مرسدس بنز R63 را به یاد دارید؟ تنها مینی‌ون تاریخ AMG

چهارشنبه 28 مهر 1400 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
AMG-R63-15
هرچند این روزها مرسدس بنز هم مثل بسیاری از خودروسازان دیگر به دلیل قوانین آلایندگی مجبور شده پیشرانه‌های V8 را از سینهٔ بسیاری از محصولات خود...
تبلیغات

هرچند این روزها مرسدس بنز هم مثل بسیاری از خودروسازان دیگر به دلیل قوانین آلایندگی مجبور شده پیشرانه‌های V8 را از سینهٔ بسیاری از محصولات خود بیرون بکشد اما پانزده سال پیش، این شرکت V8 را زیر کاپوت هر خودرویی قرار می‌داد. AMG پس از تصاحب و ادغام با مرسدس در سال 1999، روند رو به رشدی را طی کرد و ترکیب این سه حرف با هشت سیلندر، محصولات بسیار هیجان‌انگیز و گاه عجیبی را ایجاد کرد.

یکی از این عجایب، مدل R63 AMG بود. نسخهٔ معمولی R کلاس به‌خودی‌خود خودروی بسیار عجیبی بود زیرا نمی‌دانست مینی‌ون است یا کراس‌اوور. مرسدس بنز این ماشین را یک اسپرت تورر می‌دانست اما در زمانی که هنوز کراس‌اوورها به‌اندازهٔ امروز محبوب نشده بودند، R کلاس چندان موفق عمل نکرد. این خودرو در چند سال اول عرضه که از سال 2005 آغاز شد، بسته به بازار با پیشرانه‌های بنزینی یا دیزلی V6 و V8 تنفس طبیعی ارائه می‌شد. همهٔ مدل‌های R کلاس در کارخانهٔ دایملر در آلاباما تولید می‌شدند.

R کلاس تا سال 2007 یک خودروی خانوادگی معمولی و ایده‌آل برای خانواده‌های پرجمعیت نسبتاً ثروتمند محسوب می‌شد اما معرفی R63 AMG همه‌چیز را تغییر داد. در آن زمان، AMG در حال تغییر از پیشرانهٔ قدیمی 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ به موتور جدید 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی در محصولات خود بود اما موتور سوپرشارژ قدیمی را همچنان در مدل G55 حفظ کرده بود زیرا گشتاور بیشتر آن موتور برای G کلاس مناسب‌تر بود. برای R کلاس هم با توجه به وزن سنگین 2375 کیلوگرمی و تمرکز روی حمل‌ونقل نفرات زیاد، شاید همان موتور قدیمی گزینهٔ بهتری به نظر می‌رسید اما AMG تصمیم گرفت در این خودرو از موتور جدید 6.2 لیتری استفاده کند و بنابراین R63 بجای R55 متولد شد.

موتور 6.2 لیتری تنفس طبیعی ممکن است برای حرکت دادن خودرو به دور موتور بیشتری نیاز داشته باشد اما با 510 اسب بخار قدرت، از V8 سوپرشارژ قدیمی با 476 اسب بخار قدرت قوی‌تر بود. در R63 همچنین AMG این موتور را به گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic مرسدس متصل کرده بود تا شتاب صفرتاصد 5.1 ثانیه را فراهم کند. همچنین در صورت حذف محدودیت سرعت 250 کیلومتر بر ساعت به خواست خریدار، حداکثر سرعت این مینی‌ون اسپرت هم به رقم چشمگیر 300 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کرد.

اما با وجود همهٔ این ویژگی‌های جذاب، AMG نتوانست خریدار زیادی برای R63 پیدا کند و به همین دلیل، عرضهٔ آن تنها پس از یک سال پایان یافت. تخمین زده‌اند که از این خودرو تنها حدود 200 دستگاه ساخته شده که آن‌را در کنار نسخه‌های ویژهٔ سری سیاه از مدل‌هایی مثل SL، SLS و CLK، به یکی از کمیاب‌ترین محصولات AMG تبدیل کرده است؛ اما بااین‌حال، قیمت R63 در حال حاضر خیلی زیاد نیست.

برای نمونه، این R63 مدل 2007 سفیدرنگ با قیمت 35 هزار دلار در کالیفرنیا برای فروش گذاشته شده است. این خودرو 210 هزار کیلومتر کارکرد دارد اما میل بادامک‌های آن تعویض شده که یکی از نگرانی‌ها در رابطه با پیشرانه را برطرف می‌کند. همچنین وضعیت ظاهری خودرو خوب به نظر می‌رسد و تودوزی چرمی آن‌هم در این سال‌ها دوام خوبی داشته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.