مرسدس بنز

مرسدس بنز GLE 450d فیس‌لیفت؛ قوی‌ترین خودروی سواریِ دیزلی دنیا

مرسدس بنز با فیس لیفت خانواده GLE اقدام به معرفی نسخه GLE450d 4Matic به عنوان قوی‌ترین خودروی سواریِ دیزلی دنیا با قدرت ۳۶۲ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متر کرده است.

پس از بازنشسته شدن خودروی بی ام و X5 M50d مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری کوادتوربودیزل که ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد، مرسدس بنز هم‌اکنون قوی‌ترین خودروی سواری و دیزلی دنیا را تولید می‌کند. ژرمن‌ها پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری OM656 موجود در GLE450d 4Matic را ارتقا داده‌اند تا حداکثر خروجی آن از ۳۲۵ به ۳۶۲ اسب بخار برسد و گشتاور نیز از ۷۰۰ به ۷۵۰ نیوتون متر ارتقا یابد.

همچنین پیشرانه دیزلی این خودرو در حال حاضر از استارتر/ژنراتور با ۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور اضافی سود می‌برد. مرسدس بنز برای افزایش حدود ۳۷ اسب بخاری قدرت خودروی خود اقدام به تغییراتی در پیشرانه کرده است و به همین منظور حجم آن از ۲۹۲۵ به ۲۹۸۹ سی‌سی می‌رسد. مرسدس بنز GLE450d 4Matic در عرض ۵.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که نسبت به قبل بهبود یک‌دهم ثانیه‌ای را نشان می‌دهد. همچنین سقف سرعت نیز ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. البته به خاطر قدرت بیشتر پیشرانه، کراس اوور به‌روز مرسدس پرمصرف‌تر نشان می‌دهد و در هر صد لیتر ۷.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند که سه‌دهم لیتر بیشتر است.

پیشرانه ۶ سیلندر OM656 مرسدس بنز در سال ۲۰۱۷ و روی S کلاس معرفی شد و به خاطر ساختار فولادی پیستون و بلوک آلومینیومی پیشرانه مشهور گردید. پیستون فولادی در مقایسه با نمونه آلومینیومی مزیت انبساط کمتر در دماهای بالاتر را دارد. همچنین پوشش نانو اسلاید دیواره‌های سیلندر باعث کاهش اصطکاک و مصرف سوخت می‌شود. استفاده از آرایش خطی بجای خورجینی هم باعث شده تمامی سیستم‌های کاتالیتیک به‌صورت مستقیم در پیشرانه نصب شوند. علاوه بر این، نیازی به مدیریت دمای پیشرانه در زمان استارت هوای سرد وجود ندارد و این امر موجب کاهش مصرف سوخت در مسیرهای کوتاه خواهد شد. با این تفاسیر باید گفت پیشرانه مرسدس بنز کاملاً آماده تست‌های هوا سرد در ۱۰ کیلومتر اولیه حرکت بوده و می‌تواند استانداردهای یورو ۷ جدید را نیز پاس کند.

با نصب مبدل‌های کاتالیتیک در نزدیکی پیشرانه شاهد کاهش اتلاف گرمای گازهای خروجی از اگزوز هستیم. پیشرانه موردبحث همچنین از تکنولوژی EGR سود می‌برد. OM656 از فرایند احتراقی با نام stepped-bowl سود می‌برد و نام آن به خاطر شکل انفجار داخل پیستون انتخاب شده است. چنین فرایندی تأثیر مثبتی روی احتراق دارد و راندمان را بالا می‌برد. مرسدس با تولید چنین پیشرانه‌ای از بابت پاس کردن استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه مشکلی نخواهد داشت. درعین‌حال باید گفت مرسدس بنز GLE300d 4Matic هم از قوی‌ترین پیشرانه ۴ سیلندر دیزلی در خودروی سواری سود می‌برد. همین پیشرانه که در GLC جدید نیز وجود دارد با حجم ۲ لیتری خود ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. وجود سیستم هیبریدی استارتر/ژنراتور نیز موجب دستیابی به ۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور خواهد شد. خانواده GLE با وجود دو مدل پلاگین هیبریدی دیگر تکمیل می‌شود. مدل GLE400e 4Matic خروجی ۳۷۶ اسب بخاری دارد که ۳۷ اسب بخار بیشتر از قبل است. مدل GLE350de 4Matic هم اگرچه تغییر زیادی ندارد اما قدرت با افزایش ۳ واحدی به ۱۹۴ اسب بخار می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Kato

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (449 ديدگاه)

    قویترین و صد البته پر خرج ترین…

    موافقم 18
    مخالفم 86
    1. علی

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      آلمان فن نیستم ولی بنز را دوست دارم . قدمت و اصالت چیزی نیست که با تبلیغات بشه خرید . عالیجناب بنز . یه جا هست دوتا پادشاه میگنجن تو یه اقلیم اونم صنعت خودروسازیه ، دوتا پادشاه داره یکی فراری یکی هم بنز

      موافقم 38
      مخالفم 5
    2. Iman1199

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      صدل البته کم خرج ترین هم متعلق به خود همین مرسدس بنز بوده و هست…

      یعنی جنسش جوره هم بادوامدترین و کم خرج ترین رو داشته و داره و هم پر تکنولوژی ترین و پیچیده ترین رو همشون رو باهم داره با بالاترین مهندسی های سطح بالا و بهترین متریال و آلیاژ ها

      همین مرسدس بنز آلمان از اروپا بنز کم خرج ترین و بادوام ترین موتور و ماشین رو جهان رو ساخته بود که رکورد دار بیشترین کار کرد رو در جهان داشته و هنوزم داره و فقط مگر امریکایی های اون زمان یا ولوو های سری پی میتونستن با اون رقابت کنن از هر لحاظ
      هرچند که الانشم موتور های فوق بادوام و فوق کم خرج رو روی مدل های نظامی برای ارتش ها مثل جی کلاس نظامی
      و همچنین کامیون های خودش که میلیون ها کیلومتر کارکرد رو بدون نقص طی میکنن داره که مثل ساعت سوئیسی عین روز ا‌ولشون کار میکنن
      برای خودروهای لوکس و پرفورمنس هم متناسب با همونها بهترین موتور های دیزلی رو میسازه که اگه همین موتور دیزلی رو با اینهمه تکنولوژی و مهندسی و با این تکنولوژی ها بدین هرکی دیگه بسازه دوام و خرجش خیلی بیشتر از این در میاد پس در هر صورت بهترین و کم خرج ترین هم هست چه مطلق چه نسبی

      همون سری اتاق w114 m و سری های بعد از اون مثل سری اتاق تانک دیزلی که هنوزم که هنوزه دارن مثل ساعت کار میکنن و راه میرن و اگه میانگین کارکردشون رو بگیری همه هرکدوم بالای ۵۰۰ هزار کیلومتر و یک میلیون و دو میلیون کیلومتر کارکرد بدون نقص دارن با موتور پلمپ بادوام ترین و کم خرج ترین هستن در سطح بالا و بالاترین سطح با همون بادوامدترین امریکایی ها رقابت میکنن این رو گفتم تا بدونی نظر اشتباه ندی و بیخود هیت نکنی

      موافقم 21
      مخالفم 2
    3. مانی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      موتور‌های دیزل مرسدس از نظر دوام شهره جهان هستن
      این موتور دیزل که خیلی‌ جدید و پر از تکنولوژیه میشه گفت بی‌ رقیبه

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. Iman1199

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        آفرین مانی درسته کاملا درست گفتی
        تو موتور های دیزلی مرسدس بنز تو اروپا و جهان در کنار رقبایی مثل مان هم وطن خودش و کامینز امریکا و… حرف اول رو میزنن از هر لحاظ و از همه لحاظ در کل تو همه چیز و هر چیز بخصوص تو موتور های دیزلی

        موافقم 6
        مخالفم 0
  2. هادی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    قوی ترین مال کامینز که 420 اسب قدرت و 1070 نیوتون متر گشتاور داره 6 سیلندر 6.7 لیتری البته مصرف سوختش نمیدونم قطعا باید زیاد باشه

    موافقم 14
    مخالفم 7
    1. Alan.r

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      داداش اون واسه خودرو های تجاریه نه خودرو های سواری

      موافقم 23
      مخالفم 2
    2. فورد

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (856 ديدگاه)

      در اینجا منظورش قوی ترین سواری دیزلی هست نه کامیون

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. هادی

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (458 ديدگاه)

        فقط یه نفر فهمید من رم ۲۵۰۰ گفتم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. رضا

          ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (144 ديدگاه)

          نسبت به حجم رو در نظر بگیر

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (4782 ديدگاه)

    تو یه دهه گذشته طرفدارای ماشینای سواری دیزلی بیشتر شدن چون بخاطر بالا رفتن قیمت بنزین گازوئیل میتونه مقرون به صرفه‌ تر باشه و بخاطر همین کمپانیای خودروسازی همپای ماشینای بنزینی ماشینای سواری دیزلی هم تولید میکنن که اتفاقاً عده زیادی تو دنیا از این ماشینا استقبال میکنن و این ماشینا رو میخرن …… تو ایران تا الآن ماشین سواری دیزلی تولید نشده ولی یه تعداد خیلی محدود و کم تو این چهار دهه به کشور وارد شده و البته این رو هم بگم که زیرساختایی که واسه تامین سوخت ماشینای دیزلی لازم هستش تو شهرای ایران وجود نداره (مثلاً عرضه گازوییل تو پمپ بنزینای شهرای بزرگی مثل تهران و شیراز و اصفهان)

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. زیزیگولو

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (4782 ديدگاه)

      مثلاً تو یه پمپ بنزین که در مرکز یه شهر بزرگ قرار گرفته اگر چهار ردیف نازلهای بنزین هستش حداقل یه ردیفشم نازل گازوییل باشه

      موافقم 11
      مخالفم 3
  4. Alan.r

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

    موافقم 15
    مخالفم 4
  5. Hamilton1970

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (528 ديدگاه)

    نمیدونم چرا انقدر از دریچه تهویه های وسط داشبورد و دستگیره های وسط GLE و GLS خوشم میاد:)
    امیدوارم مرسدس نگهشون داره و تبدیل به نماد SUV ها بشن

    موافقم 15
    مخالفم 2
  6. ماشین باز

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    یه جوری میگید مصرف سوختش زیاده انگار XU7هستش 😑😑😑😑😑😑

    موافقم 12
    مخالفم 2
  7. ❤BMW❤

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    ولی هنوزم X5 m50d
    ازش قوی تره

    موافقم 5
    مخالفم 12
  8. صادق پور

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    چرا انقدر قدرت دیزلی ها نسبت به بنزینی ها کمه؟
    این قدرت برای بنزینی چیزی نیست

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (144 ديدگاه)

      400اسب برای 3لیتر کمه؟
      بعدشم دیزلی ها برای کشش بیشتر به کار میان یعنی همون گشتاور

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا