مرسدس بنز

۴۰ سالگی مرسدس W201 و بنز ۱۹۰؛ پیش‌درآمد C کلاس چگونه متولد شد؟

مدل W201 با نام بچه بنز (Baby Benz) مشهور شد و خیلی زود به فروش میلیون‌ها دستگاه رسید. این خودرو زمینه‌ساز تولید C کلاس محسوب می‌شود و اهمیت بالایی در تاریخ دارد.

سبد محصولات مرسدس بنز در سال ۱۹۸۲ تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرد و با عرضه W201 کلاس سدان کامپکت را پوشش داد. این امر باعث شد طیف بیشتری از خریداران بتوانند به محصولات این خودروساز آلمانی دسترسی داشته باشند و نتیجه آن نیز افزایش فروش سالانه بود.

اگرچه اولین W201 تولیدی در سال ۱۹۸۲ راهی خط تولید شد اما ایده‌ی گسترده‌تر کردن سبد محصولات مرسدس بنز و تولید خودروهای ارزان‌تر از چندین دهه پیش در بخش تحقیق و توسعه این برند دنبال می‌شد. در سال ۱۹۴۸ مرسدس بنز یک سدان دو درب و طویل را با طراحی پونتون مانند تولید کرد اما این خودرو راهی به خط تولید نهایی نیافت. مرسدس در دهه ۵۰ میلادی نیز همین راه را دوباره پیمود و ارائه یک خودروی پایه و ارزان‌قیمت در سال ۱۹۵۳ چراغ سبز را دریافت کرد و حتی چندین پروتوتایپ از آن نیز تولید شد اما در نهایت این پروژه نیز مسکوت باقی ماند. قبل از تولید W201 چندین پروژه دیگر نیز توسعه یافت اما نتیجه نهایی آن‌ها چیزی جز حضور در موزه نبود.

در اوایل دهه ۸۰ میلادی تولید خودروی جعبه‌ای شکل W201 در کنار مدل‌های W126 و W123 اصلاً مطرح نبود ولی بعدها اوضاع تغییر کرد. خودروی W124 در سال ۱۹۸۴ تولید شد که شبیه نسخه‌ای بزرگ‌تر از W201 بود و این خودرو نیز بعداً به اولین نسل E کلاس تبدیل شد. همین زبان طراحی تیز و زاویه‌دار مرسدس بنز روی نسل R129 از SL و W140 نیز تأثیر گذاشت، خودرویی که در نهایت اولین نسل S کلاس را پایه‌گذاری کرد. اگرچه زیبایی امری شخصی و سلیقه‌ای است اما شکی وجود ندارد که طراحی W201 هیچ نکته خاص و هیجان‌انگیزی را نشان نمی‌دهد. البته می‌توان طراحی آن را ظریف، ساده، خالص و عملکردی دانست.

از نظر راننده، بچه بنز شبیه یک سدان کوچک شده مرسدس بنز به نظر می‌رسد و این‌طور هم بود. صندلی‌ها با تمرکز روی راحتی ساخته شده بودند و پشت آمپرها نیز خوانایی بالایی داشتند. البته رسیدن از خودرویی همچون W123 به W201 نیازمند انتخاب یک عادت جدید بود: ترمز اضطراری یک اهرم بود که بجای پدال انجام‌وظیفه می‌کرد و در کنسول مرکزی جای می‌گرفت. این خودرو در آمریکا به عنوان مدل ۱۹۸۴ و با دو پیشرانه معرفی شد. ارزان‌ترین عضو خانواده که در واقع به ارزان‌ترین مرسدس بنز نیز بدل شد با پسوند ۱۹۰E شناخته می‌شد و پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری آن ۱۱۳ اسب بخار قدرت داشت. البته در سال ۱۹۸۵ قدرت این خودرو به ۱۲۰ اسب بخار افزایش یافت. مدل بعدی هم ۱۹۰D با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری دیزلی بود که قدرتش به ۷۲ اسب بخار می‌رسید. این خودرو به‌صورت استاندارد با گیربکس ۵ سرعته دستی و طراحی دیفرانسیل عقب عرضه می‌شد و خریدارانی که به دنبال گیربکس اتوماتیک بودند می‌توانستند با پرداخت هزینه بیشتر گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک را انتخاب کنند.

