SRT در برابر AMG، درگ دورانگو هلکت و چلنجر دیمن با مرسدس GLS و EQS
AMG و SRT بازوهای پرفورمنس و مشهور مرسدس و دوج هستند که خودروهای بسیار هیجانانگیزی تولید میکنند. حال چهار نماینده از این دو بخش پرفورمنس در برابر هم قرار گرفتهاند تا رقابتی جذاب را شکل دهند. دو خودروی این جمع، شاسیبلندهای بزرگ و بسیار قدرتمند هستند که ابتدا به مصاف هم میرود. در یک سمت میدان، مرسدس GLS63 را با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو میبینیم که 612 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دارد. در سمت دیگر هم دورانگو هلکت با نیروگاه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ قرار دارد که 710 اسب بخار قدرت و 875 نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. این خودرو با وزن 2530 کیلوگرم، صد کیلوگرم از رقیب آلمانی سبکتر است.
بین این شاسیبلندها دو درگ برگزار میشود که درگ دوم به دلیل شروع همزمان دو خودرو شرایط منصفانهتری دارد. در این درگ، دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند ولی با بررسی تایمها، میبینیم که GLS63 با زمان 12.37 ثانیه، با اختلافی بسیار جزئی از دورانگو با تایم 12.40 ثانیه سریعتر بوده است.
سپس نوبت به رقابت بعدی میرسید یعنی جایی که دو خودرو برخلاف شاسیبلندهای قبلی کاملاً باهم متفاوت هستند. نمایندهٔ مرسدس در این درگ، سدان الکتریکی EQS AMG است. دو موتور برقی این خودرو در حالت عادی 650 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند که در حالت بوست این ارقام به 750 اسب بخار و 1020 نیوتن متر افزایش میابد. رقیب این سدان الکتریکی، قویترین نسخهٔ چلنجر یعنی دیمن 170 است. در این ماشین، پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ در صورت استفاده از سوخت E85، تا 1025 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، دیمن بسیار قویتر از رقیب آلمانی است درحالیکه با وزن 1940 کیلوگرم، به میزان قابلتوجهی هم سبکتر از سدان 2630 کیلوگرمی مرسدس است.
بااینحال، دیمن 170 برای ثبت تایمهای زیر 10 ثانیه، به شرایط خاصی نیاز دارد و در این درگ با هزار متر ارتفاع از سطح دریا و دمای 13 درجه سانتیگراد، نمیتواند تایمی بهتر از 12.2 ثانیه را ثبت کند. همچنین خودروی حاضر در این رقابت از بنزین معمولی استفاده میکند که قدرت را به 900 اسب بخار کاهش میدهد. از سوی دیگر، EQS الکتریکی که تحت تأثیر ارتفاع و دما قرار نمیگیرد، تایم 12 ثانیه را در 400 متر به ثبت رساند. علاوه بر این، باید توجه داشت که دیمن 170 خودرویی دیفرانسیل عقب است و بنابراین، هنگام آغاز حرکت از حالت سکون روی آسفالت معمولی و هوای سرد، با چالش مواجه میشود درحالیکه EQS به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، خیلی راحت حرکت را آغاز میکند.
مشخصات فنی
دوج دورانگو هلکت | مرسدس GLS63 | چلنجر دیمن 170 | مرسدس EQS AMG | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | 710 اسب بخار | 612 اسب بخار | 1025 اسب بخار | 750 اسب بخار |
گشتاور | 875 نیوتن متر | 850 نیوتن متر | 1280 نیوتن متر | 1020 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب | چهارچرخ |
وزن | 2530 کیلوگرم | 2630 کیلوگرم | 1940 کیلوگرم | 2630 کیلوگرم |
قیمت | 103,590 دلار | 147,000 دلار | 100,360 دلار | 148,700 دلار |