40 سالگی مرسدس W201 و بنز 190؛ پیش‌درآمد C کلاس چگونه متولد شد؟

دوشنبه 7 آذر 1401 - 15:30
مطالعه 10 دقیقه
mercedes-benz-w20121
مدل W201 با نام بچه بنز (Baby Benz) مشهور شد و خیلی زود به فروش میلیون‌ها دستگاه رسید. این خودرو زمینه‌ساز تولید C کلاس محسوب می‌شود و اهمیت...

مدل W201 با نام بچه بنز (Baby Benz) مشهور شد و خیلی زود به فروش میلیون‌ها دستگاه رسید. این خودرو زمینه‌ساز تولید C کلاس محسوب می‌شود و اهمیت بالایی در تاریخ دارد.

سبد محصولات مرسدس بنز در سال 1982 تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرد و با عرضه W201 کلاس سدان کامپکت را پوشش داد. این امر باعث شد طیف بیشتری از خریداران بتوانند به محصولات این خودروساز آلمانی دسترسی داشته باشند و نتیجه آن نیز افزایش فروش سالانه بود.

اگرچه اولین W201 تولیدی در سال 1982 راهی خط تولید شد اما ایده‌ی گسترده‌تر کردن سبد محصولات مرسدس بنز و تولید خودروهای ارزان‌تر از چندین دهه پیش در بخش تحقیق و توسعه این برند دنبال می‌شد. در سال 1948 مرسدس بنز یک سدان دو درب و طویل را با طراحی پونتون مانند تولید کرد اما این خودرو راهی به خط تولید نهایی نیافت. مرسدس در دهه 50 میلادی نیز همین راه را دوباره پیمود و ارائه یک خودروی پایه و ارزان‌قیمت در سال 1953 چراغ سبز را دریافت کرد و حتی چندین پروتوتایپ از آن نیز تولید شد اما در نهایت این پروژه نیز مسکوت باقی ماند. قبل از تولید W201 چندین پروژه دیگر نیز توسعه یافت اما نتیجه نهایی آن‌ها چیزی جز حضور در موزه نبود.

در اوایل دهه 80 میلادی تولید خودروی جعبه‌ای شکل W201 در کنار مدل‌های W126 و W123 اصلاً مطرح نبود ولی بعدها اوضاع تغییر کرد. خودروی W124 در سال 1984 تولید شد که شبیه نسخه‌ای بزرگ‌تر از W201 بود و این خودرو نیز بعداً به اولین نسل E کلاس تبدیل شد. همین زبان طراحی تیز و زاویه‌دار مرسدس بنز روی نسل R129 از SL و W140 نیز تأثیر گذاشت، خودرویی که در نهایت اولین نسل S کلاس را پایه‌گذاری کرد. اگرچه زیبایی امری شخصی و سلیقه‌ای است اما شکی وجود ندارد که طراحی W201 هیچ نکته خاص و هیجان‌انگیزی را نشان نمی‌دهد. البته می‌توان طراحی آن را ظریف، ساده، خالص و عملکردی دانست.

از نظر راننده، بچه بنز شبیه یک سدان کوچک شده مرسدس بنز به نظر می‌رسد و این‌طور هم بود. صندلی‌ها با تمرکز روی راحتی ساخته شده بودند و پشت آمپرها نیز خوانایی بالایی داشتند. البته رسیدن از خودرویی همچون W123 به W201 نیازمند انتخاب یک عادت جدید بود: ترمز اضطراری یک اهرم بود که بجای پدال انجام‌وظیفه می‌کرد و در کنسول مرکزی جای می‌گرفت. این خودرو در آمریکا به عنوان مدل 1984 و با دو پیشرانه معرفی شد. ارزان‌ترین عضو خانواده که در واقع به ارزان‌ترین مرسدس بنز نیز بدل شد با پسوند 190E شناخته می‌شد و پیشرانه 4 سیلندر 2.3 لیتری آن 113 اسب بخار قدرت داشت. البته در سال 1985 قدرت این خودرو به 120 اسب بخار افزایش یافت. مدل بعدی هم 190D با پیشرانه 4 سیلندر 2.2 لیتری دیزلی بود که قدرتش به 72 اسب بخار می‌رسید. این خودرو به‌صورت استاندارد با گیربکس 5 سرعته دستی و طراحی دیفرانسیل عقب عرضه می‌شد و خریدارانی که به دنبال گیربکس اتوماتیک بودند می‌توانستند با پرداخت هزینه بیشتر گیربکس 4 سرعته اتوماتیک را انتخاب کنند.

قیمت مدل‌های 190E و 190D به ترتیب از 22850 و 22930 دلار شروع می‌شد که امروزه معادل 65600 و 65800 دلار هستند. در مقابل باید دانست فولکس واگن برای مدل پایه ربیت در همان سال قیمت 6530 دلاری تعیین کرده بود که معادل حدود 18800 دلار امروز است. W201 سریعاً به موفقیت دست ‌یافت و همین امر مرسدس را تشویق کرد در دهه 80 میلادی نسخه‌های بیشتری را بسازد. در مدل سال 1986 شاهد عرضه پیشرانه 4 سیلندر 2.3 لیتری با قدرت 167 اسب بخار و همچنین پیشرانه 5 سیلندر دیزلی 2.5 لیتری با خروجی 93 اسب بخار بودیم. یک سال بعد اولین W201 شش سیلندر در آمریکا و با نام 190E 2.6 عرضه شد. در دل این خودرو نیروگاه 6 سیلندر 158 اسب بخاری متعلق به مدل W124 قرار گرفته بود.

روش‌های زیادی برای پیکربندی این خودرو وجود داشت و شما می‌توانستید انواع پیشرانه‌ها و گیربکس‌ها را برای آن سفارش دهید اما چیزی که هرگز تغییر نکرد استایل بدنه بچه بنز بود. این خودرو کلاً به‌صورت سدان چهار درب تولید شد و مرسدس چندین پروتوتایپ دیگر از آن همچون کانورتیبل دو درب بدون ستون را نیز تست کرد اما این مدل‌ها هرگز مجوز تولید را به دست نیاوردند. اکثر نسخه‌های W201 با پسوند 190 شناخته می‌شود که رقم یاد شده نشان دهنده پیشرانه کاربراتوری بود و حرف E نیز بعداً برای نشان دادن پیشرانه بنزینی انژکتوری و حرف D برای پیشرانه دیزلی بکار رفت. البته یک استثنا وجود دارد چراکه در اوایل دهه 90 میلادی مرسدس نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر و با تجهیزات کمتر را با نام 180E در استرالیا عرضه کرد. این مدل دارای پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری بود.

تولید W201 در سال 1993 و با تیراژ نهایی 1.87 میلیون دستگاه به پایان رسید. این سدان در نهایت به نسل اول C کلاس تبدیل شد، خودرویی که با کد W202 شناخته می‌شد و به اولین محصول کامپکت مرسدس تبدیل شد که به‌صورت استیشن نیز در دسترس بود. اگرچه 190 چندین دهه به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت و کارا شناخته می‌شد اما به آرامی دل طرفداران مرسدس بنز در سراسر دنیا را به دست آورد و باعث شد افراد زیادی بتوانند پشت فرمان یک مرسدس بنز بنشینند...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.