هرچند مرسدس بنز در طول تاریخ خود خودروهای افسانهای زیادی تولید کرده ولی در کارنامهٔ این شرکت بزرگ، چندین مدل ناموفق هم دیده میشود.
مرسدس بنز تاریخچهای به قدمت تاریخ خودرو دارد. پسازاینکه کارل بنز در سال ۱۸۸۵ اولین خودروی درونسوز جهان را ساخت، مرسدس به یکی از تأثیرگذارترین خودروسازان جهان تبدیل شد. این شرکت در طول تاریخ خود، مدلهای موفق و افسانهای زیادی تولید کرده است ولی در کارنامهٔ ستارهٔ سهپر اشتوتگارت چند لکهٔ سیاه هم دیده میشود. این خودروها هرچند در برخی موارد فروش بالایی را هم تجربه کردند ولی به تصویر باشکوه مرسدس لطمه زدند. در ادامه، نگاهی به این مدلهای ناموفق خواهیم داشت و دلیل شکست آنها را بررسی خواهیم کرد.
مرسدس بنز A کلاس نسل اول سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵
در سال ۱۹۹۷، بزرگترین خبر در جهان خودرو، عرضهٔ A کلاس بهعنوان اولین خودروی دیفرانسیل جلوی تاریخ مرسدس بود. بااینحال، نسل اول A کلاس به یک کابوس تبدیل شد. در اکتبر ۱۹۹۷، این خودرو در آزمایش گوزن یک نشریهٔ سوئدی با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، چپ کرد. این خبر دنیا را فراگرفت و کمتر از یک ماه بعد، مرسدس تولید A کلاس را متوقف کرد و برای تمام نمونههای فروختهشده فراخوان داد. این خودروها به سیستم کنترل پایداری مجهز شدند و در سیستم تعلیق هم تغییراتی صورت گرفت. با این کار، A کلاس به اولین خودروی کامپکت با کنترل پایداری استاندارد تبدیل شد. هرچند نسل اول A کلاس هفت سال روی خط تولید ماند و ۱.۱ میلیون دستگاه فروخت ولی ۲.۵ میلیارد یورو ضرر روی دست مرسدس گذاشت.
مرسدس بنز وانئو سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵
هرچند A کلاس شروع سخت و ناامیدکنندهای داشت ولی مرسدس نمیخواست از این ایده دست بکشد و به همین دلیل، در سال ۲۰۰۱ مدلی بنام وانئو را معرفی کرد که نسخهٔ مینیون از A کلاس محسوب میشد. این خودرو که برای بهرهمندی از افزایش محبوبیت خودروهای MPV در اروپا طراحی شده بود، همهٔ عناصر لازم برای موفقیت را داشت و به لطف فاصلهٔ محوری بیشتر، پایدارتر از برادر هاچبک خود بود. بااینحال، وانئو هرگز احساس یک مرسدس را نداشت. در داخل خودرو از پلاستیکهای بیکیفیت استفاده شده بود، سیستم تعلیق بسیار ناراحت بود و موتورها خشن بودند. به همین دلیل، از این ماشین در سال ۲۰۰۲ تنها ۱۵,۵۵۵ دستگاه فروخته شد و این رقم در سال بعد به ۶,۴۱۷ دستگاه کاهش یافت. با این ناکامی، تولید وانئو پس از تنها سه سال خاتمه یافت تا یکی از کوتاهترین دورههای تولید را در بین تمام محصولات مرسدس داشته باشد.
مرسدس بنز CLC سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱
بهمنظور پاسخ به افزایش تقاضا برای خودروهای ارزانتر با برند لوکس، مرسدس در سال ۲۰۰۰ نسخهٔ کوپه و جمعوجوری از C کلاس نسل W203 را با نام اسپرت کوپه به بازار فرستاد. پس از خاتمهٔ تولید W203 و معرفی C کلاس نسل W204 در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۷، مرسدس در اوایل سال جانشین C کلاس اسپرت کوپه را این بار با نام CLC معرفی کرد. این خودرو اما در اصل همان C کلاس اسپرت کوپهٔ نسل قبلی بود که با یک فیسلیفت بزرگ ظاهر آن شبیه C کلاس W204 شده بود. هرچند به گفتهٔ مرسدس حدود ۱۱۰۰ قطعهٔ جدید در CLC به کار گرفته شده بود اما این خودرو به دلیل پلتفرم قدیمی و همینطور پیشرانههای ضعیف و کابین کسلکننده با کیفیت ساخت معمولی، موردانتقاد قرار گرفت. درنتیجه، تولید CLC خیلی زود خاتمه یافت و مرسدس آن را در سال ۲۰۱۱ با C کلاس کوپه جایگزین کرد.
مرسدس بنز 170H سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹
170H بهعنوان خودرویی ارزانقیمت و کممصرف برای عموم مردم در نظر گرفته شده بود و با ترکیب موتور عقب، محرک عقب، شباهت زیادی به فولکسواگن بیتل داشت که دو سال بعد معرفی شد. این خودرو که به یک پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر با ۳۸ اسب بخار قدرت مجهز بود، میتوانست به حداکثر سرعت ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالیکه در هر صد کیلومتر تنها ۷.۸ لیتر بنزین مصرف میکرد. بااینحال، موتور سنگینی که پشت چرخهای عقب قرار گرفته بود، کنترل 170H را دشوار میکرد. علاوه بر این، خریداران مدل موتور جلوی 170V را ترجیح میدادند که جلوپنجرهٔ مشهور مرسدس را در جلو داشت. به همین دلیل، از 170H تنها ۱,۵۰۷ دستگاه فروخته شد.
مرسدس بنز X کلاس سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰
هرچند مرسدس در بخش کامیونهای تجاری حضور بسیار موفقی دارد ولی اولین تلاش این شرکت برای ورود به بازار پیکاپها به یک شکست بزرگ تبدیل شد. X کلاس زیر پوست خود درواقع یک نیسان ناوارا بود که هرچند در بیرون کمی لوکستر به نظر میرسید و در داخل متریال باکیفیتتری داشت ولی برخی قطعات داخلی و اکثر پیشرانههای خود را از ناوارا قرض گرفته بود درحالیکه قیمت گرانتری نسبت به همتای ژاپنی داشت. البته مرسدس بعداً با ارائهٔ موتور ۳.۵ لیتری V6 دیزلی خود برای X کلاس سعی کرد جذابیت آن را افزایش دهد ولی این کار هم تأثیر چندانی نداشت زیرا خریداران حاضر نبودند برای یک نیسان پول مرسدس را پرداخت کنند. ازاینرو، درحالیکه بازار جهانی پیکاپها در حال رشد بود، X کلاس در سال اول عرضه تنها ۱۶,۷۰۰ دستگاه فروخت و این رقم طی سالهای بعد همواره کمتر شد.
مرسدس بنز R کلاس سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳
هرچند مرسدس بنز این خودرو را یک گرند تورر اسپرت توصیف کرد ولی R کلاس بیشتر شبیه نعشکش به نظر میرسید. هرچند این ماشین بهعنوان یک مینیون لوکس اسپرت برای خریداران ثروتمندی که خواهان یک خودروی خانوادگی جادار و قدرتمند بودند میتوانست جذاب باشد اما در آغاز قرن بیست و یکم خریداران به شاسیبلندها علاقهمند شدند نه مینیونها. فیسلیفت سال ۲۰۱۱ نمای جلوی R کلاس را بهتر کرد ولی مشکل این خودرو طراحی نبود. درحالیکه مرسدس این ماشین را یک گرند تورر اسپرت توصیف کرده بود، هندلینگ آن با چنین توصیفی مطابقت نداشت و مثل یک مینیون رفتار میکرد. همچنین در طول دههٔ ۲۰۰۰، بازار پر از مینیونهای کاربردی بود که با قیمتی بسیار کمتر از R کلاس قابل خریداری بودند. درنتیجه، پس از هفت سال فروش ضعیف، مرسدس به تولید R کلاس پایان داد.
مرسدس بنز EQS کلاس سالهای ۲۰۲۱ تاکنون
مرسدس با افزایش محبوبیت خودروهای تسلا، از ابتدای دههٔ ۲۰۲۰ استراتژی تهاجمی را برای عرضهٔ خودروهای الکتریکی در پیش گرفت تا به پیشروی جهانی در بازار خودروهای الکتریکی لوکس تبدیل شود. بزرگترین حرکت مرسدس در این استراتژی، عرضهٔ سدان پرچمدار EQS در سال ۲۰۲۱ بود. این خودرو قرار بود همتای الکتریکی S کلاس باشد ولی به بزرگترین شکست مرسدس تبدیل شد. این خودرو در اولین سال حضور کامل خود در بازار، ۲۳,۴۰۰ دستگاه فروخت که برای یک سدان الکتریکی گرانقیمت بد نیست ولی سال بعد این رقم ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. یکی از مشکلات بزرگ EQS، ظاهر تخممرغی آن است که با هدف حداکثر راندمان آیرودینامیکی طراحی شده ولی هرگز ماندگاری سدانهای سنتی مرسدس مثل S کلاس را ندارد. مرسدس نیز متوجه این موضوع شد و در فیسلیفت EQS جلوپنجرهای مشابه S کلاس برای آن طراحی کرد!
میباخ ۵۷ و ۶۲ سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳
در ابتدای قرن بیست و یکم، دایملر در پاسخ به خرید رولزرویس توسط بامو و بنتلی توسط فولکسواگن، میباخ را بهعنوان یک برند مستقل احیا کرد. این برند دو سدان فوق لوکس با نامهای ۵۷ و ۶۲ را به بازار فرستاد که فقط از لحاظ طول باهم تفاوت داشتند. این سدانها با پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 توئین توربوی قدرتمند و کابین مجلل با صندلیهای فوقالعاده راحت و بالاترین کیفیت، ویژگیهای لازم برای این سگمنت را داشتند ولی متأسفانه یک مشکل بزرگ وجود داشت که باعث شکست میباخ شد. سدانهای این برند بر اساس S کلاس نسل W140 ساخته شده بودند که در سال ۱۹۹۱ به بازار آمده بود. علاوه بر این، داشبورد ۵۷ و ۶۲ کپی مرسدسهای آن زمان بود. به عبارت ساده، سدانهای میباخ نتوانستند خودرو را از حال و هوای مرسدس جدا کنند و وقتی کسی بیش از ۳۵۰ هزار دلار برای یک سدان لوکس پرداخت میکند، به دنبال چیز منحصربهفردی مثل رولزرویس فانتوم است نه یک S کلاس لوکستر.
718
۲ دی ۱۴۰۳بسیار جذاب بود. کاش برای بقیه برندها هم تهیه بشه
بعضی برندها احتمالا نیاز به ۲ قسمت خواهند داشت
سهیل
۲ دی ۱۴۰۳بغیر از چند خودروی اروپایی که تو ایران کم فروش بودن خودروهای ایرانی تا حالا هیچ شکستی تو فروش نداشتن. واقعا باعث افتخاره.
net
۲ دی ۱۴۰۳اگر بنز ایکس تولیدش متوقف نمیشد و لکسوس هم وانت میان سایز تولید می کرد رقابت بین تولیدکنندگان وانت میان سایز جالب میشد
کوشا
۳ دی ۱۴۰۳دقیقا. اگه فقط چند سال دیرتر میساختنش الآن احتمالا خیلی طرفدار میداشت..
گاس فرینگ
۳ دی ۱۴۰۳ورژن لاکچری هایلوکس جالب به نظر میاد
علی Shelby
۲ دی ۱۴۰۳هر وقت اسم ایکس کلاس رو میشنوم یاد جیمز می میوفتم🤣🤣🤣🤣
اون ای کیو اس هم بخاطر طراحی داغونش بدبخت شد
بنز همینارو با قیمت کم میاورد ایران به هیچ وجه نا موفق نمی شدن
(Ali(chevynova
۲ دی ۱۴۰۳برگرفته از متن
((ولی اولین تلاش این شرکت برای ورود به بازار پیکاپها به یک شکست بزرگ تبدیل شد))
((X کلاس زیر پوست خود درواقع یک نیسان ناوارا بود که هرچند در بیرون کمی لوکستر به نظر میرسید))
Nismo
۲ دی ۱۴۰۳اگر بخوایم از گندکاری خودروسازهای آمریکایی بگیم یه کتاب میشه
جمعش کن این بساط خوشمزه بازیو
(Ali(chevynova
۲ دی ۱۴۰۳حالا که فعلا داره از بنز میگه نه امریکاییها
در ضمن
((فقط امریکایی))
Nismo
۳ دی ۱۴۰۳موقعی که از آمریکایی ها میگه شما تو افق محو میشی
اینجاها که میرسه نطقت باز میشه
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۳ دی ۱۴۰۳به نظرم اگر کسی بهتر باشه حرف نزنه او تویی علی چون به معنای واقعی از لحاظ خودرویی بی سوادی تو را میرساند حرف نزنید سنگین تری داداش
زاها جان من با کسی مشکل ندارم ولی کشی که مدام جو سایت رو به هم میرزه مشکل دارم اونم با این بحث های پچگانه
NAVID@@98
۳ دی ۱۴۰۳جهت مشخص شدن میگم
باز نظر اشتباه نیسمو
هربار حرف اشتباه میگی اینجوری تو حرفات دروغ از اب درمیان تو چقدر زشته این مورد یعنی قشنگ برعکس هم میگی
اتفاقاً طبق آمار بومی ترین و اصیل ترین خودروساز فورده بیشتر از هر برندی دیگه
جنرال موتورز و … هم همشون آمریکایی خوب هستن بنز هم همینطور یعنی اصل ترین و اصیل ترین ها
درنتیجه نظر دان هم سواد میخواد اگه سواد این کارو ندارید مگه مجبورید دیگه تابلوعه کسی غرض یا هدف بدی داره یا خیلی راه اشتباهی میره
زیر پست آمریکایی ها، آلمانی ها رو هیت میدی
زید پست آلمانی ها، امریکایی ها رو هیت میدی
جایی هم که گیر افتادن از دکل همینا میرید بالا خوب خدایی هرچیزاول۱آمریکااروپاهرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ بالا میری
همشون هر اثبات کردن خوبی شون رو خدایی که نه با هیت تو و نه دفاع کسی نیازی به کسی نی اثبات کردن خوبی شون رو
Skyline
۳ دی ۱۴۰۳کاملا موافقم
KAIZEN
۲ دی ۱۴۰۳من فکر میکنم برای طراحی فولکس بیتل کاملا از مدل H170 الگوبرداری کردن. هر دوشون هم موتور عقب بودن و جالب اینکه بیتل هم همین حدود قدرت رو داشت
GMA
۲ دی ۱۴۰۳شکست تمام مدل ها منطقی بود بجز 170H، خیلی جذاب بنظر میاد که… چرا؟!
۲ دی ۱۴۰۳خیلی ماشین های خوبی درست کرد ولی همش ضرر بود براش همش هم یه اشتباه کوچیک کرد مثلا تست نکردن a کلاس و نداشتن کنترل پایداری و همینجوری تحویل دادن به مردم و ۲۰ سال به همین اشتباه ادامه داد😂
JaMsHiD-B
۲ دی ۱۴۰۳eqs و A کلاس نسل اول فجیع ترین خودروهای مرسدس هستن
مشکل مرسدس هم این بود که قیمت مرسدس رو گذاشته رو وانت نیسان
اگه ساده ترش میکرد و یذره خطوط تیر تر و قیمت اقتصادی داشت حداقل توی آلمان فروش خوبی رو تجربه میکرد
سهیل
۲ دی ۱۴۰۳هرچند مرسدس بنز این خودرو را یک گرند تورر اسپرت توصیف کرد ولی R کلاس بیشتر شبیه نعشکش به نظر میرسید.😂😂
𝐀𝐥𝐢
۲ دی ۱۴۰۳فکر نکنم سگمنتی باشه که بنز توش ورود نکرده باشه
boost10
۲ دی ۱۴۰۳این مقاله درس خوبی میده به آدم
اینکه همه چیز همیشه تو اوج نیست و بعضی وقتا پایین میاد
Taha Ayoobi
۲ دی ۱۴۰۳ماشالا ایکس کلاس
Nismo
۲ دی ۱۴۰۳ماشالا پونتیاک ماشالا بیوک ماشالا پلیموث
یه مدل شکست خورده بهتر از یه مجموعه شکست خورده است
خوشمزه بازیو بذارید کنار
Taha Ayoobi
۲ دی ۱۴۰۳ماشالا ایکس کلاس
ماشالا بورگوارد
Nismo
۳ دی ۱۴۰۳ماشالا دوج چینی
ماشالا شورلت چینی
ماشالا کادیلاک چینی
ماشالا فورد چینی
ماشالا لینکلن چینی
ماشالا بیوک چینی
ماشالا کل خودروسازی آمریکا که متعلق به چینه
Taha Ayoobi
۳ دی ۱۴۰۳اگه دنبال شرکت چینی باشیم که مقاله در مورد اونه
Taha Ayoobi
۳ دی ۱۴۰۳ای جانم😂
دونه دونه پارامتر هارو شروع کردی گفتن، اول ورشکست شدن، بعد چینی،
آخرشم دیگه به رسم همیشگی😂
NAVID@@98
۳ دی ۱۴۰۳باز نظر اشتباه نیسمو
هربار حرف اشتباه میگی اینجوری تو حرفات دروغ از اب درمیان تو چقدر زشته این مورد یعنی قشنگ برعکس هم میگی
اتفاقاً طبق آمار بومی ترین و اصیل ترین خودروساز فورده بیشتر از هر برندی دیگه
جنرال موتورز و … هم همشون آمریکایی خوب هستن بنز هم همینطور یعنی اصل ترین و اصیل ترین ها
درنتیجه نظر دان هم سواد میخواد اگه سواد این کارو ندارید مگه مجبورید دیگه تابلوعه کسی غرض یا هدف بدی داره یا خیلی راه اشتباهی میره
زیر پست آمریکایی ها، آلمانی ها رو هیت میدی
زید پست آلمانی ها، امریکایی ها رو هیت میدی
جایی هم که گیر افتادن از دکل همینا میرید بالا خوب خدایی هرچیزاول۱آمریکااروپاهرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیز۱اول۱ بالا میری
همشون هر اثبات کردن خوبی شون رو خدایی که نه با هیت تو و نه دفاع کسی نیازی به کسی نی اثبات کردن خوبی شون رو
اینو بزارید پدال اینم هست
nima.jdm
۳ دی ۱۴۰۳بس کن نوید کم تعصبی باش
NAVID@@98
۴ دی ۱۴۰۳حرف اشتباه زد جوابشو دادم
چون آمار دستشون نی
به ظاهر هم قضاوت نکن تعصبی نظر نمیدم اگه میخواستم و وقتشو میزاشتم زیرو رو میکردم تو هر پستی رو
اینجام جواب لازم بود که یچی گفتیم
من خودم خواسته باشم نظر بدم درست و خوب مفید و کاربردی یه چی میگم هیت هیچکسی رو هم نمیدم برای اینم باز باید زمان بزاری
قنداق
۲ دی ۱۴۰۳170اچ شبیه تویوتا هست چرا تقلید تویوتا همه جا نقل و نباته اما بنز رو هیشکی نمیگه
واقعا چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Cert
۲ دی ۱۴۰۳چطور بنز نتوانسته یک وانت بسازد آما کامیون می سازد
گاس فرینگ
۳ دی ۱۴۰۳چون کل پلاتفرم های شاسی بلند بنز بیشتر لاکچری ان تا کاربردی و افرودی (حتی جی واگن از 1990 به بعد رفت سمت لاکچری بودن) هزینه یه پلاتفرم جدید هم چندین میلیارد دلار بود برای همین بنز به نیسان رو اورد طبیعتا روی پلت فرم اکتروس و یونیماگ هم نمیشد یه پیکاپ با طول حدودی 5 مترتوسعه بده
Siyavash
۲ دی ۱۴۰۳جالب و مفید.👍
A.S.G 27
۳ دی ۱۴۰۳متعجبم وقتی مرسدس می دید هر چی ماشین تو شکل کلاس A می زنن فروش نمیره چرا دوسه تا مدل شبیه اون باز تولید کرد ؟
سهیل گل آزاد
۳ دی ۱۴۰۳R کلاس که نسخه amg 63 هم داره که فقط ۲۰۰ دستگاه ازش تولید شده تو سال ۲۰۰۷ یکی از پروژه های فوق عجیب مرسدس بود آخه واقعا کی براش اهمیت داشته یه خودرو mpv با موتور ۸ سیلندر ۶.۲ تنفس طبیعی با چهارصد و هفتاد هشتاد تا اسب و شتاب ۴.۵ ثانیه ای داشته باشه اونم همچین مشخصاتی واسه یه خودرو mpv سال ۲۰۰۷ در کل یه پروژه عجیبی بوده
مازیار
۳ دی ۱۴۰۳فیلم کلوزآپ زندهیاد عباس کیارستمی
وقتی محسن مخملباف به اون متهم میرسه بهش میگه مرد حسابی من خودم از مخملباف بودن پشیمونم تو تازه میخوای مخملباف بشی؟!!
حکایت اونی شده که تازه میخواد نقش منفور سایت بشه!
Taha Ayoobi
۳ دی ۱۴۰۳تو از مخملباف بودنت پشیمونی؟
Titanium
۳ دی ۱۴۰۳X کلاس هم اسم باحالی داشته هم طراحی گوشتی و باحالی
اما eqs طراحی تخم… مرغی داشته
همایون
۳ دی ۱۴۰۳جالبه من همیشه فکرمیکردم اگه کسی فولکس بیتل رو به یه موتور بزرگتر و قویتر مجهز میکرد حتما موفقیت خوبی بدست میاورد ولی بنز دوسال قبل اینکه خود بیتل بیاد این کارو کرده و شکست خورده این نشون میده ترکیب برنده چقدر نقاط ظریفی داره که رسیدن بهش رو سخت میکنه البته فکر کنم 170Hمثل بقیه مرسدسهای کلاس کوچکتر با اینکه مرسدس ارزون هستن ولی بازهم از یقیه سگمنت خودشون خیلی گرونتر هستن اینهم حتما خیلی گرونتر از بیتل بود که حتی نمونه موتور جلوش هم فروش بیتل رو نداشت
بعد از اون میرسیم به کلاسR:یادمه تو مجله ماشین اولین تصاویر و اخبارش که اومد هم نویسنده مطلب هم خود بنز فکر میکردن بازهم با کمی جسارت و تلفیق کلاسهای جدیدتر موفیقت چندسال قبل cls تکرارمیشه البته این خودرو همراه باید مدل کوچکتر لانچ شد که فکر کنم کلاسB بود اما فیسلیفتش که بسیار سعی شده بود شبیه نسل جدیدclsالههزیبایی طراحی بشه هم وقتی لاچ شد دیگه موتورهای قدرتمند مدلهای amg باهاش نیومد وگرنه شاید امروز قیمتهاشون خیلی بالا میرفت مخصوصا اگهR63فیسلیفت میومد
در مورد میباخ هنوز واسم عجیبه که چرا اون اعجوبههای لوکس فروش نداشتن بعد میباخ الان که کپی اس هست داره میفروشه؟!!همیشه تو مقایسهها میباخ۶۲ یه سروگردن بالاتر از رولزرویس فانتوم قرار میگرفت بنتلی هم اصلا در حد مقایسه نبود
در مورد EQSهم بگم که تنها خودش نیست و کل خودروهای کلاس EQشکست خوردن هم شاسیبلندهم سدان
ببخشید طولانی شد ولی واسه یه دوستدار بنز تموم این خودروها خاطراتی قشنگ رو یادش میارند به جز ۱۷۰ بقیه رو زمان رونمایی دیدم واینکه چه رویایی پشتشون بود
Yasin.sn
۳ دی ۱۴۰۳ولی ایکس کلاس حیف شد
ظاهر جذابی داشت
nima.jdm
۳ دی ۱۴۰۳ار کلاس رو خیلی خوشم میاد
nima.jdm
۵ دی ۱۴۰۳ولی نمیدونستم ایکس کلاس پلفترمش مال نیسانه