آیا آفرودرهای قدرتمند امروزی در درگ حریف سوپرکار دو دهه پیش می‌شوند؟

سه‌شنبه 28 تیر 1401 - 08:30
مطالعه 3 دقیقه
Drag-1
در دوران امروزی، خودروسازان با خودروهای خود شاهکارهای مهندسی باورنکردنی انجام می‌دهند تا جایی که حتی شاسی‌بلندهای آفرودی هم در حال حاضر می‌توانند...

در دوران امروزی، خودروسازان با خودروهای خود شاهکارهای مهندسی باورنکردنی انجام می‌دهند تا جایی که حتی شاسی‌بلندهای آفرودی هم در حال حاضر می‌توانند همپای سوپراسپرت‌های گذشته حرکت کنند. حال هاگرتی برای اینکه بفهمد این جعبه‌های قدرتمند و توانمند امروزی چقدر سریع هستند، چهار نمونه از آن‌ها را در برابر یک لامبورگینی هجده‌ساله قرار داده است. در سمت شاسی‌بلندها، فورد برانکو رپتور، جیپ رانگلر 392، مرسدس G63 AMG و لندروور دیفندر V8 قرار دارند درحالی‌که سوپرکار موردبحث یک لامبورگینی گالاردو است. هرچند تعداد سیلندرهای این خودروها بین 6 تا 10 متغیر است اما همهٔ آن‌ها بیشتر از 400 اسب بخار قدرت دارند و در همگی نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

اولین درگ بین برانکو و رانگلر برگزار می‌شود تا ببینیم کدام خودرو نمایندهٔ بهتری برای آمریکا خواهد بود. برانکو 418 اسب بخار قدرت و 597 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو تولید می‌شود و باید وزنی 2600 کیلوگرمی را حرکت دهد. رانگلر اما در سینهٔ خود یک پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی همی با 475 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور دارد و وزن آن 2385 کیلوگرم است. به لطف قدرت بیشتر و وزن کمتر، در این درگ رانگلر به‌راحتی پیروز شد و بنابراین برای مسابقهٔ بعدی به مصاف مرسدس و لندروور رفت.

در این مسابقه اما رقبای جیپ هرگز خودروهای ضعیفی نیستند زیرا در یک سوی میدان مرسدس G63 AMG با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 585 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور و وزن 2623 کیلوگرمی قرار گرفته و در سمت دیگر هم لندروور دیفندر با موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژ با 525 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور و وزن 2419 کیلوگرمی ایستاده است. در این درگ، مرسدس پیروز شد و جیپ و لندروور تقریباً هم‌زمان از خط پایان عبور کردند.

ازآنجایی‌که G63 در رقابت با جیپ و لندروور پیروز شد، حالا باید به‌عنوان نمایندهٔ آفرودرها در برابر گالاردو قرار می‌گرفت. این سوپرکار ایتالیایی در سینهٔ خود یک موتور 5 لیتری V10 تنفس طبیعی با 500 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد از موتور توئین توربوی مرسدس کمتر هستند اما گالاردو با وزن تنها 1624 کیلوگرم، حدود یک تن از G63 سبک‌تر است. با آغاز درگ، در ابتدا مرسدس جلو می‌افتد زیرا گالاردو به دلیل استفاده از گیربکس دستی در آغاز حرکت ضعف دارد اما در ادامه سوپرکار ایتالیایی مثل موشک به پیش رفت و 0.1 ثانیه زودتر از G کلاس به پایان 400 متر رسید.

بااین‌حال، این درگ‌ها نشان می‌دهد که G63 و دیگر شاسی‌بلندهای آفرودی حاضر در این ویدئو چقدر سریع هستند. اگر به سال 2004 بازگردید یعنی زمانی که گالاردو تولید می‌شد و بگویید زمانی شاسی‌بلندهای 2.5 تنی آفرودی می‌توانند پابه‌پای این خودرو در مسابقهٔ درگ پیش بروند احتمالاً شما را دیوانه خطاب می‌کنند که این نشان می‌دهد خودروهای مدرن چقدر در تکنولوژی پیشرفت کرده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.