سریعترین خودروهای بلک سریز مرسدس، از SLK55 تا AMG GT
نام بلک سریز نشاندهنده اوج پرفورمنس در مدلهای مرسدس است. وقتی این دو کلمه روی یک مرسدس قرار میگیرد، به معنای ظاهر تهاجمیتر و پرفورمنس بیرقیب خواهد بود.
6-مرسدس SLK55 بلک سریز
شتاب صفرتاصد: ۴.۵ ثانیه
پیشرانه | 5.4 لیتری V8 |
قدرت | 400 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر |
ریشههای پیدایش مدل بلک سریز به مسابقات و خودروی ایمنی مرسدس SLK55 در فصلهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ فرمول یک بازمیگردد. به دنبال این، اولین مدل بلک سریز بر پایه SLK55 معرفی شد. این خودرویی قویتری، سبکتر و خاصتر بود که با عناصر ظاهری منحصربهفرد، از نسخه معمولی متمایز شد. علاوه بر این، در SLK55 بلک سریز سقف بازشو با یک سقف فلزی ثابت جایگزین شد که ۴۵ کیلوگرم از وزن خودرو کاست. تنها ۱۲۰ دستگاه از این نسخه ساخته شد که هرکدام حدود ۱۴۰ هزار دلار قیمت داشتند.
5-مرسدس CLK63 بلک سریز
شتاب صفرتاصد: ۴.3 ثانیه
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 507 اسب بخار |
گشتاور | 630 نیوتن متر |
دومین مدل بلک سریز هم بر پایه خودروی ایمنی فرمول یک ساخته شد. این خودرو که در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد، اساساً نسخهای جادهای از خودروی ایمنی فرمول بود یعنی همان خودرویی که مایکل شوماخر را پشت سر خود نگه میداشت. موتور فوقالعاده V8 زیر کاپوت این خودرو با نام M156، در سینه C63 نسل W204 هم دیده میشد و قدرت فوقالعادهای را در کنار غرشی تکاندهنده ارائه میکرد. البته نسخه مورداستفاده در CLK63 بلک سریز به ورودیهای هوای بزرگتر، سیستم اگزوز AMG و کالیبراسیون مجدد واحد کنترل مجهز شده بود که منجر به واکنش بهتر پدال گاز و افزایش قدرت به ۵۰۰ اسب بخار شد. این ماشین همچنین از سیستم تعلیق اصلاحشده با فنرها و کمکفنرهای جدید به همراه ترمزهای ارتقاءیافته بهره میبرد درحالیکه صندلیهای عقب حذف شده و برای بدنه کیتی با الهام از خودروی DTM در نظر گرفته شده بود.
4-مرسدس C63 بلک سریز
شتاب صفرتاصد: 4.2 ثانیه
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 517 اسب بخار |
گشتاور | 620 نیوتن متر |
مرسدس C63 نسل W204 یکی از جذابترین محصولات تاریخ AMG محسوب میشود که این جذابیت در نسخه بلک سریز دوچندان شد. این نسخه از بدنهای عضلانیتر و تهاجمیتر بهره میبرد که از مدل مسابقهای مرسدس SLS AMG GT3 الهام گرفته بود. غیر از ظاهر مسابقهای اما قطعات C63 بلک سریز هم مسابقهای بودند. اصلیترین ویژگی این ماشین، نسخهای تقویتشده از موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی C63 معمولی بود که 60 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسخه استاندارد تولید میکرد. این موتور همچنین ردلاین بالاتری هم داشت که به 7,250 rpm میرسید و در ۵ هزار rpm تا ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. C63 آنقدر هیجانانگیز بود که مرسدس حتی از هدف تولید ۶۰۰ دستگاهی خود فراتر رفت و ۸۰۰ دستگاه از آن ساخت.
3-مرسدس SL65 بلک سریز
شتاب صفرتاصد: ۳.9 ثانیه
پیشرانه | 6.0 لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | 670 اسب بخار |
گشتاور | 1000 نیوتن متر |
با اینکه بیش از یک دهه از عرضه SL65 بلک سریز میگذرد، این خودرو هنوز هم یکی از قویترین ساختههای تاریخ مرسدس محسوب میشود. SL65 بلک سریز با ظاهری رعبانگیز، خودرویی پر از فیبر کربن بود که از یک نیروگاه V12 قدرتمند با توربوشارژرهای بزرگتر نیرو میگرفت تا بتواند کوپهای ۱۸۷۰ کیلوگرمی را با سرعتی سرسامآور به حرکت درآورد. SL65 بلک سریز که بیشتر شبیه یک موشک کروز به نظر میرسید، میتوانست به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در این خودرو از بدنه استاندارد SL65 فقط درها و آینههای جانبی باقی ماندند و دیگر پانلهای بدنه از فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک توسط شرکت مهندسی HWA ساخته شدند. این هیولا که به نظر میرسید مستقیماً از مسابقات DTM به خیابان آمده است، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد.
2-مرسدس SLS AMG بلک سریز
شتاب صفرتاصد: ۳.6 ثانیه
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 630 اسب بخار |
گشتاور | 635 نیوتن متر |
هرچند تا زمان معرفی این خودرو، مرسدس چهار مدل بلک سریز را به بازار عرضه کرده بود ولی بدون شک SLS از همه جذابتر بود. این سوپراسپرت خیرهکننده از مدل مسابقهای SLS AMG GT3 الهام گرفته بود و با وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم، شتاب فوقالعادهای را در قیاس با سوپرکارهای زمان خود ارائه میکرد. زیر کاپوت کشیده SLS بلک سریز هم همان نیروگاه جذاب ۶.۲ لیتری M156 قرار گرفته بود که با غرشی شرورانه از سیستم اگزوز تیتانیومی، ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. علاوه بر این، به لطف پکیج آیرودینامیکی که شامل بال عقب و جلوی فیبر کربنی میشد، این SLS ظاهر تهاجمیتری هم داشت. مثل دیگر مدلهای بلک سریز، این ماشین هم از سیستم تعلیق ارتقاءیافته، ترمزهای قویتر و فاصله عرضی بیشتر چرخها بهره میبرد.
1-مرسدس AMG GT بلک سریز
شتاب صفرتاصد: ۳.2 ثانیه
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 730 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر |
پس از SLS AMG، حدود یک دهه طول کشید تا بلک سریز جدیدی معرفی شود و چه هیولایی بود. AMG GT بلک سریز خودرویی باورنکردنی بود و هنوز هم هست. این ماشین نشاندهنده اوج تواناییهای فنی و مهندسی AMG در آن زمان بود و در حال حاضر نیز در پیست نوربرگرینگ فقط از هایپرکار AMG One کندتر است. پیشرانه V8 توئین توربوی این ماشین هرچند در خودروهای مختلفی استفاده شده بود ولی در بلک سریز با میللنگ تخت به بالاترین خروجی خود رسید که ۱۴۵ اسب بخار از AMG GT R بیشتر بود. این موتور همچنین به سیستم اگزوز، میل بادامک و توربوشارژرهای جدید مجهز شد و آنقدر تغییر کرده بود که حتی نام جدیدی گرفت. غیر از پیشرانه، در ظاهر هم هر سانتیمتر از بدنه عضلانی AMG GT با عناصر آیرودینامیکی جدید تزئین و تهاجمیتر شده بود.