ام جی 360 دست دوم؛ راهنمای خرید، بررسی امکانات، قیمت و رقبا
MG، نامی ماندگار در صنعت خودروسازی دنیا است که امروزه با مالکیت چینیها اداره میشود. ام جی 360، به عنوان یکی از ارزانترین خودروهای صادراتی امجی، سال 1396 به ایران وارد و مونتاژ شد.
اوایل دههی 90 خورشیدی، دو مدل امجی از دو کلاس بدنهی متفاوت وارد ایران شدند. هاچبک MG3 و سدان فستبک MG550 با طراحی قابل قبول و قیمت منطقی، مورد پسند مردم کشورمان قرار گرفت. سپس، نسخهی جایگزین MG550 به نام MG6 وارد شد. یک مدل سدان با قیمت ارزانتر از MG6 به نام 350 هم در ایران حضور داشت و حدود سال 1395، کراساور MG GS به عنوان قدرتمندترین خودروی چینی بازار ایران به دست مصرفکننده رسید. هرچند که MG GS با مشکلات فنی در پیشرانهی توربو، خاطرهی خوبی برای مشتریان ایرانی باقی نگذاشت، مدلهای مختلف MG6 توانست مورد توجه علاقهمندان خودروهای اسپرت چهاردر قرار گیرد. پیش از آغاز تحریمهای اقتصادی سال 1396 و 1397، مدل جدیدی از امجی به نام MG GT هم به تعداد محدود وارد ایران شد.
برند امجی با اصالت انگلیسی در سطح جهانی پرآوازه و صاحب سبک است. باید قبول کرد که امجی با مالکیت چینیها نهتنها از ورشکستگی کامل نجات یافت، که بهخوبی متحول شد و حالا با محصولاتی قابل قبول در بازار مشکلپسند انگلستان حضور دارد. فراموش نکنیم، MG سازنده مدلهای ماندگاری در تاریخ خودروسازی بریتانیا محسوب میشود و اکنون ۶ درصد از کل معاملات خودروهای کلاسیک این کشور را به خود اختصاص داده که بالاترین میزان در قیاس با دیگر برندهای بازار بریتانیا است.
امجی (MG) مخفف عبارت گاراژ موریس (Morris Garage) سال ۱۹۲۳ در انگلستان بنیان نهاده شد و حالا یکی از برندهای زیرمجموعه سایک موتورز چین است. سایک موتورز، اکنون مالکیت کارخانههای خودروسازی متعددی در چین و خارج از آن را در اختیار دارد و با تولید 5/4 میلیون دستگاه، یکی از غولهای خودروسازی دنیا محسوب میشود. از نظر تیراژ تولید میتوان حضور این شرکت چینی را نقطه عطفی در تاریخ MG دانست؛ چرا که آن را از یک کارخانه تک محصول کوچک با تولید ۹ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۸، به بیش از ۷۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۵ رساند. فراموش نکنیم؛ هماکنون خط مونتاژ MG با قطعاتی که تماما از چین به آن وارد میشود، در لانگبریج انگلستان فعال است و سالانه بیش از ۴ هزار دستگاه از محصولات این برند در بریتانیا فروخته میشود اما خط تولید اصلی امجی در نانجینگ چین است.
بهطور کلی میتوان خودروهایی را که بهنام امجی تولید میشوند به دو دسته تقسیم کرد. گروه اول، علاوه بر چین در بازار انگلستان هم حضور دارند؛ اما گروه دوم، در سایت اصلی این خودروساز به آدرس http://mg.co.uk دیده نمیشوند. خودروی 360 هم با چنین شرایطی روبهرو است؛ چرا که پس از جستجویی کوتاه در اینترنت، به تصاویر این مدل با لوگوی سایکموتورز و برند روئی (Roewe) چین رسیدیم، ضمن اینکه خبری مبنی بر حضور آن در اروپا نبود. پس میتوان نتیجه گرفت خودروی مذکور، صرفا با برند شناختهشدهی ام جی در ایران عرضه میشود و در اصل، محصولی از سایک موتورز است. این موضوع، مسلما نمیتواند کیفیت مدل 360 را زیر سؤال ببرد؛ چراکه دیگر محصولات ام جی، از جمله شاسیبلند GS و خودروی مشهور MG 6 هم با برند سایک در چین فروخته میشوند. انواع مختلف خودروهای امجی، هماکنون در استرالیا حضور دارند و مورد توجه بازار این کشور هستند.
گروه صنعت خودرو آذربایجان، سال 1396 در تبریز شروع به کار کرد. این مجموعه با سرمایهگذاری 50 -50 طرف ایرانی و چین تاسیس شد و برنامههای جذابی برای مونتاژ محصولات گروه سایک چین داشت؛ اما تحریمهای اقتصادی منجر به انصراف سرمایهگذار چینی از ادامه مشارکت شد. تنها خودروی مونتاژ تبریز با نام MG 360 در سه مدل دنده دستی تنفس طبیعی، دنده اتوماتیک تنفس طبیعی و دنده اتوماتیک توربو به مصرف کننده ایرانی رسید.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ام جی 360
روئی 360 که در ایران و بعضی کشورها به نام MG360 عرضه میشود، سال 2015 طراحی شد و هنوز در چین تولید میشود. البته این خودرو، فیس لیفت سال 2017 و نسخهی تمام برقی هم دارد که هرگز به ایران نرسید.
هرچند که نمای بیرونی ام جی 360 طراحی سال 2015 الهام گرفته از تویوتا کمری مدل 2001 است اما با ارفاق، قابل قبول به نظر میرسد. این خودرو از حیث طراحی بدنه، ظاهر نزدیک به استانداردهای جهانی دارد و میتواند خریدار ایرانی را جذب کند.
در نمای روبهرو، ام جی 360 به مدل قبلی این سری (MG 350) وفادار بوده و خصوصا در بخش جلوپنجره، کاملا شبیه به مدل 350 است. چراغهای جلو، اسپرت و قطرهای هستند؛ ضمن اینکه با دو انحنا در قسمت پایین، هماهنگ با طرح جلوپنجره بهنظر میرسند. سپر ام جی 360، نسبتا ساده است و خطوط حجمدهندهی خاصی ندارد. تقریبا نیمی از این قسمت، با فضای خالی و ادوات پلاستیکی سیاهرنگ عرضه شده است که علاوه بر تأمین مجرای هدایت هوا برای پیشرانه، نقش زیادی در کاهش هزینهی تولید خواهد داشت. برای کاهش یکنواختی در طراحی سپر، حالتی ذوزنقهای به بخش پلاستیکی داده شده است و نوار LED روشنایی روز هم داخل آن قرار دارد.
نمای پشت ام جی 360، سادگی دیگر اجزا بدنه را حفظ کرده و به عقیدهی نگارنده، از تولیدات سوبارو الهام گرفته است. فرم کلی چراغ عقب و صندوق، بدون پیچیدگی اجرا شده است. سپر و گلگیر عقب، کاملا یکتکه هستند که در صورت تصادف، هزینهی سنگین تعویض یا صافکاری در پی خواهند داشت. از نکات مثبت این بخش، کوچک بودن بخش پلاستیکی زیر سپر است که با حجمدهی مناسب، چراغهای هشدار و اگزوز دوگانه، حس اسپرت و قابل قبولی دارد.
در مجموع، میتوان به طراحی ظاهری ام جی 360، نمرهی قبولی داد و افزایش ابعاد آن در مقایسه با ام جی 350 را مهم دانست. این خودرو با طول ۴۵۷۹ میلیمتر، عرض ۱۸۰۴ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۹۰ میلیمتر از سطح جاده ارائه میشود، درحالیکه فاصله محور ۲۶۶۰ میلیمتر دارد.
نمای داخلی و کابین ام جی 360
ورود به خودروی امجی 360، فراتر از انتظار سرنشین از یک خودروی چینی ارزان قیمت است؛ هرچندکه پلاستیک سخت، مهمترین مادهی تشکیلدهندهی داشبورد بهنظر میرسد.
نمایشگر ۸ اینچی لمسی، برای سدان چینی مونتاژ ایران، راضی کننده است. این مانیتور، دقیقا در وسط داشبورد قرار دارد و به دلیل سبک طراحی، متمایل به راننده جلب نظر میکند. جایگذاری کلیدها در ام جی 360، بسیار خوب است و سردرگمی خاصی به وجود نمیآورد. در طرفین نمایشگر، مجراهای اصلی هدایت هوا حضور دارند که با حالت عمودی، حس لوکس محصولات ولوو را تداعی میکنند. کمی پایینتر و در مقابل دستهدنده، شارژر USB، فندک، کلید هشدار چراغهای چشمکزن و فعالکنندهی کنترل کشش دیده میشود که کاملا در دسترس راننده هستند. نکتهی جالب در این قسمت، استفاده نکردن از قاب فلزی مربوط به مسیر حرکت دستهدنده برای مدل خودکار است که تشخیص تفاوت آن از نمونهی مجهز به جعبهدنده دستی را مشکل میکند.
ام جی 360، فاقد صندلی برقی است و در مدل فول آپشن، با ۶ جهت برای صندلی راننده و ۴ جهت برای سرنشین کناری، بهصورت کاملا دستی تنظیم میشود. این خودرو برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای ایدهآلی فراهم میکند که در قسمت مقابل زانو و بالای سر، مناسب بهنظر میرسد. از سوی دیگر، برای سرنشین پنجم هم در وسط صندلی ردیف عقب فضای کافی وجود دارد. صندوق بار، با فضای ۴۸۲ لیتر ارائه میشود که پهنای مناسبی دارد و تقریبا چهار چمدان بزرگ را در خود جای میدهد. از نکات مثبت در طراحی ام جی 360، قابلیت بسیار کاربردی صندلیهای عقب است که در صورت نیاز، میتوانند از قسمت پشتی به سمت جلو جمع شوند تا امکان حمل اجسام بزرگ فراهم شود.
فرمان ام جی 360، تلسکوپی و با پوشش چرم مصنوعی بهصورت دوتکه ارائه میشود که علاوه بر ظاهر مطلوب، خوشدست و قابل قبول است. این بخش با ادوات نقرهای رنگ، شباهت خوبی به نمونههای موجود در دیگر مدلهای امجی دارد و با کلیدهای مربوط به کروز کنترل و فرماندهی به سیستم پخش صوت، ارائه میشود. طراحان این خودرو با هدف لوکس جلوه دادن فضای داخلی، از آرایش سیلندری مرسوم در محصولات ام جی، برای پنل سرعت سنج و نشاندهندهی دور موتور استفاده نکردهاند و طرحی ساده با حسی مدرن ارائه میکنند که البته چندان عالی و جذاب نیست.
شاید در نگاه اول، تصور شود که با پنل تمام دیجیتال و حتی یک نمایشگر بزرگ در پشت فرمان مواجه هستیم؛ اما درواقع عقربهی مکانیکی سرعت سنج با اعدادی از صفر تا ۲۲۰ در وسط وجود دارد و دو نمایشگر TFT کوچک، در طرفین آن دیده میشود. این خودرو، فاقد نشانگر دور موتور بهصورت عقربهای است و این عدد را با طرحی دیجیتال اطلاعرسانی میکند.
پیشرانه و قوای فنی ام جی 360
ام جی 360، با پیشرانهی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ در ایران حضور دارد؛ اما در کشور چین، با پیشرانهی توربوشارژ ۱.۴ لیتری نیز ارائه میشود. هرچند که قدرت نمونهی ۱.۵ لیتری برای علاقهمندان سدانهای ارزانقیمت خانوادگی، کافی بهنظر میرسد، پیشرانهی توربوشارژ که در حال حاضر روی خودروی ام جی GT و بسیاری دیگر تولیدات سایک در چین دیده میشود، جذابیت زیادی برای خریدار ایرانی دارد و قیمت بالاتر را توجیه میکند. لازم به توضیح است که نسخهای از خودروی ام جی GT که سال 1396 و 1397 در ایران وارد شد، دارای پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۲۷ اسببخار است.
ام جی 360 با پیشرانهی ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی، قدرت ۱۰۷ اسببخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتنمتر تولید میکند. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. این خودرو در دو نسخهی مجهز به جعبهدندهی دستی ۵ سرعته یا خودکار ۴ سرعته اتوماتیک عرضه میشود که میتواند وزن خالص در بازهی ۱۲۳۵ تا ۱۲۸۰ کیلوگرم ارائه دهد. ام جی 360 تنفس طبیعی، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود 12 تا 13 ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد. میانگین مصرف سوخت این مدل با بنزین ایران، 6/5 تا 7/5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با سرعت ثابت در بزرگراه به 5/5 لیتر و در ترافیک شهری به 9 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
شرکت صنعت خودروی آذربایجان، امجی 360 توربوشارژ را با پیشرانهی ۱.۵ لیتری هم عرضه کرد. این محصول، ۱۳۰ اسببخار قدرت در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه، همراه گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر از دور موتور ۲۱۰۰ دور بر دقیقه دارد. امجی 360 توربو، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و سرعتگیری سفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰/۵ تا ۱۱ ثانیه ارائه میدهد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ام جی 360
دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل ABS با سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی BA، کنترل ترمزها در پیچ CBC، سیستم نظارت بر فشار باد هر چرخ بصورت مستقل TPMS و فناوری کنترل پایداری ESP در امجی 360 توربو وجود دارد. این تجهیزات به جز ESP در مدل تنفس طبیعی هم نصب شدهاند.
مانیتور ۸ اینچی لمسی، رابط بلوتوث با قابلیت اتصال تلفن همراه به سیستم صوتی و مانیتور، درگاه های USB/AUX، دوربین پارک، شیشه بالابر برقی درب های عقب و جلو، چراغ های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع و خاموش شدن تاخیری،روشنایی روز (Day light)، آینه های جانبی مجهزبه چراغ راهنما و تنظیم برقی به همراه گرمکن، صندلی با روکش چرم، قابلیت تاشوندگی برای صندلی عقب و سانروف برقی، مهمترین امکانات امجی 360 هستند.
تجربه رانندگی، قیمت ام جی 360 دست دوم و مقایسه با رقبا
در بازار، قیمت ام جی 360 توربو اتوماتیک با کارکرد پایین و شرایط فنی خوب، حدود 500 تا 550 میلیون تومان است. نسخهی دنده اتوماتیک مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی، نزدیک به 400 میلیون و نسخهی دنده دستی، 300 تا 350 میلیون تومان قیمت دارد.
پشت فرمان ام جی 360، برای کسانی که تجربه رانندگی با سدانهای وطنی، نظیر سمند و پژو دارند؛ رضایتبخش و قابل قبول است؛ اما مسلما قابل مقایسه با محصولات کرهای نیست. دید مناسب به اطراف فراهم است و به لطف دوربین عقب، پارک خودرو بهسادگی انجام میشود. قدرت پیشرانه برای مدل توربوشارژ قابل قبول است و برای خودرویی که وزنی کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم دارد، کفایت میکند. نسخهی تنفس طبیعی با پیشرانهی ۱.۵ لیتری هم مشابه ۱.۶ لیتری در تندر90 یا بسترن B30 در گروه ۱۱۰ اسببخار قرار میگیرد و به عنوان یک خودرو اقتصادی راضی کننده است.
مانورپذیری خوب در کنار فنربندی متوسط، رانندگی شهری با ام جی 360 را قابل قبول جلوه میدهد. فضای نشیمن مدل 360، بسیار خوب است و سفرهای طولانی ۴ سرنشین بلندقد را ممکن میکند. صندوق بار بزرگ با امکان خواباندن صندلیهای عقب (نشابه آریو سایپا)، از نکات مثبت این خودرو است که تقریبا در هیج کدام از سدانهای وطنی دیده نمیشود. سطح آپشنهای امجی 360 برای خودروی چینی در کلاس اقتصادی، مناسب است؛ اما برتری خاصی نسبت به چری آریزو 5 ندارد.
از دیدگاه نگارنده، خرید نمونه دست دوم چری آریزو 5 توربو یا تنفس طببعی، دردسر کمتری نسبت به امجی 360 دارد. شرکت مدیران خودرو با سابقهی طولانی در بازار ایران، پشتیبانی مناسب از خودروهای دست دوم چری را انجام داده و قطعا از این نظر، برتر از گروه صنعت خودرو آذربایجان با نمایندگیهای محدود در سراسر ایران است. هماکنون چری آریزو 5 توربو اتوماتیک مدل 1397 یا 1398 با کارکرد 50 هزار کیلومتر و بدنهی فابریک فاقد تصادف، حدود 550 میلیون تومان قیمت دارد.