موفق‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز؛ از S و G کلاس تا CLS و پونتون

چهارشنبه 20 تیر 1403 - 09:30
مطالعه 12 دقیقه
mercedes_s-class_02
در این مقاله جذاب شما را با موفق‌ترین خودروهای تاریخ کمپانی مرسدس بنز آلمان آشنا خواهیم کرد.
تبلیغات

مرسدس بنز به عنوان یک کمپانی خودروسازی در سال 1926 تأسیس شد اما داستان آن ریشه در اولین خودروی تاریخ یعنی بنز پتنت موتور دارد. مرسدس بنز جزو برترین خودروسازان دنیاست و نام آن در تاریخ هم ردیف برندهای معتبری همچون رولزرویس، بنتلی، دوزنبرگ، فورد، کرایسلر، کادیلاک و... قرار می‌گیرند. نیرو محرکه اصلی مرسدس بنز برای برتری در صنعت خودرو خلاقیت و نوآوری بوده است. از تولید اولین خودرو گرفته تا طراحی بخش‌های ویژه جذب نیروی تصادف در پلتفرم به منظور ایمنی بالاتر، مهندسان این برند باعث شده‌اند استانداردهای صنعت خودرو به سطوح بالاتری برسد. حتی امروز نیز مرسدس بنز یادآور یکی از برندهای خلاق دنیاست و مرزهای نوآوری را با سیستم‌های نرم‌افزار و ایمنی پیشرفته جابجا می‌کند.

مهم این است که بدانیم مرسدس بنز اول از همه یک شرکت خودروساز بوده و ویژگی‌های پیشرفته بکار گرفته در محصولاتش همواره موردتوجه قرار گرفته‌اند. محصولات این برند همیشه با بالاترین استانداردهای مهندسی و با تمرکز روی پرفورمنس، اشرافیت و دوام ساخته شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با موفق‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز آشنا کنیم. این خودروها یا مرزهای نوآوری و خلاقیت در صنعت خودرو را جابجا کرده‌اند و یا از نظر فروش موفق بوده‌اند. و به‌هرحال خودروهای حاضر در لیست به تثبیت یکی از موفق‌ترین خودروسازان تاریخ کمک شایانی نموده‌اند.

کپی لینک

موفق‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز

کپی لینک

مرسدس بنز S کلاس (سال 1972 تا 2024)

بهترین راه برای آغاز این لیست نام بردن از S کلاس به عنوان پیشرفته‌ترین محصول مرسدس بنز است. این خودرو پرچم‌دار ژرمن‌ها محسوب می‌شود و اکثر تکنولوژی‌های جدید و نوآوری‌های مرسدس در آن به چشم می‌خورند. درعین‌حال بسیاری از افراد S کلاس را به خاطر کیفیت ساخت بالا، سواری نرم و کابین لوکس انتخاب می‌کنند. همه‌چیز با S کلاس W116 و در سال 1972 شروع شد، خودرویی که رولزرویس سیلور شادو را در اکثر بخش‌ها به چالش می‌کشید. به همین خاطر بود که S کلاس جایزه خودروی سال اروپا در سال 1974 را دریافت کرد و به موفقیت بالایی دست یافت به گونه‌ای که بیش از 475 هزار دستگاه از آن در طول هشت سال به فروش رسیدند.

دومین نسل S کلاس که با کد W126 شناخته می‌شود در سال 1978 و با همان فرمول تکنولوژی سطح بالا و کابین لوکس عرضه شد. این خودرو جزو اولین خودروهای تاریخ با ABS و ایربگ بود. سومین نسل S کلاس W140 بازهم قدم رو به جلوی دیگری برای مرسدس محسوب می‌شد. این خودرو جشنواره‌ای از نوآوری را به راه انداخت و ویژگی‌هایی همچون ESP، ناوبری رنگی با کاربری صوتی و دستیار پارک را ارائه کرد. چهارمین نسل W220 نیز اولین خودروی مرسدس با کروز کنترل تطبیقی محسوب می‌شود و در نسل W221 نیز دستیار دید در شب اضافه شد. ژرمن‌ها با W222 زلزله دیگری بر پا کردند، خودرویی که سیستم کنترل بدنه جادویی آن جاده را اسکن می‌کند تا حداکثر راحتی را فراهم سازد.

کپی لینک

مرسدس بنز E کلاس (سال 1984 تا 2024)

E کلاس از زمان عرضه اولین نسل در سال 1984 تاکنون انتخاب افراد زیادی بوده است. این محصول معمولاً اولین مرسدس بنزی است که ویژگی‌های سطح بالای S کلاس را دریافت می‌کند هرچند اشرافیت کمتری دارد. به همین خاطر E کلاس همواره بین مشتریان سازمانی و شخصی محبوب بوده است. E کلاس در اروپا محبوبیت بالایی به عنوان تاکسی دارد چراکه اهمیت ویژه‌ای به سواری راحت، راندمان بالا و قابلیت اطمینان مثال‌زدنی قائل است.

اولین نسل E کلاس با کد W124 در سال 1996 عرضه شد و موفقیت زیادی به دست آورد. به لطف بدنه‌ایرودینامیک و پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی متنوع، این خودرو مصرف پایینی داشت. همچنین بدنه فولادی خودرو در عین اینکه نسبتاً سبک‌وزن محسوب می‌شد اما دوام بالایی را به نمایش می‌گذاشت. E کلاس W124 همچنین به خاطر دوام و اطمینان بالای خود مشهور شده است. مدل W210 در سال 1995 بهبودهای زیادی را در زمینه طراحی به نمایش گذاشت. این خودرو از ویژگی‌هایی همچون کنترل کشش، ESP و کنترل دستیار پارک سود می‌برد. در سال 2022 مدل W211 با چهار چراغ جلو عرضه شد و به اکسل‌های جلو و عقب آلومینیومی و سیستم تعلیق بادی تجهیز گردید. نسل بعدی E کلاس از طراحی تیزتری برخوردار بود و ضریب درگ آن به 0.24 می‌رسید. در سال 2016 نسل W213 با طراحی جدیدی پدیدار گشت و سیستم نیمه خودران را ارائه نمود. نهایتاً جدیدترین نسل این خودرو با کد W214 سواری سطح بالا و راحتی را در دسترس سرنشینان قرار می‌دهد.

کپی لینک

مرسدس بنز C کلاس (سال 1993 تا 2024)

C کلاس ارزان‌ترین خودروی مرسدس قبل از ورود A کلاس به صحنه محسوب می‌شده است. این خودرو همیشه از طراحی دیفرانسیل عقب سود برده است و مالکان آن تجربه واقعی یک مرسدس بنز را داشته‌اند. ریشه کوچک‌ترین خودروی دیفرانسیل عقب مرسدس به سدان کامپکت 190E W201 بازمی‌گردد که به عنوان پاسخی برای قانون هوای پاک آمریکا تولید شد. مهم‌تر اینکه مدل 190 E 2.5-16 اوولوشن نیز با پیشرانه 2.3 لیتری تنفس طبیعی کازورث نیز توسعه یافت.

اولین نسل رسمی از C کلاس در سال 1993 و با کد W202 تولید گردید. این خودرو از کابین و فضای بار بیشتری بهره می‌برد. این بار مرسدس بنز چندین نسخه پرفورمنس را با همکاری AMG معرفی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به C36، C43 و C55 با پیشرانه 8 سیلندر 347 اسب بخار اشاره نمود. در سال 2000 نسل جدید C کلاس با طراحی ظریف‌تری ارائه گردید. این نسل W203 روی ویژگی‌های پیشرفته تمرکز داشت و از دستیار چراغ‌های جلو و ایربگ های تطبیقی بهره می‌برد. نسل بعدی W204 در سال 2007 از راه رسید و ژرمن‌ها روی استحکام بدنه و آیرودینامیک آن کار کرده بودند. این ویژگی‌ها به همراه پیشرانه‌های مدرن‌تر باعث شدند C کلاس سریع‌تر شده و سواری بهتری داشته باشد. مدل C63 AMG نیز با پیشرانه 8 سیلندر خود یک موشک زمینی محسوب می‌شد. نسل W205 این خودرو عموماً روی لوکس بودن تمرکز داشت. جدیدترین نسل C کلاس با کد W206 در سال 2021 عرضه شد و از سیستم پیشرفته MBUX برادر پرچم‌دار یعنی S کلاس بهره برد.

کپی لینک

مرسدس بنز CLS (سال 2004 تا 2023)

ریشه‌های استایل بدنه کوپه چهار در با شکل سدان پوزه بلند یا شاسی‌بلند به CLS کلاس بازمی‌گردد. مرسدس با این خودرو علاقه خود به ریسک کردن را نشان داد و نهایتاً هم پاسخ این جسارت را دریافت نمود. CLS در سال 2023 از خط تولید کنار رفت اما ایده کوپه چهار در همچنان در AMG چهار در کوپه به چشم می‌خورد.

اولین نسل CLS C219 در سال 2004 و با پلتفرم مشترک E کلاس معرفی شد. این خودرو از نظر زیرساخت تشابه زیادی با برادر خود داشت و از پیشرانه‌ها و فاصله بین محوری مشترکی سود می‌برد. البته درحالی‌که E کلاس بیشتر روی اشرافیت تمرکز داشت CLS برای افرادی بود که استایل و پرفورمنس را ترجیح می‌دهند. این خودرو فضای بار کمتری را ارائه می‌کرد اما طراحی ظاهری جذاب‌تری داشت. دومین نسل این خودرو با کد C218 دارای طراحی ظریف‌تری بود. CLS شوتینگ بریک با فضای بار 590 لیتری هم در دسترس خریداران قرار گرفت. نهایتاً به نسل آخر می‌رسیم که شاید ظریف‌ترین CLS باشد. این مدل کابین بسیار لوکسی هم داشت هرچند در نهایت مدل CLS 63 AMG جای خود را به مرسدس AMG GT چهار در کوپه داد.

کپی لینک

مرسدس بنز SL کلاس (سال 1954 تا 2024)

تاریخچه این مدل به سال 1954 بازمی‌گردد یعنی زمانی که ژرمن‌ها با مدل 300SL گالوینگ دنیا را در شوک فرو بردند. این خودرو به حدی پیشرفته و تأثیرگذار بود که هم‌اکنون نیز با قیمت‌های بالایی خریدوفروش می‌شود. تمامی نسخه‌های SL کلاس طراحی جذابی داشته‌اند و در طول این سال‌ها SL به خاطر ارائه سبک سواری جذاب برای ثروتمندان مشهور شده است.

برای مثال می‌توان به مدل W113 سال 1963 اشاره کرد. با سقف جداشدنی پاگودا مانند و طراحی بسیار ظریف، این خودرو همچنان در معرض توجه است. مدل R107 سال 1971 از خطوط واضح‌تر و پیشرانه‌هایی قوی‌تر استفاده کرده هرچند مدل R129 در سال 1989 را می‌توان محبوب‌ترین نسخه دانست. در این نسل حتی مدل SL73 AMG با پیشرانه 12 سیلندر 7.3 لیتری 525 اسب بخاری و صفر تا صد 4.8 ثانیه‌ای تولید شد. نسل بعدی با کد R230 شناخته می‌شود که اولین مدل با سقف سخت تاشو است. در این نسل شاهد معرفی SL65 بلک سریز با قدرت 670 اسب بخار بوده‌ایم. نسل بعدی R231 در سال 2012 معرفی شد تا طراحی جذاب‌تری را به نمایش بگذارد. جدیدترین نسل SL با کد R232 بیشترین تغییرات را دارد و تنها به‌صورت چهار چرخ محرک و کابین 2+2 عرضه می‌شود.

کپی لینک

مرسدس بنز G کلاس (سال 1979 تا 2024)

همانند جیپ ویلیز آمریکا و تویوتا لندکروزر ژاپن، G کلاس در ابتدا به عنوان خودرویی نظامی متولد شد اما امروز به عنوان یک شاسی‌بلند آفرود و لوکس به شمار می‌رود و البته کلیت آن از همان ابتدا تا به امروز دست نخورده است. اولین نسل G کلاس در سال 1979 معرفی شد و به خاطر بدنه‌ای کم‌عرض و دیفرانسیل‌های قفل شونده روی آفرود تمرکز داشت. به همین خاطر این نسل G کلاس به عنوان خودرویی حرفه‌ای مطرح بود.

مدل W463 که در سال 1989 عرضه شد G کلاس را بیشتر در دسترس عموم قرار دارد چراکه از کابینی لوکس‌تر با چرم و چوب بهره می‌برد. این خودرو اما تصویر سخت و خشن خود را از دست نداد هرچند بسیاری از مشتریان راهی آفرود نمی‌شدند ولی آن را به خاطر تصویر ذهنی سرسخت و خشنش انتخاب می‌کردند. نسل W463 با برخی تغییرات تا سال 2018 عرضه شد و نهایتاً مرسدس نسل بعدی را معرفی نمود. این خودرو بر پایه پلتفرمی جدید بنا شد تا سواری بهتری و توانایی‌های آفرود بیشتری داشته باشد. همچنین مدل AMG G63 با پیشرانه 8 سیلندر 585 اسب بخاری نیز در دسترس بود که قیمتش به رقم‌های بالایی می‌رسید. حتی قرار است نسخه تمام برقی EQG هم تا چندی دیگر راهی بازار شود.

کپی لینک

مرسدس بنز GLE کلاس (سال 1997 تا 2024)

اولین شاسی‌بلند لوکس مرسدس با نام ML کلاس شناخته می‌شود که محصولی انقلابی برای این برند بوده است. البته استارت W163 خیلی خوب نبود چراکه مشکلات کیفیتی آن برای یک برند رده میانی هم شرمساری به همراه داشت چه رسد به برندی همچون مرسدس بنز؛ اما این امر ML کلاس را متوقف نکرد و به فروش خوبی دست یافت. نکته جالب اینکه نسل اول این خودرو از ساختار بدنه روی فریم با جعبه انتقال آماده آفرود سود می‌برد و شاید جایگزین G کلاس می‌شد.

علیرغم ساختاری خشن، اولین نسل ML سواری خوب و نرمی داشت اما مرسدس بنز به زودی دانست هر دو شاسی‌بلند می‌توانند در کنار یکدیگر عرضه شوند و به همین خاطر نسل دوم ML در سال 2005 با ساختار یونی بادی عرضه شد. برای اولین بار این خودرو به‌صورت هیبریدی با پیشرانه 6 سیلندر و دو موتور برقی هم در دسترس بود. سومین نسل W166 لوکس‌تر از همیشه ظاهر شد و در سال 2015 نیز نامش تغییر یافت. از آن زمان تاکنون شاسی‌بلند مرسدس با نام GLE کلاس شناخته می‌شود. چهارمین نسل خودرو در سال 2020 ارائه شده و همچنان نیز با سواری راحت و نرم خود در دسترس مشتریان است.

کپی لینک

مرسدس بنز W120/W121/W180 پونتون (سال 1953 تا 1962)

درست پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، مرسدس بنز کار روی یک خودروی سواری مدرن را آغاز کرد تا این برند را در رتبه اول صنعت خودروسازی قرار دهد. این تلاش‌ها منجر به تولید W120/W121/W180 شد که اولین محصول یونی بادی مرسدس با سیستم تعلیق کاملاً مستقل محسوب می‌شود. همچنین این خودرو از استایلی جلوتر از زمان خود برخوردار بود و آیرودینامیک مناسبی را به نمایش می‌گذاشت. به همین خاطر مرسدس بنز نام پونتون را انتخاب کرد که در زبان انگلیسی به معنی قایق با طراحی ویژه است.

نسل‌های پونتون با پیشرانه‌های 4 یا 6 سیلندر در دسترس بوده‌اند. این مدل‌ها دارای کابین جادار و راحت هستند و تمرکز زیادی روی کیفیت ساخت آن‌ها وجود داشته است. به همین خاطر حدود 443 هزار دستگاه از مدل‌های 4 سیلندر به فروش رسید. مهم‌تر اینکه پونتون ها به مرسدس بنز در تثبیت مهندسی این برند و تولید E کلاس کمک شایانی کردند. این خودرو روی کل صنعت خودرو نیز تأثیری انکار نشدنی گذاشته است.

کپی لینک

مرسدس بنز 300SL گالوینگ (سال 1954 تا 1957)

مرسدس بنز جدای از تولید یک خودروی سواری انقلابی نیازمند محصولی متفاوت و خاص برای نمایش پیشرفت مهندسی خود پس از جنگ بود. به همین خاطر پیشرفته‌ترین خودروی اسپرت آن دوران با طراحی و مهندسی جلوتر از زمان خود معرفی شد. 300SL بر پایه مدل مسابقه‌ای مشهور تولید شد و شوک عظیمی به دنیا وارد کرد. طراحی آینده‌نگرانه و پرفورمنس احساس‌برانگیز به سرعت موردتوجه قرار گرفتند.

300SL یک خودروی جاده‌ای با صفر تا صد 8.5 ثانیه‌ای بود، ارقامی که در دهه 50 میلادی غیرقابل تصور به نظر می‌رسند. پیشرانه این خودرو از نوع 6 سیلندر 3 لیتری تنفس طبیعی با کارتل خشک است و از تکنولوژی تزریق سوخت بهره می‌برد. بدنه 300SL هم مهندسی مرسدس را به نمایش می‌گذارد چراکه بر پایه فریمی لوله‌ای به منظور حداکثر استحکام و حداقل وزن ساخته شد. نام 300SL هم ترکیبی از حجم 3 لیتری پیشرانه و عبارت اسپرت لایت است. فریم لوله‌ای خودرو فضای کابین را محدود کرده است بنابراین فرمان تاشو برای ورود راحت‌تر به کابین در نظر گرفته شده و البته ویژگی اصلی خودرو درهای گالوینگ است.

کپی لینک

مرسدس بنز W110/W111/W112 فین تیل (سال 1961 تا 1968)

این مدل‌ها که به خاطر استایل بخش عقب خود با نام فین تیل شناخته می‌شوند شاید جزو زیباترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز باشند. طراحی کلاسیک و ظریف آن‌ها همچنان طرفداران زیادی دارد. مهم‌تر اینکه مدل‌های فین تیل استانداردهای ایمنی جدیدی را ثبت کردند زیرا اولین خودروها با نقاط جذب نیروی مخصوص در تصادفات بودند. همچنین تجهیزاتی همچون فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی، کولر و گیربکس اتوماتیک در آن‌ها دیده می‌شد. مدل‌های W112 فین تیل که به دنبال مشتریان ثروتمند بودند از سیستم تعلیق پنوماتیک هم سود می‌بردند تا سواری بهتری داشته باشند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.