بحران تازه برای مرسدس بنز؛ فراخوان کلاس E در آلمان

دوشنبه 27 شهریور 1402 - 04:30
مطالعه 3 دقیقه
2016-Mercedes-NewEngineFamily-01
یک نامه تازه منتشرشده از ارتباط مرسدس‌بنز با بحران دیزل‌گیت پرده برداشته است.
تبلیغات

در پی رسوایی دیزل‌گیت در سال 2015، دولت‌ها توجه خاصی به خودروسازان و رعایت قوانین تولید می‌کنند. بر اساس یک نامه که به‌تازگی از مقامات حمل‌ونقل موتوری دولت فدرال آلمان درز یافته، مرسدس‌بنز که در تابستان جاری برای مأموران این آژانس یک مظنون به شمار می‌رفت، به استفاده از دستگاه کنترل آلایندگی برای گذراندن استانداردهای آلایندگی یورو 6 متهم شده است.

بر اساس این یادداشت که چند ماه پیش نوشته شده، سه دستگاه مبتنی‌بر نرم‌افزار در موتور دیزلی OM642 موجود در مرسدس‌بنز E350 بلوتک دیده شده است. دو عدد از این دستگاه‌ها روی عملکرد موتور براساس پارامترهای دمایی تأثیر می‌گذاشتند. آژانس در این نامه به خودروساز اشتوتگارتی اعلام کرده که باید این نقیصه‌ها را رفع کند وگرنه مدل یادشده از ورود به خیابان‌ها ممنوع شده و سازنده موظف به فراخوان می‌شود.

گروه محافظت از مصرف‌کننده محیط‌زیستی در آلمان موسوم به «DUH» نامه یادشده را روز جمعه گذشته منتشر کرده و گفته که تهیه‌کننده اولیه این نامه بی‌نام‌ونشان بوده است.

مرسدس‌بنز سیاست همکاری را با آژانس آلمانی در پیش گرفته , به خبرگزاری رویترز گفته که این شرکت هم‌اکنون به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را توسعه داده که موجب رفع مشکل یادشده خواهد شد. نگاه موشکافانه آژانس کنترل‌کننده دولت آلمان زمانی افزایش یافت که دادگاه عدالت اروپا در ماه جولای سال گذشته میلادی دستگاه‌های کنترل آلایندگی را ممنوع کرد. آژانس یادشده هم تا روز بیست‌وهفتم همان ماه فرصت داد تا همکاری کنند اما به گزارش رویترز این فرصت، ارفاقی تمدید شده است.

این نخستین‌بار نیست که گروه DUH آلمان روی فعالیت‌های مرسدس‌بنز دقیق می‌شود. این سازمان در ماه نوامبر 2021 یک گزارش عمومی را علیه مرسدس‌بنز منتشر کرد که در آن، مسئولان مرسدس را به استفاده از 8 دستگاه کنترل آلاینده در مدل‌های دیزلی یورو 6 کلاس E (مجهز به موتور OM642) متهم می‌کرد. DUH استفاده از این دستگاه‌ها را غیرقانونی می‌داند. بر اساس گزارش‌ها، این دستگاه‌ها میزان ادبلوی تزریق‌شده مورد نیاز برای خنثی‌سازی نیتروژن دی‌اکسیدها را کاهش می‌داد.

گفتنی است که مرسدس‌بنز تنها خودروسازی نیست که با گذشت هشت سال از بحران دیزل‌گیت، از تبعات آن رنج می‌برد. یک دادگاه در تابستان سال جاری، مدیرعامل برند آئودی، «روپرت استادلر»، را به‌خاطر دست‌داشتن در رسوایی یادشده به مبلغ 1.1 میلیون یورو جریمه کرد. او برای بخشودگی جریمه زندان خود به همه‌چیز اعتراف کرد. برند آلمانی بوش، تأمین‌کننده قطعات، هم به‌خاطر ارتباط با این ماجرا، سال گذشته برابر مبلغ 25 میلیون دلار جریمه شد.

شرکت مادر مرسدس‌بنز، دایملر، برای پایان‌دادن به اتهاماتش در ایالات متحده در سال 2020 مبلغ 2.8 میلیارد دلار هزینه کرد. دادخواست‌های عرضه‌شده علیه این مجموعه توسط «آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده»، «هیئت منابع هوایی کالیفرنیا»، «دپارتمان عدالت ایالات‌متحده» و یک پرونده قضایی به دادگاه عرضه شده بود. بیش از نیمی از 3 میلیارد دلار جریمه پرداخت‌شده توسط دایملر به سازمان‌های دولتی ایالات‌متحده تخصیص داده شد و تنها 700 میلیون دلار از آن برای خاتمه‌دادن به شکایت مذکور صرف شد. نظر شما درباره حملات تیم‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های محیط‌زیستی به شرکت‌های بزرگ چیست؟ آیا گرمایش زمین و حفاظت از محیط‌زیست به اهرم فشار دولت‌ها در برابر شرکت‌ها تبدیل شده‌اند؟!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.