بررسی اجمالی امجی ZS مدل 2018
این روزها شاسی بلندها روی بورس بوده و مخصوصاً مدلهای کوچکتر به لطف کاربرد روزمره و بهایی مناسب از استقبال قابلتوجهی برخوردار شدهاند.
جدیدترین عضو خانوادهی شاسی بلندهای کوچک امجی، ZS مدل 2018 است که از ماه اکتبر در بازار استرالیا عرضه خواهد شد.
این برند تأیید کرده سه تریم از خودروی یاد شده ارائه خواهد شد و بسته به مدل انتخابی دو پیشرانه در دسترس خواهد بود.
پیشرانهی 1.5 لیتری تنفس طبیعی نیروبخش مدل پایه است که به گیربکس 4 سرعته عصبی متصل شده و البته مدل گرانتر از پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری توربوی جدید و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین بهره میبرد.
هفتهی پیش ما توانستیم بررسی سریعی را در تأسیسات کمپانی مادر سایک موتور در چین داشته باشیم. از بیرون، ZS شیکتر و بالغتر از دیگر مدلها به نظر رسیده و این امر به لطف جلوپنجرهی سپر حدید و چراغهای جلوی تیز با LED های روز روشن حاصل شده است.
طیفی از رینگهای 17 و 18 اینچی در دسترس بوده و در بخش عقب نیز شاهد چراغهایی تر و تمیز و ایجاد نمایی هوشمندانه هستیم.
اولین احساسی که از کابین به دست میآید نیز کاملاً خوب بوده و مواد نرمی در بخش بالایی داشبورد بکار رفته اما بخشهای پایینی کابین و روی دربها نیز پلاستیکهای سفت و خشن بکار رفته است.
غربیلک فرمان با طراحی جدید و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی 8 اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی از شاخصههای این خودرو هستند. البته سیستم اندروید اتو در دسترس نبوده و این سیستم در مدلهای فول تر ZS عرضه میشود.
کابین خودرو متقاعد کننده تر از برادر بزرگتر یعنی GS بوده و علیرغم ابعاد کوچکتر فضای زیادی برای سرنشینان بالغ در بخش عقبی وجود دارد. به نظر میرسد فضای بار نیز بهطور سورپرایز کنندهای بزرگ بوده و حداکثر ظرفیت آن به 1166 لیتر میرسد (هوندا HR-V فضای بار 1462 لیتری دارد). البته هنوز ظرفیت بار خودرو در صورت استفاده از صندلیهای عقب اعلام نشده است.
خودروی حاضر در تست از پیشرانهی 3 سیلندر 1 لیتری جدید با قدرت 123 اسب بخار و گشتاور 170 نیوتون متر بهره میبرد. نیروی تولیدی از طریق گیربکس ساخت آیسین به چرخهای جلو منتقل میشود. پیشرانهی 1.5 لیتری مدل پایه نیز قدرت 105 اسبی و گشتاور 137 نیوتون متری داشته و از گیربکس قدیمی 4 سرعته اتوماتیک بهره میبرد. پیشرانهی 1.5 لیتری هماکنون در هاچبک MG3 نیز بکار رفته است.
تست خودرو در تاسیسات سایک موتور به رانندهها اجازهی حرکت در پیچهای پیدرپی را داده و حمایت جانبی سیستم تعلیق در پیچهایی با سرعت بالا مشهود است.
علیرغم استفاده از پیشرانهای 3 سیلندر، کابین امجی کاملاً ایزوله شده و البته شتاب گیری خودرو مشابه انتظاری که از یک واحد توربو دارید نیست.
از نظر لرزش، صدا و ناهنجاری کلی، نمیتوان نتیجهگیری قطعی را انجام داد زیرا تنها توانستیم اندکی با خودرو در سطح مسطح و مناسب تأسیسات سایک موتور رانندگی کنیم.
در سرعتهای بالاتر ZS کمی تکان داشته هرچند چسبندگی مناسب و سیستم فرمان سبک و مستقیم از ویژگیهای آن است.
در پیچهای تندتر تغییر جهت خودرو به خوبی صورت گرفته و فرمان سبک نیز باعث آسان شدن تغییر جهتهای تیز و سریع میشود. این عملکرد در خیابانهای شهر عالی میباشد.
صندلیهای جلو راحت بوده و حمایت زیادی از سرنشینان به عمل میآورند. فضای زیادی برای پای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد.
ویژگی برجستهی کابین امجی ZS سیستم اطلاعات سرگرمی و صفحهنمایش بزرگ 8 اینچی آن است که در بازار چین هر دو سیستم اپل کارپلی و ناوبری ماهوارهای را ارائه میکند. این سیستم رزولوشن بالایی دارد.
در کل امجی ZS یک پکیج مناسب است اما در این لحظه تصمیمگیری قطعی دربارهی آن سخت است زیرا ما تنها توانستیم زمان کوتاهی را با خودرو سپری کنیم و البته این تست نیز در شرایط کنترل شده بود.
هرچند، احساس اولیه از خودرو امیدوارکننده است. اگر امجی بتواند قیمتگذاری خوبی انجام دهد و لیست تجهیزات استاندارد آن پر و پیمان باشد، امجی میتواند تولد دوبارهای داشته باشد.
در آینده از این خودرو خبرهای بیشتری را خواهیم شنید.
نقاط قوت: ظاهر جذاب، پیشرانهی 1 لیتری توربوی نرم، فضای زیاد، کیفیت کابین برجسته، فرمان سبک و مستقیم
نقاط ضعف: حرکات بدنه در پیچها، پلاستیکهای سخت کابین، احتیاج به قیمتگذاری صحیح
منبع: caradvice