خودروهای سنگینمرسدس بنزهفته نامه

وقتی تولید کامیون 66 ساله بنز در ایران سوژه رسانه‌های جهانی می‌شود!

وب‌سایت آمریکایی theautopian طی مطلبی به کامیون‌های قدیمی بنز پرداخته که همچنان در ایران تولید می‌شوند. در ادامه می‌توانید برگردان فارسی این مطلب را بخوانید.

اگر این کامیون را در جاده‌ها ببینید، احتمالاً فکر می‌کنید که یک خودروی کلاسیک قدیمی است. سبک طراحی و ابعاد آن، با ظاهری عجیب که در خودروهای دوره پساجنگ رایج بود، کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد. شاید با شنیدن این‌که این کامیونی کاملاً نو است و می‌توانید فردا آن را خریداری کنید، شگفت‌زده شوید. این کامیون مرسدس بنز که اولین بار در سال ۱۹۵۹ از خط تولید خارج شد، هنوز هم تولید می‌شود و احتمالاً قدیمی‌ترین خودروی نو در جهان است! منظورم مرسدس بنز افسانه‌ای کورزهاوبر (Kurzhauber به آلمانی به معنای کاپوت کوتاه) است. این کامیون هرگز در آمریکا عرضه نشد و دهه‌ها پیش از جاده‌های غربی ناپدید شد اما در خاورمیانه، این کامیون‌ها هنوز به‌طور منظم توسط نمایندگی‌ها به فروش می‌رسند.

تاریخچهٔ کامیون‌های کورزهاوبر

تولید کورزهاوبر با مدل L 337 در سال ۱۹۵۹ آغاز شد. این کامیون ابتدا در آلمان ساخته شد. شکل منحصربه‌فرد آن به دلیل قرارگیری موتور بود که بخشی از آن زیر کابین قرار داشت تا طول کلی خودرو کاهش یابد. مرسدس بنز این کامیون را در وزن‌ها و پیکربندی‌های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای کاربران متنوع عرضه کرد. به دلیل طبیعت مقاوم و بادوام کورزهاوبر، این کامیون به‌سرعت به موفقیتی بزرگ در صادرات به کشورهای در حال توسعه تبدیل شد. این مدل در بازارهای آمریکای جنوبی، آفریقا و منطقه آسیا-اقیانوسیه طرفداران زیادی پیدا کرد. فروش بالای آن باعث شد که تولید از آلمان فراتر رود و مرسدس بنز کارخانه‌هایی در آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی تأسیس کند. کورزهاوبر در صنعت نفت خاورمیانه بسیار محبوب شد، جایی که از این کامیون‌ها برای انتقال زیرساخت‌ها به میادین نفتی در حال توسعه استفاده می‌شد.

این کامیون‌ها به دلیل توانایی حمل بار چند برابر حد مجاز بدون خرابی، حتی در جاده‌های ناهموار و غیرآسفالت، مورد تحسین قرار گرفتند. ظاهر برجسته این کامیون، همراه با رنگ نارنجی سوخته‌ای که تقریباً در تمام نمونه‌ها دیده می‌شد، آن را به کامیونی نمادین تبدیل کرد. دلیل محبوبیت پایدار کورزهاوبر، مرسدس بنز تولید این کامیون‌های کاپوت کوتاه را برای مدت فوق‌العاده طولانی ادامه داد. اگرچه فروش داخلی در آلمان در سال ۱۹۷۷ متوقف شد اما خطوط تولید برای صادرات تا سال ۱۹۹۵ فعال بودند. در خارج از آلمان، تولید در برزیل از طریق همکاری با فریت‌لاینر تا سال ۱۹۹۱ ادامه یافت. در آرژانتین نیز کامیون‌ها تا سال ۱۹۹۷ تولید شدند اما در خاورمیانه، ماجرا کمی متفاوت بود.

تولید این کامیون از سال ۱۹۷۹ توسط شرکت ایران‌خودرو دیزل (که در آن زمان به نام گروه صنعتی خاور شناخته می‌شد) آغاز شد. هنگامی‌که مرسدس بنز در دهه ۱۹۹۰ تولید این کامیون‌ها را در نقاط دیگر جهان به‌تدریج متوقف کرد، دلیلی برای توقف تولید در ایران ندید. بازار داخلی ایران همچنان تقاضای کافی برای کامیون‌های کاپوت کوتاه داشت و بنابراین ایران‌خودرو دیزل به ساخت آن‌ها ادامه داد. نام ایران‌خودرو ممکن است برای شما آشنا باشد. این همان شرکتی است که پژو ۴۰۵ را تا سال ۲۰۲۴ تولید می‌کرد. بخش خودروهای تجاری و سواری این شرکت در تولید نسخه‌های تحت لیسانس خودروهای غربی ید طولایی دارد و تولید این خودروها را چندین دهه فراتر از تاریخ‌مصرف معمول آن‌ها ادامه داده است.

نسخۀ برزیلی که در دهۀ ۸۰ میلادی فیس‌لیفت شد

مشخصات نمونه‌های امروزی

امروزه، ایران‌خودرو دیزل دو نسخه اصلی از کورزهاوبر را تولید می‌کند که بنز WH 1924 و WH 2624 نام دارند. مدل WH 1924 کامیونی با ظرفیت ۱۹ تن و شش چرخ روی دو محور است، درحالی‌که WH 2624 با ظرفیت ۲۶ تن و ده چرخ روی سه محور عرضه می‌شود. هر دو مدل به طراحی اصلی وفادار مانده‌اند و جلوپنجره کلاسیک با ستاره سه‌پر مرسدس بنز و رنگ نارنجی سوخته با چراغ‌های گرد را حفظ کرده‌اند. بااین‌حال، این کامیون‌ها در طول سال‌ها به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرده‌اند و فناوری آن‌ها از سال ۱۹۵۹ پیشرفت‌هایی داشته است.

هر دو مدل از موتور OM 355 LA استفاده می‌کنند که اگرچه ریشه در دهه ۱۹۶۰ دارد اما توسط شرکت تولید موتور دیزل ایران (IDEM) مدرن‌تر شده است. این موتور ۱۱.۶ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل، ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و با فیلتر ذرات دیزل و مخزن ۳۰ لیتری ادبلو، استانداردهای آلایندگی یورو ۴ را برآورده می‌کند. حداکثر سرعت مجاز این کامیون‌ها ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که با توجه به سیستم تعلیق قدیمی، منطقی به نظر می‌رسد. فرمان هیدرولیک، ترمزهای دو مداره و سیستم ترمز ABS ازجمله ارتقاهای مدرن این کامیون‌ها هستند.

جایگاه در بازار

کورزهاوبر در ایران و خاورمیانه به دلیل دوام، توانایی حمل بارهای سنگین و عملکرد قابل‌اعتماد در شرایط سخت همچنان طرفداران زیادی دارد. این کامیون‌ها هنوز هم در ایران، با رنگ نارنجی سوخته فراوان در جاده‌ها دیده می‌شوند. این کامیون‌ها مشابه تویوتا لندکروزر سری ۷۰ هستند که با وجود طراحی قدیمی، به دلیل عملکرد قابل‌اعتماد همچنان محبوب‌اند. مشخص نیست که کورزهاوبر تا چه زمانی به حیات خود ادامه خواهد داد اما به نظر می‌رسد تا زمانی که تقاضا در ایران وجود داشته باشد، ایران‌خودرو دیزل این طراحی کلاسیک را زنده نگه خواهد داشت. این کامیون‌ها همچنان برای حمل بارهای سنگین در جاده‌های ناهموار کارآمد هستند و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ خودروسازی خاورمیانه دارند.

آخرین نسخۀ کورزهاوبر در برزیل که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹۴ رای
منبع
theautopian

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۳ دیدگاه‌ها

  1. بر باد رفتیم

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    درود
    من بی تو هرگز
    تا آخر دنیا با توایم یه دونه ای فقط واسه نمونه ای
    این کامیون مظهر پاکی شرافت انسانیت بردباری
    قدرت ودر عین حال متین بودن
    انگار بدونه اون نمیشه زندگی کرد مخصوصا با او حال جدیدش خیلی باحال شده انگار از جوشکاری سر محل برگشته اینقدر روش کارشده توش کتش انگار شرکتش پشت خونه ماست واوس غلام داره روش کار میکنه دقیقا دسو پنجه خودشه انگار نه انگار از شرکت اومده بیرون
    واقعا مزخرفه آلودگی زیاد داره از رده خارج اورحال شده

    موافقم 12
    مخالفم 24
    1. هنری فورد

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (37 ديدگاه)

      بله مظهر آلودگی هوا و مصرف بنزین و غیر استاندارد بودن و غیر ایمن بودن و تصادفات و … است .

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. محمد رضا

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینجا هنوز جایی که ماشین بازی یعنی محصولات ایران خودرو و سایپا اینجا ۱ میلیارد پول بابت ۲۰۶ پلاس میدی که به اسم ۲۰۷ و تکنولوژی صد قرن پیش با قطعات ایرانیزه هیچ ربطی به دولت نداره وقتی اینجا میتونی با ۱ میلیارد یه ماشین خارجی سوار شی و ۲۰۷ به درد نخور ایرانخودرو رو انتخاب میکنی و تیون میکنی و خیلی دیگه از محصولات این دو تا ابر اشغال ساز رو دیگه چه انتظاری داری اینجا با ماشین چینی میشی لوکس و لاکچری و پولدار با ۲۰۷ میشی بچه مایه دار با پارس و ۴۰۵ میشی لات آقا اینجا ایران مردم همینن دوست دارن متاسفانه ما ملت بی مطالعه ایی هستیم راجب همه چی از موسیقی و فرهنگ و هنر گرفته تا خوراکی و پوشاک و خودرو اینجا نمیان برای ماشین بازی و تیون کردن سمت ژاپنی دهه ۹۰ برن یا آمریکایی دهه ۷۰ اینجا میرن ۴۰۵ میگیرن با ۲۰۰ چپ میکنن و میمیرن و باز هم می‌خرن اینجا واقعا جهان چهارم ایران…اگه دولت موستانگ ۲۰۱۲ ام بیاره بگه دونه ایی ۱ میلیارد باز میرن ۴۰۵ و پارس و ۲۰۷ سورن سوار میشن مردم لیاقتشون زیاد تر اینه حرفی نیست ولی حرف اینه مردم از اشغال حمایت میکنن و تو سر جنس اصل میزنن فقط فیک

    موافقم 57
    مخالفم 6
  3. مهدی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی قراره فکر ایرانی ۵۰ سال عقب بمونه نتیجش میشه ای کامیون برای حکمرانها که فرقی نمیکنه هرچی عقب مونده تر بهتر

    موافقم 64
    مخالفم 6
  4. کامران

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    زمان پهلوی تهران پایتخت کشور فقط ۲۵ درصدش آب لوله کشی داشت :) لندن صد و پنجاه سال پیش مترو داشته

    حالا یه عده ساده لوح رسانه زده ی بی مطالعه چنان پهلوی رو‌ گنده میکنن یکی ندونه آلمانی چیزی بودیم یه زمانی:)

    از خوبیای پهلوی فقط کپن تریاک :)

    موافقم 42
    مخالفم 179
    1. صامورایی

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (292 ديدگاه)

      از مترو گفتی. ببین نقشه مترو بطور (( کاملا اتفاقی )) چقد مشابه نقشه اولیه مترو در دهه ۵۰ بوده
      البته نگران نباش. کاملا اتفاقیه :)

      https://rotbehonline.com/wp-content/uploads/2019/01/اولین-نقشه-مترو-تهران.jpg

      موافقم 57
      مخالفم 6
    2. محی

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز

      تاریخ ایران مدرن از زمان پهلوی شروع شده، شما ایران قبل پهلوی رو با بعد از پهلوی مقایسه کن.قبل از پهلوی ما هیچی نداشتیم ،بنده بی طرف هستم و فقط طبق مطالعه میگم

      موافقم 68
      مخالفم 12
    3. yektachafi

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (138 ديدگاه)

      کامنت ایشون سانسور نمیشه ولی من همش باید کامنتام حذف شه
      لااقل بیطرف باشین

      موافقم 24
      مخالفم 4
    4. رضا ،

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      باور کن اینا که انتقاد می‌کنن اصلا ادراک و فهم جنابعالی ندارن ، دوره پهلوی نه موبایل داشتیم نه ماشینهای چینی با ایربگ , نه کارت خوان و عابر بانک و… خدایی یکم مطالعه داشته باشید ، آسایش اون دوران خودتونو با الان رو با کشورهای همسایه مقایسه کنید تا دستتون بیاد ، قرار نیست چون تو جیبت پر میشه و این دوره برات بهتره بخوای بگی برای همه خوبه. مطمئنم اگه مردم نظر شما داشتن خودتون نظرسنجی میزاشتین

      موافقم 46
      مخالفم 8
  5. ممد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سیستم تعلیق زیربندیو تزمز بعدشم طراحیو تعویض کابینو موتور و… !!حالت خوبه شما ؟؟؟مگه ماشین غیر ازینا چیزه دیگه ای هم داره.با وجود همچین اشخاصی مثه شما هی داره همچی بدتر میشه.مثلا الان تو مثبت اندیشی که ماشین از رده خارج سوار شدنشو خوب میبینی؟

    موافقم 29
    مخالفم 3
  6. محمود طاهری والا

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مفلوکترین وذلیلترین خودروساز جهان !! خودروسازان ایرانی کلا!!!!!!!!!!👹👹👹👹👹👹👹

    موافقم 29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا