بین ۸.۹ تا ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. SL43 به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق فولادی راید کنترل AMG و سیستم داینامیک سلکت AMG با پنج حالت رانندگی مختلف شامل لغزنده، راحت، اسپرت، اسپرت پلاس و شخصی مجهز است.

در صورت سفارش پکیج داینامیک پلاس، حالت ششم مسابقه هم به پنج حالت قبلی افزوده می‌شود. این پکیج همچنین ۱۰ میلی‌متر ارتفاع کمتر تعلیق، دسته‌موتورهای متفاوت، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و کالیپرهای ترمز زردرنگ را هم به همراه دارد. SL43 در ظاهر تفاوت فاحشی با برادران V8 خود ندارد و ساده‌ترین راه برای تشخیص آن، نگاه به سر اگزوزهای دایره‌ای است که جایگزین نمونه‌های چهارگوش در دو مدل هشت سیلندر شده است. این نسخهٔ پایه همچنین به‌صورت استاندارد روی رینگ‌های کوچک‌تر ۱۹ اینچی قرار می‌گیرد اما نمونه‌های بزرگ‌تر ۲۰ یا ۲۱ اینچی هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.

مرسدس همچنین آپشن‌های سفارشی دیگری مثل سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و پکیج‌های بیرونی مثل فیبر کربنی یا کرومی براق را هم برای این ماشین در نظر گرفته است. این شرکت هنوز قیمت و زمان عرضهٔ SL43 در بازار اروپا را اعلام نکرده و نگفته است که آن را در بازار ایالات‌متحده هم عرضه خواهد کرد یا نه. البته احتمال عدم عرضهٔ SL43 در آمریکا زیاد است زیرا در این کشور خریداران خودروهایی با این قیمت به موتورهای چهار سیلندر روی خوشی نشان نمی‌دهند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Moon

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    چرا اینقدر بزرگ موتورش ؟
    چجوری موتور ۴ سیلند زیر کاپوت جای یه موتور ۸ سیندر رو پر کرده ؟

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۱
    1. A.M.D

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1966 ديدگاه)

      دیگه اینو از مهندسای بنز بپرس حتما راهی
      داره 🙂

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۵
      1. Moon

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (153 ديدگاه)

        میپرسم بهت خبر میدم

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۲
    2. امیرحسین

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (49 ديدگاه)

      قاب رو موتورش احتمالا بزرگه

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  2. AMANTE

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (638 ديدگاه)

    مرسدس بنز SL جدید رو که دیدم یاد حرف گوردون واگنر افتادم که گفته بود ( روح ۳۰۰SL رو در نسل جدید SL خواهید دید. )
    من که چیزی جز یک ماشین جدید ندیدم.
    البته هر نسل SL با نسل قبلی فرق میکرد، اما با تغییر زیباتر میشد و از ظاهر معلوم بودن SL هستن ولی نسل جدید به نظر یک مرسدس جدید با زبان طراحی فعلی هست.
    آخرین SL زیبایی که اومد از نظر من R230 و فیس لیفت اش بود.

    موافقم ۵
    مخالفم ۲۱
  3. Jdm باز

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (858 ديدگاه)

    قیمتش زیر ۸۰ هزار تا باشه خوبه ن بالاتر از این
    ولی هیکاش شیش سیلندر بود مدل پایه
    یه شیش سیلندری که قدرتش هم اندازه این باشه ولی صدای یه شیش سیلندر رو بده

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
  4. بهراد

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (703 ديدگاه)

    خواستن ارزون و سبک در بیارن
    میتونستن این موتور بنزینی رو با موتور الکتریکی ١٢٠ یا ٢٠٠ اسب بخاری جایگزین کنن که رقیب مدل های ۶ و ٨ سیلندر میشد.

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. dian-yoshani

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (73 ديدگاه)

      یه موتور الکتریکی ۲۰۰ اسب بخاری اصلا نمیتونه با موتور های ۶ و ۸ سیلندر رقابت کنه
      ضمنا موتور الکتریکی قوی هم باشه باز با سبک این ماشین که کانورتیبل هست زیاد جور نیست

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  5. dian-yoshani

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    جای همچین ماشینایی تو ایران خالیه
    یه زمونایی پورشه پانامرا ۱۱۰ هزار دلاری وارد ایران میشد
    الان یه چینی ۱۵ هزار دلاری با کلی منت وارد میشه

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  6. مهردادکمال

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1084 ديدگاه)

    این SL پایه ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همه اینا با یه موتور دو لیتری!!! خیلی اتفاق نادری هست اونم با این جثه!!! فقط سوال اینجاست که چرا قدرتشو کم کردن به نسبت a45s لابد میخوان a45sمشتریهاشو از دست نده

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. کیانوش

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (315 ديدگاه)

      دو تا توربو داشت این یک توربوبرقی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا