مرسدس CL65 AMG با نیروگاه V12، کوپه لوکسی که سوپرکارها را تحقیر میکرد
این روزها خودروهای الکتریکی ظاهر خودروهای پرفورمنس را کاملاً تغییر دادهاند. در قدیم تشخیص سریعترین خودروهای تولیدی در جادهها نسبتاً آسان بود. این خودروها معمولاً اسپرت یا سوپراسپرت بودند، کمارتفاع، عریض و پرسروصدا بودند و در برخی موارد بالهایی بزرگ در عقب داشتند؛ اما امروزه زیاد پیش میآید کراساوور بیصدایی را ببینید که مثل موشک شتاب میگیرد.
اما زمانی که مرسدس CL65 AMG در اواخر سال 2003 معرفی شد، مثل بسیاری از خودروهای الکتریکی امروزی، گرگی در لباس میش بود. ازآنجاییکه این یک کوپهٔ بزرگ ساخت بنز بود، انتظار میرفت پیشرانهای با حداقل هشت سیلندر داشته و نسبتاً سریع باشد زیرا جهان یکی دو سال قبل، پیشرانههای V8 سوپرشارژ جدید سری 55 آامگ و موتورهای V12 توئین توربوی سری 600 را دیده بود که عصر جدید و دیوانهواری را برای بخش پرفورمنس مرسدس آغاز کرده بودند. بااینحال، هیچکس نمیدانست که CL65 چقدر سریع است.
البته در آن زمان، مدلهای CL55 با پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ و CL600 با پیشرانهٔ 5.5 لیتری V12 توئین توربو که هردو 500 اسب بخار قدرت داشتند، سلاحهای مخوفی محسوب میشدند اما در CL65 مرسدس 500 سیسی به حجم پیشرانهٔ V12 توئین توربو اضافه کرد و خروجی آن را به 612 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور رساند. این اعداد شاید امروزه خیلی خیرهکننده نباشند اما 20 سال پیش دیوانهوار بودند. در آن زمان، هیچ خودروی تولید انبوهی بیش از 600 اسب بخار قدرت نداشتند و آنهایی که چنین قدرتی را ارائه میکردند، مدلهایی مثل فراری انزو یا پورشه کاررا GT بودند که بیش از 400 هزار دلار قیمت داشتند.
پیشرانهٔ 5.5 لیتری V10 پورشه نیز دقیقاً مثل CL65 مرسدس 612 اسب بخار قدرت و البته تنها 590 نیوتن متر گشتاور داشت اما در مسیر مستقیم خودروی سریعتری بود. مشکل CL نه وزن سنگین بلکه کشش آن بود. با عدم وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic در آن سالها و وزن بیشتر روی دماغه، انتقال درست تمام گشتاور عظیم موتور از طریق چرخهای عقب به مسیرهای خیس یک شوخی بود و حتی در خشکی هم بهراحتی نمیشد بدون هرز گردی چرخهای عقب حرکت را آغاز کرد.
به همین دلیل، 2.2 ثانیه طول میکشید تا CL65 بتواند به سرعت 50 کیلومتر بر ساعت برسد که بیش از نیم ثانیه از پورشه 996 توربو با 450 اسب بخار قدرت یا لامبورگینی مورسیهلاگو با 560 اسب بخار قدرت کندتر بود ولی وقتی مرسدس پس از 4.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید، به معنای واقعی کلمه زمان از دست رفته را جبران میکرد و پس 8.8 ثانیه خود را به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت میرساند. این زمان با لامبورگینی برابر و فقط چند دهم ثانیه از پورشه بیشتر بود؛ اما شگفتیهای CL65 به همینجا ختم نمیشد زیرا در مقایسهٔ اتوکار با بنتلی کانتیننتال GT، این کوپهٔ آلمانی 9 ثانیه زودتر از رقیب بریتانیایی به سرعت 250 کیلومتر بر ساعت رسید! با چنین پرفورمنسی، CL65 هنوز هم قابلیت حمل چهار بزرگسال را داشت و یک کروزر فوقالعاده راحت بود. تا آن زمان هرگز چنین اعجوبهای ندیده بودیم.
برای مقایسه، داغترین و قویترین خودرویی که آن سالها در نمایندگیهای فروش بامو دیده میشد، سدان M5 بود که از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 با 400 اسب بخار قدرت استفاده میکرد. این خودرو ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت و در 12 ثانیه به 160 کیلومتر بر ساعت میرسید که حتی طبق استانداردهای امروزی هم خودروی سریعی محسوب میشود و در آن زمان فقط فراری، لامبورگینی یا پورشه 911 میتوانستند آن را مغلوب کنند اما زمانی که در نوامبر 2003 در بزرگراه M20 بریتانیا پشت فرمان CL65 به یک M5 برخوردم، راننده و سرنشینش هرگز انتظار نداشتند که توسط یک کوپهٔ بزرگ و لوکس اینطور تحقیر شوند.
شاید آنها معنی عدد 65 روی مرسدس را نمیدانستند ولی بههرحال به کلکل علاقه نشان دادند اما وقتی در حال تبدیل شدن به نقطهای در آیندهٔ مرسدس بودند، به آنها اجازه دادم جلوتر بیایند تا آمیزهای از تعجب و خشم را در چهرههایشان ببینم. کسانی که با خودروهای الکتریکی مدرن رانندگی کرده باشند این حس را میشناسند. تحویل قدرت روان یک خودروی برقی و موج عظیم گشتاوری که در هر زمانی در دسترس است و بدون لرزش یا غرش مهیبی ارائه میشود با تجربهای که هنگام استفاده از موتور V12 توئین توربوی CL65 داشتم فاصلهٔ زیادی ندارد.
البته برای کسانی که امروزه به دنبال خرید یک خودروی الکتریکی جدید هستند بعید است مهم باشد که میتوانند یک CL65 با کارکردی در حدود صد هزار کیلومتر را با مبلغی کمی بیش از 30 هزار دلار بخرند دقیقاً مثل خودرویی که در تصاویر میبینید. این کوپهٔ بزرگ، واقعاً زیبا و فوقالعاده کمیاب است زیرا تنها 777 دستگاه از آن ساخته شد و این نمونه شرایطی عالی دارد. البته CL65 در زمان تولید خودروی بسیار گرانی بود و قیمت آن از 180 هزار دلار آغاز میشد.