مرسدس بنز G کلاس سوپرشارژ با قیمت کمتر از فورد برانکو!
با اینکه حدود سه سال از بازگشت برانکو میگذرد، این ماشین هنوز هم یکی از محبوبترین مدلها در سبد محصولات فورد محسوب میشود. تقاضا برای برانکو آنقدر بالا است که سخت میتوان در نمایندگیهای فروش نمونهای از آن را پیدا کرد. بااینحال، با قیمت برانکو، میتوان یک آفرودر جذاب و توانمند دیگر خرید. کسانی که در پیدا کردن برانکو ناکام هستند، میتوانند با زیر 40 هزار لار، یک مرسدس بنز G کلاس دستدوم بخرند. همچنین درحالیکه خیلیها از فقدان پیشرانهٔ V8 برای برانکو گلایه دارند، میتوان با پول این خودرو یک موتور V8 سوپرشارژ در یک شاسیبلند آفرودی داشت.
خودروی موردنظر ما، مرسدس G55 AMG است که از سال 2005 تا 2012 به بازار عرضه میشد. این اولین G کلاس AMG بود که رسماً در آمریکا عرضه شد. زیر کاپوت G55 یک پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ قدرتمند قرار گرفته است که از سدان E55 AMG گرفته شد. این موتور با 475 اسب بخار قدرت، G کلاس را به قویترین شاسیبلند آن زمان تبدیل کرده بود. این ماشین حتی هنوز هم سریع است و با شتاب صفرتاصد 5.6 ثانیه میتواند برانکوها و رانگلرها را با غرش جذاب هشت سیلندر در گردوغبار خود رها کند.
در حال حاضر، قیمت برانکو مدل 2024 از 41,025 دلار آغاز میشود درحالیکه میتوان نمونههای زیادی از G55 را با کمتر از این قیمت پیدا کرد. بهعنوانمثال، بهتازگی یک نمونهٔ مدل 2008 از این خودرو با قیمت 32,777 دلار فروخته شده است. البته این G55 مشکلاتی مثل کارکرد زیاد 150 هزار کیلومتری و چند ضربه به بدنه دارد اما هیچکدام از اینها نگرانی بزرگی به دنبال نخواهد داشت و نگرانی مهمتر، گزارش زنگزدگیهایی در قسمتهای مختلف خودرو از سوی مالک است.
اگر این گزارش زنگزدگی شما را میترساند، میتوانید سراغ یک G55 مدل 2005 بروید که ظاهر آن شبیه G63 جدیدتر شده و با قیمت 36 هزار دلار فروخته شده است. البته مطمئناً این تغییرات ظاهری باب میل همه نخواهد بود اما این G کلاس نمونهای بسیار تمیز با لاستیکهای آلترین، گزارش سرویس و نگهداری درست و صندلیهای چرمی است. کارکرد این نمونه هم 157 هزار کیلومتر اعلام شده است.
نمونهٔ جالب دیگری که پیدا کردهایم، یک G55 گرند ادیشن مدل 2005 است که حدود یک ماه پیش با قیمت 37,500 دلار فروخته شده است. البته کارکرد 243 هزار کیلومتری این نمونه خیلی زیاد به نظر میرسد و رنگی زیادی هم دارد اما گرند ادیشن نسخهٔ ویژهای از G55 بود که برای خداحافظی با G کلاس در آمریکا در نظر گرفته شده بود زیرا مرسدس قصد داشت به عرضهٔ این ماشین در ایالاتمتحده خاتمه دهد اما بعداً منصرف شد.
مشکلات G55 AMG
مشکل متداول بزرگ در این خودرو، ماژول دریافت سیگنال عقب است که پیامهای اخطار نادرست زیادی را به راننده نشان میدهد. تعویض این قطعه در نمایندگی مرسدس حدود 2 هزار دلار هزینه خواهد داشت. علاوه بر این، سنسور موقعیت میللنگ را هم باید در هر 130 هزار کیلومتر تعویض کرد که البته این سنسور با قیمت تنها 175 دلار، چندان گران نیست و تعویض آنهم آسان خواهد بود. هنگام خرید چنین خودرویی اما باید بسیار به زنگزدگی و پوسیدگی قسمتهای مختلف توجه کرد زیرا این شاسیبلندها مستعد خوردگی هستند و تعمیر آنهم بسیار گران تمام خواهد شد.
آیا گزینهٔ مناسبی برای خرید است؟
بهطورکلی، خرید یک خودروی لوکس آلمانی که بشدت مستهلک شده و مملو از مشکلات مختلف است، ایدهٔ وحشتناکی خواهد بود اما با توجه به استحکام و جانسختی G55 AMG و همینطور کمبود عرضهٔ برانکو، میتوان گفت یک G55 کارکرده ارزش توجه را خواهد داشت مشروط بر آنکه بتوان نمونهای در شرایط مناسب پیدا کرد.