همراه با HS، جدیدترین کراساوور ام جی
این HS است، جدیدترین شاسیبلند برند احیا شدهی ام جی. قیمت رقابتی و گارانتی 7 سالهی چشمگیر باعث شده جدیدترین محصولات ام جی محبوبیت خوبی به دست آورند و مدل الکتریکی ZS این موضوع را نشان داده به گونهای که در اولین ماه فروش حدود 2 هزار سفارش را دریافت کرده است.
اما حرکت به سمت خودروهای بزرگتر میتواند چالشبرانگیزتر باشد. خریداران خواهان خودرویی جذابتر و لوکستر هستند و با وجود انتخابهای بسیار زیاد در کلاس شاسی بلندهای میان سایز، HS باید خود را ثابت نماید. خب آیا این ام جی میتواند رقیبی درخور برای نیسان قشقایی و یا اشکودا کاروک باشد؟
در آغاز باید گفت ام جی تریم های HS را ساده نگه داشته است. سه تریم و یک پیشرانه یعنی 1.5 لیتری توربوی بنزینی برای این خودرو در نظر گرفته شده و میتوان از بین گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه یکی را انتخاب کرد.
استایل خودرو نیز کاملاً ساده است. نمای جلو شبیه دیگر محصولات ام جی بوده اما فرمی پهنتر و مستطیلی به خود گرفته است. ام جی HS خودروی کاملاً متمایزی نیست اما خب جدای از پژو 3008، اکثر خودروهای این کلاس در همین بازهی طراحی قرار میگیرند.
از نظر طول هم این خودرو بین قشقایی و کاروک قرار گرفته و از نظر پهنا و ارتفاع چند میلیمتر کوتاهتر از اشکوداست. ام جی میگوید فضای کابین این خودرو جزو بهترینهای کلاس خود بوده و ما هم با آن موافقیم. فضای پای HS زیاد بوده و فضای سر بیش از حد نیاز وجود دارد. اگرچه ما بهصورت سهنفری در صندلی عقب ننشستیم اما اعداد نشان میدهند که از این نظر هم HS یکی از بهترینهای کلاس است. با وجود فضای 450 لیتری، صندوق خودرو بزرگتر از قشقایی بوده اما به پای اشکودا نمیرسد.
ام جی در طراحی کابین و داشبورد به انتقادات مشتریان دربارهی استفاده از متریال ارزانقیمت گوش کرده و نتیجهی به دست آمده در HS واقعاً خوب بوده است. تریم های پلاستیک نرم و چرم روی اکثر سطوح بکار رفته و پلاستیکهای سخت در معرض دید نیستند. در کل شاهد کابینی هوشمند و مینیمالیستی هستیم.
شاید هم طراحی کابین بیش از حد مینیمالیستی است. در داشبورد خبری از دکمههای فیزیکی زیادی نیست و اگرچه سوئیچهای زیر ورودیهای هوا ظاهر بسیار خوبی دارند اما خب تعداد آنها مناسب نیست. تمامی تنظیمات مربوط به بخاری و کولر را هم باید با استفاده از صفحه لمسی انجام داد.
صفحه لمسی 10.1 اینچی خودرو دارای سه میانبر بزرگ برای سیستم صوتی، ناوبری و سیستم تهویه مطبوع بوده و هریک هم گرافیکهای روشن و رنگی دارند.
تا به اینجا که همهچیز خوب بوده اما در جاده است که روی دیگر سکه پیدا میشود. شاسی ام جی HS نمیتواند ترکیب راحتی و هندلینگی که در کاروک میبینید را ارائه کند. سیستم تعلیق خودرو در روی سنگفرشها یا دست اندازهای کوچک احساس سفتی داشته و شاید با این کار انتظار داشته باشید که خودرو در سرعتهای بالاتر کنترل بدنهی خوبی داشته باشد اما اینگونه نیست. حرکات و نوسانهای بزرگتر باعث تکان های بیشتر بدنه میشوند. فرمان هم کاملاً مبهم بوده اما سنگینی خاصی دارد.
البته بزرگترین نقطهضعف این خودرو پیشرانهی آن است. پیشرانهی 1.5 لیتری توربو با قدرت 160 اسبی و گشتاور 250 نیوتون متری در روی کاغذ حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما در جاده حس سریعی نداشته و پیشرانهی 1.3 لیتری قشقایی و 1.5 لیتری کاروک شتاب بهتری را به ارمغان میآورند. این در حالی است که دو پیشرانهی یاد شده به ترتیب 138 و 148 اسب بخار قدرت دارند.
اگرچه پرفورمنس HS برای اکثر افراد کافی خواهد بود اما متأسفانه آرامش و رفاه داخل کابین چنگی به دل نمیزند. این خودرو حتی در زمان شتاب گیری عادی هم پر سر و صدا بوده و در دور 4 هزار پیشرانه جو کاملاً بدی بر کابین حاکم میشود. شما هنوز هم در سرعتهای بزرگراهی شاهد صدای پیشرانه خواهید بود. همچنین صدای سیستم تعلیق و باد نیز به گوش میرسد.
این خودرو همچنین پرمصرفتر از رقبا میباشد. آلایندگی دیاکسید کربن HS هم در مقایسه با قشقایی یا کاروک بیشتر است.
گیربکس دستی خودرو نسبتاً خوب بوده و گیربکس اتوماتیک هم کمی از بدی پیشرانه میکاهد اما خب در معکوس دادن کاملاً تعلل کرده و مانور با آن در سرعتهای پایین سخت و عذابآور خواهد بود. یک دکمهی قرمز رنگ زیر فرمان وجود دارد که باعث فعال شدن حالت سوپر اسپورت شده و تیزتر شدن پاسخ پدال گاز و نورپردازی قرمز کابین را به همراه دارد.
این حالت ضروریترین ویژگی موردنیاز مشتریان HS نیست. در تریم اکسپلورر این خودرو شاهد ترمز اضطراری فعال با تشخیص عابران پیاده، کروز کنترل، رینگهای 17 اینچی، پوشش چرم، سیستم تهویه مطبوع، صفحه لمسی 10.1 اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو و... خواهید بود. مدلی از قشقایی که دارای تجهیزات مشابهی است چند هزار پوندی گرانتر از HS است.
این خودرو به حدی کافی ارزان بوده و ام جی میگوید اکثر افراد تریم رده میانی Excite را نادیده گرفته و مستقیماً مدل فول Exclusive را خریداری خواهند کرد. در این مدل پوشش چرم کابین، چراغهای جلوی LED، دوربین دندهعقب و سانروف پانورامیک وجود داشته و قیمت مدل دستی آن تنها 22995 پوند است.
سؤال اصلی این است که آیا این موارد برای جلب نظر مشتریان به HS و فکر کردن به اینکه قیمت ارزان باعث فراموشی برخی نقاط ضعف آشکار میشود کافی است؟
برند ام جی با معرفی این خودروی جدید قدمی به خودروسازان تثبیت شده نزدیکتر شده است. HS فضای کابین خوب، گارانتی 7 ساله و قیمت رقابتی را ارائه میکند و کیفیت و طراحی کابین آن نیز بهبودهای زیادی نسبت به ساختههای پیشین این شرکت داشته است. البته هنوز هم کارهای زیادی از نظر سواری خودرو وجود دارد. از نظر سواری، هندلینگ و صدای پیشرانه، HS راه زیادی برای رسیدن به بهترینهای کلاس دارد...
مشخصات ام جی HS Exclusive
- قیمت: 22995 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 160 اسب بخار/250 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress