معرفی رسمی امجی 7، سدان لوکس فستبک با ظاهری جذاب
پس از انتشار یک سری تیزر تقریباً واضح، گروه چینی سایک سرانجام رسماً از سدان کاملاً جدید امجی 7 پردهبرداری کرده است. این خودرو یک سدان فستبک شیک است که در صدر سبد محصولات امجی در چین قرار میگیرد. این ماشین همچنین اولین عضو از سری محصولات جدید بلک لیبل امجی هم محسوب میشود که روی ظاهر شیک و سطح بالا و شخصیت اسپرت تمرکز دارد. امجی 7 جانشینی معنوی برای نسل اول خود محسوب میشود که بین سالهای 2007 تا 2013 تولید میشد و درواقع نسخهای بروز شده از روور 75 بود. بااینحال، نسل جدید این خودرو هیچ ارتباطی با سلف خود ندارد.
امجی 7 جدید به لطف بدنهٔ عضلانی خود، کاملاً تهاجمی به نظر میرسد. البته پلتفرم محرک جلوی خودرو از تناسبات آن مشخص است ولی پروفیل جانبی کمارتفاع، خط سقف کوپه مانند، پنجرههای بدون قاب، رینگهای آلیاژی بزرگ و پانلهای برجستهٔ بدنه، نمای لوکسی به سدان جدید امجی بخشیدهاند. در نمای جلویی خودرو هم چراغهای LED با شکل تیز و جلوپنجرهٔ بزرگی روی سپر که توسط ورودیهای هوای اسپرتی شبیه کانسپت امجی سایبرستر احاطه شدهاند جلبتوجه میکنند.
احتمالاً جذابترین قسمت این خودرو اما نمایی عقبی آن است یعنی جایی که گلگیرهای برجسته، چراغهای LED سراسری، شیب زیاد شیشه، اسپویلر دم اردکی یکپارچه و سر اگزوزهای چهارتایی به چشم میخورند. در اینجا همچنین یک بال فعال با باز شوندگی سه مرحلهای مشابه پورشه پانامرا هم تعبیه شده است. این سدان جدید با 4,884 میلیمتر طول، 1,889 میلیمتر عرض و 1,447 میلیمتر ارتفاع، از لحاظ اندازه درست بین آئودی A5 اسپرتبک و A7 اسپرتبک قرار میگیرد.
در داخل امجی 7 بیش از همه نمایشگر ایستادهٔ بزرگ 33 اینچی در بالای داشبورد جلبتوجه میکند که بهطور یکپارچه صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را در خود جای داده است. طراحی داشبورد خودرو هم کاملاً مدرن به نظر میرسد و با نورپردازی و بافتهای فانتزی، خود را به بخش لوکس بازار نزدیکتر کرده است. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی این ماشین هم میتوان به کنسول مرکزی بلند، سانروف پانوراما و صندلیهای اسپرت با پشتسریهای یکپارچه اشاره کرد.
امجی 7 در ابتدا با دو پیشرانهٔ بنزینی به بازار عرضه میشود اما گفته شده سال آینده نسخههای پلاگینهیبریدی هم برای آن ارائه خواهد شد. نسخهٔ پایهٔ این خودرو که 300 VTGI نام دارد، به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو با 183 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به محور جلو منتقل میشود؛ اما کسانی که خواهان قدرت و پرفورمنس بیشتری هستند باید سراغ مدل 405 VTGI تروفی بروند که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو با 254 اسب بخار قدرت و 405 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد.
هرچند نیروی این موتور قویتر هم فقط به چرخهای جلو منتقل میشود اما این کار از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت میگیرد. این نسخه همچنین به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق هم مجهز است. فعلاً مشخص نیست که آیا امجی قصد دارد این سدان جدید را در خارج از چین هم عرضه کند یا نه اما بهاحتمالزیاد این خودرو فقط در چین باقی خواهد ماند زیرا امجی در بازار اروپا روی الکتریکیسازی تمرکز کرده است. امجی 7 توسط سایک در چین تولید میشود و تا پایان امسال راهی بازار این کشور خواهد شد.