همچنان در دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هستیم و امروز به سراغ گروه سدانهای کامپکت رفتهایم. در چهارمین دوئل این گروه شاهد رقابت میان سئات تولدو و فیات تیپو بودیم که طی آن مجموعاً تعداد 1260 رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، تیپو توانست با کسب 931 رأی معادل 74 درصد از کل آراء، پیروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالیکه تولدو تنها 329 رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه سدانهای کامپکت نیز رقابتی میان پژو 408 و امجی GT را به نظاره خواهیم نشست.
مزدا 3 | هیوندای الانترا | میتسوبیشی لنسر | کیا سراتو |
مزدا 3 | میتسوبیشی لنسر | ||
رنو مگان | تویوتا کرولا | سوبارو ایمپرزا | فولکسواگن جتا |
؟ | ؟ | ||
شورلت کروز | نیسان سنترا | پژو 408 | امجی GT |
شورلت کروز | ؟ | ||
سئات تولدو | فیات تیپو | اشکودا اکتاویا | هوندا سیویک |
فیات تیپو | ؟ |
پژو 408
سری چهار پژو یکی از مشهورترین ساختههای این شرکت فرانسوی است که پیشینهٔ آن به سال 1934 و مدل 401 بازمیگردد. البته مطمئناً برای ما ایرانیان، مدل 405 شناختهشدهترین نسل سری 4 پژو است. درهرحال تولید این سری در نسلهای مختلف ادامه یافت تا اینکه در سال 2004 به مدل 407 رسید؛ اما بعدازاین مدل، پژو در سال 2011 سدان جدید 508 را بهعنوان جایگزین هردو سدان 407 و 607 معرفی کرده و بدین ترتیب پس از 77 سال سری 4 پژو به پایان کار خود رسید؛ اما از طرف دیگر این شرکت فرانسوی در ژانویهٔ سال 2010 در نمایشگاه پکن سدان کامپکتی را با نام 408 معرفی نمود. ولی این خودرو هیچ ارتباطی با سری 4 اصلی پژو ندارد بلکه صرفاً سدانی در سگمنت C است که برای بازارهای خاصی مانند چین، روسیه و آمریکای جنوبی در نظر گرفته شده است. حتی 408 از لحاظ کلاسبندی هم در یک سگمنت پایینتر از 407 قرار میگیرد و در اصل بهعنوان جایگزین نسخهٔ سدان 307 در نظر گرفته شده است. در نمایشگاه پکن 2014 نیز پژو نسل دوم 408 را رونمایی و چندی بعد راهی بازار چین نمود. سپس نسخهٔ بینالمللی همین نسل در کشورهایی چون مالزی هم عرضه گردید اما در برخی کشورها مانند روسیه و کشورهای آمریکای جنوبی همچنان نسل اول 408 با تغییراتی عرضه میگردد. بااینحال در رقابت ما نسل دوم این سدان فرانسوی شرکت کرده که بر روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است. این خودرو در بازار چین با یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری تنفس طبیعی و یک واحد 1.6 لیتری توربو عرضه میگردد که برای این دوئل موتور دوم انتخاب شده است. این موتور 165 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور دارد.
امجی GT
پس از خریداری امجی توسط شرکت چینی سایک موتور در سال 2007، این برند باسابقهٔ بریتانیایی مجدداً احیا شده و با خون تازهای که توسط مالک چینی آن در رگهایش جریان یافت، محصولات جدیدی را معرفی نمود. اولین محصول دوران جدید امجی، سدان 550 بود و پسازآن نیز امجی 6 معرفی شد که اولین ساختهٔ دوران جدید امجی بود که در بریتانیا عرضه گردید؛ اما در این دوئل ما شاهد حضور جدیدترین سدان این شرکت بریتانیایی/چینی هستیم که GT نام دارد. این خودرو در نمایشگاه چنگدو 2014 رونمایی شده و از اواخر همان سال به بازار عرضه گردید. GT بر اساس هاچبک امجی 5 ساخته شده و در نمای جلو شباهت زیادی به آن دارد بهگونهای که در اصل نسخهٔ سدان امجی 5 محسوب میشود. این سدان کامپکت به همراه برادر هاچبکش بر روی پلتفرم مشترکی با سدان امجی 350 ساخته شده است. امجی GT با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد. موتور اول یک واحد 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 127 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور است. موتور دوم اما از نوع 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو بوده و نکتهٔ جالب اینکه با وجود حجم کمتر نسبت به موتور قبلی، قدرت و گشتاور بیشتری معادل 150 اسب بخار و 235 نیوتن متر تولید میکند. انتقال قدرت در این پیشرانه نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد درحالیکه برای موتور 1.5 لیتری بجای این گیربکس دوکلاچه یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشود. امجی GT چند وقتی است که توسط مدیا موتورز با پیشرانهٔ ضعیفتر 1.5 لیتری، گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک و قیمت 115 میلیون تومان به بازار کشورمان هم عرضه میگردد.
مشخصات فنی
پژو 408 | امجی GT | |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر | 1.4 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 165 اسب بخار | 150 اسب بخار |
گشتاور | 245 نیوتن متر | 235 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 9.3 ثانیه | 9.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 215 کیلومتر/ساعت | - |
مصرف سوخت | 6 لیتر (ترکیبی) | 5.9 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 60 لیتر | 55 لیتر |
وزن | 1415 کیلوگرم | 1490 کیلوگرم |
طول | 4.75 متر | 4.61 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.73 متر | 2.65 متر |
حجم صندوق بار | 560 لیتر | 485 لیتر |
قیمت | 69900 درهم | 62500 درهم |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9849013]