معرفی آرتان و توکا در ایران؛ مشخصات و قیمت محصولات آرتابان موتورز
آرتابان موتور، یکی از شرکتهای تازهوارد در خودروسازی ایران محسوب میشود. این شرکت که پیشتر در حوزه خودروهای کار و تجاری فعالیت داشته، اکنون گام مهمی به سمت تولید و مونتاژ مدلهای سواری برداشته است.
در مراسمی که با حضور بازیکنان استقلال و ریکاردو ساپینتو، سرمربی این تیم برگزار شد، دو محصول جدید آرتابان موتور با نامهای آرتان (سدان) و توکا (کراساور) رونمایی شدند. پیشتر نیز آرتابان موتور به عنوان اسپانسر استقلال معرفی شده و نام این شرکت روی پیراهن آبیپوشان پایتخت نقش بسته بود.
گروه خودروسازی سایک به عنوان مالک برندهای MG و رووی (Roewe) شناخته میشود. غالب محصولات رووی، با قیمت ارزان و کیفیت متوسط، مخصوص بازار چین یا کشورهای شرق آسیا هستند؛ به همین دلیل، میتوانند برای بازار کشور ما جالب باشند. سایک موتور، سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و حالا هفتاد سال قدمت دارد. این مجموعه با تیراژ سالانه ۵/۵ میلیون دستگاه، یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی چین است. همچنین بخش مهمی از خودروهای فولکس واگن و زیرمجموعههای جنرال موتورز در چین، توسط سایک موتور، تولید میشود.
مشخصات آرتان؛سدان آرتابان موتور
رووی i5 که قرار است در ایران با نام آرتان توسط شرکت آرتابان عرضه شود؛ پلتفرم مشترک با MG5 و Roewe i5 دارد و طی سالهای اخیر، فروش قابل قبول در چین داشته است. دیگر نکتهی جالب راجع به این خودرو، طرح بدنههای متنوع با فیسلیفتهای گوناگون است که برای نمونههای کاملا اقتصادی یا نیمه لوکس (با برند MG) استفاده میشوند. ظاهرا نسخهی وارداتی، ارزانترین مدل خواهد بود تا در کلاس قیمتی پایین، طبف گستردهای از مشتریان ایرانی را جذب کند. تعداد فروش رووی i5 سالانه در حدود صد هزار دستگاه است.
نمای اصلی آرتان، یک خودروی چینی با چراغهای بزرگ و کشیده را تداعی میکند که از سالها پیش در مدلهای بیشماری دیدهایم. حفرهی بزرگ جلوپنجره به پایین سپر منتقل شده و هزینه تولید را کاهش داده است. همچنین خط مربوط به لبهی کاپوت در فضای بین چراغهای اصلی، توی ذوق میزند. این موارد، تفاوت رووی i5 و امجی 5 را نشان میدهند.
خطوط عمیق و حجمدهی قوی بدنه باعث شده تا جذابیت آرتان، بهویژه برای نسل جوان، بیشتر شود. برجستگیهای روی درهای کابین نیز کاملاً مشخص است. این خودرو با رینگهای اسپرت آلومینیومی ۱۶ اینچی عرضه میشود که از نمای جانبی، ظاهر آن را از حالت ارزانقیمت خارج کرده است.
چراغهای عقب آرتان طبق سبک رایج خودروهای چینی به صورت یکپارچه طراحی شدهاند. در نمای پشت، خطوط تیز و حجمدهی برجسته به خوبی دیده میشود. سپر عقب عمدتاً همرنگ بدنه است و تنها بخش کوچکی از آن پلاستیکی است. به نظر نگارنده، نمای عقب این خودرو نسبت به دیگر زوایا طراحی هماهنگتر و جذابتری دارد.
ابعاد آرتان شامل طول ۴۶۰۷ میلیمتر، عرض ۱۸۱۸ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۸۹ میلیمتر و فاصله محور ۲۶۸۰ میلیمتر است. این ابعاد تقریباً مشابه چری آریزو ۶ بوده و بزرگتر از خودروهای تارا و شاهین تولید داخل ایران محسوب میشود.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محور (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
آرتان (رووی i5) | ۴۶۰۷ | ۱۸۱۸ | ۱۴۸۹ | ۲۶۸۰ |
سایپا شاهین | ۴۴۲۰ | ۱۷۴۵ | ۱۵۱۰ | ۲۶۵۰ |
چری آریزو ۵ | ۴۵۴۵ | ۱۸۲۵ | ۱۴۹۰ | ۲۶۷۰ |
جک J4 | ۴۴۴۰ | ۱۷۴۰ | ۱۴۹۰ | ۲۵۵۰ |
در کابین، نمایشگرهای پیوسته روی داشبورد همراه با فرمان D شکل و استفاده از مواد نرم داخل درها، حس یک خودرو ارزانقیمت را کاهش میدهند. چرم به کار رفته در قسمت میانی داشبورد و کنسول، یکی دیگر از نکات مثبت این خودروست.
آنچه آرتان را در کلاس سدانهای اقتصادی چین قرار میدهد، بیشتر به پیشرانه آن مربوط است تا نمای ظاهری یا کابین؛ چرا که استفاده از پلاستیکهای ارزان قیمت چندان محسوس نیست و کیفیت چرم و ابعاد نمایشگرها رضایتبخش است. در کابین آرتان طراحی مدرن و امکاناتی نظیر فرمان برقی، دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کروزکنترل، ورود بدون کلید، صفحهنمایش لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سانروف و… دیده میشود.
در مدل اتوماتیک از دسته دنده الکترونیک استفاده نمیکند و تغییر عملکرد گیربکس به صورت اهرمی است. همچنین، حذف دکمههای فیزیکی و نصب ترمز دستی برقی به جای مدل سنتی، مزیتهایی هستند که این خودرو را در کلاس سدانهای اقتصادی متمایز میکنند.
در تصاویر منتشر شده، صندلیهای چرم با رنگی متفاوت نسبت به داشبورد دیده میشود که کیفیت مناسبی برای استفاده خانوادگی دارد. فاصله محوری ۲.۷ متر فضای کافی برای راحتی زانوهای سرنشینان بلندقد فراهم کرده و صندوق عقب جادار با ظرفیت حدود ۵۵۰ لیتر، فضای مناسبی برای حمل بار ارائه میدهد.
این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود که قیمت نهایی را کاهش داده و گزینهای اقتصادی برای عموم مردم فراهم میکند. البته نمونههای قویتر و گرانتر نیز برای i۵ موجود است که احتمال دارد به ایران وارد شود.
نسخه پایه موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی، ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس CVT، مصرف سوخت متوسط ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارائه میدهد و طبق ادعای سازنده، در رانندگی با سرعت ثابت جادهای مصرف سوخت به ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و سرعت نهایی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است که احتمالاً با فشار زیاد موتور حاصل میشود.
تجهیزات آرتابان آرتان به شرح ذیل هستند:
- رادار و سنسور پارک
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل کشش و پایداری الکترونیکی (ESP)
- کروز کنترل
- ترمز پارک خودکار
- کمک شروع در سربالایی
- حسگر نور و روشن شدن خودکار چراغها
- تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
- روشنایی روز (دیلایت)
- نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
- ناوبری ماهوارهای
- پنل رنگی پشت فرمان
- اتصال بلوتوث و تماس تلفنی
- کیسه هوای جلو، جانبی و پردهای
- محل نصب صندلی کودک ISOFIX
- تنظیم برقی صندلی راننده
- استراحتگاه بازو و باکس میانی با روکش چرمی
در چین برای نسخهی مشابه آرتان مخصوص بازار ایران حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار پرداخت میشود. این مدل احتمالا برای مشتری ایرانی، حدود ۱/۲ تا ۱/۴ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
مشخصات توکا؛ شاسی بلند ۷ نفره آرتابان موتورز
مردادماه سال قبل، بهمنموتور از شاسی بلند پلاگین هیبرید دانگ فنگ برای بازار ایران رونمایی کرد که قرار بود به نام لندیان E5 عرضه شود. حالا آرتابان موتورز همین خودرو را با موتور توربوشارژ تمام بنزینی رونمایی کرده است. این کراساورها، بر اساس دانگفنگ فنگون 580 در چین عرضه میشوند.
اولین فنگون ۵۸۰ سال ۲۰۱۶ معرفی شد و خیلی زود مورد توجه بازار چین قرار گرفت. این خودرو به عنوان یک شاسیبلند خانوادگی ارزان قیمت، در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز، فروش قابل قبول تجربه کرد تا جایی که صاحب خط مونتاژ اندونزی و پاکستان نیز شد. نسل دوم با نام لندیان سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی رسید و حالا علاوهبر آسیا، مشتریانی از امریکای جنوبی و کشور شیلی نیز دارد.
جلوپنجره بزرگ و کشیده که تا لبه سپر ادامه دارد، یکی از نقاط قوت طراحی توکا است. سپر با حجمدهی مناسب و حفرههای کناری، ظاهر اسپرت دارد؛ اما شکی برای مخاطب باقی نمیگذارد که یک کراساور اقتصادی ساخت چین است.
در نمای جانبی، رینگهای ۱۹ اینچی آلومینیومی با لاستیکهای پهن، و ارتفاع سقف حدود ۱.۷ متر، ظاهر قدرتمند و جذابی ایجاد کردهاند. طول خودرو نزدیک به ۵ متر است و شیب سقف ملایم، حس کلاسیک به توکا داده است. ریل باربند نقرهای و آینههای راهنمادار، تمایز بیشتری نسبت به کراساورهای ارزان چینی ایجاد میکنند.
چراغهای عقب از طراحی بیامو الهام گرفتهاند و البته هایما 7X را تداعی میکنند. بال انتهای سقف، محل نصب پلاک و حجمدهی بدنه جلب توجه میکند، اما چراغ خطرهای سپر و پلاستیکهای آن چندان جذاب نیستند. شیشه عقب بزرگتر و خروجی اگزوز مخفی، از ویژگیهای مثبت دیگر این خودرو هستند.
توکا با طول ۴۷۱۰ و عرض ۱۸۶۵ و ارتفاع ۱۷۱۰ و فاصله محوری ۲۷۸۵ میلیمتر عرضه میشود تا ابعادی مشابه چری تیگو 8 داشته باشد. هرچند که از نظر پیشرانه و قدرت موتور، ضعیفتر است.
مدل خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
توکا (لندیان E5) | ۴۷۱۰ | ۱۸۶۵ | ۱۷۱۰ | ۲۷۸۵ |
چری تیگو ۸ پرو | ۴۷۲۰ | ۱۸۶۰ | ۱۷۰۵ | ۲۷۱۰ |
چری تیگو ۷ پرو | ۴۵۱۳ | ۱۸۶۲ | ۱۶۹۶ | ۲۶۷۰ |
چری تیگو X55 | ۴۵۰۰ | ۱۸۳۷ | ۱۶۷۰ | ۲۶۶۰ |
چانگان CS55 | ۴۵۳۵ | ۱۸۶۵ | ۱۶۷۵ | ۲۶۶۰ |
کابین توکا فاقد المانهای لوکس است. بخش بالایی داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و تزئینات شبه چوب، قدیمی به نظر میرسند. دو نمایشگر بزرگ از نکات مثبت کابین هستند: پنل دیجیتال ۷ اینچی پشت فرمان و نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی سیستم سرگرمی که از بسیاری خودروهای بازار بزرگتر است.
فرمان D شکل چرم، سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو، استارت دکمهای، دستهدنده کوتاه و نبود ترمز دستی اهرمی، از امکانات جذاب برای مشتریان ایرانی هستند. کیفیت ساخت صندلیها و درها رضایتبخش است و فضای داخلی به راحتی چهار سرنشین بلندقد را در خود جای میدهد. مدل دو ردیفه ۶۵۰ لیتر صندوق عقب دارد که در بازار ایران با درب برقی عرضه میشود.
توکا به موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ TGDI مجهز است که ۲۰۱ اسببخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک انجام میشود و برخی رسانهها ادعا کردهاند سرعتگیری صفر تا صد کیلومرت برساعت توکا حدود ۱۰ ثانیه است. بر این اساس، میانگین مصرف سوخت توکا، حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. اعداد اعلامی توسط شرکت وارد کننده، زمانی جالب میشود که بدانید X55 مدیران خودرو از موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد.
تجهیزات ایمنی و امکانات توکا آرتابان موتورز
- ترمزهای دیسکی جلو و عقب با سیستم ABS، EBD و EBA
- کنترل پایداری (ESC) و کنترل کشش (TCS)
- ترمز پارک برقی با Auto Hold
- کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و سراشیبی (HDC)
- کروز کنترل
- نمایش فشار باد تایر (TPMS)
- ورود بدون کلید
- روشنایی خودکار چراغها
- محافظت ضد گیرکردن شیشه بالابر
- چراغ مهشکن عقب
- ضد سرقت الکترونیکی
- ۶ کیسه هوا شامل راننده، سرنشین، جانبی و پردهای
- سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
- هشدار باز بودن درپوش شارژ
- دوربین ۳۶۰ درجه
- صندلیهای برقی جلو با گرمکن و سردکن
- سقف پانورامیک
توکا محصول آرتابان موتورز، هرچند سیستم دو دیفرانسیل و ترمز اتوماتیک ندارد و از این نظر نسبت به فونیکس تیگو 8 ضعیفتر است، اما در صورت عرضه با قیمت حدود دو میلیارد تومان، میتواند مشتریان زیادی جذب کند. هماکنون X55 مدیران خودرو، فونیکس FX و تیگو 7 پرو در بازار آزاد، ۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان قیمت دارند اما از توکا کوچکتر هستند