مرور تاریخچه تمام نسل‌های مرسدس E کلاس AMG، از 1986 تا 2024

چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 12:30
مطالعه 7 دقیقه
Mercedes-E-Class-AMG-7
در این مطلب نگاه دقیق‌تری خواهیم داشت به خودروهای باشکوهی که بر اساس نسل‌های مختلف مرسدس بنز E کلاس ساخته شدند.
تبلیغات

مرسدس به‌تازگی اولین نسخهٔ AMG از نسل جدید E کلاس را در قالب یک مدل شش سیلندر هیبریدی با نام E53 معرفی کرده است. هرچند این خودرو نسخهٔ پرچم‌دار E63 نیست اما اعداد و ارقام قابل‌توجهی دارد. قوای محرکهٔ شش سیلندر هیبریدی این ماشین 585 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که در صورت استفاده از لانچ کنترل به 612 اسب بخار افزایش میابد و خودرو را ظرف 3.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. بااین‌حال، عادت کردن به این مدل‌های جدید سخت است زیرا اکثر ما با محصولات وحشی هشت سیلندر AMG بزرگ شده‌ایم. آن‌ها ماسل کارهای غیرآمریکایی و ما AMG را به همین خاطر دوست داشتیم. ازاین‌رو، قصد داریم نگاه دقیق‌تری به ماشین‌های باشکوهی داشته باشیم که AMG بر پایهٔ E کلاس ساخته است.

کپی لینک

مرسدس AMG Hammer سال‌های 1986 تا 1988

پیشرانه

6.0 لیتری V8

قدرت

385 اسب بخار

گشتاور

565 نیوتن متر

شتاب صفر تا 96 کیلومتر

5.3 ثانیه

همر اولین AMG بود که بر اساس E کلاس ساخته شد. این خودرو بر پایهٔ کوپهٔ 300CE شکل گرفته بود. البته همر پیش از ادغام AMG با مرسدس ساخته شد و بنابراین، صرفاً یک تیونینگ روی E کلاس کوپه بود. از این ماشین تنها 13 دستگاه ساخته شد که همه در آمریکای شمالی فروخته شدند. ویژگی اصلی همر تجهیز به یک نیروگاه هیولایی بود. AMG برای این خودرو موتور M117 هشت سیلندر مرسدس را در نظر گرفته بود که در S کلاس و SL استفاده می‌شد. AMG حجم این موتور را به 6 لیتر کاهش داد و آن را به یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک متصل کرد که از S کلاس نسل W126 گرفته شده بود. این موتور 385 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور داشت. البته همر فقط کوپه‌ای با موتور بزرگ‌تر نبود و AMG کمک‌فنرهای متفاوت، کیت آیرودینامیک و دیفرانسیل لغزش محدود را هم به آن افزوده بود.

کپی لینک

مرسدس E کلاس AMG نسل W210 سال‌های 1995 تا 2003

مدل

E36 AMG

E50 AMG

E55 AMG

E60 AMG

پیشرانه

3.6 لیتری I6

5.0 لیتری V8

5.5 لیتری V8

6.3 لیتری V8

قدرت

280 اسب بخار

347 اسب بخار

354 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

385 نیوتن متر

475 نیوتن متر

530 نیوتن متر

615 نیوتن متر

شتاب صفر تا 96 کیلومتر

6.7 ثانیه

6.2 ثانیه

5.7 ثانیه

5.0 ثانیه

در E کلاس نسل W210 شاهد ارائهٔ بیشترین مدل‌های AMG بودیم. این داستان با E36 آغاز شد که در سال 1995 هم‌زمان با دیگر مدل‌های W210 عرضه شد. این مدل از همان پیشرانهٔ 3.6 لیتری شش سیلندر خطی C36 AMG استفاده می‌کرد که 280 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور داشت. پس‌ازاین نوبت به E50 با موتور 5 لیتری V8 تنفس طبیعی رسید که خروجی را به 347 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور افزایش داد. این مدل فقط یک سال عرضه شد و جای خود را به E55 داد. این اولین مدل AMG نسل W210 بود که در آمریکا عرضه شد. AMG در این نسخه حجم موتور 5 لیتری را به 5.4 لیتر افزایش داد و درنتیجه خروجی به 354 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور رسید. بااین‌حال، افزایش قدرت بازهم ادامه پیدا کرد و از سال 1996 تا 1998 مدل E60 با موتورهای 6 و 6.3 لیتری V8 ارائه شدند. نسخهٔ 6.3 لیتری با 400 اسب بخار قدرت و 615 نیوتن متر گشتاور، هم‌سطح ب‌ام‌و M5 نسل E39 بود و ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

کپی لینک

مرسدس E کلاس AMG نسل W211 سال‌های 2003 تا 2009

مدل

E55 AMG

E63 AMG

پیشرانه

5.4 لیتری V8 سوپرشارژ

6.2 لیتری V8

قدرت

476 اسب بخار

514 اسب بخار

گشتاور

705 نیوتن متر

625 نیوتن متر

شتاب صفر تا 96 کیلومتر

4.3 ثانیه

4.5 ثانیه

دومین E کلاس که نشان 55 داشت همه را غافلگیر کرد. جنگ اسب بخار آلمانی‌ها با معرفی ب‌ام‌و M5 نسل E39 با 400 اسب بخار قدرت آغاز شده بود و آئودی با موتور 4.2 لیتری V8 توئین توربو در RS6 به آن پاسخ داد. AMG اما با قرار دادن یک موتور 5.4 لیتری V8 جدید با سوپرشارژر زیر کاپوت E کلاس، هردو رقیب را ضعیف جلوه داد. این موتور باشکوه 476 اسب بخار قدرت و 705 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که بیشتر از پورشه 911 توربوی آن سال‌ها بود. مرسدس شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این ماشین را 4.7 ثانیه اعلام کرده بود اما در آزمایشات مستقل رقم 4.1 ثانیه ثبت شد و E55 را به سریع‌ترین سدان جهان تبدیل کرد. وقتی که زمان فیس‌لیفت نسل W211 فرارسید اما AMG بجای تلاش برای بیرون کشیدن قدرت بیشتر از موتور V8 سوپرشارژ، از یک موتور 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی کاملاً جدید استفاده کرد و خودرو را E63 نامید که این نام تا به امروز روی E کلاس AMG مانده است. E63 قدرت بیشتر اما گشتاور کمتری داشت و حالا AMG می‌توانست از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک جدید استفاده کند زیرا گشتاور موتور سوپرشارژ قبلی این گیربکس را خرد می‌کرد.

کپی لینک

مرسدس E63 AMG نسل W212 سال‌های 2009 تا 2016

مدل

E63 AMG 2009-2011

E63 AMG 2011-2016

پیشرانه

6.2 لیتری V8

5.5 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

525 اسب بخار

585 اسب بخار

گشتاور

630 نیوتن متر

800 نیوتن متر

شتاب صفر تا 96 کیلومتر

4.5 ثانیه

3.5 ثانیه

در سال 2009 نسل جدید E63 با همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی قبلی معرفی شد اما AMG کمی این موتور را تقویت کرده و خروجی را به 525 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور رساند. این پیشرانه اما تنها حدود دو سال در نسل W212 ارائه شد و در سال 2011 با یک موتور 5.5 لیتری V8 توئین توربو جایگزین شد. این موتور قدرت یکسانی با پیشرانهٔ تنفس طبیعی قبلی داشت اما گشتاور بیشتری برابر با 700 نیوتن متر تولید می‌کرد. از سال 2013 تا 2016 نیز نسخهٔ E63 S 4Matic ارائه شد. این اولین باری بود که حرف S را در کنار نام E63 دیدیم. در این نسخه خروجی موتور توئین توربو به 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور افزایش یافت و در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک، اولین E63 با شتاب زیر 4 ثانیه را خلق کرد.

کپی لینک

مرسدس E کلاس AMG نسل W213 سال‌های 2017 تا 2023

مدل

E43 AMG

E53 AMG

E63 AMG

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو

3.0 لیتری I6 توئین توربو

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

400 اسب بخار

435 اسب بخار

612 اسب بخار

گشتاور

520 نیوتن متر

520 نیوتن متر

850 نیوتن متر

شتاب صفر تا 96 کیلومتر

4.5 ثانیه

4.3 ثانیه

3.4 ثانیه

مرسدس با معرفی E کلاس نسل W213 در سال 2017 دست به تغییرات بزرگی زد. این شرکت ابتدا متوجه شد محصولاتش آن‌قدر قدرتمند شده‌اند که فاصلهٔ زیادی بین مدل‌های معمولی مرسدس و خودروهای AMG ایجاد شده است. به همین دلیل، مدل E43 با پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو و 400 اسب بخار قدرت معرفی شد. هرچند خیلی‌ها از قرارگیری موتور شش سیلندر زیر کاپوت E کلاس AMG انتقاد کردند اما E43 شتابی در حد نسل قبلی E63 با موتور 6.2 لیتری داشت. بعداً نیز در سال 2018 مدل جدید E53 با پیشرانهٔ شش سیلندر خط توئین توربو و 435 اسب بخار قدرت جایگزین E43 شد. بااین‌حال، هیجان‌انگیزترین AMG این نسل E63 بود. در این مدل، پیشرانهٔ 5.5 لیتری قبلی جای خود را به یک موتور جدید 4 لیتری V8 توئین توربو داد که در نسخهٔ استاندارد 570 اسب بخار تولید می‌کرد اما در نسخهٔ S از مرز 600 اسب بخار فراتر می‌رفت. در این نسل همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد ارائه می‌شد که هرچند این موضوع باعث ناراحتی طرفداران سنتی شد اما AMG حالت دریفت را برای E63 در نظر گرفته بود که قدرت را فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد.

کپی لینک

مرسدس E63 نسل W214 سال‌های 2025 تا...

در نسل W214 برای اولین بار در تاریخ E کلاس AMG خبری از موتور V8 نخواهد بود. E63 جدید احتمالاً از همان پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی پلاگین‌هیبریدی E53 استفاده خواهد کرد اما طبق شایعات، AMG خروجی این قوای محرکه را به 700 اسب بخار قدرت و 1200 نیوتن متر گشتاور افزایش خواهد داد. هرچند این اعداد چشمگیر هستند اما استقبال از C63 چهار سیلندر مناسب نبود و ممکن است E63 شش سیلندر هم به همین سرنوشت دچار شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.