داستان مرسدس بنز 300 SLR کوپه، ارزشمندترین خودروی تاریخ

یک‌شنبه 22 خرداد 1401 - 13:30
مطالعه 9 دقیقه
Mercedes-Benz-300_SLR-1955-800-0a
به‌تازگی یکی از دو دستگاه مرسدس بنز 300 SLR Uhlenhaut Coupé مدل 1955 و با کارکرد شش هزار کیلومتری با قیمتی بی‌سابقه 135 میلیون یورو یا 143 میلیون...
تبلیغات

به‌تازگی یکی از دو دستگاه مرسدس بنز 300 SLR Uhlenhaut Coupé مدل 1955 و با کارکرد شش هزار کیلومتری با قیمتی بی‌سابقه 135 میلیون یورو یا 143 میلیون دلار در یک حراجی خصوصی به فروش رسید. به‌این‌ترتیب عنوان گران‌ترین خودرو که تا پیش از این در اختیار یک دستگاه فراری 250 GTO به قیمت 70 میلیون دلار بود به این خودروی افسانه‌ای رسید. این حراجی خصوصی در تاریخ 5 می توسط موسسه RM و در موزه مرسدس بنز برگزار شد و این خودرو به یک کلکسیونر خصوصی ناشناس واگذار شد. در این حراجی افراد سرشناسی ازجمله سایمون کیدسون مجموعه‌دار و فعال حوزه خودروهای کلاسیک به‌عنوان نماینده خریدار نیز حضور داشت. البته خریدار توافق کرده تا خودرو را برای نمایش‌های عمومی در مناسبت‌های خاص در اختیار شرکت بگذارد.

مرسدس بنز عنوان کرده است که:

تصمیم برای فروش یکی از این دو خودروی اسپرت منحصربه‌فرد با استدلال بسیار منطقی و به نفع یک هدف خوب گرفته شد. درآمد حاصل از حراج به صندوق خیره‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد که به‌منظور ارائه بورسیه‌های آموزشی و پژوهشی درزمینهٔ علوم زیست‌محیطی و کربن‌زدایی برای جوانان ایجاد شده که درواقع یک برنامه بورسیه جهانی است، تا نسل جدیدی را تشویق کنیم که راه‌های نوآورانه "رودولف اولنهاوت" را دنبال کنند و فناوری‌های جدید شگفت‌انگیزی را توسعه دهند، به‌ویژه آن‌هایی که از هدف حیاتی کربن‌زدایی و حفظ منابع حمایت می‌کنند. درعین‌حال، دستیابی به بالاترین قیمتی که تابه‌حال برای یک وسیله نقلیه پرداخت شده است، خارق‌العاده است.

در همین راستا ما بر آن شدیم تا معرفی کوتاهی از این خودروی زیبا و در حال حاضر گران‌قیمت داشته باشیم.

با آغاز دهه 1950 مرسدس بنز درصدد تکرار پیروزی‌های خود در مسابقات دهه‌های 1920 و 1930 بود. با داشتن چنین هدفی بود که در سال 1954، راننده‌ی افسانه‌ای یعنی "خوان مانوئل فانجیو" با مرسدس بنز قهرمان فرمول 1 شد و همچنین در فصل 1955 نیز توانست این عنوان را تکرار کند. اما مرسدس قصد داشت تا موفقیت دیگر را نیز تجربه کند. بر همین اساس مرسدس بنز از 300 SLR Uhlenhaut کوپه در سال 1955 رونمایی کرد.

«Rudolf Uhlenhaut» به‌عنوان رئیس بخش توسعه خودروهای سواری در مرسدس بنز که البته شامل بخش مسابقات نیز می‌شد، و پیش از این توانسته بود مدل‌های بی‌نظیری ازجمله 300 SL و W196R را طراحی و توسعه دهد به‌عنوان مدیر ارشد این پروژه نیز حضور داشت و درواقع نام Uhlenhaut به‌عنوان پسوند در این مدل نیز نام این مهندس و طراح تأثیرگذار در کمپانی مرسدس است.

رودولف اولنهاوت فردی بسیار دقیق و درعین‌حال عاشق خودروهای سریع بود، به‌طوری‌که گفته می‌شود یک روز، قهرمان فرمول 1، خوان مانوئل فانجیو، در یک ناهار مشترک به اولنهاوت شکایت می‌کند که خودروی او به‌درستی تنظیم نشده بود، این حرف باعث می‌شود تا Uhlenhaut به سرعت از سر میز بلند شود و با کت‌وشلوار و کراوات پشت فرمان خودروی فانجیو بنشیند و در کمال تعجب مسیر پیست مشهور Nürnburgrin را سه ثانیه سریع‌تر از فانجیو طی کند، و با یک پوزخند به او بگوید که تو آماده نیستی و باید بیشتر تمرین کنی!

چنین پیش‌زمینه‌ای از سوی اولنهاوت نوید ساخت خودرویی بی‌نظیر را می‌داد، و درنهایت SLR 300 Uhlenhaut بر اساس مدل مسابقه‌ای W196R که با رانندگی «خوان مانوئل فانجیو» چندین قهرمانی جهان را کسب کرده بود و به یکی از بهترین خودروهای مسابقه‌ای آن زمان تبدیل شده بود ساخته شد.SLR 300 Uhlenhaut خودرویی بی‌رقیب بود که ازنظر امکانات فنی بسیار از زمان خود فراتر بود.

این خودرو به یک پیشرانه 3 لیتری هشت سیلندر خطی مجهز شد که 302 اسب بخار (222 کیلووات) قدرت تولید می‌کرد که تولید چنین قدرتی بسیار فراتر از استانداردهای عصر خود بود. این خودرو می‌توانست ظرف تنها 6.9 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، و در تست‌های نشریه اتوکار در سال 1956 توانست به حداکثر سرعت 284 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده یک گیربکس 5 سرعته دستی بود. در کنار تمام این‌ها صدای بی‌نظیر پیشرانه نیز به‌خودی‌خود برای پی بردن به افسانه‌ای بودن این خودرو کافی بود. استفاده گسترده از آلومینیوم باعث شد تا وزن خالص این خودرو به عدد شگفت‌انگیز 998 کیلوگرم برسد.

از این خودرو تنها دو دستگاه ساخته که به قرمز و آبی مشهور هستند، که درواقع اشاره به رنگ تودوزی و اجزای کابین این خودروها دارد که همان‌طور از تصاویر مشخص است نمونه‌ی با کابین قرمز آن به فروش رسیده است. همچنین به دلیل شماره شاسی آن " 196.110-00008/55 " این خودرو به "شماره 8" نیز معروف است. باوجود طراحی آئرودینامیک و پیشرانه‌ی قدرتمند و عملکرد بی‌نظیر اما، بااین‌حال، این خودرو هیچ‌گاه در مسابقات شرکت نکرد و برای تمرین و همین‌طور حمل‌ونقل شخصی Uhlenhaut به رویدادهای مختلف استفاده شد.

SLR با حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت این خودرو باعث می‌شد تا به‌عنوان سریع‌ترین وسیله نقلیه زمان و عصر خود شناخته شود و یکی از عوامل پیشتاز بودن این خودرو همین مسئله بود زیرا در آن زمان سرعت خودروهای اسپرت آلمانی به‌سختی به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسید! به لطف تلاش‌های رودولف اوهلنهاوت Uhlenhaut Coupé به پرچم‌دار اصلی برند مرسدس بنز در دهه 1950 تبدیل شد.

تا به امروز، افراد کمی این امتیاز را داشته‌اند که پشت فرمان کوپه 300 SLR بنشینند. بااین‌حال در سال 1956، "Automobil Revue" سوئیس، نمونه اولیه را در یک رانندگی آزمایشی 3500 کیلومتری در مسیرهای کوه‌های آلپ بررسی کرد، و گزارشی 16 صفحه‌ای از آن منتشر کرد و این خودرو را جسورانه با ساختاری پیچیده‌ دانستند.

همچنین نویسندگان این نشریه چنان مجذوب این خودرو شده بودند که آن را، خودرویی از دنیایی متفاوت نامیدند! آن‌ها این خودرو را، خودرویی بسیار سریع و با حس پویایی خارق‌العاده همراه با فرمان پذیری عالی و سیستم تعلیق بی‌نظیر و درعین‌حال دوستدار محیط‌زیست معرفی کردند.

در پایان نیز باید بگوییم که SLR 300 Uhlenhaut به‌عنوان نمادی از تاریخ خودروهای اسپرت جاده‌ای مرسدس بنز به شمار می‌رود. و همچنین گفتنی است که این خودرو به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای تاریخ ازنظر مهندسی و طراحی توسط کارشناسان و علاقه‌مندان به خودرو در سراسر جهان شناخته می‌شود.

این خودرو درواقع نشان‌دهنده اوج کار یک مهندس نابغه است که مصرانه برای حداکثرها تلاش می‌کرد. کسی که جرئت کرد آنچه را که معاصرانش حتی به‌عنوان یک احتمال در نظر نمی‌گرفتند به واقعیت تبدیل کند. Uhlenhaut Coupe یک «استثنای خیره‌کننده» در تاریخ خودرواست.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.