صادرات ام جی به اروپا؛ چگونه داچیا و فیات از چین تهدید میشوند
طی ماههای اخیر، بیوایدی، ژیپنگ، نیو و چند زیرمجموعه از جیلی مثل لینکاندکو، ضمن دریافت تاییدیه برای استانداردهای ایمنی و کیفی اتحادیه اروپا، برنامهی حضور گسترده در قاره سبز را آغاز کردهاند. باتوجه به اینکه تولیدات این برندهای چینی، عمدتا قیمت بالای 40 هزار دلار دارند و بعضا نزدیک به 80 هزار دلار هزینه خرید خواهند داشت، تهدید مهم برای رقبای همقیمت ساخت اروپا محسوب نمیشوند؛ اما فروش گستردهی خودروهای ارزانقیمت چینی میتواند تاثیری جدی برای اوضاع تجاری داچیا و حتی فیات داشته باشد.
تاریخچهی MG و سوابق مالکیت از 1923 تا امروز
امجی /MG، شاید اصیلترین برند موجود در میان خودروسازان چینی باشد، چراکه ۹۰ سال پیش در انگلستان بنیان نهاده شد. امروزه شاهد جنگ سختی میان هواداران امجی و گروهی از علاقهمندان صنعت خودرو، دربارهی بریتانیایی بودن این برند هستیم؛ چراکه از سال ۲۰۰۸، سایک موتورز چین، مالکیت امجی را در اختیار دارد. از سویی دیگر، با حضور پررنگ مهندسان و طراحان اروپایی در بسیاری از شرکتهای چینی مثل چانگان و چری، بهبود کیفیت فنی و ظاهری خودروهای ساخت چین، بهوضوح قابل مشاهده است. با این اوصاف و درحالیکه دفتر مهندسی و طراحی امجی انگلستان در بیرمنگام، هماهنگ با خط تولید این شرکت در چین فعالیت میکند، کاملا چینی یا بریتانیایی دانستن محصولات امجی، نادرست به نظر میرسد؛ درحالی که میتوان ادعا کرد 100 درصد قطعات این خودروها، ساخت چین است.
امجی (MG) مخفف عبارت گاراژ موریس (Morris Garage)، سال ۱۹۲۳ در انگلستان شروع به کار کرد. این شرکت هم از بحرانهای اقتصادی در بریتانیا جان سالم به در نبرد و بارها میان شرکتهای انگلیسی و غیر انگلیسی، دست به دست شد. به عقیدهی کارشناسان، دوران طلایی امجی به سالهای دههی ۵۰ و ۶۰ میلادی برمیگردد که با خودروهای اسپرت و سبکوزن دونفره، طیف وسیعی از طبقهی متوسط انگلستان را به سمت خود جذب کرد.
امجی در سال ۱۹۶۷ به سمت ورشکستگی پیش رفت و سالهای بعد تا ۲۰۰۶، توسط بریتیش موتور، لیلاند، روور (Rover) ، بریتیش ایرو اسپیس و حتی بیامو آلمان اداره میشد. خودروسازی امجی، بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵، تقریبا تعطیل بود و تا سال ۲۰۰۶، تولیدات محدود کمفروشی داشت.
باید قبول کرد سایک موتورز چین، با مدیریت صحیح و سرمایهگذاری بهجا، برند ورشکستهی امجی را به صحنهی رقابت بازگرداند و با تنوع بخشیدن به سبد محصولات، خیلی زود به سودآوری رسید. مبلغی که سایک موتورز برای خرید شرکت امجی در سال ۲۰۰۶ هزینه کرد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برآورد میشود، درحالیکه سود عملیاتی امجی با تیراژ تولید ۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶، معادل ۲۵ میلیون دلار بود. برای سال 2022، فروش جهانی امجی حدود 700 هزار دستگاه پیشبینی شده است.
چرا امجی رقیب مهمی برای داچیا و خودروهای اقتصادی ساخت اروپا است؟
مهمترین برگ برندهی امجی در بازار اروپا، سابقهی بسیار خوب و نام شناخته شده از دههی 50 و 60 میلادی است. هرچند که در ظاهر، نسل جدید از جوانان اروپایی، امجی را نمیشناسند اما هنوز در خیابانهای قاره سبز و خصوصا انگلستان، انواع خودروهای کلاسیک امجی تردد میکنند. این شرایط، برگ برندهی امجی در مقابل بیوایدی و دیگر برندهای چینی برای فروش در اروپا خواهد بود.
دیگر نکتهی مهم که امروزه در بسیاری خودروهای مدرن چینی وجود دارد؛ مثلث موفقیت در فروش است که طرحی مناسب، تجهیزات فنی قابل قبول و قیمت منطقی را شامل میشود. این سه عامل، برای انواع MG که طی ماههای اخیر به افزایش فروش در اروپا رسیدهاند، مورد توجه شرکت سازنده بوده است.
طی 8 ماه گذشته از سال 2022، تعداد 58 هزار MG در اروپا فروخته شد. این مقدار، نهتنها 2 برابر مدت مشابه سال قبل بود؛ بلکه بیشتر از فروش هوندا و میتسوبیشی در قاره سبز است. نکتهی مهم اینکه، عرضهی خودروهای امجی در سراسر اروپا هنوز شروع نشده و کشورهای سوئیس، لهستان، جمهوری چک، پرتقال، اسلوواکی، رومانی، استونی، لیتوانی و مجارستان، از ابتدای سال 2023، فروش و نصب پلاک تولیدات امجی را میپذیرند. این کشورها، 13 درصد جمعیت اروپا را تشکیل میدهند.
دیگر نکتهی جالب راجع به عملکرد MG در اروپا، به فروش مدلهای برقی و هیبریدی مربوط است. هماکنون، کمتر از یک درصد کل بازار خودروی اروپا به امجی تعلق دارد؛ اما حدود 2/6 درصد از مدلهای تمام برقی و تقریبا 2 درصد هیبریدیها را تشکیل میدهد.
رشد فروش باورنکردنی برای امجی در سراسر جهان
افزایش تقاضا برای خودروهای امجی در اروپا، طی سال 2022 حدود 106 ردصد رشد داشته است. فروش تولیدات این برند در هند و چین به عنوان پرجمعیتترین کشورهای جهان نیز، به ترتیب 43 و 43 بیش از سال 2021 است.
مردم خاورمیانه، شرق آسیا، اقیانوسیه و افریقا امسال حدود 74 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل، خودروهای امجی خریدهاند؛ اما در کمال ناباوری، رشد فروش 215 درصدی برای امریکای جنوبی ثبت شده است. درمجموع، 450 هزار دستگاه امجی طی 8 ماه نخست سال 2022 به مصرفکنندگان سراسر جهان رسیده تا پیشبینی فروش جهانی این برند برای کل سال، حدود 670 تا 700 هزار دستگاه خواهد بود.
قیمت مناسب برای خودروهای برقی و هیبریدی؛ عامل موفقیت امجی
در ادامهی مطلب، سه مدل پرفروش MG به اختصار معرفی شدهاند. این خودروها، هماکنون در بازار استرالیا به موفقیت تجاری رسیدهاند و تایید استانداردهای اروپا را کسب کردهاند.
امجی ZS EV
کراساور کوچک ZS هماکنون یکی از پرفروشترین خودروهای برقی استرالیا است. این مدل با آستانه قیمت 36 هزار دلار تولید میشود و برای بازار اروپا نسبت به پژو E2008، اوپل موکا E و هیوندای کونا E ازرانتر خواهد بود.
امجی ZS EV از یک موتور برقی با قدرت 175 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتنمتر روی محور جلو استفاده میکند. این مدل فقط با ساختار تک دیفرانسیل و گیربکس تک سرعته تولید میشود. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر امجی ZS EV، تقریبا 8 ثانیه و نهایت سرعت 175 کیلومتر برساعت است.
باتریهای 51 کیلووات ساعتی برای امجی ZS EV، توان پیمایش 360 کیلومتر فراهم میکنند. زمان شارژ این خودرو با شارژرهای DC معمول در اروپا، حدود یک ساعت است.
نسخهی دیگری از این خودرو با قدرت کمتر و شعاع حرکتی بیشتر نیز امسال تولید میشود. امجی ZS EV لانگرنج، باتری 72/6 کیلووات ساعتی و موتور 156 اسب بخار دارد؛ اما از نظر شتابگیری چندان متفاوت از مدل استاندارد نیست. این خودرو، توان پیمایش 440 کیلومتر با یک شارژ خواهد داشت.
امجی HS PHEV
انواع مختلفی از امجی HS با پیشرانههای بنزینی وجود دارد اما قدرتمندترین نمونه، پلاگین هیبرید است. این خودرو با ابعادی بزرگتر از ZS، تقریبا هماندازهی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج و فولگس تیگوان محسوب میشود اما نسبت به نسخهی پلاگین هیبرید این خودرو، 10 تا 20 درصد قیمت کمتر دارد. قرار است امجی HS PHEV با قیمت 37 هزار دلار به بازار اروپا برسد.
مجموع قدرت 258 اسب بخار و گشتاور 370 نیوتنمتر، امجی HS PHEV را در زمان 7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند. این خودرو به لطف باتریهای 16/6 کیلووات ساعتی میتواند مسافت 52 کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کند. اگر باک بنزین و باتریها تکمیل باشند، میانگین مصرف سوخت برای امجی HS PHEV، حدود 1/5 تا 2 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
امجی مارول R
مهمترین محصول مدرن امجی برای بازار جهانی، کراساور تمام برقی مارول R است. این خودروی الکتریکی دو دیفرانسیل، 47 هزار دلار قیمت خواهد داشت تا نسبت به تویوتا BZ4X، اشکودا انیاک برقی، فولکس واگن iD.4، هیوندای آیونیک فایو، کیا EV6 و فورد موستانگ مک E، ارزانتر باشد.
امجی مارول R با دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب، مجموع قدرت 288 اسب بخار با گشتاور 665 نیوتنمتر دارد. این تجهیزات، امکان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت در زمان 5 ثانیه فراهم میکنند. نهایت سرعت امجی مارول R محدود شده به 200 کیلومتر برساعت و توان پیمایش 370 تا 400 کیلومتر با یک شارژ خواهد داشت.