خداحافظی مرسدس بنز با نام EQ و سبک طراحی تخممرغی!
این خودروساز آلمانی به منظور ارائه حداکثر راندمان آیرودینامیکی و شعاع حرکتی، اولین دسته از خودروهای برقی خود را با طراحی بسیار متمایز طراحی کرد. البته این نوع طراحی با استقبال خوبی بین همه کارشناسان و خریداران روبرو نشد و مرسدس بنز هماکنون اظهار میدارد محصولات برقی مدرنش طراحی شیکتری خواهند داشت.
برای مثال باید به مرسدس بنز EQS با ضریب درگ 0.20 اشاره کنیم که جزو آیرودینامیک ترین خودروهای بازار است اما متأسفانه اخبار نشان میدهد این نوع طراحی باب میل خریداران اصلی مرسدس بنز نبوده است. کریستف استارزینسکی نایبرئیس بخش مهندسی خودروی مرسدس بنز میگوید ژرمنها تلاشهای بیشتری برای تولید محصولاتی زیباتر به خرج خواهند داد. او به مجله تاپ گیر گفته است:
ما بازخوردهای مشتریان را دریافت کردهایم و آنها را جدی میگیریم. با توجه به زبان طراحیCLA کانسپت و همچنین محصولات دیگر در آینده، فکر میکنم مرسدس بنز چنین روش جدیدی را در پیش خواهد گرفت.
اگرچه کانسپت CLA همچنان ظاهر بسیار نرم و آیرودینامیکی دارد اما تناسبات آن سنتیتر هستند و برخلاف نمای جلوی کوتاه و گرد EQS از کاپوتی تخت و طویل سود میبرد. البته CLA کانسپت علیرغم این نوع طراحی کاملاً آیرودینامیک است و مرسدس قول داده با یکبار شارژ مسافت بیش از 750 کیلومتری را طی کند. استارزینسکی میافزاید CLA کانسپت نشان دهنده طراحی محصولات آتی مرسدس EQ است. همچنین این خودرو به سیستم نامگذاری مرسدس بنز نیز اشاره میکند چراکه برخلاف مدلهای EQE، EQS و EQC فاقد برند EQ خواهد بود.
این بخشی از استراتژی نامگذاری جدید مرسدس بنز به شمار میرود. اگرچه ژرمنها فوری برند EQ را بهطور کامل حذف نمیکنند اما مدیر شرکت میگوید برنامههای برقی سازی مرسدس به این معنی است که اضافه شدن دو حرف به ابتدای نام هر محصول ضروری نخواهد بود. احتمالاً این اتفاق زودتر از انتظار میافتد چراکه استارزینسکی گفته G کلاس برقی اولین محصول با نامگذاری جدید فاقد دو حرف EQ خواهد بود. البته مدیر مرسدس ادعا میکند برخلاف این موضوع، شرکت از برند EQ کاملاً رضایت دارد هرچند در بازار چین با مشکلاتی در زمینه فروش محصولات لوکس مواجه بوده است. استارزینسکی تصریح میکند:
ما کاملاً از عملکرد EQ در اروپا راضی هستیم و میتوانیم ببینیم که میزان فروش خودروهای برقی در حال افزایش است. در آمریکا نیز همین روند وجود دارد و افرادی که قبلاً به دلیل عدم حضور مرسدس در این کلاس به سمت خودروهای دیگر رفته بودند در حال بازگشت به برند ما هستند. این یک نشانه بسیار مثبت است.
اگرچه مدیر مرسدس اذعان میدارد ژرمنها خوشبینترین افراد دنیا نیستند اما عملکرد برند EQ در اکثر بازارها را کاملاً خوشبینانه میداند.