قیمت مدل‌های ۱۹۰E و ۱۹۰D به ترتیب از ۲۲۸۵۰ و ۲۲۹۳۰ دلار شروع می‌شد که امروزه معادل ۶۵۶۰۰ و ۶۵۸۰۰ دلار هستند. در مقابل باید دانست فولکس واگن برای مدل پایه ربیت در همان سال قیمت ۶۵۳۰ دلاری تعیین کرده بود که معادل حدود ۱۸۸۰۰ دلار امروز است. W201 سریعاً به موفقیت دست ‌یافت و همین امر مرسدس را تشویق کرد در دهه ۸۰ میلادی نسخه‌های بیشتری را بسازد. در مدل سال ۱۹۸۶ شاهد عرضه پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری با قدرت ۱۶۷ اسب بخار و همچنین پیشرانه ۵ سیلندر دیزلی ۲.۵ لیتری با خروجی ۹۳ اسب بخار بودیم. یک سال بعد اولین W201 شش سیلندر در آمریکا و با نام ۱۹۰E 2.6 عرضه شد. در دل این خودرو نیروگاه ۶ سیلندر ۱۵۸ اسب بخاری متعلق به مدل W124 قرار گرفته بود.

روش‌های زیادی برای پیکربندی این خودرو وجود داشت و شما می‌توانستید انواع پیشرانه‌ها و گیربکس‌ها را برای آن سفارش دهید اما چیزی که هرگز تغییر نکرد استایل بدنه بچه بنز بود. این خودرو کلاً به‌صورت سدان چهار درب تولید شد و مرسدس چندین پروتوتایپ دیگر از آن همچون کانورتیبل دو درب بدون ستون را نیز تست کرد اما این مدل‌ها هرگز مجوز تولید را به دست نیاوردند. اکثر نسخه‌های W201 با پسوند ۱۹۰ شناخته می‌شود که رقم یاد شده نشان دهنده پیشرانه کاربراتوری بود و حرف E نیز بعداً برای نشان دادن پیشرانه بنزینی انژکتوری و حرف D برای پیشرانه دیزلی بکار رفت. البته یک استثنا وجود دارد چراکه در اوایل دهه ۹۰ میلادی مرسدس نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر و با تجهیزات کمتر را با نام ۱۸۰E در استرالیا عرضه کرد. این مدل دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری بود.

تولید W201 در سال ۱۹۹۳ و با تیراژ نهایی ۱.۸۷ میلیون دستگاه به پایان رسید. این سدان در نهایت به نسل اول C کلاس تبدیل شد، خودرویی که با کد W202 شناخته می‌شد و به اولین محصول کامپکت مرسدس تبدیل شد که به‌صورت استیشن نیز در دسترس بود. اگرچه ۱۹۰ چندین دهه به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت و کارا شناخته می‌شد اما به آرامی دل طرفداران مرسدس بنز در سراسر دنیا را به دست آورد و باعث شد افراد زیادی بتوانند پشت فرمان یک مرسدس بنز بنشینند…

بیمه بازار

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (440 ديدگاه)

    یک بنز واقعی… کاش طراحی های بنز مثل اون زمان هنوزم اصیل بود…

    موافقم ۶۳
    مخالفم ۳
    1. shayan1renault

      ۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (350 ديدگاه)

      واقعا نمیدونم چرا اینقدر ماشینای کلاسیک زیبان…

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۱
  2. Royal Driver UK

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (847 ديدگاه)

    وای، عکسای جمعیشونو میبینی حال میای. واقعا مرسدس های کلاسیکی مثل این ارزش الماس دارن

    موافقم ۴۹
    مخالفم ۱
    1. ❤BMW❤

      ۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (627 ديدگاه)

      ارزش الماس پلاستیکی رو دارن
      بنز های جدید حتی ارزش اونو هم ندارن
      لگن های بنز اون زمان ، به پای بی‌ام‌و نمی‌رسیدن
      مثل الان که نمی‌رسن:)

      موافقم ۲
      مخالفم ۲۸
      1. GMA

        ۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (440 ديدگاه)

        ❤️BMW❤️
        حالا ته این خزعبلات مضحک،BMW ازت تقدیر و تشکر به عمل میاره و بهت جایزه میده؟؟؟؟!
        یا بنز ورشکسته و از روزگار محو میشه؟؟
        اگر این اتفاقات میوفته،ادامه بده،وگرنه سکوت کن،چون حرفات داره موجبات شادی را فراهم میکنه…

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۱
  3. Mad.z.Max

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1807 ديدگاه)

    چقدر یه ماشین میتونه جذاب و منحصر بفرد و بیاد موندنی باشه! فوق العادس طراحی این ماشین. من همین الان اگه یه مدل شیش سیلندر سالمشو گیر بیارم، حاضرم سالها برونمش با عشق. عالیه

    موافقم ۶۰
    مخالفم ۲
  4. یوسف

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (673 ديدگاه)

    مگه بهتر از ۱۹۰ هم داریم…..
    برای من خاطره سازه با مرسدس و مرسده…. هی….. لعنت به گذر زمان که هیچ دکمه برگشتی نداره

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۴
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (674 ديدگاه)

      دلت پره 😂😂😂

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۴
  5. ممد ژانگولر

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2980 ديدگاه)

    به نظر من برند مرسدس باید بره سمت ساخت خودروهای حجیم و با ابهت و عضلانی
    این آرم و اسم ماشین کوچیک برازندش نبوده و نخواهد بود

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵
  6. TML BN

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (972 ديدگاه)

    آیا به مرسدس ایمان نمی‌آورید؟

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۵
  7. soulsmaster

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    از بهترین های کل تاریخ صنعت اتومبیل🔥

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۴
  8. Taha Malek

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (755 ديدگاه)

    افسانه ای به معنی واقعی کلمه
    از نسخه های ریسینگ DTM تا نسخه های دیزلی با اون استهلاک کم و کارکرد های میلیونی و همچنین نسخه های اسپرت Evo l و Evo ll

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
  9. امیرحسین

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (368 ديدگاه)

    مثل اینکه این مدل تو ایران هم برای ثروتمندا بوده و هم ماشین پلیس

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۱
    1. TML BN

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (972 ديدگاه)

      الیته بیشتر ثروت مندان اون موقع از W116 و W126 استفاده می کردند ولی خب این خودرو هم مال کسانی بود که دستشان به دهنشان می‌رسید

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۰
      1. بهرام

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (61 ديدگاه)

        تو ایران بهرحال ثروتمندا سوار می شدن

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۰
  10. قاطر فروش

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (984 ديدگاه)

    بنز چقدر شیکه

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
  11. بهرام

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    چقدر اوایل که اومده بود جذاب بودن. همین ۱۹۰ و ۲۳۰ که بهش بنز کپل می گفتن

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۰
  12. SLR _ 722

    ۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (207 ديدگاه)

    بنظر من بنز ۱۹۰ توی پکیج evolution 2 با اون باله عقب بزرگ و رکاب و سپر های تا پایین اومده واقعا خودروی مخوفی بوده و اگر رنگ مشکی با شیشه های مشکی اون رو دیده باشید سریع یاد خودرو های باند های مافیایی می افتید

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱
  13. ❤BMW❤

    ۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (627 ديدگاه)
  14. ❤BMW❤

    ۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (627 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/mercedes-benz-w20119.jpg ولی این صحنه قشنگه خدایی

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا