ام جی

تجربهٔ رانندگی با ام‌جی 3 فیس‌لیفت مدل 2018

ام‌جی قصد دارد سال آینده فروش خود در بریتانیا را به ۱۰ هزار دستگاه برساند که بخشی از این فروش، بر عهدهٔ هاچ‌بک ساب‌کامپکت MG 3 است؛ اما این خودرو پنج سال است که در بازار بریتانیا حضور دارد و به همین دلیل، ام‌جی اقدام به انجام فیس‌لیفت و به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای آن کرده برای اینکه بتواند تا زمان معرفی نسل جدید آن در سال ۲۰۲۲، همچنان به فروش این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ادامه دهد.

در این فیس‌لیفت، نمای جلویی MG 3 کاملاً تغییر کرده است. در این قسمت جلوپنجره بزرگ‌تر شده و به جلوپنجرهٔ کراس‌اوور ZS شباهت پیدا کرده است. در طرفین جلوپنجره نیز چراغ‌های LED تازه‌ای قرار گرفته‌اند که در زیر آن‌ها هم سپر جدید اسپرت‌تری خودنمایی می‌کند. حجم تغییرات در دیگر قسمت‌ها اما کمتر بوده و صرفاً به رکاب‌های جانبی جدید و تجدیدنظر در سپر عقب بسنده شده است که البته این قطعات جدید هم نمای اسپرتی دارند. ام‌جی همچنین برای این ماشین رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی جدیدی را هم ارائه کرده است.

در کابین MG 3 جدید نیز تغییرات زیادی انجام گرفته و کاملاً بروزتر از قبل شده است. مهم‌ترین تغییر در این قسمت، ارائهٔ یک نمایشگر هشت اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که از کارپلی اپل هم پشتیبانی می‌کند. تمامی تیپ‌های MG 3 حتی تیپ پایه به این نمایشگر مجهز هستند. این صفحه‌نمایش در کنسول مرکزی تجدیدنظر شده‌ای قرار گرفته و حالا دریچه‌های تهویه هم در طرفین آن جای گرفته‌اند. ازجملهٔ دیگر تغییرات داخلی MG 3 جدید نیز می‌توان به صفحه آمپر تازه، رو دری‌های بازطراحی شده و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد که از مدل ZS گرفته شده است.

بااین‌حال متریال داخلی MG 3 همچنان ارزان باقیمانده است که البته با چنین قیمت پایینی تعجب‌برانگیز نیست. همچنین در تیپ Exclusive، غربیلک فرمان چرمی و روکش نیمه چرمی برای صندلی‌ها هم ارائه می‌گردد. به‌طورکلی، تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی که در داخل MG3 صورت گرفته ارزشمند بوده و کابین آن‌را کاملاً از فضای کهنهٔ قبل دور کرده است.

روی جاده نیز فرمان همچنان وزن خوبی داشته و بازخورد مناسبی را ارائه می‌کند. از سوی دیگر اما اشکال عمدهٔ MG 3 پیش از فیس‌لیفت یعنی تعلیق خشک آن بدون تغییر باقیمانده است. این به معنای ارائهٔ سواری ضعیف و سفت است که حتی نقص‌های کوچک جاده هم در صندلی احساس می‌شود. بااین‌حال، بدون شک ناامیدکننده‌ترین قسمت MG 3 پیشرانهٔ آن است. در سینهٔ این خودرو همچنان همان قلب ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که صرفاً به‌منظور تطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۶D، سیستم مدیریت آن بروز شده است.

این موتور با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور، در حد و اندازهٔ پیشرانه‌های پایهٔ خودروهایی چون فورد فی‌یستا و سئات ایبیزا است که البته با قیمت کمتری هم عرضه می‌شود اما مصرف سوخت آن حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و در هر کیلومتر هم ۱۴۰ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که برای چنین خودروی کوچکی زیاد است. همچنین پس از قرار گرفتن پشت فرمان MG 3 جدید متوجه می‌شویم که پیشرانهٔ آن با وجود به‌روزرسانی جزئی، پیشرانه‌ای سالخورده است.

این موتور، قدیمی و پرسروصدا بوده و برای رسیدن به بهترین عملکرد آن باید دور موتور را تا پنج هزار rpm و بیشتر بالا بُرد. این در حالی است که دیگر خودروهای این کلاس با موتورهای سه سیلندر توربو ارائه می‌شوند؛ بنابراین واقعاً جای سؤال دارد که چرا ام‌جی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ ۳ را به پیشرانهٔ جدید و مدرنی مجهز نکرده است. موتور قدیمی بزرگ‌ترین لطمه را به MG 3 وارد کرده و به همین دلیل اگر این خودرو با پیشرانهٔ جدیدی عرضه می‌شد، با تکیه بر قیمت مناسب و گارانتی هفت‌سالهٔ خود می‌توانست به گزینهٔ قابل‌توجهی در این کلاس تبدیل شود.

