رسوایی یورو انکپ، اعطای چهار ستاره به امجی ۳ با وجود نقص ایمنی مرگبار
در تازهترین دور از آزمونهای ایمنی موسسه اروپایی یورو انکپ که در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ (۱۰ سپتامبر ۲۰۲۵) منتشر شد، هاچبک چینی امجی ۳ با یک نقص ایمنی مرگبار خبرساز شد. در اتفاقی بیسابقه، قفل صندلی راننده این خودرو حین تست تصادف از جلو شکست و باعث پیچش شدید صندلی شد. این نخستین بار در تاریخ ۲۸ سالهٔ این موسسه (از سال ۱۹۹۷) است که چنین نقصی رخ میدهد. بااینحال، موضوعی که این شکست را به یک رسوایی تبدیل کرده، این است که امجی ۳ با وجود این ایراد خطرناک، توانست امتیاز چهار ستاره ایمنی را دریافت کند؛ نتیجهای که یورو انکپ را وادار به بازنگری در پروتکلهای ارزیابی خود کرده است.
این نقص فنی در تست برخورد از جلو مشاهده شد. هرچند ساختار اتاق سرنشینان پایدار باقی ماند اما حرکت غیرعادی صندلی، احتمال جراحات را بهشدت افزایش داد. این اتفاق باعث شد تا حفاظت از ساق پای راننده «ضعیف» ارزیابی شود. علاوه بر این، سر آدمک آزمایش نیز پس از عبور از کیسه هوا، به فرمان برخورد کرد و امتیاز حفاظت از سر را به رتبهٔ «قابلقبول» محدود کرد. این اتفاق نشان میدهد که چگونه نقص یک قطعهٔ کوچک میتواند زنجیرهای از خطرات را در پی داشته باشد؛ بنابراین، چطور خودرویی با چنین نقص بزرگی چهار ستاره گرفته است؟ پاسخ در شیوهٔ امتیازدهی فعلی یورو انکپ نهفته است. این سیستم، جریمهای مجزا برای نقص یک قطعهٔ خاص در نظر نمیگیرد و امتیاز نهایی بر اساس عملکرد کلی محاسبه میشود.
امجی ۳ در بخش حفاظت از سرنشین بزرگسال ۷۴٪، سرنشین کودک ۷۴٪، کاربران جاده ۸۱٪ و سیستمهای کمکی ایمنی ۶۹٪ امتیاز کسب کرد. این نتیجهٔ عجیب، یورو انکپ را به فکر تغییر در فرآیند ارزیابیهای آینده انداخته تا چنین ایراداتی با جریمههای سختگیرانهتری مواجه شوند. شرکت امجی که تحت مالکیت سایک موتور چین است، در ابتدا دلیل این نقص به بسته نشدن صحیح قفل صندلی پیش از آزمون دانست اما یورو انکپ این ادعا را رد و تأیید کرد که همهچیز بهدقت بررسی شده بود. درنهایت، امجی پذیرفت که طراحی قفل صندلی را در خودروهای تولیدی از آگوست ۲۰۲۵ اصلاح کند و ایربگ راننده را نیز از اکتبر ۲۰۲۵ بهبود بخشد. یورو انکپ اعلام کرده که این مدل را دوباره تست خواهد کرد و در صورت لزوم، نتایج را برای فراخوان احتمالی به نهادهای مربوطه ارسال میکند.
واکنش مدیران یورو انکپ به این اتفاق بسیار تند و هشدارآمیز بود. مدیر برنامه این موسسه این یافته را عمیقاً نگرانکننده توصیف کرد و گفت:
اینکه در سال ۲۰۲۵ خودرویی با چنین ضعف بنیادین در مکانیزم قفل صندلی که بخشی حیاتی از سیستم مهار سرنشین است، در حال فروش باشد، بسیار نگرانکننده است. به همین دلیل، ما به مصرفکنندگان توصیه میکنیم که گزینههای جایگزین امجی ۳ را در نظر بگیرند. این یک اتفاق بیسابقه است ولی ما از طریق تغییر در پروتکلها و امتیازدهی خود با آن مقابله خواهیم کرد تا هرگونه نقصی، حتی اگر عملکرد کلی خودرو خوب باشد، در رتبهبندی ما منعکس شود.