مرسدس می‌گوید شکل شاسی بلندها در عصر الکتریکی تغییر خواهد کرد

چهارشنبه 15 دی 1400 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
Mercedes-1
به دست آوردن شعاع حرکتی بیشتر از خودروهای الکتریکی نیازمند چیزی بیشتر از نصب باتری بزرگ‌تر در خودرو است. با معرفی خودروی ساختارشکن EQXX در روزهای...
تبلیغات

به دست آوردن شعاع حرکتی بیشتر از خودروهای الکتریکی نیازمند چیزی بیشتر از نصب باتری بزرگ‌تر در خودرو است. با معرفی خودروی ساختارشکن EQXX در روزهای گذشته مرسدس مدعی شده اولین خودروسازی است که شعاع حرکتی 1000 کیلومتری را ثبت می‌کند؛ اما چگونه ممکن است EQXX شعاع حرکتی بیشتری نسبت به EQS داشته باشد، خودرویی که علیرغم استفاده از باتری بزرگ‌تر 107.8 کیلووات ساعتی شعاع حرکتی 770 کیلومتری دارد؟

جدای از اینکه EQXX به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر و سبک‌تر از EQS است (وزن 1750 کیلوگرم) از نظر آئرودینامیکی نیز بسیار روان‌تر است. این خودرو ضریب درگ 0.17 داشته درحالی‌که ضریب درگ EQS برابر با 0.20 می‌باشد. شاید این تفاوت زیادی به نظر نرسد اما مرسدس مدعی شده کاهش تنها 0.01 از درگ حدود 2.5 درصد بر شعاع حرکتی می‌افزاید. تولید شاسی بلندهایی با طراحی آئرودینامیک کار بسیار سختی است اما مرسدس در حال کار روی طراحی‌های نرم و روان است.

مارکوس شافر مدیر فنی ارشد مرسدس در مصاحبه با اتوکار گفته است:

موضوع این است که بزرگ‌ترین فاکتور در دستیابی به راندمان بالا، سایز و ابعاد خودرو خواهد بود

او می‌گوید شاسی بلندهای آینده شکل متفاوتی خواهند داشت تا آئرودینامیک بهتری داشته باشند و این امر نیازمند پایین آوردن ارتفاع بخش عقب خودرو برای بهینه‌سازی عبور جریان هواست. او اظهار می‌دارد شاسی بلندهای بدون پیشرانه درون‌سوز حتی پهنای اکسل متفاوتی خواهند داشت. شافر می‌گوید با اینکه مشتریان شاسی بلندها را دوست دارند اما شکل آن‌ها در آینده تغییر خواهد کرد تا به حداکثر شعاع حرکتی برسند. البته گوردون واگنر مدیر طراحی مرسدس اذعان داشته شاسی بلندها هرگز به اندازه خودروهای دیگر کارا نخواهند بود و به همین خاطر ویژن EQXX از پروفایل کم ارتفاع و سدان مانند استفاده کرده است.

او افزوده سدان ها همیشه از نظر آئرودینامیکی بهتر از شاسی بلندها بوده اما درعین‌حال افزوده شاسی بلندهای EQS و EQE بهبودهای قابل‌توجهی نسبت به مدل‌های درون‌سوز سنتی خواهند داشت. در نظر داشته باشید GLS فول سایز ضریب درگ 0.32 داشته درحالی‌که ضریب درگ برادر آن یعنی GLE برابر با 0.29 است. تصاویر جاسوسی نشان داده‌اند دو خودروی الکتریکی یاد شده شکل نرم‌تر و گردتری دارند. به عنوان یادآوری باید دانست EQC ضریب درگ 0.27 داشته اما بجای پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی از پلتفرم بکار رفته در GLC استفاده کرده است. EQA و EQB با ضریب درگ 0.28 نیز به پلتفرمی برگرفته از مدل‌های درون‌سوز یعنی GLA و GLB مجهز شده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.