نتیجه

MG 3 جدید به لطف طراحی مجدد دماغه، استایل مدرنی پیدا کرده درحالی‌که داخل آن نیز با طراحی مدرن‌تر و اضافه شدن نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، بسیار بروزتر شده است. همهٔ این‌ها در حالی است که قیمت این خودرو همچنان در حد بسیار قابل‌توجهی پایین باقیمانده است؛ اما بااین‌حال پیشرانهٔ MG 3 بسیار ناامیدکننده است آن‌هم در شرایطی که اکثر خودروهای این کلاس به موتورهای توربوشارژ مجهز هستند.

 

مشخصات فنی

MG 3 2018

قیمت ۱۲,۷۹۵ پوند
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفر تا ۹۶ ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۰ لیتر
تولید آلایندگی ۱۴۰ گرم/کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نه تنها موتورش فاجعه است، گیرباکس وحشتناکیم داره. مدل ٢٠١۵ این ماشینا داشت. تو یه جمله اگه بخوام توصیفش کنم باید بگم این ماشین جوری راه میرفت که انگار همیشه رو دنده مرده بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (56 ديدگاه)

      گیر بکسش بروز شده و اتومات شده در حالی که نسل قبل تکنولوژی AMT بود که هرچند تکنولوژی پیشرفته ای بود ولی همه با اتومات اشتباه میگرفتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سام

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    از MG3 خیلی خوشم میاد.یک ماشین کاملا جوان پسندی هست.امیدوارم شرکت آذویکو این ماشین رو برای مونتاژ داخل ایران بیاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سید

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (132 ديدگاه)

    از ماشینای چینی فعلا فقط جیلی خوب بوده توایران که اونم جیلیران موتور با سرویس دهیه نامناسبش خراب کرد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. iman

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (92 ديدگاه)

      چینی با ساخت چین فرق داره
      تو ماشین های چینی محصولات غیر از ولو از شرکت جیلی مثل لینک اند کو که در واقع سهم ولو تو ساختش خیلی بالاست و همینطور محصولات غیر از ام جی سایک مثل مکسوس رووی … گه اینها هم دوباره به خاطر تکنولوژی ام جی اینقدر پیشرفته شدند
      حالا جیلی لوتوس رو هم خریده یعنی به سمت سوپر اسپرت حرکت میکنه
      چری، دانگ فنگ، byd و گریت وال و هاوال اینا واسه خودشون غولی هستند تا جند وقت دیگه تو خیلی از کشورها مثل امریکا به راحتی میفروشن
      بقیه شرکت های نوپای چینی هم به خاطر همکاری با شرکت های بزرگ و یا استفاده از مهندسای سابق اونها (کاری که کره ای ها کردند) با سرعت بسیار زیادی دارن محصولات بهتری رو ارایه میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (709 ديدگاه)

        با شما موافقم.نکته دیگه ای که هست و باید به اون توجه داشت اینه که ما در داخل چین بیش از 100 برند خودروساز داریم ولی در بازارهای بین المللی اسم 10 تا 15 برند رو بیشتر نمی بینیم.احتمالا در آینده بیشتر برندهای معروف چینی به سمت ادغام با همدیگه حرکت کنند.اگر این کار رو نکنند زیر فشار رقبای آسیایی و اروپایی از هم می پاشن.خودروسازی چینی فعلا در لبه مرز حرکت می کنه و در یک دوره برزخی است.هر حرکت ناشیانه ای راحت نابودشان می کنه.شاید به همین دلیله که برای ورود به بازار آمریکا اینقدر احتیاط می کنن.چون شکست در آمریکا تبعاتی رو با خودش به دنبال میاره که شرکت های چینی نمی تونند از پس اون بربیان.تبعاتی مثل ورشکستگی همیشگی و از دور رقابت خارج شدن.اشتباهی که سال ها پیش شرکت کره ای دوو کرد و با سرمایه گذاری سنگین 16 میلیاردی برای معرفی مدل های جدید دچار بدهی سنگین شد و در کنارش، ورود دوو به بازار آمریکا و شکست در فروش در آنجا هم تیر خلاص رو به این شرکت کره ای وارد کرد.البته بحران مالی 1998 آسیای شرقی در ایجاد این قضیه بی تأثیر نبود.ولی دیدیم که هیوندای از اون بحران جان سالم به در برد.چون آینده نگر بود و قضیه رو بهتر مدیریت کرد و مثل دوو بلندپروازی بیجا و عجولانه نداشت.

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا