تجربه و آزمایشمرسدس بنز

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

هرچند مرسدس بنز EQE SUV شاسی‌بلندی راحت، جادار و با برد قابل‌توجه است اما نشان می‌دهد که مرسدس در دنیای الکتریکی‌سازی هنوز خیلی جای کار دارد.

مرسدس بنز به‌سرعت در حال حرکت به سمت الکتریکی‌سازی تمام سبد محصولات خود است و EQE SUV جدیدترین مدل از این دسته به‌حساب می‌آید. این خودرو که برادر بلندقامت EQE سدان محسوب می‌شود، دومین شاسی‌بلندی است که از پلت‌فرم EVA-2 استفاده می‌کند. این پلت‌فرم در سدان‌های EQE و EQS و همین‌طور شاسی‌بلند EQS SUV هم به کار رفته است. EQE SUV در حال حاضر فقط با یک قوای محرکهٔ دو موتوره ارائه می‌شود که در دو سطح قدرت ۲۸۸ اسب بخار و ۴۰۲ اسب بخار قابل انتخاب و است ما پشت فرمان نسخهٔ ضعیف‌تر با نام EQE350 نشسته‌ایم.

این دو موتور از یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده انرژی می‌گیرند که برد قابل‌توجهی بین ۴۶۰ تا ۵۵۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. EQE SUV همچنین از قابلیت شارژ سریع حداکثر ۱۷۰ کیلوواتی هم برخوردار است که با ۱۵ دقیقه شارژ ۲۱۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌کند. این خودرو اما در هردو نسخه شاسی‌بلند سنگینی است به‌گونه‌ای که مدل EQE350 ما ۲۵۸۰ کیلوگرم وزن دارد. البته گشتاور قابل‌توجه ۷۶۴ نیوتن متری موتورها باعث می‌شود خودرو بتواند با وجود وزن سنگین ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

EQE SUV روی جاده نقاط ضعیف و قوتی دارد. از یک سو، کیفیت سواری خودرو عالی بوده و به‌وضوح راحتی سرنشینان و جذب ضربات را بر کنترل بدنه در اولویت قرار داده است. داخل کابین نیز به‌طور فوق‌العاده‌ای ساکت است اما از سوی دیگر، وقتی به پیچ‌ها می‌رسیم EQE حتی در سرعت‌های متوسط هم از خود بادی‌رول نشان می‌دهد. همچنین وزن سنگین خودرو هم از پشت فرمان کاملاً احساس می‌شود و فرمان سریع نیز رفتار ناخوشایند خودرو در پیچ‌ها را برجسته‌تر می‌کند.

در داخل، EQE SUV دید رو به جلوی جالبی ندارد و احساس می‌کنید باید از روی داشبورد به مسیر پیش رو نگاه کنید. این مشکل فقط زمانی برطرف می‌شود که ارتفاع صندلی را آن‌قدر بالا ببرید که موهایتان با سقف تماس پیدا کند. نسخه‌های پایهٔ این شاسی‌بلند الکتریکی با نمایشگر لمسی مرکزی ۱۲.۸ اینچی عمودی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌شوند که تقریباً تمام کنترلرهای اصلی مثل سیستم تهویه را در خود جای داده است. در نسخه‌های بالاتر اما شاهد هایپراسکرین خواهیم بود که شامل سه نمایشگر زیر یک پانل شیشه‌ای یک تکه می‌شود. هایپراسکرین علاوه بر اینکه نمایشگر سرنشین جلو را به همراه دارد، اندازهٔ نمایشگر مرکزی را هم به ۱۷.۷ اینچ افزایش می‌دهد.

در کابین EQE SUV هرچند متریال بطورکلی خوشایند هستند اما کیفیت ساخت آن چیزی نیست که از خودرویی با قیمتی بیش از ۹۰ هزار پوند انتظار می‌رود؛ بنابراین، در مقایسه با ب‌ام‌و iX، مرسدس EQE SUV بجز هایپراسکرین ویژگی خاص دیگری برای عرض‌اندام ندارد. بااین‌حال، حداقل فضای قابل‌توجهی در عقب وجود دارد که برای سه نفر کافی خواهد بود. ظرفیت صندوق بار هم در حالت عادی ۵۲۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۶۷۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند. این فضا با شکل مربعی و حتی محفظه‌ای زیر کف خودرو کاملاً کاربردی خواهد بود.

جمع‌بندی

شاسی‌بلند جدید مرسدس بنز EQE SUV با وجود ب‌ام‌و iX و آئودی Q8 E-Tron وارد بازی چالش‌برانگیزی شده است و برای مبارزه با این رقبا از زرادخانهٔ کامل تکنولوژی و مهندسی سازندهٔ خود بهره می‌برد. EQE خودرویی جادار، راحت و با بردی طولانی است ولی در مقایسه با رقبای اصلی خود، نمی‌تواند کتمان کند که مرسدس در توسعهٔ خودروهای الکتریکی هنوز راه زیادی در پیش دارد.

مشخصات فنی

Mercedes EQE350 SUV 2023

قوای محرکه دو موتوره
قدرت ۲۸۸ اسب بخار
گشتاور ۷۶۴ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۶.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۹۰.۰ کیلووات ساعت
برد ۵۲۰ کیلومتر
قیمت پایه ۹۹,۲۶۰ پوند
امتیاز ۳.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Simon

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بیشتر هدفشون شاید برای جا نموندن از بازار بوده و مطمئنا تو آینده نزدیک این نسل بهبود های زیادی رو تجربه میکنه .

    موافقم 34
    مخالفم 1
  2. POUYAN

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    با این فرمون اگه پیش بره،مرسدس در دوران برقی سازی ،جایگاهش که سالها براش زحمت کشیده رو از دست میده.
    شک نکنید.

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. POUYAN

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    با این فرمون اگه پیش بره،مرسدس در دوران برقی سازی ،جایگاهش که سالها براش زحمت کشیده رو از دست میده.
    شک نکنید…

    موافقم 15
    مخالفم 34
  4. یحیی ژرمن

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    جانم به این کیفیت خیلی ها دوست دارن از یه قاره دیگه ادای لوکس بودنت در بیارن ولی …

    موافقم 16
    مخالفم 27
    1. Camaro ZL1 427

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      این همه نفرت از خودروی آمریکایی
      برای چی؟

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. ARIAN

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (289 ديدگاه)

    حدود صد هزار پوووووند بدی یه آشغالی بخری با قدرت دویست و هشتاد اسب و فاجعه قرن در طراحی. ماشین های الکتریکی بنز و بی ام و به شدت زشت هستن. روم نمیشه بگم بنز بازم. اخه این چیه!!! حالم بهم میخوره از طراحیش….

    موافقم 29
    مخالفم 42
    1. Amirreza.M

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (272 ديدگاه)

      انصافا این طراحی رو SUV ها خوب جواب داده به نظرم

      موافقم 4
      مخالفم 2
  6. مردیم از خوشی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    به نظر زیبا ترین برقی ساخت بنز هست

    موافقم 9
    مخالفم 31
    1. MohammaD

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (343 ديدگاه)

      حداقل از سدان های eq منطقی تره طراحیش

      موافقم 19
      مخالفم 1
  7. محمد

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    با این قیمت های پرتی که بنز رو خودرو هاش میذاره قطعا شکست میخوره

    موافقم 18
    مخالفم 17
  8. Amir

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    یه نظرم یکی از چیز های اصلی که یکم طراحیش رو بد کرده مخصوصا در نمای جلو اینه که چراغ های جلو با جلو پنجره هم سطحن اگه یکم چراغ ها برآمدگی داشت خیلی زیبا تر میشد

    موافقم 22
    مخالفم 1
  9. amir-mr

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (359 ديدگاه)

    بنظرم هنوز بنز به یک طراحی پخته و کامل برای ماشین های برقیش نرسیده

    موافقم 12
    مخالفم 1
  10. Camaro ZL1 427

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    بیشتر طراحی های داخلی بنز خیلی خوبن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. MohammaD

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    خیلی مسخرس که بیای پول GLE63 رو بدی به نسخه پایه EQE . مگر اینکه فن متعصب برقی ها باشی که این دسته از افراد هم معمولا میرن سراغ تسلا یا بی ام و IX.

    و بماند که هنوز دارم فشار میخورم از اینکه 123 هزار دلار با 288 اسب بخار هیچ تناسبی نداره.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  12. Saji

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    خب زشت یا خوشکل همینه دیگه هرچیم از دید بعضیا این طراحیای الکتریکی‌طور قشنگ باشه بازم اون طراحی هجومی قبل دوران الکتریکی شدن خودروها توشون نیست و این برا شرکتای بزرگ علی‌الخصوص آلمانیا ک همیشه به قدرت و سرعت با چهره خشن مشهور بودن بده….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. ❤BMW❤

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    خدایی این از Ix زشت تر و بد تره ،
    قیمتش هم با این مشخصات فنی ، واقعا بالاس
    مایه ننگ مرسدس …

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا