اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن
مرسدس بنز بهسرعت در حال حرکت به سمت الکتریکیسازی تمام سبد محصولات خود است و EQE SUV جدیدترین مدل از این دسته بهحساب میآید. این خودرو که برادر بلندقامت EQE سدان محسوب میشود، دومین شاسیبلندی است که از پلتفرم EVA-2 استفاده میکند. این پلتفرم در سدانهای EQE و EQS و همینطور شاسیبلند EQS SUV هم به کار رفته است. EQE SUV در حال حاضر فقط با یک قوای محرکهٔ دو موتوره ارائه میشود که در دو سطح قدرت 288 اسب بخار و 402 اسب بخار قابل انتخاب و است ما پشت فرمان نسخهٔ ضعیفتر با نام EQE350 نشستهایم.
این دو موتور از یک پکیج باطری لیتیوم یونی 90 کیلووات ساعتی استفاده انرژی میگیرند که برد قابلتوجهی بین 460 تا 550 کیلومتر را فراهم میکنند. EQE SUV همچنین از قابلیت شارژ سریع حداکثر 170 کیلوواتی هم برخوردار است که با 15 دقیقه شارژ 210 کیلومتر به برد خودرو اضافه میکند. این خودرو اما در هردو نسخه شاسیبلند سنگینی است بهگونهای که مدل EQE350 ما 2580 کیلوگرم وزن دارد. البته گشتاور قابلتوجه 764 نیوتن متری موتورها باعث میشود خودرو بتواند با وجود وزن سنگین ظرف 6.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
EQE SUV روی جاده نقاط ضعیف و قوتی دارد. از یک سو، کیفیت سواری خودرو عالی بوده و بهوضوح راحتی سرنشینان و جذب ضربات را بر کنترل بدنه در اولویت قرار داده است. داخل کابین نیز بهطور فوقالعادهای ساکت است اما از سوی دیگر، وقتی به پیچها میرسیم EQE حتی در سرعتهای متوسط هم از خود بادیرول نشان میدهد. همچنین وزن سنگین خودرو هم از پشت فرمان کاملاً احساس میشود و فرمان سریع نیز رفتار ناخوشایند خودرو در پیچها را برجستهتر میکند.
در داخل، EQE SUV دید رو به جلوی جالبی ندارد و احساس میکنید باید از روی داشبورد به مسیر پیش رو نگاه کنید. این مشکل فقط زمانی برطرف میشود که ارتفاع صندلی را آنقدر بالا ببرید که موهایتان با سقف تماس پیدا کند. نسخههای پایهٔ این شاسیبلند الکتریکی با نمایشگر لمسی مرکزی 12.8 اینچی عمودی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه میشوند که تقریباً تمام کنترلرهای اصلی مثل سیستم تهویه را در خود جای داده است. در نسخههای بالاتر اما شاهد هایپراسکرین خواهیم بود که شامل سه نمایشگر زیر یک پانل شیشهای یک تکه میشود. هایپراسکرین علاوه بر اینکه نمایشگر سرنشین جلو را به همراه دارد، اندازهٔ نمایشگر مرکزی را هم به 17.7 اینچ افزایش میدهد.
در کابین EQE SUV هرچند متریال بطورکلی خوشایند هستند اما کیفیت ساخت آن چیزی نیست که از خودرویی با قیمتی بیش از 90 هزار پوند انتظار میرود؛ بنابراین، در مقایسه با بامو iX، مرسدس EQE SUV بجز هایپراسکرین ویژگی خاص دیگری برای عرضاندام ندارد. بااینحال، حداقل فضای قابلتوجهی در عقب وجود دارد که برای سه نفر کافی خواهد بود. ظرفیت صندوق بار هم در حالت عادی 520 لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به 1675 لیتر افزایش پیدا میکند. این فضا با شکل مربعی و حتی محفظهای زیر کف خودرو کاملاً کاربردی خواهد بود.
جمعبندی
شاسیبلند جدید مرسدس بنز EQE SUV با وجود بامو iX و آئودی Q8 E-Tron وارد بازی چالشبرانگیزی شده است و برای مبارزه با این رقبا از زرادخانهٔ کامل تکنولوژی و مهندسی سازندهٔ خود بهره میبرد. EQE خودرویی جادار، راحت و با بردی طولانی است ولی در مقایسه با رقبای اصلی خود، نمیتواند کتمان کند که مرسدس در توسعهٔ خودروهای الکتریکی هنوز راه زیادی در پیش دارد.
مشخصات فنی
Mercedes EQE350 SUV 2023 | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | 288 اسب بخار |
گشتاور | 764 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 6.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر/ساعت |
باطری | 90.0 کیلووات ساعت |
برد | 520 کیلومتر |
قیمت پایه | 99,260 پوند |
امتیاز | 3.5 از 5.0 |