رویارویی داچیا داستر و ام‌جی ZS، نبرد ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای اروپا

جمعه 16 آذر 1403 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
Dacia Duster vs MG ZS
داچیا داستر و ام‌جی ZS ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار اروپا محسوب می‌شوند ولی در نسخهٔ هیبریدی کدام‌یک انتخاب منطقی‌تری خواهد بود؟
تبلیغات

در دنیای شاسی‌بلندهای عظیم‌الجثه با قیمت‌های شش‌رقمی و قدرت‌های ماورایی، هنوز هم مدل‌هایی هستند که نه ابعاد عجیبی دارند و نه حساب بانکی خریداران را خالی می‌کنند. یکی از این شاسی‌بلندها داچیا داستر است. برندی که مدت‌ها است به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی شهرت دارد و هرچند جدیدترین نسل داستر از لحاظ جایگاه اجتماعی کمی ارتقاء پیدا کرده ولی همچنان با قیمت زیر 27 هزار پوند در تیپ پرچم‌دار، هنوز هم قیمت بسیار مناسبی دارد. در مقابل، برندی نام‌آشنا قرار دارد که وارد همان فضای ارزان‌قیمتی شده که داچیا سال‌ها یکه‌تاز آن بوده است. نسل اول ام‌جی ZS یک خودروی خانوادگی بود که از تمام ویژگی‌های لازم بهره می‌برد ولی لیست پیشرانه‌های محدودی داشت. حال اما ام‌جی امیدوار است با یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی جدید بتواند وارد قلمروی داچیا شود.

کپی لینک

داچیا داستر

داچیا قصد دارد به برندی مناسب ماجراجویی و طبیعت‌گردی شهرت پیدا کند و در سبد محصولات آن، داستر خودرویی است که بیشتر از همه با این رویکرد مطابقت دارد. نسل سوم این کراس‌اوور کوچک ظاهری جعبه‌ای‌تر و چشمگیرتر از قبل پیدا کرده و نه‌تنها قوی‌تر شده بلکه به لطف یک پیشرانهٔ هیبریدی جدید و بهبود قابل‌توجه تکنولوژی‌های داخلی، از شخصیت اقتصادی گذشته فاصله گرفته است. قیمت نسخهٔ هیبریدی این خودرو از 24,245 پوند آغاز می‌شود ولی نسخهٔ پایهٔ دوگانه‌سوز بنزینی LPG با قیمت 18,745 پوند هنوز هم بسیار ارزان‌قیمت است.

کپی لینک

ام‌جی ZS

طی چند سال گذشته، ام‌جی ZS در نسخهٔ تمام الکتریکی، راه بسیار ارزان‌قیمتی برای مالکیت یک خودروی برقی محسوب می‌شد ولی در نسل جدید ZS فعلاً فقط با یک پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود. این همان قوای محرکه‌ای است که قبلاً در هاچ‌بک MG 3 دیده بودیم. البته فروش ZS الکتریکی قبلی همچنان در کنار نسل جدید ادامه دارد ولی طراحی بروز شده در بیرون و داخل و فناوری‌های مدرن‌تر باعث شده ZS جدید از چند جهت گامی بزرگ به جلو باشد.

کپی لینک

روی جاده

از لحاظ پرفورمنس، ام‌جی با واکنش عالی خصوصاً در رانندگی‌های شهری، برتری واضحی دارد. داچیا اما آرام‌تر است و این حس با سیستم تعلیق نسبتاً نرم که رانندگی آرام‌تری را فراهم می‌کند تقویت می‌شود. داستر سواری بهتری دارد و روی جاده حس اطمینان بیشتری به راننده می‌دهد. هردو خودرو اما از لحاظ آرامش و راحتی کلی مشکلاتی دارند. این مشکل در داچیا سروصدای باد است درحالی‌که ام‌جی از آوای لاستیک‌ها در سرعت‌های بالا رنج می‌برد.

کپی لینک

مشخصات فنی

همان‌طور که گفته شد، خریداران نسل جدید ZS فعلاً انتخابی جز یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی ندارند. بااین‌حال، پیشرانهٔ ZS هم از لحاظ باطری 1.83 کیلووات ساعتی و هم قدرت 136 اسب بخاری موتور الکتریکی که تقریباً هم‌اندازهٔ 140 اسب بخار قدرت هردو موتور بنزینی و الکتریکی داچیا است، روی کاغذ قابل‌توجه به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اما گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک چندحالتهٔ بدون کلاچ داچیا از فرمول یک الهام گرفته است.

کپی لینک

قیمت و مصرف سوخت

مصرف سوخت هردو خودرو حدود 5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است ولی در دنیای واقعی، داچیا با مصرف 5.4 لیتر در هر صد کیلومتر، نشان داد که توانایی بیشتری برای نزدیک شدن به این عدد دارد درحالی‌که ام‌جی در هر صد کیلومتر به 5.8 لیتر بنزین نیاز داشت. قیمت هردو خودرو نیز با پیشرانه‌های هیبریدی یکسان است ولی ام‌جی پرفورمنس بهتر و تجهیزات استاندارد بیشتری دارد. بااین‌حال، خریداران داچیا می‌توانند با انتخاب نسخۀ بنزینی هیبریدی خفیف، 3 هزار پوند صرفه‌جویی کنند.

کپی لینک

کارایی

از لحاظ کارایی و فضای داخلی، هردو خودرو بسیار چشمگیر هستند. داستر فضای سر بیشتری برای صندلی‌های عقب فراهم می‌کند درحالی‌که ZS فضای زانوی بیشتری دارد. حجم صندوق بار هردو خودرو هم یکسان است ولی در داسترهای غیرهیبریدی، فضای بیشتری را زیر کف صندوق بار می‌بینیم. از سوی دیگر اما لبهٔ صندوق بار ZS پایین‌تر است که بارگیری را آسان‌تر می‌کند.

کپی لینک

ایمنی

سیستم‌هایی مثل هشدار تغییر لاین و هشدار خستگی راننده به‌صورت استاندارد در داستر وجود دارد و در تیپ‌های بالایی سیستم هشدار نقاط کور هم ارائه می‌شود ولی بااین‌وجود، امتیاز سه ستاره از یورو انکپ کمی ناامیدکننده است. از سوی دیگر، ZS به‌صورت استاندارد از کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور، دستیار تغییر لاین و ترمز اضطراری فعال بهره می‌برد.

کپی لینک

کیفیت

هردو خودرو متریالی مطابق با قیمتشان دارند ولی مردان داچیا انتخاب‌های بهتری داشته‌اند. در ام‌جی هیچ تنظیمی برای غربیلک فرمان وجود ندارد و روکش چرم مصنوعی آن‌هم لیز است. البته در داخل داچیا از پلاستیک‌های خشک بیشتری استفاده شده ولی ارگونومی بهتری دارد.

کپی لینک

نتیجه

مقام اول: داچیا داستر

داچیا هرچند ادعا می‌کند که به‌تدریج از شخصیت تمام اقتصادی خود فاصله گرفته ولی داستر هنوز هم یک شاسی‌بلند ارزان‌قیمت است هرچند شخصیت بهتری نسبت به قبل دارد. داستر جدید خودرویی منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد، در جاده حس قدرتمندی دارد و راحتی آن از اکثر رقبا بیشتر است. هرچند داستر از لحاظ پرفورمنس مغلوب ZS می‌شود اما در هر بخش دیگری بسیار بهتر است. طیف گسترده‌تر پیشرانه‌ها و تیپ‌ها با قیمت ارزان‌تر هم مهر پررنگی بر سند پیروزی این شاسی‌بلند رومانیایی میزند.

مقام دوم: ام‌جی ZS

ZS در مقابل بسیاری از دیگر رقبای این سگمنت می‌توانست پیروزی آسانی کسب کند و صرفاً همه‌چیزتمامی داچیا باعث شد ام‌جی در جایگاه دوم قرار گیرد. البته ZS هرگز خودروی بی‌نقصی نیست و با تناسب و دقت ساخت داخل، موقعیت راننده و شخصیت رانندگی خودرو مشکلاتی داریم اما وقتی بدانید پشت فرمان یک کراس‌اوور خانوادگی مجهز و کاربردی با قیمت ارزان نشسته‌اید، تمام این نقص‌ها قابل‌چشم‌پوشی خواهد بود. ZS جدید یک گام بزرگ دیگر در جهت درست برای ام‌جی محسوب می‌شود.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

داچیا داستر

ام‌جی ZS

پیشرانه

1.6 لیتری +2 موتور الکتریکی

1.5 لیتری +1 موتور الکتریکی

قدرت

140 اسب بخار

196 اسب بخار

گشتاور

205 نیوتن متر

343 نیوتن متر

گیربکس

4 سرعته چندحالته

3 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

10.1 ثانیه

8.7 ثانیه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

185 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

5.4 لیتر ترکیبی

5.8 لیتر ترکیبی

ظرفیت باطری

1.2 کیلووات ساعت

1.83 کیلووات ساعت

ظرفیت باک

50 لیتر

41 لیتر

طول

4,343 میلی‌متر

4,430 میلی‌متر

عرض

1,921 میلی‌متر

1,818 میلی‌متر

ارتفاع

1,616 میلی‌متر

1,635 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,657 میلی‌متر

2,610 میلی‌متر

وزن خالص

1455 کیلوگرم

1420 کیلوگرم

حجم صندوق بار

430 لیتر

443 لیتر

قیمت پایه

18,745 پوند

21,995 پوند

قیمت تست‌شده

25,945 پوند

24,495 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.